Sertraline

sertraline

Bij  DepressieX

Postnatale depressie (14 meningen)
Obsessieve-compulsieve stoornis (14 meningen)

18-04-2020

Sertraline (sertraline)

Sinds een aantal maanden slik ik sertraline, de eerste maanden de Sandoz en nu sinds 2 weken de Sun omdat de anderen niet leverbaar zijn. Sinds die 2 weken al 4 kg aangekomen en de hele dag trek. Ik geef niet toe aan het hongergevoel maar wordt er wel sagrijnig van. Het aankomen in gewicht maakt mij weer meer onzeker.
10-04-2020

Sertraline (sertraline)

ik slik al een aantal jaar sertraline, 200 mg.. en sinds een week 250 mg Door een operatie 6 jaar geleden neemt mijn lichaam de medicatie anders op.. Ik blijf me depressief voelen,angstig waarvoor ik soms een lorazepam inneem,maar daar krijg ik maar vijf tabletjes van id twee week. Nu denk ik dat de sertraline mss wel helemaal niet werkt,en dat ik mss door de sertrali[lees meer...]ne nog steeds ups en downs heb.. Ik wil het gaan afbouwen,ook omdat de apotheek me heeft verteld dat het niet meer leverbaar is en ik weer een ander merk krijg.. Zijn er meer die een hoge dosis nemen?
05-04-2020

Sertraline (sertraline)

Ben erg misselijk en veel buikpijn redelijk vaak hoofdpijn. Het medicijn heeft me wel geholpen maar had het liever toch niet willen hebben, aangezien de bijwerkingen.
17-01-2020

16-01-2020

15-01-2020

Sertraline (sertraline)

2 jaar geleden begonnen met 25 mg in de kliniek waar ik zat voor een depressie en anorexia, na 4 maanden opgehoogd naar 50 mg en hier zit ik al 2 jaar op. Onwijs blij met de medicatie, voor het eerst geen winterdip gehad (die ik altijd wel had) en belangrijker, helemaal uit de depressies geraakt. Merk als ik hem 3 dagen zou vergeten ik mij grieperig, moe, pijnlijk, geirrit[lees meer...]eerd en zeer geëmotioneerd voel. Stoppen of afbouwen lijkt mij nog veel te eng, maar na 5 verschillende anti depresivums EINDELIJK een goeie gevonden
20-12-2019

Sertraline (sertraline)

ivm burn out en ernstige depressie en angst met dit middel sinds 6 weken begonnen, eerst 2 weken 25 mg, daarna 3 weken op 50 mg. Volgens verpleegkundige te lage dosis gezien ernst van klachten daarom sinds een ruime week naar 100 mg. De klachten worden alleen maar erger en ik merk nog geen verbetering, wordt er wanhopig van.....
12-12-2019

Sertraline (sertraline)

Zeer slechte ervaringen met Sertraline. De dosis van 50 mg deed niets, daarna in overleg met arts verhoogd naar 100 mg. Ik voelde me een soort van zombie. Kon niet functioneren overdag. Direct mee gestopt. Voor dit middel kreeg ik Citalopram waarvan de bijwerkingen bij mij nogal heftig waren. Eigenlijk zijn al deze middelen troep. Het is een lapmiddel maar de klachten blij[lees meer...]ven gewoon. Ik ga geen van deze middelen meer gebruiken.
05-12-2019

Sertraline (sertraline)

Verergerde het eerst. Nu geeft het rust
01-12-2019

Sertraline (sertraline)

