Epilepsie (3 meningen)

Topiramaat (Topamax) bij migraine

Bojan Nikolik (28-06-2015)

04-11-2013 | Man | 29
Alcoholverslaving
In eerste instantie vrij tevreden over dit medicijn. Ik kreeg dit door de verslavingsarts voorgeschreven als zuchtremmer en het verminderde de zucht zodanig dat ik niet meer hoefde te drinken / gebruiken. Dosering werd van 50 mg, naar 100 mg en tenslotte naar 150 mg opgehoogd. Bij de laatste dosis echter erg vervelende bijwerkingen in de zin van moeheid (overdag ogen lette[lees meer...]rlijk niet open kunnen houden), verstopte oren en een drukkend gevoel op mijn hoofd (als een soort sedatie, al was dit niet prettig). Vervolgens teruggegaan naar 100 mg p.d. Bijwerkingen werden wat minder, maar bleven wel aanwezig. Daarnaast viel het mij en anderen op dat ik steeds meer afviel. In de maanden erna klaagde mijn omgeving erover dat ik 'er niet bij' was, versuft was, langzaam praatte en bewoog. Ikzelf dichtte dit toe aan de mate van spanning en stress waaronder ik stond. Omgeving kon hierin komen, maar twijfelde toch ook over de combinatie medicijnen die ik slikte (naast topiramaat: methadon 70 mg, citalopram 30 mg, euthyrox 75 ug). Uiteindelijk viel ik toch terug in alcoholgebruik, wat de versuffende werking van topiramaat duidelijk verergerde. Daarom gestopt met topiramaat, en wat bleek: ik was er opeens weer bij, moeheid was een stuk minder, praatte en bewoog een stuk vlotter, druk op het hoofd ging grotendeels weg en het oorsuizen werd minder. De klachten die ik dus ervoer gedurende de maanden hiervoor, bleken te worden veroorzaakt door de topamax. Op dit moment slik ik refusal tegen de alcohol (je wordt ziek als je alcohol drinkt) en seroquel voor de onrust in m'n hoofd. Over deze medicijnen ben ik erg tevreden! Weinig bijwerkingen en vooral de seroquel geeft een aangename rust in mijn hoofd zonder dat het vervelende bijwerkingen heeft. Het enige wat ik eigenlijk kan opnoemen is dat ik een soort onstilbare honger heb (ik blijf zin houden om wat te eten) en vlagen van vermoeidheid overdag. Voordeel is dat slapen erg goed gaat!!! Concluderend kan ik zeggen dat topiramaat een krachtig middel lijkt te zijn met veel invloed op je hersenen en lichaam. Alhoewel het effectief kan zijn (in mijn geval tijdelijk minder zucht naar alcohol / drugs), heeft het veel en vervelende bijwerkingen. Ik denk dus dat men bij het starten van topiramaat, meer nog dan bij andere medicijnen, de voordelen goed en bewust moeten worden afgewogen tegen de nadelen en er ook goed moet worden bekeken of er alternatieven voorhanden zijn t.o.v. topiramaat.

03-02-2015 | Vrouw | 30
topiramaat
Ik slik deze medicatie nu al een tijdje en merk echt verschil, minder migraine aanvallen, ik had wel 3-4 aanvallen per week. Deze medicatie helpt ook tegen nachtmerries en herbelevingen, ik heb namelijk PTSS en merk verschil sinds ik dit een tijdje slik. Wel kun je ervan afvallen doordat je sneller vol zit met eten, dus let daarop en eet wel voldoende! Zorg ook dat je [lees meer...]niet teveel vet eet, dat gaat niet goed samen met dit medicijn. Tintelingen in voeten en handen is een bijwerking maar kun je laten afnemen door tomaten en bananen te eten, of een goede (natuurlijke) multivitamine, helpt bij mij voldoende! Drink voldoende water en kruidenthee en pas op met koffie, dan heb je minder last van bijwerkingen merk ik. Ik hoop dan anderen wat aan deze ervaringen hebben.

05-11-2014 | Vrouw | 31
Stemmingswisselingen
Ik slikte 100 mg per dag verdeeld over 4 keer tegen stemmingswisselingen en een vermoedelijke bipolaire stoornis type 2. Het hielp een beetje maar mijn "buien" kwamen er nog steeds door heen. Wel had ik erg last van bijwerkingen zoals heel erg haaruitval, trillende onderlip en ooglid. Wat op den duur erg vervelend wordt, het ging bij mij niet weg. Heb het 5 maanden gesl[lees meer...]ikt.

