Escitalopram

escitalopram

Bij  DepressieX

Overspannen/burn-out (14 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychische klachten (0 meningen)

Escitalopram bij depressie

Kenth Triesscheijn (22-08-2018)

04-06-2020

Escitalopram (escitalopram)

Ik heb dit medicijn 8 weken lang gebruikt zonder resultaat van het medicijn. De eerste week 5mg, toen 4 weken lang 10mg en toen nog 3 weken 15mg geprobeerd. De bijwerkingen zijn mij meegevallen (je verwacht erger als je op internet leest). Ik had last van wat meer angst en onrust en trillerigheid. Ook een beetje duizelig bij te snel opstaan en een beetje hoofdpijn. Het med[lees meer...]icijn is bij mij niet aangeslagen, depressie minimaal even erg als bij de start. Ik ben nu aan het afbouwen en ga nadenken of ik nog een ander medicijn wil proberen.
10-03-2020

Depressief

Escitalopram 20 mg een jaar gebruikt. Begonnen met een dosering van 5 mg. Merkte hier niets van en na 2 weken over op 10 mg. Merkte dat ik licht in het hoofd werd, ontzettend misselijk als ik niet voldoende had gegeten. Na 2 weken werd dit minder, door naar 20 mg. Na ongeveer 2 maanden vanaf het begin woog mijn depressie veel minder zwaar, genoot ik weer van de kleine din[lees meer...]gen en voelde ik dat ik zin had in het leven. Voor dat het zo ver was moest ik eerst door een dal. Dit is een bijwerking die in het begin kan optreden. Geef nog niet direct op wanneer depressieve klachten toenemen bij gebruik van dit medicijn. Het is tijdelijk en het eindresultaat zo ontzettend waard. Veel kracht gewenst, we kunnen het.
21-02-2020

Escitalopram (escitalopram)

Ik hoop mensen te kunnen helpen door mijn ervaring te delen, ik lees veel negativiteit over dit medicijn. Dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk maar er worden ook veel negatieve berichten naar buiten gebracht van mensen die dit medicijn zelf niet gebruiken of goed kennen uit onwetendheid. Hierbij mijn ervaring. Ik liep al langer met een depressie, ik ging elke wee[lees meer...]k trouw naar de psycholoog, maar zag weinig vooruitgang. Ik piekerde erg veel over alles in het leven, had weinig energie en vond niks meer leuk. Op aanraden van mijn huisarts begonnen met dit medicijn. De eerste paar dagen was ik ziek. Ik had hoofdpijn was erg misselijk als ik dit medicijn innam zonder ervoor te hebben gegeten. (Raad daarom ook iedereen aan om in t begin het medicijn na t avondeten in te nemen. Je bent daardoor niet zo misselijk en je slaapt er goed van.) Het voelde een beetje als een fikse griep ook had ik nog dagen last van een droge mond. Wel merkte ik dat ik weer kon door slapen en beter inslaap kon vallen. Wat een verademing was dit voor mij! De dagen erna merkte ik dat mijn stemming verslechterde, mijn huisarts had me hiervoor gewaarschuwd en me uitgelegd dat dit een normaal symptoom is de eerste dagen van het gebruik van het medicijn. Na 2 a 3 dagen was dit over. Ik ging door met het medicijn had geen last meer van bijwerkingen maar merkte nog niet een hele verbetering. Na 2 weken had ik weer zin om dingen te gaan ondernemen. Ik ging naar de stad, wilde sporten en voelde weer plezier in dingen. De kleine dingetjes zoals boodschappen doen, douchen, eten, wat eerst zo zwaar leek was nu iets wat vanzelf ging en waar ik niet meer zo over nadacht. De drempel dingen te gaan doen was minder hoog. Ook kon ik slapen zonder de constante nachtmerries, ik sliep de hele nacht weer door dat was heerlijk. Nu na 4 weken gebruik merk ik dat mijn humeur enorm is verandert. Ik zie dingen veel minder zwaar het haalt voor mij het scherpe randje ervan af. Ik heb geen last van bijwerkingen meer ook kwa libido heb ik geen bijwerkingen. Voor mij is dit medicijn een enorme uitkomst ik ben erg blij dat ik het toch ben gaan innemen. Natuurlijk is het geen wondermedicijn waardoor ik ineens helemaal genezen ben. Maar dit medicijn heeft er wel voor gezorgd dat ik het leven weer positiever insta, ik kan weer werken, heb nauwelijks gedachten aan de dood en heb meer zin om dingen te ondernemen. Wel wil ik mensen waarschuwen niet zomaar te stoppen met dit medicijn. Je voelt je beter nu dankzij dit medicijn ik zou aanraden zeker er nog wat maanden mee door te gaan en zodra je zeker bent helemaal van de depressie af te zijn, dan langzaam onder doktersadvies af te bouwen. Ik merk zodra ik het een dag vergeet me erg rot voel. (Je hersenen zijn immers gewend aan deze stof en het afbouwen heeft tijd nodig). Ook een kleine toevoeging aan mijn verhaal het enige wat ik wel merk is dat alcohol sneller bij mij aanslaat. Ik voel me sneller aangeschoten en merk wel dat ik de volgende dag na het drinken me wat somberder voel waarschijnlijk omdat alcohol deze stof vertraagd (?). Ik heb geen problemen dit medicijn in combinatie met alcohol te gebruiken maar zou veel alcohol absoluut niet aanraden. Ik hou t op 2 a 3 glaasjes aangezien het medicijn de alcohol harder aan doet slaan. Maar dit is voor iedereen persoonlijk hoe iemand hierop reageerd. Wil iedereen daarom aanraden voorzichtig te kijken wat het met je doet. Mijn advies aan mensen met een depressie is om het medicijn een kans te geven en dan bedoel ik minimaal 2 maanden, dan heb je aan het medicijn voldoende tijd gehad te wennen en zullen alle bijwerkingen weg zijn. Wens jullie allen veel sterkte en succes :)
12-02-2020

