Epilepsie (154 meningen)
Bipolaire stoornis (37 meningen)
Oogmigraine (2 meningen)
Manische episode (1 mening)

28-09-2016 | Vrouw | 39
valproinezuur (1300mg)
Manisch-depressieve stoornis
Sinds mijn 20ste weet ik dat ik bipolaire ben. Ik slik al 20 jaar lithum en ben een ruime tijd stabiel gebleven( ± 10 jaar) Mijn leven was ook aardig stabiel. Van lithum geen bijwerkingen. In 2012 kreeg ik helaas weer een manie. En ook in 2014, 2 manieën kort achter elkaar. Kwam door scheiding en verhuizing. Psq Zaandam vond dat lithium te weinig bescherming gaf en rade [lees meer...]mij aan om naast lihium depakine te slikken. Sinds november 2015 ben ik daar mee begonnen. Sindsdien heb ik last van moeheid, veel willen slapen en overdag ook daarvoor kiezen. Depressief/somber, woede aanvallen (zonder reden!) Gewichtstoename (8 kilo) door continue te willen eten en door de moeheid. Ik sporte altijd 3/4 keer in de week. Maar door hoe ik me voelde kon ik niets meer en wilde ik ook niet. Haaruitval (wat maar niet stopt) volg een cursus psycho-educatie en mijn leven is aardig stabiel aan het worden. Lees dat velen dezelfde bijwerkingen heeft. Wilde ook echt stoppen met medicatie. Maar gelukkig heb ik geleerd dat ik beter kan kiezen voor stabiliteit. En dat bijwerkingen erbij horen en ook na een tijdje verminderen. Ben nu een aantal maanden verder. Gelukkig heb ik veel minder last van de bijwerkingen en voel ik me een stuk gelukkiger. Ben er nog niet. maar heb weer vertrouwen erin dat ik weer de oude wordt. Ik denk dat het bij mij een combinatie van beide is geweest. Zowel een depressie als bijwerkingen. Ik kan het gewoon goed relativeren voor mezelf en geef alles de tijd. Sinds vorige week weer gesport en voel me een stuk beter daardoor. Wat kilo's kwijt raken is mijn volgende stap!! Want door afvallen wordt ik ook weer een stuk gelukkiger. En op die manier accepteer ik mijn ziekte en medicatie.

19-09-2016 | Man | 41
valproinezuur (100mg)
Epilepsie
Gedurende mijn jeugd en jong volwassenheid, heb ik een leuke waslijst aan anti epileptica geslikt. Op aanraden van diverse Specialisten, een mishandelende vader en dito broer. Jammerlijk, is mijn broer tevens huisarts. De gehele lijst, heb ik ervaren als een martel methode, als epilepsie dat al niet op zichzelf is, in welke vorm dan ook. Zo heeft de gehele lijst identiek[lees meer...]e bijwerkingen en al is mijn laatste ervaring met een ander middel, met Depakine had precies hetzelfde kunnen doen: +/- 21 uur slapen per dag, op de voorgeschreven dosis. Natuurlijk neemt het de insulten weg, maar in welke lage dosering dan ook, je bewustzijn verandert in dat van een zombie (mijn ervaring). Elke specialist, zal bij de diverse diagnoses het volgende hebben gezegd: "Gebruik geen Alcohol" en verder zal hij zijn pillen pushen. Hij zal je niet vertellen wat Alcohol werkelijk is of hoe het ontstaat: Gist of gisting. Als levenslang epilepsie slachtoffer, blijk ik een Gist intolerantie te hebben en heb mijn dieet daarop aangepast en ben nu minimaal 10 jaar insult vrij zonder medicijnen. Echter, indien ik mijn dieet regels (zwaar overtreed) kan ik binnen twee weken weer een insult krijgen. Grote voordelen: Ik leef bewuster dan onder invloed van big farma, belangrijker, in blijheid en boosheid kan ik mij nu veel meer laten gaan, waar dat voorheen werd afgestraft met een insult. Verliefdheid, heb ik nog niet uitgeprobeerd, omdat dat, epilepsie technisch, een spreekwoordelijke hel is. De eerste is stap is een verwijzing naar een diëtist en die te vragen naar een anti histamine dieet. Het uiteindelijke dieet zal niet bestaan uit room en taartjes, dus je zal er veel voor moeten laten staan en krijgt vanzelf een Dautzen Kroes figuur of erger. Vanzelfsprekend, gebruik je het huidige medicijn de komende jaren nog als back up, als je de verleiding van een broodje kaas, blikje RedBull, kopje koffie, een biertje of een van die vele gistende voeding middelen niet kunt weerstaan.

28-10-2015 | Vrouw | 60
valproinezuur (300mg)
Hallo, Ik heb vanaf het begin problemen gehad met de medicatie, het sloeg gelijk op men darmen. Had een vreselijk strak gevoel in men gezicht, en had zenuwpijn al binnen een week. Maar ja, je hebt niks te vertellen, slikken het gaat over. Geheugen werd slechter en slechter, ogen idem. zelfs het exacte doen zoals ik al jaren leef, is men hele dagritme van streek. Een dagrit[lees meer...]me die ik zelf in men psychose kon houden. Ben ermee gestopt en ben er goed op vooruitgegaan, ben rustiger, niet zo opgefokt. Wat er nog is, is de zenuwpijn en het slechte geheugen, en de ogen. Maar dat zou ook blijvend kunnen zijn vanwege de psychose (hersenbeschadiging). Ik heb daarbij gelukkig men huisarts weten over te halen dat ik stopte met depakine gebruik. En hebben een afspraak gemaakt dat ggz, als er weer een manische psychose is, niet ingeroepen word, maar men omgeving aan moet geven naar de huisarts toe dat ik manisch aan het worden ben. Ik heb beloofd dat als dat gemeld wordt, ik een slaapmiddel krijg voor een paar nachten, zodat er op tijd ingegrepen is, doordat dan ook in te nemen. Zo hou ik het tegen dat er politiewagens, ziekenwagen en rechtzaak bij me thuis komt. Ik ben na veel lezen op internet erachter gekomen dat er andere manieren zijn om met psychose om te gaan dan met medicatie. Ik kan me daar helemaal in plaatsen dat psychoses je iets vertellen, en het werkt. Zou zeggen ga eens googlen op psychose anders, dan kan je het eens van een andere kant bekijken!

08-10-2015 | Vrouw | 17
Epilepsie
Slik depakine nu een half jaar en ben ruim 20 kg aangekomen. Ben nu net 1 dag begonnen met afbouwen depakine en opbouwen keppra.

01-07-2015 | Vrouw | 58
valproinezuur (1000mg)
Bipolaire stoornis
Sinds 1 mei 1998 ben ik op aanraden van een zeer aimabel bekend staande psychiater (toenmalig dienstdoend in het Psychiatrisch Centrum Nijmegen en nu gepensioneerd en bijklussend) als "vrijwillig" proefkonijn eerst Lithium gaan slikken. Ik herinner mij niet de dosering, wel dat die niet zo hoog was, want hij wilde voorzichtig beginnen (ernstige bijwerking: onmiddellijk toe[lees meer...]slaande vergiftigingsverschijnselen, dus daar mocht en/of moest ik meteen mee stoppen). Daarna werd Tegretol (een anti-epilepticum, want men had bedacht in Amerika dat dezelfde neurotransmitter in de hersenen verantwoordelijk was bij MDS, in het experimentele stadium op mij losgelaten (ernstige bijwerking: huiduitslag over mijn hele lichaam met ondraaglijke jeuk), dus ook dat werd redelijk snel afgeserveerd. Vervolgens bleek er nog een wit konijn tevoorschijn getoverd te kunnen worden: Depakine Chrono (dosering in 1998: 2500 mg. per dag!) Dit middel was indertijd nog lang niet in Nederland geregistreerd als werkend tegen de manisch-depressieve stoornis die ik zou hebben, omdat de farmaceutische industrie hier er nog geen brood in zag... de psychiaters al wel. Als ik een goed gesprek met een psychiater wilde, ging het gesprek binnen de kortste keren over hun problematiek. Pas halverwege het eerste decennium van deze eeuw ben ik die Depakine als officieel geregistreerd op de Nederlandse bijsluiters tegengekomen: Kassa! Fysieke bijwerkingen vanaf het begin van het gebruik: ernstige lusteloosheid (wat vroeger genoemd werd: laat haar maar even met rust, ze is een beetje moe...); woede-uitbarstingen (die vroeger gewoon werden opgelost door je kop even onder je kraan te houden); ernstige eetstoornissen (vóór 1998, ik was toen toch al 40) geen enkel probleem met mijn gewicht gehad, sindsdien altijd te weinig voor mijn lengte en leeftijd, volgens vele deskundigen en bemoeials). Het heeft me mijn veelbelovende carrière aan de universiteit van Nijmegen gekost, een complete breuk met mijn geliefde familie die ook in de psychiatrie gelooft, maar zich nog nooit in mij verdiept heeft. Het heeft me mijn allerbeste vriend gekost ("trouw" sinds 35 jaar totdat ik echt mijn eigen waarheid durfde te vertellen; dan ben je ineens lastig), vele beste vriendinnen die zo heerlijk met me konden lachen en stappen en mijn dramatisch talent en intelligentie zo waardeerden, totdat ik het zelf eens ergens moeilijk mee had en daarover wilde praten (Sorry, geen tijd!). Na een moeilijke periode in je leven willen ze weer erg graag met je omgaan. Als je wint, heb je vrienden, want jij bent zo wijs, zeggen ze dan; die zich zogenaamd "zorgen" over mij maakten en mij, als ik ze echt nodig had, één voor één lieten vallen en dat nog doen (wees alert op verborgen agenda's van anderen!). Zelf noem ik dat nu een verkeerde vriendenkeuze en een beetje pech gehad. Ook de werkelijke liefde van mijn leven die mij op een cruciaal moment verliet (mijn moeder lag op sterven op dat moment, maar zij heeft het toen overleefd, dat gelukkig wel). Dat mijn hart door dit verraad echt brak, is nu 11 jaar geleden; daarna is het mij nóóit meer gelukt méér dan 54 kilo te wegen bij een lengte van 1.70m., wat ik ook geprobeerd heb (liefdesverdriet heette dat vroeger). Had ik maar vrienden die af en toe eens een lekker hapje voor me klaarmaakten, dat zou me een wereld van goed doen. Was er maar ooit één therapeut geweest die niet zo in zichzelf opging dat ik me erkend gevoeld had, die zich dus op mij afstemde in plaats van op wat hij of zij ervan dacht. Kortom: mijn advies aan al mijn lotgenoten die met dit probleem worstelen: check bij jezelf en daarna pas bij wie dan ook of dit medicijn voor je werkt. De dosering van 1000 mg per dag die ik nu nog steeds slik (gewoon via een overbelaste huisarts, ik vraag ze zelf online aan en ik ga ze zelf halen bij de overbelaste apotheker) is mijn keuze, omdat ik door al deze flauwekul nog steeds af en toe onvoldoende zelfvertrouwen voel om werkelijk mijn eigen gang te gaan (ik weeg momenteel 45 kilo en mankeer fysiek eigenlijk niets en eet voldoende, maar eenzaamheid kan ook mager of dik maken; het teert je uit of je maakt je dik omdat je je veiliger voelt met wat vet op je botten om jezelf te troosten over al dat onbegrip van de buitenwereld. En dat noemt de alwetende psychiatrie dan "bijwerkingen". Het lijken mij meer de bijwerkingen van een "snel veranderende en steeds onverschilliger wordende" wereld, die het makkelijker vindt om ons gek te noemen en eventueel op te sluiten dan eens bij zichzelf te rade te gaan, en zoiets doe je individueel op deze aardbol. Nogmaals: iedereen heeft zijn eigen pad te gaan, maar ik heb persoonlijk nogal veel spijt van deze omwegen... ik heb me laten leiden door anderen en dat onvervreemdbaar recht moet je gewoon niet weggeven. Hopelijk heeft iemand hier iets aan, ik begrijp jullie, van binnenuit! En: verbeter de wereld, begin bij jezelf, zeiden ze vroeger. Dus zo snel verandert de wereld nou ook weer niet, binnenkort ben ik er rijp voor mijn eigen-wijsheid te gelde te maken en jullie hopelijk ook.

26-05-2015 | Man | 68
valproinezuur (40mg)
Duizeligheid
Depakine voorgeschreven gekregen door de Neuroloog, omdat ik vaak duizelig was. 1x per dag 1 tablet 40 mg. Het medicijn had een gunstig resultaat. Na ong. 20 jaar gebruik wilde ik stoppen, omdat ik geen klachten meer had. De huisarts vond dat ik toch maar door moest gaan met Depakine, omdat de duizeligheid weer terug kon komen. In 2013 kreeg ik last van cocentratieprobl[lees meer...]emen en vergat veel. Bij de Internist terecht gekomen en ik moest onmiddellijk stoppen met Depakine. (niet afbouwen!?) Scan en testen gehad. Uitslag van geriater: We denken aan Alzheimer. Maar het kan ook een Depressie zijn. Is Depakine hiervan de oorzaak? Wij hebben geen duidelijk antwoord gekregen!

12-05-2015 | Vrouw | 25
valproinezuur (500)
Epilepsie
Ik heb voor ongeveer anderhalf jaar depakine chrono 500 geslikt. Ik kreeg last van de bijwerkingen, ontzettende honger elke keer daardoor ongeveer 8 kg aangekomen. Het liefste lag ik de hele dag op de bank te slapen en had last van depressies. Door het medicijn voelde ik me niet meer hetzelfde. Voor de aanvallen werkte het goed. Geen last van schokken of van grote aanvalle[lees meer...]n gehad. Maar door de bijwerkingen voelde ik mij niet meer hetzelfde.

11-05-2015 | Man | 65
valproinezuur (750mg)
Epilepsie
Dit medicijn ben ik gaan gebruiken in combinatie met lamictal. Dit omdat de lamictal alleen niet voldoende bleek. Opgebouwd tot 2 maal 800mg per dag. Mijn klacht bleef echter bestaan. Steeds weer hele kleine aanvalletjes. Het enige wat ik constateerde was dat ik enorm depressief werd, zelfs neiging tot zelfmoord. Tot op dat moment had ik totaal niet in de gaten dat h[lees meer...]et aan de depakine kon liggen.(Het gebruik was in jaren opgebouwd). Toen ben ik op eigen initiatief de depakine af gaan bouwen in een tijdsbestek van ongeveer 4 maanden.(wel in overleg met de specialist). Toen kwam ik erachter dat alle ellende aan de depakine moet hebben gelegen. Ik voel me nu weer geweldig en veel minder last van mijn epilepsie. Ik leef nu ook een stuk relaxter.

23-05-2014 | Vrouw | 33
Epilepsie
door depakine begon mijn haar in een snelvaart overal op mijn lichaam uit te vallen, sliep constant, kon me niet concentreren en noem maar op, de aanvallen werden intenser en was gewoon niet meer leefbaar.

14-05-2014 | Man | 71
Bipolaire stoornis
vandaar toegevoegd valdoxan tegen depressiviteit ; seroquel toegevoegd tegen HYPOMANIE. Abilify toegevoegd om depakine te gaan vervangen .

29-01-2014 | Vrouw | 28
Epilepsie
Door een hersenoperatie heb ik plaatselijke epilepsie gekregen. De neuroloog schreef Depakine voor. Wat een troep! Ik sliep de hele dag door. Alleen maar moe en nergens zin in. Ik kreeg naast die lusteloosheid en vermoeidheid ook last van enorme vreetbuien. Ik at wel 8! keer per dag. Na het ontbijt of middageten at ik zo een patat met kaassoufleé tussendoor. Chips, cracker[lees meer...]s, pizza, tosti's! Niets was te gek. Dus binnen 3 maand was ik 12 kilo zwaarder. Niets aan dus. En het erge van alles is nog dat de aanvallen niet weg gingen. Dus ik moest keppra ernaast gaan slikken. Heb ik een tijdje gedaan. Nu viel mijn haar uit! Nog steeds vreetbuien en moe. Ik wilde stoppen met Depakine, maar de neuroloog zei dat ik dat beter niet kon doen. Heb ik uiteindelijk wel gedaan. Ik slik nu Keppra 2 keer per dag. In de ochtend 500 ml en in de avond ook 500 ml. Ik heb wel mijn aanvallen teruggekregen en heb het idee dat Keppra niets voor me doet. Ik spreek binnenkort de neuroloog en zit te denken aan lamotrigine. Iemand hier ervaringen mee?

14-01-2014 | Vrouw | 48
Epilepsie
Ik kreeg epilepsie na operatieve verwijdering van een gezwel uit mijn hersenenin maart 2012. Ik slikte daarnaast 3000mg keppra per dag en had geen last meer van (partieële) aanvallen. In september 2013 werd ik steeds stijver. Ik leek wel een parkinsonpatiënt. Ik was 's ochtends zo stijf als een plank en kon nauwelijks uit bed komen Ik kon mijn nek nauwelijks meer draaien. [lees meer...]Ook vertelden anderen mij dat ik een soort maskerachtige uitdrukking in mijn gezicht had gekregen. Deze bijwerking heet "Parkinsonisme". In overleg met de neuroloog, heb ik de Depakine langzaam afgebouwd: De eerste week 1 tablet in plaats van 2 tabletten per dag en het had gelijke resultaat. De stijfheid verdween en mijn lichamelijke prestaties verbeterden. dit is gemeten in de Revalidatiekliniek via een zogeheten 3 minuten test. Ik heb de Depakine helemaal afgebouwd en alle stijfheid is verdwenen. Mijn man heeft deze bijwerking na veel speuren op internet gevonde. Hoewel volgens Lareb.nl deze bijwerking heel veel voorkomt bij Depakinegebruik, had mijn arts het niet herkend. Tijdens het afbouwen heb ik geen aanvallen gekregen, maar ik gebruik nog wel Keppra.

12-10-2021 | Man | 28
valproinezuur (500)
Epilepsie
Na ineens 8 jaar geleden een epileptische aanval te hebben gehad kreeg ik die diagnose. De aanvallen heel heftig. Meteen bewusteloos, ogen weg, adem lijkt te stoppen, overgeven en bloed uit mijn mond. Na wakker worden, geheugen compleet weg, geen evenwichtsorgaan meer en migraines. Dat voor een dag, waarbij de migraines en geheugen beter worden, maar een kapotte tong blijf[lees meer...]t voor een tijd. Depakine verminderde het, maar ik ging alsnog wel naar feestjes met drugs en alles (meestal xtc, lsd of ketamine). Daar ging het regelmatig mis. Daar mee gestopt, mijn epilepsie verergerde een lange tijd daarna (de aanvallen niet uitgelokt met iets). Bij het verhogen naar 1000mg merkte ik dat mijn geheugen ontzettend slecht was, mijn eigen geboortedatum, pincode, namen van gezinsleden, gebeurde regelmatig! Dit ging trouwens ook allemaal gepaard met een depressieve stoornis (al voor de diagnose). Toen hebben ze besloten om lamotrigine toe te voegen. Wat een WONDERMINDDEL! Geen aanvallen meer, kon mijn depakine verlagen, geen bijwerkingen die ik kon herleiden tot dat middel. Dit ging ontzettend lang goed, een jaar of meer denk ik. Nu is het een tijd geleden weer helemaal slecht, mijn dosis is verhoogd naar 1500mg per dag. Ik krijg trouwens ineens alleen nog maar aanvallen 's nachts en nooit mijn overdag, terwijl ik al die jaren nog nooit snachts heb gehad. Nu heb ik sinds 2 weken die hoge dosis, voel mijn compleet apathisch, moe, en ineens haaruitval. Kan niet eens met een meisje naar bed, aangezien zo'n aanval traumatisch werkt voor anderen (weet ik van anderen). Dus ben ook zo vrienden kwijt geraakt. Zit nu op het punt dat ik het liefst euthanasie zou aanvragen eerlijk gezegd. Hoop iig dat er mensen zijn die in die fijne fasen van mij kunnen blijven, ik weet dat het kan van anderen iig.

17-03-2021 | Vrouw | 43
Bipolaire stoornis
Ik vind de depakine erg matig werken. Ik heb de afgelopen maanden meerdere medicijnen geprobeerd februari 2020 lithium maar daar kwam ik ook enorm van aan en ik was de godganse dag misselijk. Eind juli 2020 heb ik ook nog 8 mnd de yasmin anti concepiepil geslikt en lichttherapie geprobeerd. De anticonceptiepil werkte niet en veranderde de stemming extremer door de hoeveelh[lees meer...]eid hormonen de lichtlamp deed wel iets voor me. Ik slik ook dagelijks 9 druppels vitamine D3 zo'n 2000 iu

01-10-2020 | Vrouw | 39
Epilepsie
Op mijn 24e uit het niets in een week tijd 3 tonisch clonische aanvallen in mijn slaap, waarna ik ben gestart met 300mg Depakine. Dit is in de loop van de jaren opgehoogd naar 2x 500mg. Waar mijn bijwerkingen in het begin nog onschuldig waren (trillende handen, een klein beetje vermoeidheid) werd het al snel duidelijk dat mijn haaruitval door de Depakine kwam. Ik vond het [lees meer...]belangrijker dat ik aanvalsvrij was, dus ben doorgegaan. Inmiddels ben ik twee (zware) depressies verder en is mijn haar dusdanig uitgevallen dat ik kale plekken over mijn hele hoofd heb. Daarnaast ben ik niet vooruit te branden van vermoeidheid en heb ik regelmatig hoofdpijn. Ik heb dan ook besloten mijn neuroloog te vragen om een ander medicijn. Ik vind het wel erg spannend, ik slaap alleen en mijn aanvallen komen nooit overdag, altijd in mijn slaap. Maar ik krijg spontaan een derde depressie van de hoeveelheid bijwerkingen inmiddels...

20-02-2020 | Vrouw | 38
valproinezuur (750mg)
Bipolaire stoornis
Ik heb het enkele maanden gebruikt tegen een bipolaire stoornis type 2. Minder schommelingen en minder heftige depressies. Helaas erg veel last van geheugenverlies. Woorden en namen kon ik steeds moeilijker onthouden. Mijn gedachten leken 'stukjes' in plaats van een geheel.

Thyrax Duotab (866) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (580) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (533) - Antibiotica - penicillines breedspectrum