04-05-2018 | Vrouw | 32
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Ik heb de diagnose PTSS en daarvoor krijg ik een middel eerst kreeg ik Olanzapine maar daar van ging ik in een sociaal vacuüm zitten en dat kan niet als ik goed behandeld wil worden. Dus de psychiater stelde voor om dit middel te gaan gebruiken. Er zijn wat bijwerkingen maar die gaan ook weer over en ik zit beter in mijn vel. Als zo meteen de Olanzapine er af is dan be[lees meer...]n ik weer gewoon mezelf en kan ik ook weer meer dingen doen heb nu al het gevoel dat ik meer kan. Het helpt ook tegen mijn migraine en daar ben ik ook heel blij mee

24-12-2020 | Vrouw | 33
Stemmingswisselingen
Begonnen met 25 mg en per week 25 mg opbouw. Tot op het punt van 75 mg, waar ik er erg somber en moe werd. Ik mijn bed niet meer uit wilde, nergens meer zin in had en hij nog nooit zo depressief heb gevoeld. In het begin leek het effectief te zijn. Misschien nog terug naar een lagere dosering, als de somberheid dan afneemt.

02-02-2014 | Vrouw | 33
topiramaat
Na al vele middelen te hebben gebruikt om preventief migraine te voorkomen ben ik naar de neuroloog gegaan en kreeg topiramaat voorgeschreven. Na het lezen van de ervaringen heb ik een week gewacht voordat ik eraan durfde te beginnen. Uiteindelijk toch de stap gezet. In het begin leken de bijwerkingen wel te doen (wat tintelingen op de tong en hakken) en de migraine bleef [lees meer...]na 2 weken zelfs weg. Ik was zo blij! en toen ineens kwam het ergste gevoel dat ik ken.. ik gleed weg in een diep emotioneel dal. Kon alleen maar hele dagen huilen zonder reden. Ik kreeg er erg nare gedachten van. In overleg met de neuroloog moest ik direct stoppen. De hel werd alleen maar groter door direct te stoppen. Ik ben nu bijna een maand verder en kan eindelijk zeggen dat ik weer een beetje emotioneel stabiel ben. Tegen de migraine is dit middel ideaal, heb bijna 2 maanden geen migraine gehad.. maar ik werd er een ander persoon van. Na het stoppen heb ik direct 6 aanvallen in een week gehad om te "compenseren" wat mijn lichaam had "gemist" Inmiddels weer terug op mijn oude frequentie (2-3 aanvallen per week) en heb nu candesartan voorgeschreven gekregen en ga nu ook aan de prikpil.

08-06-2021 | Man | 34
topiramaat (25mg)
IK HEB HEEL VEEL AAN TOPIRAMAAT GEHAD IK BEGON MET 25MG EN EINDIGDE MET 75MG PER DAG.IK GING GEDURENDE 3WEKEN ELKE WEEK MET 25MG OMHOOG. IK HAD LAST VAN PTSS EN HEFTIGE NACHTMERRIES. EN SLIK DE MEDICIJN NU GEMIDELD 11MAANDEN TEGEN DE HEFTIGE NACHTMERRIES EN BEN VANDAAG 08-06-2021 BEGONNEN MET AFBOUWEN. WEER MET 25MG PER WEEK ER AF. SINDS IK MIJN THERAPIE GOED HEB A[lees meer...]FGEROND (EMDR) SLAAP IK EINDELIJK WEER GOED WANT HAD DE AFGELOPEN 10 -11 MAANDEN ENORME SLAAP PROBLEMEN EN OMDAT DE NACHT MERRIES MET MIJN PTSS TE MAKEN HEEFT EN IK DAAR NU GEEN LAST MEER VAN HEB IS DE VERWACHTING OOK DAT DE NACHTMERRIES OOK TERUG KOMEN EN IS DE TIJD AANGEBROKEN VOLGENS MIJN BEHANDELAAR OM AF TE BOUWEN MET TOPIRAMAAT IK HOOP DAT IK NET ZOALS DE OPBOUW GEEN BIJWERKINGEN ZAL KRIJGEN. MET VRIENDELIJKE GROET, RON

17-06-2014 | Man | 34
topiramaat (100mg)
Dit is een reactie op de vraag nav onderstaand verhaal (ook mijn verhaal). Ik moest de dosis opbouwen en voordat ik op 100 mg zat duurde wel een paar maanden. Pas toen ik een maand op 100 zat begon het voor mij te werken. Dus het had bij mij even een aantal maanden nodig. Maar het hangt ook af hoeveel de persoon in kwestie nodig heeft qua dosis. De een kan met 50 mg zich r[lees meer...]edden en de ander heeft 200 mg nodig. Ik moest eerst proberen met 25 mg, toen met 50, 75 enz.

