Ervaringen met Carbamazepine

carbamazepine

Aangezichtspijn (28 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychose (2 meningen)

Bojan Nikolik (19-07-2015)

27-02-2018 | Vrouw | 54
Hersentumor
Advies specialist was om Carbamazepine Sandoz retard tablet 200 mg te gaan gebruiken vanwege tumor in hoofd. Beleid is gebruik van medicatie om mogelijke uitval te voorkomen. Na opbouwfase nu 2x 1,5 tablet van 200 mg per dag ochtend en avond. Eerste uren na inname vaak vlagen van misselijkheid en duizeligheid. Gevoel van algehele dufheid en extreme moeheid. Volgens special[lees meer...]ist is gewenningstijd 1-5 weken. Nu 4e week. Voelt of middel mogelijk erger is dan de kwaal.

13-12-2017 | Vrouw | 59
Epilepsie
Het lijkt of carbamazepine de laatste jaren rotzooi is geworden! Vroeger werkte het beter. Momenteel is er alleen hele goedkope troep rond de carbamazepine die niet werkt. Ik krijg de laatste 7 jaar ongeveer steeds meer aanvallen hierdoor. En dus ook ernstige. Precies vanaf het moment dat fabrikant TEVA haar retard tabletten stopte. Aanvallen van epilepsie , ook aanvalle[lees meer...]n die ik niet voel aankomen. Heel veel angsten. Oorsuizen. Labiel zijn.

23-10-2017 | Vrouw | 42
Aangezichtspijn
Ik heb verschillende medicatie gebruikt alleen dit hielp. Gebruik 3x pd 200mg pillen.. anders is de pijn niet te verdragen. Bij mijn zit het in mn rechter gezicht. Voornamelijk onderkaak, tong, neusvleugel en voorhoofd... moeilijk eten, praten, kan mn neus niet snuiten .. ik kan niet spontaan mijn kinderen kroelen ... verschrikkelijk.. maar deze pillen verminderd de pijn e[lees meer...]en hele stuk waardoor ik meer rustig word.

07-08-2017 | Vrouw | 29
Trigeminusneuralgie
Dit medicijn is voor mij een geschenk uit de hemel. Ik heb weken mijn vreselijke pijnen moeten doorstaan, zo hevig dat ik mezelf wat kon aandoen. Nooit eerder heb ik dit soort pijn ervaren. Na mijn zoveelste dokterbezoek en samenstellingen van pijnstillers en medicatie, geen effect, zelfs niet met tramadol! De pijn kwam er gewoon los doorheen! Na de 2 maal op de spoed bela[lees meer...]nd te zijn eindelijk een spoedarts en verpleger die mijn klachten serieus namen (aangezien ik eerder die dag ook al op de spoed was geweest, daar een baxter toegediend had gekregen en een nieuwe zwaardere samenstelling van pijnstillers, maar totaal geen effect hadden) en besloten om me een morfine spuit te geven. Na ongev. 15 minuten had ik eindelijk na weken een pijnloos moment en een volledige nacht kunnen doorslapen. De spoed arts wist bijna 100% zeker dat het trigeminusneuralgie was. Ze verwees me door naar een neuroloog en schreef carbamazepine voor samen met morfine tabletten zodat ik de medicatie kon opbouwen en de pijn wat onder controle kon houden. Na 2 weken kon ik zonder morfine en was ik zo goed als pijnvrij! Intussen heb ik ook een scan van de hersenen genomen en de vaststelling van de spoed arts klopte!

20-01-2017 | Vrouw | 25
Epilepsie
Hallo allemaal, Medio juli 2016 werd ik snachts 'wakker' bij de spoedeisende hulp in het ziekenhuis. Mijn vriend is (gelukkig) wakker geworden door mijn vreemde ademhaling en schokkende bewegingen tijdens het slapen. Na diverse onderzoeken in het ziekenhuis (1 EEG (in plaats van 3) en 1 MRI) was het voor mijn neuroloog duidelijk: temporaalkwab epilepsie. Ik heb da[lees meer...]arvoor drie keer verspreid over 1 jaar een absance gehad vlak voor het in slaap vallen maar wist toen niet dat dit met epelepsie te maken had, die link legde ik pas toen ik de diagnose kreeg. Het is nu een half jaar geleden, ik heb sinds het gebruiken van medicijnen geen aanval of absances gehad, maar ik heb er nog veel moeite mee om erover te praten, tegen bekenden én vreemden. Als eerste medicijn is vanwege mijn leeftijd en geslacht gekozen voor carbamazepine, omdat een eventuele zwangerschap mét dit medicijn het minst kwaad kan. Op dit moment hebben wij geen kinderwens maar dit kan over een jaar of 5 wel anders zijn en mocht carbamazepine voor mij goed werken hoefde ik niet over te stappen. Helaas was het na 4 maanden proberen niet haalbaar om door te gaan met de medicijnen, ik heb geen aanvallen meer gehad maar de bijwerkingen werden mij te veel. Het woog niet op tegen het feit dat ik ''mijn oude ik'' niet meer voelde. Mochten er leeftijdsgenoten zijn die zich ook zo voelen/voelde contact willen opnemen met mij dan sta ik hier voor open. Het lijkt mij fijn om met iemand te praten die zich het zelfde voelt of heeft gevoeld. Veel liefs en sterkte! Brenda

08-01-2017 | Vrouw | 21
carbamazepine (300mg)
Epilepsie
Mijn naam is Nicole. Ik ben 21 jaar oud en slik sinds mijn 12e medicatie tegen mijn epilepsie. Ik heb autosomaal dominant frontaal- (voorhoofdskwab), temporaalkwab (slaapbeenkwab) epilepsie. Dit houdt in dat ik het alleen tijdens mijn slaap heb. Ik slik sinds 2008 op en af de medicatie met de werkzame stof "Carbemazepine" en deze voldoet tot zover uitstekend tegen de epile[lees meer...]ptische aanvallen. Zowel de myoclonische als de tonisch- clonische aanvallen zijn zichtbaar minder geworden. Wel ondervind ik veel bijwerkingen van dit medicijn. Ik ben minder geconcentreerd aanwezig 's ochtends, erg vermoeid, heb een aantal bloedafwijkingen en ben erg 'stoned' na inname van de medicatie. Ik slik 2x300mg per dag, hoe hoger de dosis, hoe erger de frequentie van de bijwerkingen toeneemt. Ik neem de diureticum variant. Ik raad dit aan om zo kosten te besparen, omdat de medicatie helaas onder het eigen risico valt.

06-01-2017 | Vrouw | 49
Epilepsie
Neem het al sinds mijn 14de in, eerst tegretol dan dit en ben nu al zes jaar volledig aaanvallenvrij.

28-08-2016 | Vrouw | 56
Aangezichtspijn
Werkt prima bij (acute) aangezichtspijn. In het begin (vanwege de pijn) te snel opgebouwd en dat gaf klachten zoals: heel erg suf, duizelig, wazig zien, vreselijk moe en slaperig. Na een week dosering afgebouwd naar 3x 100 mg per dag en na 2 weken naar 2x 100 mg per dag en dat gaat goed. Vermoeidheid neemt af, alleen moet ik wel iets tegen obstipatie innemen helaas. Ik ge[lees meer...]bruik het nu bijna 3 weken. Voel nog wel dat de pijn op de achtergrond aanwezig is, dus heb het nog wel nodig, maar wil geen hogere dosering gebruiken, omdat ik nu bijna geen bijwerkingen meer heb.