In 2010 heb ik korte tijd Lexapro gebruikt omdat ik depressief was. Het was een behoorlijk nare ervaring. Ik kreeg last van slapeloosheid (soms sliep ik maar 5 minuten per nacht). Tijdens de slapeloze nachten had ik last van een onbedaarlijke jeuk. Vijf uur onafgebroken krabben en geen verlichting. Ook merkte ik dat mijn gedachten agressiever en onverschilliger werden. Zo [lees meer...]kende ik mezelf niet. Ik ben met Lexapro gestopt en bovenstaande klachten gingen voorbij. Maar niet de depressie. Door de nare ervaring met Lexapro en door de depressie zelf had ik niet de moed om verder te gaan en andere antidepressiva uit te proberen. Tot mijn schade, want de behandeling bij de ggz die na de Lexapro-episode volgde, heeft me bijna vier jaar tijd van mijn leven gekost. Men dacht daar dat ik baat zou hebben bij quetiapine (Seroquel) en alprazolam. Het hielp niet, vooral op de langere termijn volstrekt niet. Wie weet had ik die medicijnen nu nog geslikt als ik niet op eigen houtje en met succes alles had afgebouwd (met bijwerkingen uiteraard, zoals hartkloppingen, moeite met slikken en tijdeljk sterk toegenomen prikkelgevoeligheid). Na een zelfhulpcursus had ik mijn slaap weer onder controle. Een enorm belangrijke stap in mijn herstel. Toen volgde in 2014 een serieuze depressie en ben ik met de moed der wanhoop Sertraline gaan gebruiken. Eerst 50 mg. Dat deed wel iets, maar niet genoeg. Toen, na een gesprek met een verstandige psychiater (ze bestaan) opgehoogd naar 100 mg. Ik gebruik nu nog steeds 100 mg, verdeeld over 2 x 50 mg ('s ochtends en 's avonds). Dit om te voorkomen dat ik slokdarm- en maagklachten krijg als bijwerking van de sertraline. De huisarts had mij voor die klachten een maagzuurremmer voorgeschreven. Dat begon me al snel tegen te staan, onder andere omdat dan vitamine B12 niet meer goed opgenomen zou kunnen worden. Ik was toen vegetariër, en ben nu veganist. Vitamine B12 zit in dierlijke producten, dus je hebt kans op een tekort. Na overleg met een psychiater die geen bezwaar zag in mijn voorstel, ben ik dus 2 x 50 mg gaan gebruiken. Behalve last van slokdarm- en maagklachten had ik een andere mogelijke bijwerking van sertraline: nachtzweten. Maar dat kan in mijn geval ook door de (pre-)overgang komen. Dus dat is niet duidelijk. En inderdaad ervaar ik ook de vaak niet genoemde maar voor veel mensen wel heel belangrijke bijwerking: vermindering van libido. Ik heb daar zelf niet zo veel problemen mee, maar ik kan me voorstellen dat dat voor andere mensen iets onoverkomelijks is. In 2017 dacht ik dat ik dat ik kon stoppen met sertraline. Ik bouwde netjes af volgens het meest voorgestelde afbouwschema dat ik op internet had gevonden. De bijwerkingen waren niet mals: duizeligheid, zo hevig dat ik ook even niet kon werken. Bij iedere stap in het afbouwen nam de duizeligheid weer toe. Het was vervelend maar ik had het er voor over. En het ging uiteindelijk ook over. Bij de eerste (toevallig vrij hevige) tegenslag die ik hierna moest verwerken, keerde de depressie terug met een snelheid en een kracht die abnormaal waren. Ik ging heel snel weer sertraline gebruiken, en nadat ik de tegenslag had omgebogen in iets positiefs, kon ik weer aan mijn herstel werken. Ik gebruik nu nog steeds sertraline en heb er veel aan te danken. Desondanks stoort het me dat ik niet meer aan afbouwen durf te denken. Mijn leven is nu gestructureerd en veilig genoeg, je zou denken: probeer het maar weer. Ik weet in elk geval hoe ik niet meer zou willen afbouwen: met het meest voorgestelde afbouwschema. Hoe dan wel? Als ik zou gaan afbouwen, zou ik me hard gaan maken voor afbouwen met tapering strips. Het schijnt duur te zijn, ik heb het nog niet uitgezocht. Maar veilig en verantwoord afbouwen met een prijskaartje heeft misschien wel de voorkeur boven de rest van mijn leven sertraline slikken (uit angst) en niet weten hoeveel kwaliteit ik nog uit mijn leven, lichaam en geest zou kunnen halen zonder deze medicatie. Ik hoop dat er mensen zijn die iets aan mijn verhaal hebben.
22-11-2019