10-02-2014 | Vrouw | 34
topiramaat
Neuroloog adviseerde mij topiramaat te gebruiken ipv fromirex. Ik heb de dosis langzaam opgebouwd en zit nu op 100 mg. Heb geen migraine meer. Geen last van bijwerkingen alleen gewichtsverlies, maar dat kon bij mij geen kwaad. Ik ben erg super blij mee. Ben zeker een kilo of 8 kwijt en mijn migraine is weg!!!

30-08-2021 | Vrouw | 35
topiramaat (25mg)
chronische inslapproblemen, eerder benzogebruik waarbij gewenning en afhankelijkheid ontstond. Nu op proef Topiramaat, met tot nu toe heel prettig effect!

01-06-2018 | Vrouw | 35
topiramaat (100mg)
Na vele jaren zoeken naar een medicijn wat zou helpen tegen tegen de steeds toenemende migraine aanvallen ben ik op aanraden van de neuroloog 1,5 jaar geleden begonnen met topiramaat. Het opbouwen ging gepaard met behoorlijk wat bijwerkingen. Misselijk, tindelende handen en voeten en het geheugen van een vergiet. Na 2 weken was dit verdwenen. Al is mijn eetlust nooit meer [lees meer...]helemaal hetzelfde geworden. Ik ben dan ook 15 kilo afgevallen (kon ik overigens prima hebben). Maar het belangrijkste: mijn migraine aanvallen zijn een enorm verminderd! Ik heb veel baat bij dit medicijn en zou willen dat ik er eerder mee was begonnen. Het opbouwen was heftig maar achteraf zeker waard geweest. Van 3 tot 4 aanvallen per week ben ik naar 1 of 2 aanvallen in de paar maanden gegaan. Helemaal verdwijnen zal niet gaan maar zo is het voor mij in combinatie met Sumatriptan prima te doen.

23-03-2015 | Vrouw | 35
topiramaat (50mg)
Ik gebruik reeds sinds juni 2013 topiramaat 25 Mg 2x per dag, maar heb hiervoor heel veel moeite moeten doen, had heel veel last vd bijwerkingen, heb echt per vierde pil moeten opbouwen (sneed ze met groot keukenmes in 4). Was heel erg opgejaagd, depressief, kon niet in slaap geraken, had tintelingen in handen, ... Maar mijn migraine bleef maar erger worden. Sinds begin 20[lees meer...]14 nam ik Venlafaxine maar had hierdoor dagelijks hoofdpijn en ben deze dus ook moeten stoppen. Sinds vorige week moet ik nu 75 Mg topiramaat per dag nemen, ik neem 25 mg 's morgens en 50 mg 's avonds. Ik was heel erg bang voor de bijwerkingen die ik ging krijgen na het verhogen van deze dosis, maar heb er gelukkig geen last van.

03-06-2020 | Vrouw | 37
topiramaat (25mg)
Van de neuroloog topiramaat voorgeschreven gekregen, preventief tegen de migraine. Opbouwfase 1 pil per week erbij, einddosis 2 pillen 's ochtends van 25mg per stuk en 2 pillen 's avonds van 25mg per stuk totaal dus 100mg. Aan het begin alleen last van tintelingen in vingers en tenen en smaakverandering. Na 2 weken 100mg flink ziek, misselijk en blijvend overgeven. Dit hee[lees meer...]ft een aantal dagen geduurd, 1,5 week later weer hetzelfde. Misselijkheid is niet meer weggegaan. Hierdoor had ik geen eetlust meer en moest mezelf dwingen te eten. Ook omeprazol bracht geen verlichting. 24/7 Misselijk zijn is geen leven, daarom in overleg met de neuroloog na bijna 3 maanden gebruik besloten te stoppen met de topiramaat. In de afbouwfase, want je mag niet gelijk stoppen, veel hoofdpijn en nog steeds misselijk. Misselijkheid is zelfs 2 dagen na de laatste pil nog niet weg. Blijkbaar blijft topiramaat nog een aantal dagen in je lichaam. Voor sommige misschien de oplossing voor migraine, maar het heeft bij mij niks gedaan ben er alleen maar heel erg ziek van geweest en ben nog steeds niet volledig hersteld.

