Ervaringen met Carbamazepine

slaperigheid gebrek aan energie trillingen

Aangezichtspijn (28 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychose (2 meningen)

Bojan Nikolik (19-07-2015)

20-08-2014 | Vrouw | 24
Epilepsie
Neem Tegretol sinds 10 jaar en heb hier ook altijd al dezelfde bijwerkingen aan overgehouden (wazig zicht, duizeligheid, vermoeidheid, geheugenproblemen). Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik de medicatie doorgenomen zonder problemen maar zou nu graag stoppen omdat we nog een kindje willen, en ik durf het risico geen 2e keer nemen. Ben wel al enkele jaren aanval vrij, e[lees meer...]nkel tijdens m'n zwangerschap heb ik wel wat last gehad ervan.

20-01-2017 | Vrouw | 25
Epilepsie
Hallo allemaal, Medio juli 2016 werd ik snachts 'wakker' bij de spoedeisende hulp in het ziekenhuis. Mijn vriend is (gelukkig) wakker geworden door mijn vreemde ademhaling en schokkende bewegingen tijdens het slapen. Na diverse onderzoeken in het ziekenhuis (1 EEG (in plaats van 3) en 1 MRI) was het voor mijn neuroloog duidelijk: temporaalkwab epilepsie. Ik heb da[lees meer...]arvoor drie keer verspreid over 1 jaar een absance gehad vlak voor het in slaap vallen maar wist toen niet dat dit met epelepsie te maken had, die link legde ik pas toen ik de diagnose kreeg. Het is nu een half jaar geleden, ik heb sinds het gebruiken van medicijnen geen aanval of absances gehad, maar ik heb er nog veel moeite mee om erover te praten, tegen bekenden én vreemden. Als eerste medicijn is vanwege mijn leeftijd en geslacht gekozen voor carbamazepine, omdat een eventuele zwangerschap mét dit medicijn het minst kwaad kan. Op dit moment hebben wij geen kinderwens maar dit kan over een jaar of 5 wel anders zijn en mocht carbamazepine voor mij goed werken hoefde ik niet over te stappen. Helaas was het na 4 maanden proberen niet haalbaar om door te gaan met de medicijnen, ik heb geen aanvallen meer gehad maar de bijwerkingen werden mij te veel. Het woog niet op tegen het feit dat ik ''mijn oude ik'' niet meer voelde. Mochten er leeftijdsgenoten zijn die zich ook zo voelen/voelde contact willen opnemen met mij dan sta ik hier voor open. Het lijkt mij fijn om met iemand te praten die zich het zelfde voelt of heeft gevoeld. Veel liefs en sterkte! Brenda

25-08-2014 | Man | 25
Bipolaire stoornis
Ik slik sinds 2maanden nou Carbamazepine 400mg tweemaaldaags, na slechte ervaringen met Depakine en Lithium willen ze mij niet voorschrijven wegens medicatiemisbruik en suicidaliteit. Ik ben gediagnostiseerd met Bi-Polaire Stoornis Type-1. Ik heb weinig tot geen bijwerkingen van deze medicatie. Slik het elke ochtend en avond samen met nog een heel scala aan andere medicati[lees meer...]e zoals anti-psychotica en benzodiazepines en medicatie tegen parkinsonisme en hartbeschermers. Merk er vrij weinig van nadat mijn dosis van 200 naar 400 verhoogd werd. Ik zit dus op 800mg per dag, als ik dit zo lees van al jullie bijwerkingen ben ik benieuwd hoe hoog jullie dosis dan is.

14-06-2015 | Vrouw | 27
Epilepsie vrij 😀

04-08-2014 | Vrouw | 27
Aangezichtspijn
Bijwerkingen zijn voornamelijk vermoeidheid te moe om te praten, duizelig bij snel opstaan, moeilijk wakker kunnen worden. Nog nooit verslapen en sinds deze medicijnen al 3 keer. Verder werking perfect na 2e tablet pijn verdwenen na 10 uur begint het weer licht te zeuren.

07-08-2017 | Vrouw | 29
Trigeminusneuralgie
Dit medicijn is voor mij een geschenk uit de hemel. Ik heb weken mijn vreselijke pijnen moeten doorstaan, zo hevig dat ik mezelf wat kon aandoen. Nooit eerder heb ik dit soort pijn ervaren. Na mijn zoveelste dokterbezoek en samenstellingen van pijnstillers en medicatie, geen effect, zelfs niet met tramadol! De pijn kwam er gewoon los doorheen! Na de 2 maal op de spoed bela[lees meer...]nd te zijn eindelijk een spoedarts en verpleger die mijn klachten serieus namen (aangezien ik eerder die dag ook al op de spoed was geweest, daar een baxter toegediend had gekregen en een nieuwe zwaardere samenstelling van pijnstillers, maar totaal geen effect hadden) en besloten om me een morfine spuit te geven. Na ongev. 15 minuten had ik eindelijk na weken een pijnloos moment en een volledige nacht kunnen doorslapen. De spoed arts wist bijna 100% zeker dat het trigeminusneuralgie was. Ze verwees me door naar een neuroloog en schreef carbamazepine voor samen met morfine tabletten zodat ik de medicatie kon opbouwen en de pijn wat onder controle kon houden. Na 2 weken kon ik zonder morfine en was ik zo goed als pijnvrij! Intussen heb ik ook een scan van de hersenen genomen en de vaststelling van de spoed arts klopte!