Sertraline (sertraline)

Een jaar geleden ben ik begonnen met het slikken van sertraline tegen depressie en fysieke stressklachten als gevolg van een moeilijke relatie. In eerste instantie begon ik met 50 mg/dag en kreeg ik last van erge bijwerkingen; het voelde alsof ik constant extreem brak was (misselijkheid, vermoeidheid). Toen ben ik omlaag gegaan naar 25 mg/dag en langzaam opgebouwd, dat gi[lees meer...]ng wat beter. Na enkele weken had ik het idee dat ik me wat beter ging voelen. Ik voelde me meer als 'mezelf', begon weer grapjes te maken en had meer zin/energie om sociaal te doen. Ik heb niet het idee dat het een enorm dag/nacht verschil heeft gemaakt zoals voor sommigen hier, maar ik denk dat het wel geholpen heeft om te herstellen na een moeilijke periode en weer wat meer mezelf te worden. Het blijft lastig om in te schatten waar het precies door komt natuurlijk. Nu ben ik na 8 maanden gebruik en 10 weken afbouwen helemaal op 0 mg/dag. Ik had tijdens het verminderen in stapjes bijna nergens last van maar nu ik helemaal ben gestopt, zijn er toch wel een aantal bijwerkingen. Met name voel ik me steeds heel duizelig, trillerig/slap en lijkt het soms alsof ik flauw kan vallen. Ook ben ik chagrijnig en heb ik soms vreemde hoofdpijn. Het voelt alsof je de griep aan het krijgen bent. Ook moet ik opeens heel snel huilen, dus het lijkt alsof ik dichterbij mijn emoties/verdriet zit, Gelukkig heb ik nog geen depressieve/angstige gevoelens gehad dus wat dat betreft valt het me reuze mee.
20-11-2019

Sertraline (sertraline)

Ik denk dat het heel relevant is om te vermelden dat sertraline verslavend kan zijn. Naast opiaten en morfine! Patiënten hebben het recht om dit te weten. Indien u dit achterhoudt is dit schuldig verzuim!!!! Meer dan de helft van de mensen heeft maanden, jaren nodig om ervan af te geraken.
19-11-2019

Sertraline (sertraline)

(Mijmedicijn.nl: ter informatie, deze platform is gericht om persoonlijke ervaringen met medicijnen te wisselen)
05-11-2019

Sertraline (sertraline)

(Mijnmedicijn.nl: tekst verkort tot ervaring zelf)
01-11-2019

Sertraline (sertraline)

ik werd depressief en kreeg paniekaanvallen dus kreeg sertraline voorgeschreven. het hielp vrijwel metteen tegen de paniekaanvallen en de depressie maar kreeg gewichtstoename en was erg moe overdag. ik moest elke middag wel slapen om de dag weer door te kunnen. ik raad iedereen aan begin er nooit nooit nooit aan maar los je problemen op een andere manier op want ik ben op [lees meer...]dit moment aan het stoppen en dit is onmogelijk. ik ben nonstop aan het huilen, kan mij niet bewegen, ben moe maar kan niet slapen, mijn hele lichaam titelt, warm/koud gevoel en geef veel over. ik heb dit langzaam afgebouwt maar ik ben van mening dat dit gewoon een drug is. je raakt verslaafd en stoppen is een hel. hoe wanhopig je je op dit moment ook voelt begin er alsjeblieft niet aan en ga naar een therapeut of ga reizen. dit is de grootste fout van mijn leven. Afhankelijk zijn van een medicijn en mijn hele lichaam is verpest, ik was altijd mooi strak en slank en nu gewoon mollig.
21-10-2019

Sertraline (sertraline)

Vanwege depressie begon ik aan sertraline, 25mg. Helaas lukte het opbouwen niet omdat de klachten/bijwerkingen te ernstig waren. Kon niet meer slapen etc. Wel werkte het positief op mijn hartslag, ik was veel rustiger en had minder stres.

Thyrax Duotab (848) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (540) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (497) - Antibiotica - penicillines breedspectrum