11-10-2015 | Vrouw | 37
topiramaat (25mg)
Ik slik de topiramaat nu zo'n 3 maanden na jaren getobt te hebben met veel migraine en op het laatst zelfs 18x per maand. Ik hield een dagboek bij voor de neuroloog en kreeg een Mri en ook hij schrok hiervan. Nu ik Topiramaat slik is de migraine aanzienlijk minder geworden. In het begin was ik er heel moe van maar dit ging wel weg. Toen viel ik 8 kilo af in 1 maand en ook [lees meer...]dit is nu stabiel, maar toen kwam het bloedverlies...iets wat ik al in geen 3,5 jaar meer had gehad door mijn spiraal maar dit is dus ook een bijwerking. En geen bloedverlies van een paar dagen maar dit houd echt weken aan om een weekje weg te zijn en weer opnieuw te beginnen. Herkent iemand dit ook? Ik was al bij de gyneacoloog geweest, omdat ik zelf dacht aan mijn spiraal maar die was prima. Dit ligt echt aan de Topiramaat. Graag reacties als je ervaring hebt! Ik wil niet minderen juist omdat de migraine zo goed gaat nu. Ik slik 2 tabletjes per dag van 25 mg.

10-01-2014 | Vrouw | 38
Boulimia nervosa
Helpt goed tegen eetbuien en stemmingswisselingen. Echter het nadeel is dat ik er haaruitval van krijg.

30-10-2017 | Vrouw | 39
topiramaat (50mg)
Hallo iedereen! Ik heb ongeveer elk middeltje onder de zon geprobeerd om van migraine af te geraken (pil, prikpil, betablokkers, hormoonspiraal...), en neem ondertussen ca. 1 jaar 2x 50 mg Topiramaat (onder de naam Topamax). Bijwerkingen: In het begin enkele bijwerkingen zoals tintelende vingers en tenen (bij start aan 2x 25mg en bij de verhoging naar 2x 50mg), maar intus[lees meer...]sen zijn die helemaal weg. Wat nerveuzer/angstiger dan voorheen maar niet in die mate dat het mijn dagelijks functioneren hindert. Bij mij geen gewichtsverlies zoals sommige mensen rapporteren (jammer genoeg :-p ). Resultaat: Aantal migraines is afgenomen, maar daarna weer omhoog gegaan (gelukkig niet tot startniveau); intensiteit is iets afgenomen maar niet spectaculair... Maar! Intussen ben ik ook langs gegaan bij een huisarts/homeopaat (waar mijn neuroloog echt niets mee had, dacht dat het waanzinnig tijdverlies was). Die heeft me getest op voedingsovergevoeligheden - dus geen allergie of intolerantie, gewoon overgevoeligheid - en me een lijst gegeven met voedingsmiddelen die ik moet mijden. Sinds ik dat doe: quasi géén migraine meer! (sommige van mijn migraines zijn hormonaal, die krijg je natuurlijk niet weg met voeding aan te passen). En ja, sommige van die voedingsmiddelen had ik zelf al ondervonden als zijnde problematisch (tomaten, koffie, varkensvlees), maar andere had ik geen idéé van (citroen, soja, koemelk-eiwit...). Uiteraard was het even moeilijk om mijn voeding om te gooien en alternatieven te vinden, maar het was het waard: ik ben weer voltijds aan het werk en heb (bijna) geen last meer van migraine! Ik wil toch even meegeven dat ik doorgaans écht niets heb met alternatieve geneeskunde, en dat ik dat bezoek aan die homeopaat voornamelijk om die reden lang heb uitgesteld (hij was me nochtans door verschillende mensen aangeraden). Maar hij heeft me geen rare medicijnen voorgeschreven, enkel getest en een lijstje "te mijden" voedingsmiddelen meegegeven, en het helpt mij. Dus in dit éne geval ben ik voorstander :-). Ik hoop voor alle andere migrainelijders out there dat jullie migraineaanvallen wegblijven, uiteraard! Maar moesten ze niet onder controle te krijgen zijn, kan dit jullie misschien ook helpen, dus ik wou mijn ervaring zeker delen. Merk wel: ik neem ook nog altijd topiramaat. Veel sterkte en succes met het onder controle krijgen/houden van je migraine!

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (596) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum