Ervaringen met Carbamazepine

Aangezichtspijn (28 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychose (2 meningen)

Bojan Nikolik (19-07-2015)

09-02-2015 | Vrouw | 48
Aangezichtspijn
Al jaren last van aangezichtspijn, een aantal kiezen getrokken en meerdere apex behandelingen gehad. Met Carbamazepine de pijn redelijk onder controle. Slik nu 1 pil (200 mg) per dag en probeer dit af en toe af te bouwen, dit is eenmaal 4 maanden gelukt maar verder schommel ik tussen de halve en hele pil per dag. Ik ben heel tevreden over dit middel. Bijwerkingen in het be[lees meer...]gin; veel dorst, licht dronken, moe en licht gewichtstoename.

08-02-2015 | Vrouw | 38
carbamazepine (200mg)
Aangezichtspijn
Sinds Juli 2014 gebruik ik tergretol 200mg. Ik ben gestart met 2x per dag 200 mg. Toen dit niet voldoende was ben ik overgestapt op 300 mg 2x per dag. De pijn verdween dan ook volledig. Tijdens het opbouwen van de medicatie veel bijwerkingen gehad waardoor ik toch enkele dagen in de zetel ben blijven liggen. Vooral duizeligheid en dubbel zien waren de voornaamste bijwerkin[lees meer...]gen. Na ongeveer een week verdwenen deze bijwerkingen. Nu ben ik aan het afbouwen, en vanaf ik met 100mg verminderde kwam er al een licht gevoel van pijn terug. Nu zit ik aan 100-100 en heb ik terug dagelijks pijn waarvoor ik pijnstilling in neem.

15-12-2014 | Vrouw | 58
carbamazepine (200mg)
Epilepsie
Na een uitgebreid neurologisch onderzoek in het AMC waren er gelukkig geen afwijkingen gevonden. Ik kreeg de diagnose 'Functioneel neurologische symptomen' welke waarschijnlijk aan stress te wijten zouden zijn. Mij werd gezegd als het mijn functioneren zou belemmeren ik de huisarts om medicatie zou moeten vragen. Dat moment kwam een aantal maanden later en de huisarts sch[lees meer...]reef mij Carbamazepine voor. Er werd vanuit gegaan dat mijn klachten van epileptische aard waren. Ik was het ermee eens en begon met slikken. Behalve een droge mond had ik totaal geen last van bijwerkingen en was dan ook uitermate tevreden met dit medicijn want de symptomen werden al snel minder en verdwenen zo goed als in de maanden daarna. (Ik vermeld dat ik na de geboorte van mijn jongste kind in 1988 een ernstige postnatale depressie heb gehad en ondanks een aantal begeleide pogingen om af te bouwen en uiteindelijk te stoppen, tot op heden nog steeds een antidepressivum slik.) Een aantal maanden nadat ik met de Carbamazepine ben gestart begon ik licht neerslachtig te worden. Op zich niet zo raar want ik zat volop in de overgang en mijn jongste kreeg een woning en vertrok, empty nest... Nadien ging het langzaam berg afwaarts, hetgeen ikzelf niet in de gaten had maar mijn kinderen gelukkig wel. Ik leidde een teruggetrokken leven hetgeen in schril contrast stond met het drukke sociale leven van daarvoor. Op aanraden van mijn bezorgde kinderen naar de huisarts. 'Ga maar eens met iemand praten' zei hij. Dat 'eens' is nu een jaar.... ernstige depressie ontwikkeld en leek er maar niet uit te kunnen komen ondanks de therapie en de buddy die mij werd toegewezen. Wel eens een balletje of twee opgegooid bij de psychiater: 'Goh, zou het wellicht met de nieuwe medicijnen te maken kunnen hebben?' Maar ook in de bijsluiter staat dat het middel (ook) als een antidepressivum werkt. Uiteindelijk, een maand of twee geleden kwam ik, door een foutje van de apotheek, zonder Carbamazepine te zitten, vanaf de vrijdag. Wie schets mijn verbazing toen ik me op zondag ineens een stuk beter voelde?! Ben ermee gestopt en de depressie verdween, voel me herboren! Ben samen met mijn therapeut de sessies aan het afbouwen. De neurologische symptomen zijn wel in enige mate teruggekomen maar er is nu heel goed mee te leven. Dit alles uiteraard met de huisarts besproken en na raadpleging van haar (artsen-?)informatie vertelde ze mij dat het inderdaad in uitzonderlijke gevallen kan gebeuren dat dit middel averechts werkt echter de mate waarin dit voor zou komen is zo laag dat het wettelijk niet verplicht is dit als bijwerking te vermelden in de bijsluiter. Kortom een waarschuwing lijkt mij op zijn plaats: kijk uit met dit middel! Hou vooral ook je geestelijke gezondheid goed in de gaten want je zal maar behoren tot die kleine groep mensen die zwaar depressief wordt van Carbamazepine.... Nota Bene: ik overweeg stappen te ondernemen en zou het dan ook heel erg op prijs stellen lotgenoten te leren kennen.