Escitalopram (escitalopram)

Na een jaar alle alternatieven geprobeerd te hebben om niet aan de medicatie te gaan, toch weer begonnen. Was erg bang voor bijwerkingen, ik verdraag medicatie niet goed. Breek het ook langzamer af volgens een bloedtest. Daarom in overleg met psychiater druppels gaan opbouwen tot 5 mg. Wat een verademing, wel bijwerkingen gehad elke eerste en tweede dag, maar het was te do[lees meer...]en. Het nachtzweten werd snel minder. Heb een wat minder libido, maar daar is wel een oplossing voor te vinden. Ik heb minder eetlust, maar dat vind ik niet erg. Ik had na een zware burn-out vervolgens een ernstige depressie met angst en paniekklachten, en vitale lichaamsfuncties waren verstoord. Ik kan weer slapen, eten en de zware donkere deken trekt nu na een paar weken langzaam weg. Ik kan luchtiger naar dingen kijken en weer meer lachen. Ik kijk weer een beetje uit naar dingen en vind dingen weer leuk. Ik hoop dat de 5 mg genoeg is voor mij en ben voornemens het lang te blijven gebruiken als het me goed af gaat. Ik heb sinds mijn jeugd recidiverende depressies en ben er helemaal klaar mee. Liever een pilletje en een leuke vrouw, mama, collega en vriendin zijn, dan zonder pilletje elke dag die zware black dog mee zeulen op mijn schouders met het gevoel dat ik mijn leven niet aan kan. Ik wil graag nog een keer zwanger worden en ben hier ook voor naar de POP poli geweest voor advies mbt medicatie en zwanger worden. Dit medicijn kan volgens de richtlijn veilig gebruikt worden tijdens de zwangerschap. Een zwangere mama met een onbehandelde ernstige depressie zoals de mijne was is schadelijker voor de ongeboren baby.
29-01-2020

Escitalopram (escitalopram)

Na een hele tijd niet lekker in m’n vel te hebben gezeten, toch de keuze gemaakt om medicatie te proberen. Begonnen met 10mg 2 maanden lang; merkte weinig verschil. Eerste dag een beetje misselijk geweest, verder voornamelijk een hongergevoel de hele dag door. Verder weinig bijwerkingen; had het erger verwacht vanwege recensies. Hier heb ik niet aan toegegeven, hongergevoe[lees meer...]l is inmiddels ook verdwenen. Toch wel een paar kilo aangekomen erdoor (zelfs met een gezond eetschema), dus nu kijken wat sporten uithaalt. 15mg gebruik ik nu een week en heb het idee dat dit me nu al beter helpt. Minder angst en sombere gevoelens, meer energie voor en zin in dingen. Advies: hou vol en doe wat goed voelt. Besprek het met je psychiater; bij iedereen werkt het weer een beetje anders!
08-12-2019

Escitalopram (escitalopram)

Enkele dagen in gebruik 5mg maar weinig bijverschijnselen . moet eerst enkele weken inwerken nog, later meer
12-11-2019

11-10-2019

Depressief

Ik ben in 2013 begonnen als middel Lexapro .. omdat ik na mijn bevalling in 2012 een postnotrale depressie kreeg ... ik kreeg veel woedeaanvallen en wilde mijn zoon niet .. heb een spoedkeizersnee gehad .. alles was me toen te veel geworden ... ik werd zoooo moe en zo down ik Zat de bomen door het bos niet meer ... mijn verleden heeft ook een enorme rol daarin gespeelt w[lees meer...]aardoor ik de bijna geen band met mijn moeder heb gebroken .. dat had ik vele malen eerder moeten doen .. 2013 werd ik zoooo moe en steeds huilen . Mijn ijzer was goed dus dat was het niet .. psychiater heeft mij dit middel voor geschreven van begin 20 Mg . Heftige bijwerkingen gehad maar langzaam aan werd ik rustiger ... ik was ontzettend bang voor de dood . Ontzettend ..Uiteindelijk in 2014 naar 30 mg gegaan .. en in 2017 afgebouwd en nu zit ik op 2.5 mg .. Moet zeggen dat ik daar nu een dikke jaar op zit en mijn is gezegd dat ik pstt lijdt .Maar ik wild afbouwen .. nu 2019 krijg ik sinds kort weer paniekaanvallen en zeer bang voor de dood wat er na de dood gebeurd . Ik begin er van te hyperventileren 🤦🏻‍♀️... ik vrees voor mij zelf om terug te gaan naar 5 mg of 10 .ik zal wel eerst zwaar vermoeid worden maar echt dit is zoo onderdrukkend . Dat ik Weer kan leven . Zorgen en angsten zullen er altijd blijven maar zijn een heeel stuk minder . Ik heb 3 kids en man als chauffeur ik moet mobiel blijven .. anders redt ik het niet .. qua geestelijk . Echt bijwerkingen is per persoon verschillend daarom neem ik het in de avond in ..
07-10-2019

Ik slik het nu een 5tal weken.Maar heb nog steeds veel last van bijwerkingen
04-10-2019

Depressief

Ik slik het nu een week en ik vind het tot nu toe troep. Ik heb sowieso al een angst met pillen slikken dus dit was een extra grote stap. Ik word snachts wakker met paniekaanvallen en enorme duizeligheid ook zie ik dubbel en wazig wat heel eng is. Het gaat pas na 4 weken werken zeggen ze. Geen idee of ik dat zolang volhoud met deze vervelende bijwerkingen
04-10-2019

Escitalopram (escitalopram)

Jarenlang heb ik geworsteld met zware buien en paniekaanvallen. Ik ben geen voorstander van anti-depressiva. Ik wilde geen afhankelijkheid van medicatie en zorgde dat ik mezelf zoveel mogelijk recht trok met gezond leven en sporten. Tot ik op een zonnige dag ineens, zonder enige aanleiding, rustig in de speeltuin zat te kijken naar mijn dochter en van prima omsloeg naar [lees meer...]diep donker. Er is iets fysiek niet oké, besefte ik me uiteindelijk. En ik realiseerde me dat ik dit lijden, wat het dagelijks was, echt niet meer wilde. Bij navraag bleek mijn halve familie al jaren antidepressiva te gebruiken. Dat hielp me over de brug om het een kans te geven. Gestart met tabletten maar daar werd ik high van, kon dagenlang niet functioneren. In overleg met de huisarts gestart met druppels. Ben erg gevoelig voor alles, dus langzaam opbouwen naar 10 druppels was het advies. De eerste druppel maakte al een wereld van verschil! Ik heb me sinds ik gestart ben niet meer zomaar somber gevoeld. Ook geen heftige paniekaanvallen meer. Ik heb niet meer opgehoogd naar meer dan 1 druppeltje dus. Het tikt me blijkbaar op een goede manier net t randje over. Dankbaar voor het verschil dat t maakt!
28-08-2019

Escitalopram (escitalopram)

Dit medicijn bezorgde me hevige hoofdpijn vanaf de middag waardoor ik niet meer kon functioneren. Daarbovenop was ik enorm misselijk en duizelig. Ging maar niet over. Dit medicijn past niet bij mij. Wel al veel succes verhalen gehoord van anderen.
26-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Neem nu bijna 1maand Escitalopram 10mg en ben vooral smorgens als wakker word heel misselijk en bibberen in de loop van de dag gaat het beter wel draaierig maar dat zal door te lage bloeddruk komen. De dokter zegt dat het gaat beteren maar ik heb die indruk niet is er nog iemand die lang bijwerkingen heeft gehad word hier moedeloos van kan ook niet gaan werken nu .
21-07-2019

Depressief

Wat lief dat je reageert, vind het allemaal maar moeilijk . Merk wel dat de escitalopram aanslaat, almus het een lange weg te gaan😩ben vanaf 27 juni bezig en denk dat de dosis te laag is, maar misschien is dat nog te vroeg om te bepalen.. vanmorgen weer een behoorlijk angstige ochtend gehad en toch maar een halve oxazepam genomen. Was de koffers aan het inpakken en heb z[lees meer...]o geen zin om op vakantie te gaan, zie opbrengen de reis en ben en blijf het liefste thuis.. weet dus ook niet wat ik hiermee aan moet. Heb namelijk een dochter van 8 en een man en ook mijn ouders komen op de vakantie bestemming . Al met al erg moeilijk en weet ook nog noet wat ik hiermee aan moet😡 wel gaan niet gaan!
10-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Had al eerder iets geschreven maar er reageert helemaal niemand, het helpt zo goed ervaringen te lezen van andere gebruikers.. bijna 2 weken bezig nu. Moedeloze vrouw hier.
07-07-2019

Escitalopram (escitalopram)

Help. Sinds 12 dagen bezig met 10 Mg escitalapram😩 Eerder aan de paroxetine gezeten, wilde zo graag op Eige kracht verder door het leven. Het zit in de familie dus erfelijk helaas. Na een tijdje weer flink in een dip te zitten heb ik met de psychiater afgesproken om escitalapram 10 Mg te beginnen maar zit nu in een hel op aarde.. ook krijgen de kinderen volgende week vak[lees meer...]antie.. heb een zoon van 20 en een dichter van 8. Over 2 weken moet ik op vakantie naar Spanje maar wil niet en zie er zo tegen op, wat moet ik nou🙈

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum