Ervaringen met Depakine

valproinezuur

overgewicht bloeddruk problemen vermoeidheid gewichtstoename handen trillen of trillen tijdens het rusten

Bipolaire stoornis (39 meningen)
Manische episode (3 meningen)
Oogmigraine (2 meningen)

16-11-2018 | Vrouw | 61
Bipolaire stoornis
Voorgeschreven voor bipolaire stoornis. Het hielp wel tegen zenuwachtigheid en overgevoeligheid, maar het hielp bij mij niet voldoende om stabieler blijven. Ik had diverse periodes per jaar van vitale depressies

28-04-2020 | Man | 60
Epilepsie
Nadat op mijn 13e jaar (in 1973) epilepsie bij mij was vastgesteld, kreeg ik - na eerst met andere medicijnen te zijn behandeld - in 1975 Depakine. Dus ik gebruik het middel al 45 jaar en weet niet beter... Vorig jaar een andere neuroloog die voorstelde de Depakine te vervangen door Lamotragine. Nadat de Depakine was afgebouwd kreeg ik echter heftige bijwerkingen: veel erg[lees meer...]ere tremor dan ooit tevoren en spraakstoornissen (halverwege een zin niet verder kunnen, andere woorden zeggen dan ik wilde, niet op - de meest simpele - woorden kunnen komen). Ten slotte kreeg ik, kort na elkaar, twee grote insulten. En dit na 42 jaar aanvalsvrij te zijn geweest. Terug naar de Depakine en alle klachten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen...

21-10-2019 | Vrouw | 60
valproinezuur (500mg)
Ik slik Depakine Chrono 3x500 Mg als profylaxe voor migraine. Ik heb alles geprobeerd en dit is het enige middel dat helpt. Helaas wordt het effect na verloop van tijd minder. Een medicijnpauze inlassen helpt. Haaruitval is tijdelijk. Gewichtstoename helaas niet. Maar ik heb het er graag voor over. Alles beter dan migraine.

02-02-2016 | Vrouw | 60
Bipolaire stoornis
Ervaringen: goed. Minder stemmingswisselingen en meer stabiliteit. Helaas ontwikkelde zich mede door de depakine bij mij parkinsonisme. Ik probeer daar goed mee om te gaan. Depakine laten staan is voor mij geen optie.

28-10-2015 | Vrouw | 60
valproinezuur (300mg)
Hallo, Ik heb vanaf het begin problemen gehad met de medicatie, het sloeg gelijk op men darmen. Had een vreselijk strak gevoel in men gezicht, en had zenuwpijn al binnen een week. Maar ja, je hebt niks te vertellen, slikken het gaat over. Geheugen werd slechter en slechter, ogen idem. zelfs het exacte doen zoals ik al jaren leef, is men hele dagritme van streek. Een dagrit[lees meer...]me die ik zelf in men psychose kon houden. Ben ermee gestopt en ben er goed op vooruitgegaan, ben rustiger, niet zo opgefokt. Wat er nog is, is de zenuwpijn en het slechte geheugen, en de ogen. Maar dat zou ook blijvend kunnen zijn vanwege de psychose (hersenbeschadiging). Ik heb daarbij gelukkig men huisarts weten over te halen dat ik stopte met depakine gebruik. En hebben een afspraak gemaakt dat ggz, als er weer een manische psychose is, niet ingeroepen word, maar men omgeving aan moet geven naar de huisarts toe dat ik manisch aan het worden ben. Ik heb beloofd dat als dat gemeld wordt, ik een slaapmiddel krijg voor een paar nachten, zodat er op tijd ingegrepen is, doordat dan ook in te nemen. Zo hou ik het tegen dat er politiewagens, ziekenwagen en rechtzaak bij me thuis komt. Ik ben na veel lezen op internet erachter gekomen dat er andere manieren zijn om met psychose om te gaan dan met medicatie. Ik kan me daar helemaal in plaatsen dat psychoses je iets vertellen, en het werkt. Zou zeggen ga eens googlen op psychose anders, dan kan je het eens van een andere kant bekijken!

21-09-2015 | Vrouw | 60
Manisch-depressieve stoornis
Het medicijn Depakine Chrono 300 gebruik ik al trouw 10 jaar. Het is voor mij bedoeld om stemmingsstoringen tussen manische en depressieve perioden stabiel te houden. Ik gebruik tegen depressie ook nog Lamotregine en Clomepramine als anti-depressie-middel. Ik neig eerde naar de depressieve dan naar de manische kant. Het kan zijn dat ik als bijwerking van Depakine voortdu[lees meer...]rend schokjes in armen, handen en benen ervaar. Vooral in bed. Ook na inspanning kan ik bv niet netjes schrijven. Ik ben benieuwd of iemand naders dit ook heeft. Binnenkort ga ik naar een neuroloog voor dit probleem. Ik ervaar die schokjes als zeer vervelend.

13-01-2017 | Man | 59
valproinezuur (750mg)

23-10-2016 | Man | 59
Bipolaire stoornis
gebruikt 28 jaar lithium carbonaat vanaf mijn 31 ste jaar, Bipolair 1. 3 zware opnames. Na de 3de opname is Lithium voorgeschreven met Fluanxol, in 1998 werd fluanxol vervangen door Quetiapine (een verbetering). Camcoliet (Lithiumcabonaat) veroorzaakt nierfalen, diabetes insipidus en maakt nog meer kapot. Lithium is er nu drie maanden uit en ik voel me nu veel beter. Wel[lees meer...] is de vervanger van lithium een jaar gelden opgestart door Decapine.

03-02-2016 | Man | 58
Bipolaire stoornis
er is nog weinig onderzoek gedaan naar het afkicken van 30 jaar lang Lithium gebruik, om dit goed op te vangen gaat Lithium eruit en Depakine erin, over een duur van een jaar. ben 3 maanden verder en er is nog niets merkbaar. i.v.m. nierfalen en diabetisch insipidus.

01-07-2015 | Vrouw | 58
Bipolaire stoornis
Sinds 1 mei 1998 ben ik op aanraden van een zeer aimabel bekend staande psychiater (toenmalig dienstdoend in het Psychiatrisch Centrum Nijmegen en nu gepensioneerd en bijklussend) als "vrijwillig" proefkonijn eerst Lithium gaan slikken. Ik herinner mij niet de dosering, wel dat die niet zo hoog was, want hij wilde voorzichtig beginnen (ernstige bijwerking: onmiddellijk toe[lees meer...]slaande vergiftigingsverschijnselen, dus daar mocht en/of moest ik meteen mee stoppen). Daarna werd Tegretol (een anti-epilepticum, want men had bedacht in Amerika dat dezelfde neurotransmitter in de hersenen verantwoordelijk was bij MDS, in het experimentele stadium op mij losgelaten (ernstige bijwerking: huiduitslag over mijn hele lichaam met ondraaglijke jeuk), dus ook dat werd redelijk snel afgeserveerd. Vervolgens bleek er nog een wit konijn tevoorschijn getoverd te kunnen worden: Depakine Chrono (dosering in 1998: 2500 mg. per dag!) Dit middel was indertijd nog lang niet in Nederland geregistreerd als werkend tegen de manisch-depressieve stoornis die ik zou hebben, omdat de farmaceutische industrie hier er nog geen brood in zag... de psychiaters al wel. Als ik een goed gesprek met een psychiater wilde, ging het gesprek binnen de kortste keren over hun problematiek. Pas halverwege het eerste decennium van deze eeuw ben ik die Depakine als officieel geregistreerd op de Nederlandse bijsluiters tegengekomen: Kassa! Fysieke bijwerkingen vanaf het begin van het gebruik: ernstige lusteloosheid (wat vroeger genoemd werd: laat haar maar even met rust, ze is een beetje moe...); woede-uitbarstingen (die vroeger gewoon werden opgelost door je kop even onder je kraan te houden); ernstige eetstoornissen (vóór 1998, ik was toen toch al 40) geen enkel probleem met mijn gewicht gehad, sindsdien altijd te weinig voor mijn lengte en leeftijd, volgens vele deskundigen en bemoeials). Het heeft me mijn veelbelovende carrière aan de universiteit van Nijmegen gekost, een complete breuk met mijn geliefde familie die ook in de psychiatrie gelooft, maar zich nog nooit in mij verdiept heeft. Het heeft me mijn allerbeste vriend gekost ("trouw" sinds 35 jaar totdat ik echt mijn eigen waarheid durfde te vertellen; dan ben je ineens lastig), vele beste vriendinnen die zo heerlijk met me konden lachen en stappen en mijn dramatisch talent en intelligentie zo waardeerden, totdat ik het zelf eens ergens moeilijk mee had en daarover wilde praten (Sorry, geen tijd!). Na een moeilijke periode in je leven willen ze weer erg graag met je omgaan. Als je wint, heb je vrienden, want jij bent zo wijs, zeggen ze dan; die zich zogenaamd "zorgen" over mij maakten en mij, als ik ze echt nodig had, één voor één lieten vallen en dat nog doen (wees alert op verborgen agenda's van anderen!). Zelf noem ik dat nu een verkeerde vriendenkeuze en een beetje pech gehad. Ook de werkelijke liefde van mijn leven die mij op een cruciaal moment verliet (mijn moeder lag op sterven op dat moment, maar zij heeft het toen overleefd, dat gelukkig wel). Dat mijn hart door dit verraad echt brak, is nu 11 jaar geleden; daarna is het mij nóóit meer gelukt méér dan 54 kilo te wegen bij een lengte van 1.70m., wat ik ook geprobeerd heb (liefdesverdriet heette dat vroeger). Had ik maar vrienden die af en toe eens een lekker hapje voor me klaarmaakten, dat zou me een wereld van goed doen. Was er maar ooit één therapeut geweest die niet zo in zichzelf opging dat ik me erkend gevoeld had, die zich dus op mij afstemde in plaats van op wat hij of zij ervan dacht. Kortom: mijn advies aan al mijn lotgenoten die met dit probleem worstelen: check bij jezelf en daarna pas bij wie dan ook of dit medicijn voor je werkt. De dosering van 1000 mg per dag die ik nu nog steeds slik (gewoon via een overbelaste huisarts, ik vraag ze zelf online aan en ik ga ze zelf halen bij de overbelaste apotheker) is mijn keuze, omdat ik door al deze flauwekul nog steeds af en toe onvoldoende zelfvertrouwen voel om werkelijk mijn eigen gang te gaan (ik weeg momenteel 45 kilo en mankeer fysiek eigenlijk niets en eet voldoende, maar eenzaamheid kan ook mager of dik maken; het teert je uit of je maakt je dik omdat je je veiliger voelt met wat vet op je botten om jezelf te troosten over al dat onbegrip van de buitenwereld. En dat noemt de alwetende psychiatrie dan "bijwerkingen". Het lijken mij meer de bijwerkingen van een "snel veranderende en steeds onverschilliger wordende" wereld, die het makkelijker vindt om ons gek te noemen en eventueel op te sluiten dan eens bij zichzelf te rade te gaan, en zoiets doe je individueel op deze aardbol. Nogmaals: iedereen heeft zijn eigen pad te gaan, maar ik heb persoonlijk nogal veel spijt van deze omwegen... ik heb me laten leiden door anderen en dat onvervreemdbaar recht moet je gewoon niet weggeven. Hopelijk heeft iemand hier iets aan, ik begrijp jullie, van binnenuit! En: verbeter de wereld, begin bij jezelf, zeiden ze vroeger. Dus zo snel verandert de wereld nou ook weer niet, binnenkort ben ik er rijp voor mijn eigen-wijsheid te gelde te maken en jullie hopelijk ook.