04-12-2014 | Vrouw | 45
Aangezichtspijn
Voor aangezichtspijn dit middel voorgeschreven gekregen. Extreem misselijk, vreselijk moeten overgeven. Meerdere malen per dag overgegeven. Stuurloosheid. Spastisch gevoel in benen en armen, pijn in armen/nek. Het middel gaf vreselijke bijwerkingen, maar werkte wel heel goed tegen de aangezichtspijn. Overgestapt op Notrilen omdat ik zo misselijk werd van de Carbamazepine.

25-08-2014 | Vrouw | 21
Aangezichtspijn
Word er zenuwachtig van, moe, waterige ogen, zie wazig. Ook ben ik vergeetachtig en heel erg emotioneel. Mijn eetlust is weg, ik voel niet wanneer ik honger heb, dus moet de tijden goed in de gaten houden. Mijn pijn is wel minder

20-08-2014 | Vrouw | 24
Epilepsie
Neem Tegretol sinds 10 jaar en heb hier ook altijd al dezelfde bijwerkingen aan overgehouden (wazig zicht, duizeligheid, vermoeidheid, geheugenproblemen). Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik de medicatie doorgenomen zonder problemen maar zou nu graag stoppen omdat we nog een kindje willen, en ik durf het risico geen 2e keer nemen. Ben wel al enkele jaren aanval vrij, e[lees meer...]nkel tijdens m'n zwangerschap heb ik wel wat last gehad ervan.

11-08-2014 | Vrouw | 67
Epilepsie
wat voor pijnstillers passen hier bij

04-08-2014 | Vrouw | 27
Aangezichtspijn
Bijwerkingen zijn voornamelijk vermoeidheid te moe om te praten, duizelig bij snel opstaan, moeilijk wakker kunnen worden. Nog nooit verslapen en sinds deze medicijnen al 3 keer. Verder werking perfect na 2e tablet pijn verdwenen na 10 uur begint het weer licht te zeuren.

17-06-2014 | Vrouw | 52
carbamazepine (400mg)
Beroerte
mijn vrouw heeft er veel last van de pillen vampat, ze wordt er niet goed van hoofpijn slaap geloost ze loop als ze zat is

08-06-2013 | Vrouw | 54
carbamazepine
Gebruik het nu 18 jaar. Maar heb nu heel veel klachten die je ook hebt bij de ziekte van Lyme. Nu vraag ik me af of die klachten ook kunnen komen door het lange gebruik van carbamazepine. Zoals gewrichtspijn duizelig zere voeten slecht geheugen consentratieverlies En nog wat andere klachten

15-01-2013 | Vrouw | 22
Epilepsie
Ik slik carbamazepine al sinds mijn 14e. Ik zit momenteel op zo'n lage dosering dat ik geen bijwerkingen ervan ondervind. Vroeger heb ik een hogere dosering geslikt en ondervond wel de bijwerking, zoals versterkte haargroei op mijn armen, geheugenverlies en het was alsof ik in een ballon zat en de rest van de wereld er buiten. Ik ben erg tevreden over dit medicijn, stu[lees meer...]die verloopt prima en kan verder nog prima functioneren!

