Ervaringen met Paroxetine

paroxetine

Bij  AngstX

Chronische depressie (35 meningen)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS) (19 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (10 meningen)
Postnatale depressie (8 meningen)
Sociale fobie (8 meningen)

TOGETHER trial: antidepressivum Fluvoxamine bij Covid-19

Mijnmedicijn  (07-09-2021)

Subsidie depressiegala nauwelijks naar depressie

NOS Nieuwsuur (21-01-2020)

23-11-2023 | Man | 21
paroxetine (20mg)
In de maand juni begonnen met dit middel en pas medio augustus begon ik positieve effecten te ervaren (10 mg). Het duurde bij mij aanzienlijk lang voordat de ergste bijwerking voorbij waren, maar daarna had ik niet tot nauwelijks meer paniekaanvallen, dus in die zin is het zeer effectief en ik was ook erg tevreden. Twee weken geleden een heb ik echter een ernstige terugval[lees meer...] gehad vanwege angstige opdringerige gedachten, derhalve ben ik overgestapt naar 20mg omdat 10mg eigenlijk een zeer lage dosering is en de startdosering is over het algemeen ook 20mg (10 mg is vaker voor mensen die aan het afbouwen zijn). Ik hoop dat de 20 mg mij gaat helpen in het tackelen van mijn opdringerige angstige gedachten. Als dat het geval is dan hoop ik weer een beetje te kunnen genieten van mijn leven...

12-10-2023 | Vrouw | 54
paroxetine (10mg)
Sociale angst en vooral faalangst verdwijnt. Maar, na een half jaar redelijk verschil met gewicht. Vocht vasthouden.. Heb kunnen afbouwen na een half jaar van 10 naar 0.5 miligram.. Dat doet het wel. Pas vooral op als je in de overgang bent. Mijn verschijnselen werden erger zoals opvliegers, deze namen toe...

14-06-2023 | Man | 55
paroxetine (20mg)
1,5 jaar geleden begonnen aan paroxetine 20mg per dag vanwege een hoop problemen op mijn pad die mijn ernstige angsten opleverden. Het middel heeft mij door een erg moeilijke periode geholpen , in het begin wat bijwerkingen maar niets ernstigs vooral slaperigheid en ook een uitgestelde zaadlozing. Nu sinds een 4 tal weken mee gestopt, de wereld ziet er wat rooskleurige[lees meer...]r uit , een aantal problemen hebben zichzelf opgelost dus het moment om ermee te stoppen. Ik ben van de ene dag op de andere ermee gestopt en eigenlijk zonder bijwerkingen , wil er ook liever niet meer aan beginnen ook, het zijn toch medicijnen die als je ze kan vermijden .... Het enige waar ik mee zit is, toen ik het slikte het wat langer duurde voor ik tot een zaadlozing kwam en dit is nu weer zoals voor ik eraan begon.. Misschien raar om het zo te zeggen maar ik mis deze bijwerking. Dus eigenlijk een vraag, zou ik x aantal uren vooraf een dosis kunnen nemen om wat meer tijd te hebben of werkt dat zo niet ? Om deze reden terug dagelijks ermee te beginnen ga ik zeker niet doen maar occasioneel??

31-03-2023 | Man | 44
paroxetine (20mg)
Bedankt voor uw reactie, Nu na twee en een halve week gaat het de betere kant op. Enige bijwerking is nog het trillen en beven in bed. Is dit ook normaal Gr

23-03-2023 | Man | 44
paroxetine (20mg)
3 maanden geleden afgebouwd met dit medicijn. nu een behoorlijke terugval gehad en in overleg met de huisarts weer begonnen. de klachten zijn erger nu de eerste 2 weken. Wie herkent dit ook?