20-12-2020 | Man | 57
Epilepsie
Sinds het overlijden van mijn vrouw 23 jaar geleden kreeg ik meer en meer "abscences". Ik dronk veel alcohol nadien omdat ik het verdriet niet aankon, maar kon een normaal leven leiden. Tot een viertal jaren geleden ik echt epileptische aanvallen kreeg, en enkele echt wel zware. Sinds iets meer dan drie jaar neem ik Depakine en ik ben volledig gestopt met alcohol. Sindsdie[lees meer...]n heb ik geen enkele aanval meer gehad. Maar ik ben overdag soms plots heel moe en slaperig en op m'n werk is dat heel lastig. Ik moet nu ook verplicht examens afleggen ivm mijn werk, opgelegd door de Staat, waarbij ik 470 blz tekst moet leren, en examens moet afleggen waarbij ik op 16 submodules telkens 60% moet halen. Maar mijn geheugen laat me in de steek. Ik mag keihard op iets studeren, de dag nadien ben ik meer dan de helft vergeten. Dus de Depakine heeft me wel geholpen met de aanvallen, maar de vermoeidheid en het geheugenverlies zijn heel lastig.

20-06-2016 | Man | 57
Bipolaire stoornis
Depakine was eigenlijk bedoeld om het gebruik van Lithium (Priadel) te vermijden. Het kon mij echter niet voldoende beschermen tegen stemmingswisselingen.

