Ervaringen met Topamax

droge mond

23-03-2024 | Vrouw | 40
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

droge mond

Ik slik dit nu een jaar wegens nachtmerries / nachtterrors vanwege mijn CPTSS. En ik ben zo intens blij! Kan niet uitleggen hoe blij ik ben dat 80% van mijn terrors zijn afgelopen. Met die 20% kan ik leven. De nachtmerries worden afgebroken, het is heel bijzonder om mee te maken. Heb ik nog slechte nachten en angsten? Ja tuurlijk, daarvoor ben ik onder behandeling. Maar ik[lees meer...] heb nu gelukkig geen 5 nachtmerries meer per nacht, niet schreeuwend meer wakker worden of huilend in de keuken of spugend boven het toilet. Ik ben dankbaar. Bijwerkingen in het begin: droge mond. De rest ben ik vergeten haha. Let op: niet alle merken werken goed bij mij. Jansen werkt bijvoorbeeld NIET. Maar wellicht wel voor jou. Dat is uit proberen. Voel je je er absoluut niet goed bij: stoppen!

20-11-2016 | Vrouw | 43
Bipolaire stoornis
Sinds jaren worstel ik met mijn Bipolaire Stoornis. Geen enkele stemmingsstabilisator leek geschikt. Lithium niet. Seroquel kwam ik ruim 30 kg van aan. Dit was nummer 7. En eindelijk. Samen met Bupropion. Je komt er niet van aan. Ik blijf stabiel. De Bupropion zorgt dat ik niet te depressief kan worden. Helaas doen weinig Nederlandse psychiaters er nog wat mee. Maar mijn [lees meer...]leven lijkt nu eindelijk op orde te komen.

13-10-2016 | Vrouw | 39
topiramaat (100mg)
Blij met de topamax, weinig aanvallen meer. Enigste bijwerking heel veel gewichtsverlies. Zijn er meer mensen die sinds de start van topamax elke dag diarree hebben....

16-05-2016 | Vrouw | 37
topiramaat (50mg)
drie tot viermaal migraine per maand, steeds drie dagen één stuk, sinds ik topamax gebruik nog maar éénmaal migraine gehad, zeer tevreden van, maar ik sukkel momenteel sinds verschillende weken met een aanhoudende maagontsteking dus had ik graag geweten of dit te wijten is aan de topamax of niet..volgens mijn artsen kan dit niet..heeft iemand hier ervaring mee??

06-02-2016 | Vrouw | 43
topiramaat (200mg)
Epilepsie
al mijn hele leven had ik epilepsie, wat pas werd herkend (ineens grote aanvallen) in 2008. Direct topamax sprinkles (capsules) gekregen. Langzaam opgebouwd van 25 mg per dag tot de onderhoudsdosis van 200 mg per dag. Alleen de eerste week had ik wat bijwerkingen zoals moeilijk uit mijn woorden komen en duizeligheid. Eigenlijk voelde ik me behoorlijk dronken! :) Na een wee[lees meer...]k of 2 was dat over en had ik geen bijwerkingen meer. Ik heb topamax bijna 6 jaar geslikt, en in die 6 jaar nooit meer een aanval gehad. (daarvoor 1 a 2 per maand!!) Toen op advies van de neuroloog begonnen met langzaam afbouwen, en ook nu, 2 jaar later, vrij van medicijnen en vrij van aanvallen! Ik voel me een ander mens. Geweldig medicijn!!

24-11-2013 | Vrouw | 52
topiramaat (50mg)
Van mijn 16 jaar al last van migraine gehad en van alles geprobeerd, had zelfs homeopathie, acupunctuur, tot ik dan de imitrex spuiten kreeg, die dan wel tijdelijk hielpen maar dat bleef ook niet duren. Tot ik de topamax kreeg, in het begin was ik wel wat afgevallen. Maar dat mijn migraine minder werd, was voor mij een opluchting, terug een gewoon leven en niet steeds die [lees meer...]vervelende pijn waar ik dagen ellendig van was. Ben nu al jaren volledig vrij van pijn van migraine en dat is fijn voor heel mijn gezin. Ben begonnen met 25 mg 's morgens en 's avonds, maar ben na een korte periode wel overgestapt naar de avond op 50 mg.

