Ervaringen met Fluoxetine

fluoxetine

depressief spanning vermoeidheid darm/maag van streek slecht slapen tijdens het drinken verdoofde geest

Chronische depressie (25 meningen)
Borderline persoonlijkheidsstoornis (10 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Bipolaire stoornis (8 meningen)
Premenstrueel syndroom (PMS) (7 meningen)
Eetstoornis (5 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (5 meningen)
Postnatale depressie (1 mening)
Sociale fobie (1 mening)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

13-02-2022 | Vrouw | 58
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Fluoxetine hielp mijn jarenlang goed maar ik was erg afgevlakt. Op mijn eigen verzoek van ad veranderd en de dokter schreef mij Wellbutrin voor.

31-08-2021 | Vrouw | 37
fluoxetine (20mg)
Ik had paniekaanvallen ervaren en wist me geen raad. In plaats van een goed gesprek kreeg ik van de huisarts pillen ook zonder hulp. Met het idee dat m’n angst en paniek gevoelens zouden verbeteren. Maar werd het tegendeel. Ik wil echt IEDEREEN afraden om ook maar aan pillen te beginnen. Depressie, angst, burn-out… het zijn labels voor mensen die ongelukkig zijn over hun s[lees meer...]ituatie, iets anders willen dan dat ze nu willen of doen, maar met een overtuiging leven dat iets niet kan, niet mag, ze niet goed genoeg zijn en ga zo maar door. Het zijn de innerlijke kindjes die hunkeren naar de liefde die ze niet hebben gekregen toen ze klein waren. Als een pil daarvoor het antwoord is in onze maatschappij dan is er iets fundamenteels mis. Want uiteindelijk draait het er om dat iemand zich niet gehoord, gevoeld of begrepen wordt. En dat doet pijn. Afsluiten en de pijn dan in je eentje dragen, niet weten waar je terecht kan voor echt een goed gesprek zonder label of indicatie waarmee je A. een persoon in een hokje plaatst en B. de persoon in gedachten zich met dat label en indicatie gaat identificeren met het bijbehorende gedrag. Want je wordt wat je denkt. Dus als iemand zegt dat je depressief bent dan wordt je dat. Ook als je het zelf denkt. De westerse wereld is maar fucked up en erop gericht om iemand maar zo snel mogelijk weer in het systeem te krijgen. Een systeem waar die persoon juist ziek van is geworden. Dus ga naar die kern van het probleem, geef geen pillen, maar een schouder om op te huilen en HEEL VEEL LIEFDE. AMEN.

29-08-2021 | Vrouw | 31
fluoxetine (30mg)
Na lang wikken en wegen toch besloten om over te gaan op medicatie. Drie jaar geleden belande ik in een burnout waarna ik een angststoornis ontwikkelde. Ik heb heel lang (te lang) moeilijk gedaan over medicatie. Ik had namelijk ook angst voor medicatie.. maar ik merkte dat de angsten teveel invloed op mijn leven hadden. Zo kon ik bijvoorbeeld niet meer autorijden een had i[lees meer...]k de spanningsboog van een kleuter. Ik heb besloten het een kans te geven. Het begin vond ik eerlijk gezegd best pittig. M'n angsten namen toe en ik was heel erg moe. Ik heb de medicatie verplaatst naar de avond. Dat ging iets beter qua moeheid. De eerste 3 weken hadden dagen waarop ik het echt heel zwaar had, maar daarna merkte ik dat ik relaxter begon te worden. In overleg met de psychiater opgehoogd van 20 mg naar 30 mg. Weer een paar moeilijke dagen, maar daarna is mijn leven zoveel fijner geworden. Ik ben energieker, val af (door meer rust in m'n hoofd), ben opgewekter, helderder, nagenoeg niet meer angstig en gewoon een stuk gelukkiger en meer mezelf. Ik plaats dit bericht voor mensen die misschien nog twijfelen of het eng vinden om medicatie in te nemen. Mijn ervaring is ondanks de moeilijke start positief. Soms hebben de hersenen ondersteuning nodig om weer goed te kunnen functioneren. Je gaat iemand met een gebroken been ook niet vragen het eerst even zonder gips te proberen. Ik hoop dat jij je ook snel beter zult voelen

29-07-2021 | Vrouw | 25
fluoxetine (50mg)
Dwangstoornis
Ik loop al jaren met een eetstoornis en dwangstoornis. Vorig jaar werd de dwang/angst zo erg dat ik na heel lang twijfelen toch ben begonnen met medicatie. Ik was het meeste bang voor de bijwerkingen & ik wilde niet afhankelijk zijn van een pilletje. Ik ben sinds afgelopen november begonnen met fluoxetine. Ik begon op een hele lage dosis; 10 MG, ik merkte meteen die dag a[lees meer...]l de bijwerkingen. Deze werden gedurende 3 dagen steeds erger. ik was erg onrustig, warrig, angstig, geen trek in eten en ik kon echt niet slapen. Gelukkig na 2 weken ging dit over. Helaas werkte de fluoxetine na een maand nog niet goed genoeg, dat ik naar 20 MG ben opgehoogd. Tja en toen WEER bijwerkingen. Na een maand eindelijk het gevoel te hebben dat het werkte, kwamen na 6 weken de heftige angsten weer op. Uiteindelijk weer besloten met de pyschiater om op te hogen. Nu 30 MG. Eigenlijk gebeurde hierbij precies hetzelfde als bij de andere twee ophogingen. Toen weer naar 40 MG. Ik baalde onwijs dat ik steeds hoger moest, de bijwerkingen moest doorstaan, waarom lukte mij het nou niet? Wel voelde ik me steeds beetje bij beetje goed. Ik ben voor het laatst opgehoogd naar 50 mg. Ik heb gewoon eenmaal meer nodig, omdat ik ocd en eetstoornis heb; waar ik eigenlijk vanaf kinds af aan al mee loop. Nu durf ik pas echt te zeggen dat ik me beter dan ooit voel. Fluoxetine heeft mij echt onwijs veel goed gedaan. Ik ben aangekomen, MAAR dit alleen omdat ik mijn eetstoornis heb overwonnen en eindelijk meer durf te eten. DUS NIET van het pilletje zelf. Ik kan alles makkelijker van me af zetten en eerlijk gezegd voel ik me EINDELIJK mezelf. Tuurlijk heb ik nog ocd gedachtes en vind ik mezelf soms te dik, maar dat is denk ik wel ' normaal' :) Ik vind echt dat ik dit moet delen, omdat ik hiervoor zelf vaak zat op deze sites keek en allemaal horror verhalen las. Mensen schrijven alleen negatieve dingen. Het is echt echt erdoorheen bijten; maar eerlijk het heeft mij echt na 8 maanden zoveel geholpen! Het is het zo waard! Ik droom nog wel echt heel veel, maar dat vind ik eigenlijk helemaal niet erg! Ik ben zoveel minder angstig dan eerst. Ik besef me nu ook eigenlijk pas dat het pilletje echt een hulpmiddel is, net als we met hoofdpijn parecetemol nemen, of als mensen met een hoge bloeddruk hun medicijnen moeten nemen. (ik vond dit eerst zo cliche want omdat het een mentale ziekte is, voelt het als falen) Uiteindelijk kiezen wij hier zelf ook niet voor, het overkomt ons. Waarom wachten met medicatie als je ongelukkig bent? En nee het is geen REDmiddel maar het is zeker een HULPmiddel! Goodluck en jullie staan er zeker niet alleen voor, er zijn meer mensen met deze ziekte!

26-07-2021 | Vrouw | 18

18-06-2021 | Vrouw | 69
Angst
de bijwerking waren heel hevig, ik had het gevoel mezelf niet meer te zijn

21-05-2021 | Vrouw | 27
fluoxetine (30mg)
Chronische depressie
Erg dankbaar voor dit medicijn. Haalt de scherpe randjes van emoties af wat ik als erg positief ervaar. Minder angst. Sinds lange tijd weer zin om dingen te ondernemen. Slaap ook beter, maar dit wisselt erg per persoon heb ik gehoord. Heb wel geduld, het duurde ruim 4 maanden en juist doseren voordat ik goed effect merkte. De bijwerkingen zijn prima te doen, alles beter da[lees meer...]n paniek en depressie!

20-05-2021 | Vrouw | 17
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik begon dit medicijn te slikken voor mijn “ongespecificeerde stemmingsstoornis”, dit blijkt een zware depressie te zijn geweest. Ik heb ook Borderline, vermijdende persoonlijkheidsstoornis, ADHD, autisme en ik heb meerdere eetstoornissen gehad. Fluoxetine heeft voor mij de “scherpe randjes” van de depressie afgehaald. In het begin (eerste paar weken) had ik erg veel last [lees meer...]van duizeligheid, ik viel bijna flauw als ik opstond, maar dat ging vanzelf weer weg en nu heb ik geen bijwerkingen. Dit medicijn heeft mijn leven gered. Als je last hebt van bijwerkingen in het begin, wacht het even af. Bij mij zijn ze vanzelf weggegaan.

09-04-2021 | Vrouw | 47
fluoxetine (20mg)
Wie kan mij vertellen of de Fluoxetina Tecnigen net zo goed werkt als de "originele"? Kan dit in combinatie met Sedoxil innemen? Ik start vandaag met deze medicijnen en maak me zorgen. Vast hartelijk dank voor jullie hulp!

31-03-2021 | Vrouw | 67
fluoxetine (20mg)
Sinds enige tijd ben ik na jààààààren gestopt met deze medicatie. Ik had geen last van bijwerkingen, maar nu ik gestopt ben heb ik steeds hoofdpijn !!! Kan ik ze dan niet beter terug nemen?

14-03-2021 | Vrouw | 70
fluoxetine (20mg)
ben gestopt maar denk er ernstig over na om terug te nemen ik weet met mezelf geen blijf wenen even later gewoon altijd op en neer maar ik heb schrik dat ik nog meer rugpijn ga krijgen dan ik nu al heb en dat houd me tegen ik hoop dat het u kan helpen

10-02-2021 | Vrouw | 50
fluoxetine (20mg)
Ik gebruik dit medicijn al 23 jaar n.a.v. een zeer zware depressie. Leefde in een stolp en overwoog serieus er tussenuit te knijpen. Bijwerkingen de eerste paar weken waren slecht slapen (maar dat deed ik toch al), hoofdpijn en was onrustig. Na een maand of twee werd het piekeren minder en had ik af en toe een goede dag. Na een maand of 6 hadden de goede dagen de overhand.[lees meer...] Na een klein jaar voelde ik me weer "normaal". Was zo opgelucht. Fluoxetine heeft mijn leven gered. Het is geen drug waardoor je je verdoofd oid voelt. Pas na een jaar of 10 ging ik afbouwen. Daarvoor was ik te bang dat de hel van de depressie terug zou komen. Afbouwen had ik idd beter niet kunnen doen. Na aantal weken kwam het onbestemde gevoel van de depressie weer om de hoek kijken, zonder enige aanleiding en onverslaanbaar. Ben iom de huisarts direct weer begonnen en zal er nooit meer mee stoppen. Ik heb het nodig zoals mensen met een vitaminetekort vitaminen slikken. Het heeft wat tijd nodig voor goed resultaat. Maar hou vol.

20-01-2021 | Vrouw | 36
fluoxetine (20mg)
Zijn er onder jullie die gewrichtsklachten of spierpijn hebben als bijwerking van de fluoxetine? Ik hoor graag jullie ervaring.

11-01-2021 | Vrouw | 21
fluoxetine (20mg)
Ik heb dit medicijn 4 jaar geleden eerder geslikt met goed effect. In het begin ontzettend veel bijwerkingen. Ik kreeg ontzettende angst en sterkere emotionele gevoelens. Ook kreeg ik last van dwangneurose?? Heel apart. Toch doorgezet. Na een paar weken begon ik me al beter te voelen. Toen ik zwanger werd was ik gestopt. Nu 4 dagen geleden weer begonnen omdat ik na me be[lees meer...]valling weer in een depressie ben beland. Ik was heel bang voor de bijwerkingen die ik weer zou krijgen maar... ik heb NERGENS last van. Behalve dat ik wat meer droom dan. Slaap ook prima. Nu wachten tot ze aanslaan....

02-01-2021 | Vrouw | 56
fluoxetine (20mg)
Ik slik de fluoxetine ruim 2 jaar naar een depressie. Ging gelukkig goed met mijn .Tot de verandering van fabrikant .Omdat het tijdelijk niet te verkrijgen was kreeg ik een Duits fluoxetine. Ben echt 5 weken echt beroerd geweest.Toen werd mijn geadviseerd om over te stappen met de Fluoxetine met minder hulpstoffen nu 3 weken bezig.Het gaat nog niet echt beter.pff

15-12-2020 | Vrouw | 44
Chronische depressie
Na 10 jaar seroxat en 10 jaar citaprolam, paar jaar gestopt en nu 4 maanden bupropion. Veel bijwerkingen gehad en nu nog steeds gejaagd en moeilijk slapen. Geen rust en depressieve klachten nog aanwezig. Nu stoppen en over op fluoxetine. Wil niet aankomen! Iemand tips? Of hopelijk de gouden tip, advies, leefwijze noem maar op. Er moet toch een medicijn zijn wat perfect v[lees meer...]oor mij is. Niet aankomen. Geen gekke angsten of gedachten, medicatie op maat, moet toch kunnen! Alles kan op maat tegenwoordig