Ervaringen met Carbamazepine

carbamazepine

slaperigheid gebrek aan energie trillingen

Aangezichtspijn (28 meningen)
Bipolaire stoornis (3 meningen)
Psychose (2 meningen)

Bojan Nikolik (19-07-2015)

04-12-2014 | Vrouw | 45
Aangezichtspijn
Voor aangezichtspijn dit middel voorgeschreven gekregen. Extreem misselijk, vreselijk moeten overgeven. Meerdere malen per dag overgegeven. Stuurloosheid. Spastisch gevoel in benen en armen, pijn in armen/nek. Het middel gaf vreselijke bijwerkingen, maar werkte wel heel goed tegen de aangezichtspijn. Overgestapt op Notrilen omdat ik zo misselijk werd van de Carbamazepine.

22-11-2014 | Man | 59
carbamazepine (1200)
Epilepsie
Ik gebruikte het medicijn zolang het op de markt is (1965). Op verzoek bij de specialist over gegaan naar Lamotrigine. Ik voel daar me beter bij. Emotionele beleving zoals seksualiteit. Bij een open hartoperatie een behoorlijke vergiftiging opgelopen. Bijna een coma

07-09-2014 | Man | 81
Aangezichtspijn
Sinds 3 jaar gebruik ik dit mijn medicijn, de eerste 2 jaar zonder problemen, veel pijn dan de dosering omhoog bij verdwijnen pijn langzaam afbouwen tot 2 x innamen per dag. De laatste helfjaar problemen met lopen (dronkenmansgang ) en vermoeidheid klachten ging wel 2 x daags na bede. na bloedcontrole bleek het medicijn van invloed op de toestand lever (te hoge waarde en[lees meer...] te weinig zout) na overleg met dokter middel gaan afbouwen en overgaan op een alternatief.

28-03-2014 | Man | 52
Epilepsie
Vanaf mijn 46e jaar is de medicijn Carbamazepine minder goed gaan werken, omdat ik in een midlifecrisis / penopauze ( overgang ) zit. Daar de Carbamazepine vroeger voor mij zeer goed was, is deze medicijn nu anno 2014 een matige medicijn geworden doordat ik vroegtijdig met de penopauze begonnen ben, waarop mijn epilepsie daarom negatief reageerde, en ik er de laatste 3 [lees meer...]jaar meer aanvallen hebt dan vroeger. De klachten die ik nu hebt zijn : futloos en moe, hangerig, duizelig, wazig zien, dubbel zien, droge ogen, trekking van de oogspieren, evenwichtstoename van 12 kilo, minder concentratie, aanhoudende spier en gewrichtspijnen, nek, schouder en rugklachten, lichte kaakspierpijn, s' nachts wakker worden van de pijn aan mijn rug, borst en benen dat gemiddeld 2 a 3x per week plaats vindt, en minder goed slapen. FRISIUM : Daar waar de medicijn Carbamazepine nu slecht is geworden voor mij, is de medicijn FRISIUM die ik erbij slik veel beter geworden omdat ik eiste dat deze medicijn nu een nog betere dosering heeft, nu van 2x 20 mg. Hierdoor heb ik minder last van licht. Vergeet vooral niet, dat licht ( denkelijk ) de grootste vijand is van epilepsie daar dit vaak wordt vergeten, of niet wordt gezegd door de specialist. Bij mijn huisarts heb ik een bloedonderzoek laten doen vooraf, voordat ik naar de specialist ging, waaruit bleek dat de dosering van de medicijn FRISIUM daadwerkelijk te laag was. Komende week ga ik naar de specialist om de medicijn Carbamazepine eerst terug te verlagen naar de 2x 400 mg en de FRISIUM naar de 2x 25 mg, daar waar mijn lichtproblemen / klachten dan ( denkelijk wel ) definitief weg zullen blijven. Let er ook vooral op dat medicijnen tegen epilepsie bijna altijd ( 90% ) voor gewicht - toename zorgt van een lichte 4 kilo tot wel 16 kilo, daar dit per persoon verschillend is. In mijn geval komt dat alleen door de medicijn Carbamazepine, door de te hoge dosering ervan. Mogelijkerwijs wil ik de Carbamazepine nog verder verlagen naar zelfs 2x 300 mg, en een derde medicijn erbij nemen, gezien mijn slechte gesteldheid van nu. Met deze nieuwe aanvullende bericht, vergeleken met het verleden, hoop ik u allen nu nog beter geïnformeerd te hebben, als het gaat om gesteldheidsverandering van een epilepsiepatiënt en de medicijn Carbamazepine.

27-11-2012 | Vrouw | 21
carbamazepine
Na één dag gebruik van dit medicijn wegens ernstige zenuwpijn in het gezicht leek ik wel afasie te hebben. Ik kon niet meer op woorden komen en sprak in wartaal. Ik had geen leven meer buiten de deur. Een regelrechte nachtmerrie. Tot een maand na stoppen met Carbamazepine heb ik ernstige woordvindingsproblemen gehad.

26-03-2012 | Man | 34
Epilepsie
Neem dit medicijn al van in het begin samen met Tegretol, van bijde 3x400mg per dag. Daar is nu nog 3x400mg Keppra bijgekomen omdat ik ook overdag zware aanvallen kreeg en al in coma beland ben. Ik ondervind veel bijwerkingen zoals vergeten, mezelf niet zijn, wijnig goesting om te eten en duiziligheid in de ochtend.

15-01-2012 | Man | 50
Epilepsie
Nu tot heden slik ik de medicijn Carbamazepine tegen mijn epilepsie, samen et de medicijn Clobazan. De Carbamazepine is 2x 400 mg en de Clobazan 2x 10 mg. Allebij zijn het apart genomen goede medicijnen tegen de epilepsie, maar als je deze twee medicijnen smen moet slikken, dan is ineens de samenwerking en de maximale funcie van de beide medicijnen sterk teruglopen. [lees meer...] Daar we eerst uitgaan van dat de medicijnen 100% goed werken, kom ik nu tot op heden niet hoger dan een 65%.Dit door de samenwerking. Dit de laatste 8 a 12 jaar. Zowel de neuroloog als de oogarts ( bijwerkingen van wazig zien en dubbelzien ) zeggen dat dit niet door de medicatie komt. Hierdoor ontstaat er ook duizeligheid / evenwichtsstoornissen. Hebben zij de bijsluiter dan niet gelezen ? Nee, ik kan niet zeggen dat ik serieus wordt genomen door de huidige medische zorg in ons land.

31-01-2011 | Vrouw | 63
Trigeminus neuralgie
Vreselijk ziek ben ik geworden hiervan. De eerste dag alleen maar hoofdpijn en een beetje duizelig. Vanaf de tweede dag ging het snel bergafwaarts met mij. Stekende hoofdpijn, duizelig, alsmaar braken, kon niet eten of drinken, geen smaak meer, wist niet meer waar ik mee bezig was en sloeg wartaal uit. Mijn kinderen brachten mij naar het ziekenhuis omdat ze het niet vertro[lees meer...]uwden. Daar werd geconstateerd dat ik een ernstige griep zou hebben! Maar volgens de huisarts waren het bijverschijnselen, de dosis was te hoog geweest voor iemand van 1.53 m. en 53 kg. Kreeg in het ziekenhuis ook nog zetpillen tegen het braken, maar daar werd ik nog veel duizeliger van. Heb ruim 2 weken nodig gehad om te herstellen en de verloren kilo's er weer bij te krijgen. Wonder: de aangezichtspijnen zijn weggebleven, maar vraag mij af wat het middel nog meer tewerkgesteld heeft in mijn functioneren.

26-09-2021 | Man | 73
Aangezichtspijn
Sept 2021 Ik had al ca 30 jaar last van aangezichtspijn Met tussen faces van eerste begin 30 jr terug zo om de 5 jaar Latere jaren en afgelopen jaren werd het zo om de 2-3 jaar Dit jaar begin jan. Eerst 1 maand en toen ca 1 1/2 maand geen pijn nadien hevige pijn scheuten leken wel mes steken in de wang . In overleg met de arts besloten voor een Jannetta op[lees meer...]eratie 11 aug. Met succes uitgevoerd en opgelucht. Kan het iedereen aanraden met ernstige aangezichtspijn

16-10-2020 | Man | 55
carbamazepine (100mg)
Aangezichtspijn
Het medicijn helpt, maar heeft wel de nodige bijwerkingen. Vooral de 1e maand veel last van gehad, m.n. extreem moe. 1e Dagen geen auto rijden, duizelig, bij vlagen slecht zien. Nu na 2,5 maand gebruik, heb ik nog steeds moeite met opstaan en houd gedurende de dag een vermoeid gevoel, en ben ik af en toe duizelig. Concentratie gaat maar kost me moeite. Medicatie is bij mij[lees meer...] onvoldoende, de aangezichtspijn kwam er toch weer doorheen en ik heb aanvullend baclofen gekregen. Ook i.c.m. deze spierverslapper remt het onvoldoende. Ik heb een drukke verantwoordelijke baan en ben bang voor verhoging omdat ik het gevoel heb aan de max te zitten waarbij ik nog goed kan functioneren en auto rijden. Het is wel belangrijk om goed verdeeld over de dag de medicijnen te gebruiken, zodat de "spiegel" gelijk blijft. De avond dosering een paar uur te laat kan ik direct merken.

19-11-2019 | Man | 58
Epilepsie
In het begin bijwerkingen als duizeligheid maar dat verdween snel. In de loop van de tijd werden meer deficienties ontdekt, vaak doordat de artsen nalatig waren om daar eerder op te lette. Zorg dat u regelmatig gecontroleerd wordt op alle bloedwaarden, u kunt niet afgaan op de artsen zelf. Schakel anders uw huisarts in. Vraag ook om volledige informatie over alle mogelijk[lees meer...]e gevolgen die epilepsie kan hebben, ook daar vertelt de arts niet alles uit zichzelf. Vraag bijvoorbeeld eens naar sudep. Tegretol alleen was niet afdoende,heb er nog twee middelen bij.

23-10-2019 | Vrouw | 23
Epilepsie
Carbamazepine sloeg als enige medicijn goed aan, heel fijn! Werkt vrijwel direct na gebruik en was snel op te bouwen. Aan het begin enorm vermoeid.. gelukkig werd dit minder. Na 2 jaar begon de ellende pas.. tanden waren erg zwak geworden, veel blessures met sporten. Dit waren volgens de neuroloog bijwerkingen van dit medicijn. Een andere bijwerking was dat de kans op "ong[lees meer...]ezonde" kinderen erg groot is tijdens het gebruik. Ik heb er na 5 jaar voor gekozen om ermee te stoppen en ben overstapt naar lamotrigine. Minder bijwerkingen maar duurt lang voor het goed aanslaat. Heb het gevoel dat ik van dit medicijn wel een hogere dosering moet nemen dan van carbamazepine.

05-08-2019 | Man | 48
Traumatisch hersenletsel
na een ongeval (met hersenletsel en hersenstam beschadiging met zenuwen die geen goed contact maken met trekkingen in nek en lijf ) "zo dit het verhaal waarom in gewone taal" Ik slik al jaren carbamazepine en heb bij elk merknaam al gehad het spul helpt voor het gevoel van trekkingen maar kan niet alles tegen houden (het is geen wonder middel) en bijwerkingen van een medic[lees meer...]ijn heeft iedereen b.v. niet in de zon , ontstekingen enz heb veel medicijnen geprobeerd en jammer genoeg zeg ik omdat er veel bijwerkingen bij zitten sta ik heel erg onder controle Ik kan mensen maar een ding zeggen kijk uit als u extra medicijnen erbij krijgt en ook b.v. antibiotica moet je meestal weer dubbele dosis in nemen voor dat het werkt tegen iets wat je heb en ook niet alles kan erbij

29-12-2018 | Vrouw | 48
Pijn (algemeen)
ik loop ook al 2 jaar met pijn in mijn kiezen, begon heel heftig, heb 2 jaar terug toen 2 wortel kanaal behandelingen gekregen, de pijn bleef daarna, toen ook al carbamazepine gekregen. Mijn tandarts dacht aan aangezichtspijn, heb toen een MRI scan gehad, aan m’n zenuwen konden ze niks ontdekken, ze hebben toen bij toeval wel een goedaardige tumor in m’n hoofd ontdekt, d[lees meer...]aar ben ik 3 weken geleden aan geopereerd. Ben toen ook door verwezen naar de ACTA, ( academisch centrum voor tandheelkunde) daar heb ik in september nog een onderzoek gehad, en zou nog een uitgebreider onderzoek krijgen dit jaar, allerlei testjes, maar omdat ik geopereerd werd moest ik die afspraak afzeggen. Heb sinds een week nu weer hele erge pijn aan m’n kiezen/kaak, weer van de week naar tandarts geweest, die kon niks ontdekken, zit nu weer aan de carbamazepine, eerst 2 per dag, maar ik bleef pijn houden, gebruik er nu 4 per dag, helpt wel tegen de pijn, alleen ben wel heel erg moe, slaap veel, en heel duizelig. Ik ben door de operatie m’n reuk en smaak kwijt geraakt, m’n linker reuk zenuw is beschadigt, wel heel toevallig want de pijn is ook in m’n linker kaak, volgende m’n neuro chirurg staat dat niet in verbinding met elkaar. Ik vind het allemaal erg lastig, ik kan toch niet altijd dit medicijn blijven gebruiken....

04-10-2018 | Man | 52
carbamazepine (100mg)
Bipolaire stoornis
Slik nu 2x100mg Carbamezepine dagelijks i.v.m. bipolaire stoornis, omdat lthium en clozapine het niet meer onder controle hielden. De bedoeling is dat "we" gaan verhogen naar 400 mg per dag in stappen van 50 mg (elke 6 weken?) om de bloedspiegel van plm 4 te bereiken. Krijg van de apotheek vaak weer ander merk. Nu apotex, kan zomaar de volgende keer Novartis - Tegretol [lees meer...]zijn of PCH. Anderen hebben problemen met merkwisselingen of ik lees dat de kwaliteit van de carba achteruit is gegaan de laatste tijd (zie deze site). 2 vragen: 1. wie heeft er klachten over merkwisselingen en 2. wie heeft last van bijwerkingen vermoeidheid en slaperigheid? TH

26-08-2018 | Man | 58
Epilepsie
sinds ik carbamazepine verminder voel ik mij beter, geestelijk sterker en heb ik weer eetlust. en heb ik weer zin om te leven want met/ door dit medicijn voelde ik mij onder druk gezet en wil ik hier van af. dit medicijn gebruik ik al circa 50 jaar, ik merk dat de kwaliteit van dit medicijn slechter wordt dit de registratiehouder is novartis pharma b.v.