07-07-2011 | Vrouw | 29
carbamazepine
Sturge-weber syndroom (lichte vorm)
Over Carbamazepine hoor ik de minste klachten. Het is prettig omdat het mogelijk is de medicatie door te slikken bij zwangerschap, en het is een medicijn dat al lang op de markt is en zijn effectiviteit heeft bewezen.

12-09-2018 | Vrouw | 31
Epilepsie
Vanaf 2004 heb ik epilepsie. De eerste 8 jaar carbamezepine TEVA ingenomen. Helemaal geen problemen mee gehad, nooit aanvallen gehad. Vanaf 2012 ongeveer kreeg ik een ander merk (goedkoper denk ik) en sindsdien een aantal aanvallen/absences gehad. Ook last van moeheid, sufheid, wazig kijken en stemmingswisselingen. Wel moet ik er bij zeggen dat ik na elke aanval die ik had[lees meer...] de medicatie werd verhoogd.

10-05-2019 | Man | 33
carbamazepine (250mg)
Epilepsie
Veel bijwerkingen, ook na langere tijd nog. Toch nog 1 of 2 aanvallen gehad terwijl ik dit medicijn slikte.

26-03-2012 | Man | 34
Epilepsie
Neem dit medicijn al van in het begin samen met Tegretol, van bijde 3x400mg per dag. Daar is nu nog 3x400mg Keppra bijgekomen omdat ik ook overdag zware aanvallen kreeg en al in coma beland ben. Ik ondervind veel bijwerkingen zoals vergeten, mezelf niet zijn, wijnig goesting om te eten en duiziligheid in de ochtend.

06-11-2011 | Man | 34
Impulsieviteit,prikkels van buiten
Ik denk dat dit medicijn zijn werk doet. Maar ik ben er helaas mee gestopt want de bijwerkingen werden bij mij te heftig was niet meer mezelf. Misselijk,Braken,Duizelig,Jeuk,Maagzuur.

01-07-2012 | Vrouw | 36
Epilepsie
Ik ben afgelopen zomer van Depakine overgestapt op Carbamazepine omdat mijn man ik graag nog 1 x zwanger wilde worden. Na lang afwegen bleek in mijn situatie Carbamazepine het beste alternatief. De overstap verliep heel soepel en ik heb nauwelijks bijwerkingen van de Carbamazepine ondervonden. Ondertussen ben ik 8 maanden zwanger en is de dosering verhoogd naar 2x 600 per [lees meer...]dag omdat uit een bloedtest is gebleken dat mijn spiegel erg laag was (waarschijnlijk door toename gewicht). Op dit moment ervaar ik wat bijwerkingen waarvan het moeilijk te zeggen is of dit bij mijn zwangerschap hoort of bijwerkingen van de Carbamazepine zijn (duizeligheid, snel buiten adem, zware benen, moe, futloos). Gelukkig mag ik 1 à 2 weken na de bevalling weer terug naar de oude dosering. Dus even doorzetten...

08-02-2015 | Vrouw | 38
Aangezichtspijn
Sinds Juli 2014 gebruik ik tergretol 200mg. Ik ben gestart met 2x per dag 200 mg. Toen dit niet voldoende was ben ik overgestapt op 300 mg 2x per dag. De pijn verdween dan ook volledig. Tijdens het opbouwen van de medicatie veel bijwerkingen gehad waardoor ik toch enkele dagen in de zetel ben blijven liggen. Vooral duizeligheid en dubbel zien waren de voornaamste bijwerkin[lees meer...]gen. Na ongeveer een week verdwenen deze bijwerkingen. Nu ben ik aan het afbouwen, en vanaf ik met 100mg verminderde kwam er al een licht gevoel van pijn terug. Nu zit ik aan 100-100 en heb ik terug dagelijks pijn waarvoor ik pijnstilling in neem.

04-04-2024 | Man | 40

slaperigheid gebrek aan energie trillingen

2x 300 mg per dag voor insulten tegen te gaan. Geen aanval gehad, nam het 1x 300 mg ipv 2x 300 mg per dag. kreeg na enkele dagen een lichte insult. Leverwaardes wel verhoogd net als iemand die alcolist is. Met de jaren zijn de waardes wel heel langzaam aan het dalen en aan het stabiliseren, raak geen alcohol aan

08-01-2016 | Man | 40
Epilepsie
In begin kietelingen achter ogen en bij neus, later niet meer/heel soms.

31-12-2010 | Vrouw | 40
EPILEPSIE
overschakeling van trileptal( oxcarbazepine) na de slechte bijwerkingen van depakine nl 5kg gewichtstoename in 1 maand tijd. De dosis werd zo nu en dan aangepast naargelang mijn aura's. Ook werd dit in associatie gegeven met topamax dat na steeds wederkerende aura's werd opgedreven en waardoor ik 2 jaar mijn rijbewijs ben kwijt geraakt. Na lange tijd merkte mijn familie [lees meer...]en ik op dat ik last heb van korte termijn geheugen heb en dat ik me niet veel meer herinner waardoor ik meer en meer problemen krijg op het werk en daar ben je gewoon een nummer hoor !!