01-12-2022 | Man | 48
paroxetine (20mg)
Door een onverwachte scheiding met veel overspannenheid in een spiraal van burnout/angststoornissen terecht gekomen. Liep al jaren met klachten. Huisarts stelde paroxetine voor in juli 2014, met een begindosering van 10 mg voor 4 weken. Daarna over op 20 mg. Dit heb ik een jaar gebruikt. De eerste 6 weken enorm overmatig transpireren, vooral snachts op benen. Elke nacht si[lees meer...]jpelnatte lakens. En veel slapeloosheid. De uitputting nabij. Nachten lang wakker gelegen. Libido gevoel werd meteen uitgeschakeld. Veel gewrichts en spierpijn (griepgevoel) Na 6 weken verdwenen de zweetbuien en was mijn honger niet te stillen. Ik had geen rem meer. Ook mijn gevoelens waren vrij mat en monotoon. De vele huilbuien voor het starten van de AD waren ook weg. Begon me rustiger te voelen. Slapen ging stuk beter. Libido gevoel was weg, maar erecties waren wel aanwezig. Die waren soms zo hard, dat het soms pijn deed na een aantal uren. Een orgasme was niet mogelijk. Maar zin in intimiteit was er niet. Van 75 kg gegroeid naar 95 kg in dat jaar. in totaal heb ik een jaar de 20 mg geslikt en ben in juli 2015 af beginnen te bouwen met eerst een pillensnijder voor pillen van 10 mg die in kwartjes gedeeld. dus per 2 weken met 2,5 mg gaan afbouwen (achteraf gezien was dit veel te snel, ik kreeg enorme afkickverschijnselen). Ben toen overgestapt op vloeibare paroxetine en deze per 1 ml steeds afgebouwd over een week periode. Al met al heeft een 1 jaar geduurd voordat ik er helemaal vanaf was. De hele periode van 2 jaar tezamen die erg naar was. Voor mij NOOIT MEER Paroxetine of welke ADs dan ook. De fitness (vooral krachttraining) heeft mij in de periode er enorm doorheen geholpen. Bewegen, ademhalen en focus op jezelf leggen ! En goede gesprekken gehad met fijne vrienden. Vooral veel inzicht gekregen en geleerd. Bij een psycholoog liep ik vast in die periode. De DSM is echt lachwekkend!!! Ben in GGZ gebeuren erg teleurgesteld. Voor mij kan pas iemand psycholoog of psychiater zijn of worden als hij of zij zelf ooit eens tot op de bodem van haar eigen bestaan diep heeft gezeten en daar zelf uit is gekomen. En is dat niet het geval?, ga er bij weg!!! Je hebt er niks aan. Inmiddels 2022 en in goede gezondheid, ook mentaal. Alles op eigen kracht gedaan. De 20 extra kilos zijn eraf gegaan in dat jaar na het afkicken ! Ik ben verbaasd dat deze medicatie (paroxetine) anno 2022 nog steeds voorgeschreven word. En voor degene die op afbouw gaat...neem of vraag naar Tapering Strips bij de apotheek. en zet vooral DOOR !!!!! ;-)

06-11-2022 | Vrouw | 47
paroxetine (20mg)
Ik ben in 2000 gestart met seroxat/paroxetine i.v.m. een gegeneraliseerde angststoornis. Deze stoornis uitte zich in veel onrust, nervositeit en slapeloosheid. Na 3 weken sloeg de medicatie aan en voelde ik me een stuk beter. Wel ben ik in de loop van de jaren veel kilo's aangekomen. Tijdens mijn beide zwangerschappen in 2004 en 2006 heb ik een lagere dosis gebruikt, maar[lees meer...] stoppen was helaas niet aan de orde. Gelukkig heb ik 2 gezonde kinderen gekregen. Ik heb diverse stoppogingen ondernomen, maar vanwege de helse onttrekkingsverschijnselen is me dat nooit gelukt. Dat, en de gewichtstoename, vind ik de enige nadelen van dit medicijn. Ik vrees dat ik er voor de rest van mijn leven aan vastzit.

17-04-2022 | Vrouw | 35

21-02-2022 | Vrouw | 50
paroxetine (20mg)
Door jarenlang slapeloosheid, alles geprobeerd en allerlei testen gedaan , maar niks hielp. Daardoor kreeg ik een angststoornis, vreselijk de hele had door de ergste angst 😟 n je lichaam wat je je naar kon bedenken en amper 3a2 uur slaap per nacht . Toen heb ik toch maar aan de paroxetine gegeven, na 3 weken kwam de rust!!! Geen angst meer !!! Wat kan een mens gelukkig zi[lees meer...]jn en het slapen gaat beter wel met een temazepam en dan slaap ik 3 uur en dan naar t toilet en dan weer 3 uur slapen. Enja tuurlijk zou dat iets beter kunnen maar ik ben heel dankbaar. En ik dank God want hij heeft me er zo doorheen geholpen!! Ik wens iedereen sterkte en hoop dat er voor jullie ook een oplossing komt x

09-10-2021 | Man | 63
paroxetine (20mg)
Heel wat gelezen over dit middel. Na 30 jaar trypyisol te hebben gebruikt overgestapt op de nieuwe middelen eerst citalopram. Moest stoppen door hartproblemen. Sertraline na 2 jaar. Ging goed maar bijwerking met ogen. Nu 3 maanden paroxetine. Hele zware opstart met het middel pas na 6 weken verlost van bijwerkingen. Eerste weken hele dagen slapen. Nu lijkt alles weer zonni[lees meer...]g en klachtenvrij. Wat ben ik blij doorgezet te hebben. Tip geef de opstart een kans.

22-08-2021 | Vrouw | 58
paroxetine (10mg)
Medicatie helpt prima voor mijn angst. Eerste 4 weken heel ziek geweest. Na 3 weken kreeg ik piepen in m’n oren. Naar de dokter geweest. Even afwachten. Nu naar 6 maanden nog steeds piepen. Soms hard en dan weer zachter. Hopelijk gaat t over want verder voel ik me prima met deze medicatie!

28-07-2021 | Man | 51
paroxetine (20mg)
Om uit een depressie of verregaande angststoornis te komen heb je meer nodig dan alleen een pil maar het heeft een belangrijke ondersteunende werking. Ikzelf ben hoogsensitief in combinatie mat ADD wat voor een zeer hoge gevoeligheid zorgt en daardoor uiteindelijk overspannenheid /angst/ nerveusiteit / burn out / depressiviteit... Voor mij was nodig om eruit te komen th[lees meer...]erapie (cognitieve), mind fullness (erg belangrijke hulp geweest) en medicatie.(Anti depressiva) De eerste 6 weken kun je ondersteuning gebruiken in de vorm van (de laagste dosering) oxazepam en mind fullness. Hou er wel rekening mee dat je nooit meer van dit medicijn afkomt. Slik het nu 20 jaar en heb alle afbouw pogingen (ook wel een half jaar geheel zonder geweest) opgeven. Als ik nu zonder deze medicijnen zou zijn of op halve dosering dan ben ik extreem prikkelbaar en dat leid op mn werk tot conflicten. Piekeren komt terug en irritatie. De ejaculatie komt wel weer snel. Libido lijkt niet terug te komen. Ook niet na een half jaar. Begin dus alleen aan anti depressiva als er geen andere uitweg in de vorm van therapie met yoga / mind fullness enz. Te vinden is. Heb zelf vrijwel alle soorten anti depressiva geprobeerd om het libido / ejaculatie probleem wat hierdoor ontstaat te vermijden maar dit hebben ze allemaal. Paroxetine heeft voor mij verder de minste andere bijwerkingen. Los van de bijwerkingen (waarbij ik libido erg zwaar vind wegen / aantasting van mn mannelijkheid) is het middel een goede ondersteuning voor mensen die sensitief zijn en hierdoor depressie / angst / piekeren enz. Ontwikkelen.

20-11-2020 | Man | 41
Angst
Hallo allemaal, Na 19 jaar gebruik van dit medicijn heb ik jaarlijks nog terugkomende klachten dat vooral plaatsvindt wanneer ik in een fase van vermoeidheid en verveling kom. Op 1 of andere manier ben je dan teveel bezig met de dingen die je doet en ervaart. Het heeft me zeker in positieve zin goed geholpen om mijn angsten en paniekaanvallen te onderdrukken. Ergens bang[lees meer...] voor? Absoluut niet! Ik kon de wereld wel aan.. je stapt overal op af en kent geen angsten, schaamte of een vorm van afwijzing. Let alleen goed op dat je drukke fases in je leven het medicijn averechts kan werken wat je merkt waar bijvoorbeeld vermoeidheid extremer is dan het normaal zou zijn. De bijwerkingen blijven ondanks je het medicijn al hele lange tijd gebruikt.. komt dit ook jou bekend voor.. stuur gerust een bericht zodat we onze ervaringen kunnen delen.. succes voor degenen die het medicijn net beginnen gebruiken.. het heeft even tijd nodig totdat het werkt.

20-10-2020 | Vrouw | 35
Angst
Na 6weken van 10mg naar 20 mg nog weinig verbetering maar heel veel bij werkingen, zoals wazig zien voelt het bloed door mijn lichaamlopen vooral in mijn hooft. Een heel raar en angtig gevoel. Het gaat veel minder met me. Volgens mijn hulpverleners is dat van tijdelijke aard. Maar het is vreselijk. Het kan wel 3 A4 maanden duren voordat hetmedicijn gaat werken.

26-09-2020 | Vrouw | 69
Angst
gebruik deze al jaren maar nu een ander merk en heel veel klachten vreselijk!!!

23-07-2020 | Vrouw | 28
Angst
Gestart ivm depressie en veel angstklachten. Na 4 tot 5 weken voelbaar resultaat. Is echt een hele opluchting. Het is een stuk rustiger in mijn hoofd, mijn stemming is beter en de angstklachten zijn vele malen minder. De bijwerkingen zijn voor mij verwaarloosbaar en verdwenen binnen 2 weken. Paroxetine werkt voor mij dus erg goed!