27-11-2012 | Vrouw | 21
carbamazepine
Na één dag gebruik van dit medicijn wegens ernstige zenuwpijn in het gezicht leek ik wel afasie te hebben. Ik kon niet meer op woorden komen en sprak in wartaal. Ik had geen leven meer buiten de deur. Een regelrechte nachtmerrie. Tot een maand na stoppen met Carbamazepine heb ik ernstige woordvindingsproblemen gehad.

17-11-2012 | Vrouw | 58
Beenkrampen
Na een jaar zoeken naar de oorzaak uiteindelijk bij Prof. ... in het AMC terechtgekomen. Die stelde vast dat de nachtkrampen in de voeten een epileptische aandoening is. Hij schreef oxcarbazepine sandoz 300 mg voor. Dit helpt gelukkig prima. Na een paar maanden echter al naar 2 capsules omdat de krampen weer terugkwamen en inmiddels naar 3. Volgens de prof. kan dit eventue[lees meer...]el verhoogd worden naar 12 capsules per dag. Heel vervelend bijverschijnsel is dat ik vreselijke jeuk heb. Ik loop nu bij een dermatoloog en begin volgende week met lichttherapie. (Red; naam v behandelaar verwijderd ivm werkwijze van dit platform, mvg MijnMedicijn )

01-07-2012 | Vrouw | 36
Epilepsie
Ik ben afgelopen zomer van Depakine overgestapt op Carbamazepine omdat mijn man ik graag nog 1 x zwanger wilde worden. Na lang afwegen bleek in mijn situatie Carbamazepine het beste alternatief. De overstap verliep heel soepel en ik heb nauwelijks bijwerkingen van de Carbamazepine ondervonden. Ondertussen ben ik 8 maanden zwanger en is de dosering verhoogd naar 2x 600 per [lees meer...]dag omdat uit een bloedtest is gebleken dat mijn spiegel erg laag was (waarschijnlijk door toename gewicht). Op dit moment ervaar ik wat bijwerkingen waarvan het moeilijk te zeggen is of dit bij mijn zwangerschap hoort of bijwerkingen van de Carbamazepine zijn (duizeligheid, snel buiten adem, zware benen, moe, futloos). Gelukkig mag ik 1 à 2 weken na de bevalling weer terug naar de oude dosering. Dus even doorzetten...

16-06-2012 | Vrouw | 14
Epilepsie
Ik was erg ontevreden over dit medicijn omdat ik erg moe en futloos er van werd. Ik ben toen overgestapt naar keppra en dit beviel me een stuk beter. Ondanks dat het beter ging wilde ik toch iets veranderen omdat ik nog steeds erg moe was. Toen ben ik ook vitamine B6 gaan slikken en het gaat nu stukken beter. Ik ben erg blij dat ik ben overgestapt.

22-04-2012 | Vrouw | 51
Epilepsie
Na een tijd lang zonder medicijnenen te leven ivm hevige bijwerkingen was het afgelopen dinsdag toch weer nodig na 3x in een jaar een grand mall te hebben gehad. Besloten werd om carbamazepine op te bouwen, samen met frisium. Al na 2 dagen zat mijn hele mond en tong met blaren, waardoor de lust in het eten mij verging. Slikken en praten kost mij ook moeite. Na overleg met [lees meer...]de neuroloog moest ik direct stoppen met het slikken van carbamazepine. Daarmee zijn de blaren nog niet verdwenen. Ik wordt zó moe van het uitzoeken welk medicijn helpt tegen mijn aanvallen en de daarbij behorende bijwerkingen. Na al die jaren ben ik echt mijn optimisme aan het kwijtraken, misschien ook wel mede dankzij mijn overgang. Die beschermengelen mogen van mij met vakantie......... Kan iemand mij het verlossende woord geven???