31-03-2016 | Vrouw | 58
carbamazepine (20mg/ml)
Epilepsie
Voorgeschreven gekregen door neuroloog na uitgebreid neurologische onderzoek. Diagnose: neurologische symptomen zonder aantoonbare neurologische afwijkingen. Na de start met de carbamazipine langzaam aan somber tot ernstig depressief geworden. Na 2 maanden met spoed in psychotherapie. Therapie duurde ruim een jaar. Na een jaar van inname vermoedde ik een relatie tussen h[lees meer...]et medicijn en de depressie. Op eigen initiatief gestopt en binnen 2 weken was de depressie zo goed als verdwenen. Ik raad iedereen die met carbamazepine start goed op te letten op stemmingsveranderingen!! Depressie is geen picknick :(

15-12-2015 | Vrouw | 59
Epilepsie
ondanks de hele nare bijwerkingen toch epileptische toevallen. Huisartsenpost is langs geweest, onmiddellijk staken, het had mijn dood kunnen zijn, ben ook met ambulance ziekenhuis ingestuurd.

09-10-2015 | Vrouw | 49
Aangezichtspijn
Helpt niet helemaal omdat ik dit maar 1 x daags wil gebruiken i.v.m. bijwerkingen, suf, slaap enz. eigen keuze om dit maar 1 x daags te gebruiken, wel zeer tevreden, pijn is op de achtergrond aanwezig

14-06-2015 | Vrouw | 27
Epilepsie vrij 😀

28-05-2015 | Vrouw | 23
carbamazepine (100mg)
Epilepsie
Ik ben halverwege 2013 met mijn vorige medicijnen gestopt en overgestapt op Carbamazepine. De medicijnen zijn erg klein en daardoor makkelijk in te nemen. Rond mei 2014 was mijn dosering redelijk hoog en daardoor kreeg ik heel veel dromen als bijwerking, daardoor ben ik overgestapt naar Lamotrigine. Dat ging een tijdje goed, maar sinds een half jaartje slik ik de combinati[lees meer...]e Lamotrigine en Carbamazepine, beide 2x 100 mg per dag. Dus in totaal slik ik 400 mg aan medicijnen per dag. Sinds ik deze combinatie slik, merk ik dat ik geen zin meer heb in seks en daar baal ik wel heel erg van. Helemaal omdat ik gisteren (27-05) weer een aanval heb gehad en de medicijnen waarschijnlijk omhoog moeten wat ik niet wil, dus waarschijnlijk weer kijken naar een ander soort. We blijven zoeken, maar we blijven hoop houden!

13-04-2015 | Vrouw | 47
Aangezichtspijn
Carbamazepine. Door mijn Neuroloog voorgeschreven gekregen ivm aangezichtspijn. Hielp iedere keer na mijn inziens eventjes, daarna ophoging nodig. Nu kaakholtes laten schoonmaken. Omdat dichte kaakholtes wat bij mij het geval was een trigger voor aangezichtspijn zou kunnen zijn. Helaas niet het geval , het heeft niets geholpen het alleen nog erger gemaakt, ophoging carbam[lees meer...]azepine geprobeerd , het medicijn doet echter niets .

12-03-2015 | Vrouw | 58
carbamazepine (500mg)
Stemmingswisselingen
gebruikelijke middelen werken niet bij mijn bipolaire stoornis en heb een redelijk tot goed resultaat met carbamazepine.

16-02-2015 | Vrouw | 52
carbamazepine
Beenkrampen
ik heb door een ontsteking aan de zenuw ter hoogte van de vierde nekwerkvel (nog niet vastgestelde diagnose MS) heftige, heel pijnlijke kramp/spasme aanvallen in de linkerkant van mijn lichaam (hand en voet). Daarnaast voortdurende tinteling in beide benen. Binnen 24 uur na de eerste inname was alle tinteling verdwenen, soms komt de tinteling nog heel licht voor. begonnen [lees meer...]met 2x 100 mg en na drie dagen verhoogt naar 3x 100 mg. sinds begin gebruik geen krampaanvallen meer gehad. Dit lijkt dus wel op de beschreven pijnklachten in het aangezicht, maar zit toch duidelijk op een heel andere zenuw. Wat ben ik blij dat het ook hiervoor zo snel en zo effectief helpt!! Ik heb nauwelijks bijwerkingen gehad: alleen snelle oogbewegingen nadat ik de dosis naar 300 mg per 24 uur had verhoogd. Deze bijwerking begint binnen een week af te nemen.