11-09-2013 | Vrouw | 46
topiramaat (75mg)
Na 30 jaar migraine nu topamax. Wat een verademing. Wel bijverschijnselen .maar inmiddels na een jaar wel aan gewend. Ook 17 kilo afgevallen. Ik reageerde nogal heftig schijnbaar. 5 kilo zou er staan bij iedere 25 mg. Eetlust is er bijna niet en moet mezelf iedere dag dwingen om te eten. Tintelingen worden minder in ledematen. Wel heb ik soms last van depressieve of neer[lees meer...]slachtige buien. Iets wat ik voor heen nooit heb gekend. Maar alles beter dan 4 keer per maand migraine aanvallen die 3 dagen duurde. Wat een hel was dat. De migraine is helemaal uit mijn systeem. Soms ga ik zelfs op pad en ben ik mijn (gewone) migraine pillen (zoomig) vergeten. Ik raak dan niet meer in paniek. Wat een heerlijk gevoel is dat. Nu alleen nog af en toe hormonale migraine, als ik ongesteld moet worden. En zelfs dan kan ik het niet eens echte migraine noemen. Een beetje een afgezwakt migraine achtige pijn, daar waar het altijd zat, maar nu zo minder heftig. Kortom topamax heeft mij mijn leven zoveel dragelijker gemaakt heerlijk. Vond het wel erg eng om elke dag medicijnen te gaan slikken. Maar deze zijn niet zo slecht als zoomig of immigran is mij verteld (ik woon in China) daar deze medicijnen veel slechter zijn. Zij vernauwen nl de bloedvaten en dus ook de hartklep. Word er ook kortademig van. Nu gebruik ik gelukkig nog maar 1 tablet per maand soms 2, vroeger! een jaar geleden dus, soms wel 15 of meer. Ik gebruik 75 mg topamax . Ik vind het een wondermiddel.

19-08-2013 | Vrouw | 19
topiramaat
Hallo, Ik heb hier al eerder een reactie geplaatst over het medicijn Topamax. Ik ben nog altijd heel tevreden. Alleen kan je soms de bijwerkingen niet goed plaatsen. Vroeger had ik al eens Topamax genomen, maar doordat ik last kreeg van dubbelzicht moest ik hiermee stoppen. De M-aanvallen bleven ook een tijdje uit dus zochten we geen andere oplossing. Eind 2012 begon het[lees meer...] opnieuw, ik kreeg last van zware M-aanvallen. Het stopte maar niet, wat ik ook probeerde. Na 3 weken was ik ten einde raad en ben ik nogmaals naar de neuroloog gestapt. Met als resultaat dat ik met een cortisone-kuur hiermee verlost zou zijn. We startten dan ook Inderal op. Na een weekend in het ziekenhuis mocht ik naar huis. Ik stond jammergenoeg 's avonds al terug. Ik reageerde namelijk allergisch op Inderal. Dus onmiddellijk stoppen met Inderal was de conclusie. De M-aanvallen bleven daarna weer een week of 2 uit. Dus zochten we weer geen ander medicijn. Maar toen begon ik weer M-aanvallen te krijgen. We zijn dan maar opnieuw gestart met Topamax. Nu zijn we augustus ( dus 7 maanden later) en begint mijn haar enorm uit te vallen. Ik heb net eens gekeken op de bijsluiter van Topamax en dit kan ook een bijwerking hiervan zijn. Nu ben ik aan het overwegen om weer iets anders te proberen, maar ik ben eerlijk gezegd een beetje ten einde raad. Heeft iemand tips?

26-07-2013 | Vrouw | 39
topiramaat
Hoi, even wat goed nieuws brengen, want toen de Neuroloog bij mij topamax voorstelden ben ik ook gaan googelen, en ik zo geweent hebben ! omdat ik me geen raad wist, (ik las alleen maar negatief) maar ik had zo veel last van hoofdpijn en m. aanvallen, dat ik er toch mee gestart ben, ook met 25mg tot 100mg en nu twee jaar later neem ik het nog steeds en zit nu op 75gr en [lees meer...]na jaren hoofdpijn te hebben gehad en heel de tijd tegen je kinderen moeten te zegen dat ze stil moeten zijn of dat je niet kan mee spelen want mama heeft weer eens hoofdpijn, neem ik er met plezier de paar bijwerkingen bij, bij mij waren dat in het beging ook de tintelingen in handen en voeten nu soms nog, ik proef ook geen prik meer maar vind ik ook niet erg ben gelijk veel gezonder gaan drinken geen cola, ... en zo meer en ja ben ook 10 kg afgevallen maar was ik ook blij mee, maar ken ook mager vrouwen die er geen gram mee zijn afgevallen dus ! IK GA OP MIJN BLOTE KNIE VOOR TOPAMAX DANK U X