11-09-2016 | Man | 56
Bipolaire stoornis
Na voorschrijven van zeer hoge doses voor te lange tijd "achteraf geconcludeerd" zit ik nu al jaren met problemen in bewegen. Lopen is zeer pijnlijk. Ben aan het afbouwen. bewegen gaat beter, maar pijnlijk zijn mijn benen nog steeds. In crisissituatie is doses vaan 3000 mg dagelijks voor geschreven. eenmaal afbouw naar 2500 mg gehad en dat ben ik 13 jaar blijven slikken.[lees meer...] Neem ik specialisten kwalijk, nu slik ik 1400 mg en heb ik geen manische klachten. Heb ook 1000 mg geprobeerd maar toen kreeg ik weer suïcidale gedachten. wil uiteindelijk naar zo rond de 1250 mg gaan. Spieren blijven nog pijnlijk. Ik ben gewoon vergiftigd. Nu via homepatie proberen te ontgiften/

07-06-2020 | Vrouw | 55
valproinezuur (500mg)
Heb sinds ongeveer mijn 45 ste jaar hevige migraine, 3 aanvallen per week, erg misselijk, overgeven en ondraaglijke pijn. Alles geprobeerd candesartan, topimaraat, de nieuwe medicijnen aimovig en emgality. Niks werkt alleen depakine. Ook in alternatieve circuit alles geprobeerd maar zonder enig resultaat. Ik slik 1500 mg depakine in tabletten van 500 mg. De bijwerkingen[lees meer...] zijn niet mals maar het is het enigemedicijn dat enigszins werkt. Het aantal aanvallen is verminderd naar plusminus 1 per week, soms 2, ze zijn minder pijnlijk en de triptanen , in mijn geval fromirex, werken beter. Dus ondanks bijwerkingen neem ik depakine Omdat ik niet meer tegen die verschrikkelijke pijn kan.

14-07-2015 | Vrouw | 55
Epilepsie
Na een hartoperatie in dec 2013 heb ik in de avond een hersenbloeding gehad. Later die nacht een epileptische aanval. Hiervoor een half jaar depakine geslikt en in overleg met de neuroloog die ik toen had afgebouwd. Tot december 2014 ging het goed want toen ben ik tijdens mijn werk niet goed geworden en met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Onderweg een epilepti[lees meer...]sche aanval gehad en in het ziekenhuis nog een. Dit is mij later verteld want dat heb ik niet bewust meegemaakt. Sindsdien slik ik depakine en ben ik onder controle bij een andere neuroloog.

16-10-2019 | Vrouw | 54
Bipolaire stoornis
Depakine kreeg ik voor een vermeende bipolaire stoornis. Achteraf, na 30 jaar, blijk ik waarschijnlijk helemaal geen bipolaire stoornis te hebben, foutieve inschatting van een aantal psychiaters in een voormalig ziekenhuis, in Rotterdam. Ik ben op 24 december 1989 opgenomen met psychische klachten na een traumatische gebeurtenis. Ik was wat druk, maar dat was achteraf een[lees meer...] copingmechanisme..er werd mij gevraagd of ik mee wilde werken aan een geneesmiddelen onderzoek..50 procent zou een placebo krijgen en 50 procent Haldol. Ik wist van toeten nog blazen en ben accoord gegaan. Ik werd helemaal gek van de Haldol. En toen heb ik het stempel manisch depressief gekregen..en is men gestart met Lithium..dit deed niets voor mij. Vervolgens is men met Depakine gestart..dit middel heeft mij Vervolgens heel depressief gemaakt..maar ook afhankelijk, monddood, gevoelloos, vermoeid, 20 kilo aangekomen en nog een ritsje bijwerkingen..ik heb al die tijd getwijfeld aan bipolair maar de GGZ hield vol. Pas in 2018, zijn mijn ogen open gegaan. Ik had eindelijk een behandelaar die er zo het jeugdtrauma uitpikte en mijn hooggevoelig zijn. Ik ben gestopt met de depakine en ik heb me nog nooit psychisch zo sterk gevoeld..en ik kan eindelijk voelen. Ik heb het gevoel dat ik leef. Eindelijk..ik ben nu 54 jaar..30 jaar van mijn leven naar de filistijnen, dankzij een academisch ziekenhuis. Depakine zal ongetwijfeld voor sommige mensen werken, maar het is in mijn ogen vergif met gevolgen die van te voren niet te overzien zijn. Ik voel me verlost en bevrijd en ik heb rust, eindelijk..gelukkig ben ik nog jong en kan nog wat van mijn leven maken.