01-04-2013 | Vrouw | 49
topiramaat
Ik kamp sinds mijn 25ste met een ernstige vorm van migraine (M). Preventief nam ik reeds inderal, depakine en als laatste cerazette (=pil) telkens met matig succes. Ik nam nog heel vaak sumatriptan. De M-vrije weken waren al die jaren heel erg zeldzaam Begin februari 2013 had ik bijna drie weken full-time M. Er moest dus wel iets gebeuren . . . Ik was erg bang om met Top[lees meer...]amax (T) te beginnen omwille van de neurologische ‘akelige nevenwerkingen’ en ik moet toegegeven dat dit nog erger werd door het lezen van sommige getuigenissen op dit forum. Vandaar dat ik vandaag ook mijn verhaal wil delen Ik neem nu 6 weken T 50mg (1ste 2weken 25mg) en ik heb sindsdien geen enkel spoor meer van M ondervonden. Ik weet totaal niet wat me overkomt, uiteraard weet ik dat dit geen verworven terrein is en het uiterraad elk moment weer kan veranderen. En wat die bijwerkingen betreft : ja die zijn er maar ze zijn heel draaglijk. Vermoeidheid, af en toe tintelingen in vingers en voetkussen. En de smaak van koolzuurhoudende dranken is volledig weg, hebben allemaal dezelfde branderige smaak voor mij. Het gewichtsverlies (wat bij mij ook zeker mocht) is er (in de lijn van de andere getuigenissen) niet gekomen. Meestal is dat iets dat zich voordoet bij mensen die het best kunnen missen. Ik wens iedereen een zo positief mogelijk effect toe

20-03-2013 | Vrouw | 42
topiramaat
Hallo, Na jaren gelopen te hebben met zware migraine aanvallen met aura en bijna alles geprobeerd te hebben qua medicijnen, ben ik in 2012 net iets voor de feestdagen terecht gekomen bij een neuroloog in Blaricum. Ik liep al jaren onbegrepen met een andere vorm van migraine rond genaamd migralepsie, ik dacht dat ik gek werd! Toen ik bij deze neuroloog aankwam en zo mijn ve[lees meer...]rhaal vertelde erkende hij mijn ziektebeeld heh heh het beessie had een naampie KON WEL JANKEN VAN BLIJDSCHAP...intussen heb ik natuurlijk ook de nodige onderzoeken gehad, scan eeg... hij schreef me topiramaat voor, ik dacht o nee heh daar gaan we weer met zo n kut medicijn... Het was de bedoeling om te starten met 25mg per dag de eerste week en zo opbouwend naar de 100mg ,.Mijn arts zei ook van tevoren kijk het aan eet veel tomaten voor de tintelingen en je voelt het zelf het beste als je op wilt bouwen...ik heb idd tintelingen gehad in mn tenen, en mn wangen gezicht, maaar alles beter dan geen hoofdpijn hebben! ook word ik er rustiger door en helderder, ik slik dit nu ruim 3 maanden en ik dank god op mijn blote knieen, ik heb tot op heden geen aanvallen of hoofdpijn meer gehad...en neem die tintelingen voor lief...ook ik ben zeeer tevreden over dit medicijn ( en ik ben een gevoelig type hoor betreft medicijnen slikken ) verders heb ik nergens geen last van bijwerkingen gehad. Kan alleen maar zeggen en vertellen dat ik dr erg blij mee bent.

17-03-2013 | Vrouw | 24
topiramaat
Ik gebruik topamax al een tijd maar niet voor epilepsie of migraine, mijn psychiater heeft het voorgeschreven omdat het off label ook helpt bij stemmingsklachten, dwangklachten, onrust, slaapproblemen etc. Ik slik topamax meer als aanvulling bij andere medicijnen, we zijn begonnen als aanvulling op lexapro, trazodon en seroquel. Maar ondertussen ben ik gestopt met de trazo[lees meer...]don en hebben we de topamax en seroquel verder opgehoogd. Ik gebruik trouwens de topamax Sprinkle variant, volgens mijn psychiater is dat beter omdat die afgifte over de dag verspreid doet. Ik slik sochtends 50 mg en savonds voor het slapen 150 mg. Ik vind het echt een heel goed medicijn en ben erg tevreden! Ik merk echt dat ik er rustiger van in mijn hoofd wordt (niet dat ik manisch was ofzo, integendeel, maar wel onrustiger en paniekerig) en heb ook het idee dat het wel iets doet met mijn stemming, al denk ik dat ik vooral seroquel en lexapro daarvoor te danken heb. Maar met mijn OCD heb ik voor mijn gevoel echt wat aan de topamax en ook tegen onrust/paniek. Wat betreft bijwerkingen; nauwelijks. Positieve bijwerkingen is dat het net als de seroquel helpt met slapen, maar toch heb ik nog een aantal x in de week wel een benzo nodig. Het enige wat ik kan bedenken dat echt door de topamax komt is af en toe de tintelende handen en voeten, vooral als ik de avond ervoor teveel alcohol heb gedronken. En ja, als ik echt teveel alcohol drink (wat ik dus niet moet doen eigenlijk) dan wordt sinds ik topamax slik ook echt mijn gezichtsveld bizar kleurig (dus; pas op met alcohol). Verder lijkt het me gewoon echt rust te geven. Ik ben benieuwd wanneer topamax officieel een medicijn wordt voor depressie, dwang, paniek etc, want ik ben er zeer tevreden over en heb verschillende medicijnen (gehad). Wel gek dat hier zoveel mensen wel klagen over bijwerkingen met zelfs lagere dosering. Misschien dus sprinkle gebruiken?

06-08-2012 | Vrouw | 29
topiramaat
GEEN BIJWERKINGEN Ik ben vanaf mijn 6e onder behandeling bij een specialist. Nu ben ik 29 jaar. Aanvallen van 48 uur tot 5 aura's per dag. Ik heb al vanalles geprobeerd. Veel medicatie maar niets hielp totdat ik Topiramaat ging gebruiken. Ik neem sochtends 2 tabletten van 25 mg in, dus totaal 50 mg per dag. Voor mij is het een WONDERMIDDEL. Ik heb zolang ik het middel ge[lees meer...]bruik geen ernstige aanvallen meer gehad en mijn aura's zijn ook weg. Heel af en toe (1 keer per 2 weken heb ik een aura van enkele seconden). Ik heb geen bijwerkingen. Ik kan alcohol drinken, geen probleem. Zeker de moeite waard om te proberen!!

05-05-2012 | Vrouw | 39
topiramaat
ik ben iemand die zo'n 4 à 5 x per maand migraine heeft waarbij een aanval zeker 36 uur aanhoudt. verschikkelijk dus. Hiervoor gebruik ik Sumatriptan 100 mg die behoorlijk helpt. Om toch te zorgen dat de aantal aanvallen minder werden naar de neuroloog en eerst begonnen met een betablokker propanolol. Ik werd hier emotioneel erg vlak van en de aanvallen werden niet minder.[lees meer...] Dus kreeg ik Topamax. Eerste week 25 mg en de tweede week 50 mg. Ik moet zeggen je moet wel even wennen aan de bijwerkingen want die zijn er. Daar moest ik echt doorheen en heb mezelf echt even de tijd gegeven om het medicijn in te laten werken maar nu zo'n 1 1/2 maand verder zonder hoofdpijn moet ik zeggen dat de bijwerkingen bijna weg zijn. Alleen nog tintelende voeten en handen. Ik ben dan ook erg tevreden en ben blij dat ik mezelf de tijd heb gegeven om te wennen aan een nieuw medicijn en dat ik nog steeds zonder hoofdpijn leef.

02-03-2012 | Vrouw | 39
topiramaat
Ik ben gelijk begonnen met 100 mg topopmax geen opbouw niks.imannd hier mee bekend?

13-06-2021 | Vrouw | 26
Epilepsie
Zelf ben ik met topiramaat begonnen voor epilepsie en migraine. Met chronische migraine en meerdere aanvallen per dag is dit een zege. Het enige wat ik had was klassiek het gewichtsverlies. Tot ondergewicht toe. Waardoor medicatie verminderd moest worden. Maar een mindere dosis in combinatie met een ander medicament was nog steeds nuttig en het afvallen stopte. Laat je er[lees meer...] niet door afschrikken het is een zeer complexe zaak en ook het afbouwen ging enorm makkelijk bij mij. Wat ik van andere medicamenten niet kan zeggen.