Topiramaat

Topiramaat (Topamax) bij migraine

Bojan Nikolik (28-06-2015)

12-06-2019

Topiramaat (topiramaat)

Ondertussen zijn we weer een paar maanden en bezoekjes aan de neuroloog verder,.. Het gaat uitstekend met me,. kan me niet meer voorstellen dag in dag uit met die druk te moeten leven,.. Ik heb heel af en toe nog eens een aanval,. Maar ben er dankzij de nieuwe medicatie helemaal van af!!! De enige bijwerking is een lage bloeddruk maar dan neem ik voor lief! 👌🏻😊
23-02-2019

Topiramaat (topiramaat)

Mijn huisarts kwam in mei 2018 met Topiramaat als mogelijk preventief medicijn voor mijn migraine (gem. 3x per week, onderdrukt met zomitriptan icm naproxen). Vol goede moed begonnen met opbouwen, maar al héél gauw ging dit gepaard met bijwerkingen: vermoeidheid, tintelingen in vingers, lichtflitsen, moeite met concentreren, moeite om op woorden te komen, constant gevoel v[lees meer...]an stress/druk, afgevlakte emoties. Omdat de migraine in de eerst paar weken minder leek (achteraf denk ik dat dit redelijk toeval was; ik heb wel vaker 1 of 2 weken achter elkaar geen migraine), wilde ik toch doorzetten. Elke keer als de dosis moest worden verhoogd, werden de klachten erger. Op een gegeven moment was ik er zo klaar mee (vooral omdat het niet echt hiep tegen migraine), dat ik ermee ben gestopt (na in totaal zo'n 4 maanden). Achteraf besef ik me wat voor troep Tomiramaat was, als ik stil sta bij alle bijwerkingen. Na het stoppen leek het of ik de héle nacht aan het dromen was; achteraf las ik dat Topiramaat ook wordt gebruikt om nachtmerries te onderdrukken bij PTSS. Ik had dus al die tijd niet gedroomd, maar dat kwam in het kwadraat terug leek wel. Voor degenen met migraine; helaas heeft het bij mij niet geholpen, en wogen de bijwerkingen te veel op om te stoppen. Als de migraine minder was geworden, had ik het de bijwerkingen waarschijnlijk wel waard gevonden. Inmiddels heb ik het Mirena spiraaltje gekregen en is mijn migraine niet per se in frquentie afgenomen, maar wel in heftigheid. Het is beter beheersbaar en als ik toch naar de zomitriptan icm napoxen grijp, is een halve dosis vaak voldoende.
25-01-2019

Topiramaat (topiramaat)

Eerste migraine 03/2009 tijdens een fietstocht (klimmen). In 2010 valt mijn zicht weg omwille van een aura, ongerust (dacht dat ik een tumor had) en bezoekje aan neuroloog, deze schrijft me sumatriptan voor en stelt voor een migraine dagboek bij te houden. Ben bij Yin-Yang dokters geweest, accupunctuur, shiatsu, sacraal behandelingen,. speciale diëten,. Iedereen kent w[lees meer...]el iemand die er op zulke manier vanaf is geraakt,... Je probeert alles! Ondertussen weet ik dat het erfelijk is, hormonaal, heb ik inspanningsmigraine (fietsen), E-nummers (chinees eten), alcohol (bubbels+witte wijn), stress,... te lang wachten met eten, te kort, te lang slapen,. Ik ben altijd héél voorzichtig geweest met pijnstillers. Op het einde van de aanval, soms 's avonds of 2 dagen later spijt hebben dat je toch niet eerder een triptaan hebt genomen!!! Mij vele jaren thuis opgesloten wegens minstens 15-20 aanvallen (zwaar en lichte met constante druk: welk je gewoon bent, deze horen ondertussen bij je leven!) Het werd me weer te veel en in januari 2018 bij neuroloog 2 terechtgekomen en topiramaat voorgeschreven gekregen. Dit 8 maanden genomen,. ik was de constante druk kwijt en de aanvallen waren naar 5 per maand gezakt maar was ondertussen ook mijn werk kwijt, mijn eigen ;), bijna mijn partner, mijn vrienden en kennissen,. ik was een robot, kon niet meer functioneren,. kg's kwijt, niet op mijn woorden komen, geen interesse, super negatief, rare gedachten, heel wantrouwig,..... !!! Deze medicatie heeft mijn hele leven overhoop gehaald. 09/2018 Neuroloog 3 pakte het heel anders aan en onderzocht me daadwerkelijk en ging een rustig gesprek met me aan en nam haar tijd. Ze merkte dat ik moest leren loslaten en dat ik alles te goed wou doen,.. Ze raadde me yoga of mind-fulness aan. Ook is ze ervan overtuigd dat het niet van voeding komt dat je migraine krijgt!? Ze heeft me andere inzichten gegeven. Ze schreef me ondanks mijn lage bloeddruk toch een verlagend middel voor: Candesartan 8mg. Het gaat me goed af, de constante druk en 'het wazige' is weg. De migraine is beperkt tot 3-5 per maand. Ik merk wel dat ik vaker wakker word van hoofdpijn/druk 's morgens rond 5u,..maar als ik op sta, gaat deze over.
30-12-2018

Topiramaat (topiramaat)

Werkt als preventief geneesmiddel, helpt matig, nog altijd migraine, maar in mindere maten.
28-12-2018

Topiramaat (topiramaat)

Hormonale migraine ging in de overgang over in dagelijkse hoofdpijn/ migraine. Na ruim een jaar steeds zwaardere pijnstillers gekregen te hebben doorverwezen naar de neuroloog die topiramaat voorschreef. In het begin vrijwel alle bijwerkingen afwisselend gehad, het was geen pretje. En nog steeds zie ik het als kiezen uit twee kwaden; ik heb erg weinig migraine. Soms nog ee[lees meer...]n aanval maar dat is te overzien en niet meer elke dag dat zware gevoel in mijn hoofd. Maar mijn kortetermijngeheugen is waardeloos, ik kan vaak niet op een woord komen, en mijn mooie lange haar is inmiddels gehalveerd in dikte; het valt vreselijk uit. Als de overgang voorbij is, de topiramaat niet meer nodig is , dan neem ik een borrel en gaat de vlag uit hier !!
31-08-2018

Topiramaat (topiramaat)

Ik heb veel last van migraine. Daarom wordt geadviseerd om medicatie ter voorkoming van migraineaanvallen te gaan slikken. Ik al een aantal verschillende betablokkers, etc. uitgeprobeerd. De laatste keer dat ik bij de huisarts ben geweest, adviseerde hij Topiramaat Accord 25mg. Een medicijn, dat langzaam opgebouwd moest worden. 1e week 1x tablet per dag; 2e week 1x table[lees meer...]t in ochtend + 1x in avond; 3e week 1x tablet in ochtend + 2x in avond en dan vanaf week 4: 2x in ochtend + 2x in avond. Wow! Migraine heb ik inderdaad niet gehad, MAAR vanaf dag 1 heb ik dagelijks een fikse hoofdpijn gehad. Daarnaast bovenstaande bijwerkingen. Echt waar, nooit geweten dat je zo ziek kan zijn van bij-werkingen. Geef me dan maar, mijn eigen kwaal maar terug. Come on. Ik moet in mijn werk gewoon kunnen functioneren. Zou ik deze medicijnen blijven gebruiken, gaat dat niet meer lukken. Een simpele vraag kon ik niet meer beantwoorden. KIJK UIT MET DIT MEDICIJN. EN TREK BIJTIJDS AAN DE BEL, WACHT NIET TE LANG.
26-08-2018

Topiramaat (topiramaat)

Zeer effectieve behandeling bij migraine. Bijwerkingen traden vooral in de eerste weken op, tintelende handen, voeten, daarna zeer zelden. Na twee jaar gebruik in de laagste dosering nog steeds effectief en de bijwerkingen zijn zo goed als verdwenen. Van een wekelijkse aanval naar slechts enkele malen per jaar.
24-06-2018

Topiramaat (topiramaat)

Ik heb in de overgang migraineklachten gekregen die steeds erger en frequenter zijn geworden. Zonder Topiramaat krijg ik zeker 1 aanval per week, als het tegenzit 2 die ik dan met triptanen bestrijdt. Met Topiramaat heb ik in normale omstandigheden helemaal geen migraine meer, in belastende omstandigheden zoals vakanties (vliegreizen) minder. Ik slaap veel beter, langer e[lees meer...]n dieper, en mijn migraine triggers krijgen bijna nooit voldoende kans. Ik heb veel meer energie en voel me daardoor jonger en fitter (ben 69). Bijwerkingen zijn vaak onaangename adem en dufheid in de ochtend die ik bestrijd door koffie en actief aan de slag te gaan. Ik kan soms wat te dwangmatig met iets bezig blijven wat ik zonder Topiramaat niet heb. Ook ben ik impulsiever en sneller boos. Daar moet ik mezelf op corrigeren. Ik heb 5 jaar geleden ook een jaar lang Topiramaat gebruikt en ben toen gestopt omdat ik de bijwerkingen te bezwaarlijk vond. Ben dit jaar toch weer opnieuw begonnen omdat ik iedere week 1-2 keer migraine ook geen feest vind en geen enkele aanpassing in life style dit kon verhelpen. Apart is dat ik 5 jaar geleden wel afviel en nu helemaal niet. Dat vind ik wel weer jammer....
01-06-2018

Topiramaat (topiramaat)

Na vele jaren zoeken naar een medicijn wat zou helpen tegen tegen de steeds toenemende migraine aanvallen ben ik op aanraden van de neuroloog 1,5 jaar geleden begonnen met topiramaat. Het opbouwen ging gepaard met behoorlijk wat bijwerkingen. Misselijk, tindelende handen en voeten en het geheugen van een vergiet. Na 2 weken was dit verdwenen. Al is mijn eetlust nooit meer [lees meer...]helemaal hetzelfde geworden. Ik ben dan ook 15 kilo afgevallen (kon ik overigens prima hebben). Maar het belangrijkste: mijn migraine aanvallen zijn een enorm verminderd! Ik heb veel baat bij dit medicijn en zou willen dat ik er eerder mee was begonnen. Het opbouwen was heftig maar achteraf zeker waard geweest. Van 3 tot 4 aanvallen per week ben ik naar 1 of 2 aanvallen in de paar maanden gegaan. Helemaal verdwijnen zal niet gaan maar zo is het voor mij in combinatie met Sumatriptan prima te doen.
28-12-2017

Topiramaat (topiramaat)

Na jaren tobben met migraine en zeer slechte ervaringen met Triptanen (geen pijnstilling, maar wel heel erg benauwd; hartkloppingen) adviseerde mijn neuroloog Topiramaat te proberen. Opgebouwd tot 2 x daags 50mg en op advies later weer afgebouwd naar 2 x daags 25mg (want: zo laag mogelijke dosering is toch het beste). Ik heb in één jaar tijd nog maar 3 migraine aanvalle[lees meer...]n gehad, die welgeteld 10 minuten duurden. Zonder de misselijkheid en de barstende koppijn. Ik weet dat het migraine was, omdat het bij mij altijd met aura-verschijnselen begint: niet meer kunnen scherp zien & lezen. Als ik dan rustig ga liggen, lijkt het net of de Topiramaat zijn werk gaat doen en eigenlijk is de aanval binnen no-time verdwenen. Ik neem voor de zekerheid wel één 400mg Ibuprofen in.. Maar dat mag niet in verhouding staan, weten de de migraine-lijders onder de lezers van dit bericht. De bijwerkingen waren in eerste instantie best heftig: tintelingen in vingers en tenen, maar na een paar weken waren die verdwenen. Ook viel ik wat kilootjes af, maar dat is ook gestabiliseerd, daarbij was ik ook aan het lijnen in die tijd. 1+1=2. Je lijf went aan het middel. Ik ben enthousiast!
30-10-2017

Topiramaat (topiramaat)

Hallo iedereen! Ik heb ongeveer elk middeltje onder de zon geprobeerd om van migraine af te geraken (pil, prikpil, betablokkers, hormoonspiraal...), en neem ondertussen ca. 1 jaar 2x 50 mg Topiramaat (onder de naam Topamax). Bijwerkingen: In het begin enkele bijwerkingen zoals tintelende vingers en tenen (bij start aan 2x 25mg en bij de verhoging naar 2x 50mg), maar intus[lees meer...]sen zijn die helemaal weg. Wat nerveuzer/angstiger dan voorheen maar niet in die mate dat het mijn dagelijks functioneren hindert. Bij mij geen gewichtsverlies zoals sommige mensen rapporteren (jammer genoeg :-p ). Resultaat: Aantal migraines is afgenomen, maar daarna weer omhoog gegaan (gelukkig niet tot startniveau); intensiteit is iets afgenomen maar niet spectaculair... Maar! Intussen ben ik ook langs gegaan bij een huisarts/homeopaat (waar mijn neuroloog echt niets mee had, dacht dat het waanzinnig tijdverlies was). Die heeft me getest op voedingsovergevoeligheden - dus geen allergie of intolerantie, gewoon overgevoeligheid - en me een lijst gegeven met voedingsmiddelen die ik moet mijden. Sinds ik dat doe: quasi géén migraine meer! (sommige van mijn migraines zijn hormonaal, die krijg je natuurlijk niet weg met voeding aan te passen). En ja, sommige van die voedingsmiddelen had ik zelf al ondervonden als zijnde problematisch (tomaten, koffie, varkensvlees), maar andere had ik geen idéé van (citroen, soja, koemelk-eiwit...). Uiteraard was het even moeilijk om mijn voeding om te gooien en alternatieven te vinden, maar het was het waard: ik ben weer voltijds aan het werk en heb (bijna) geen last meer van migraine! Ik wil toch even meegeven dat ik doorgaans écht niets heb met alternatieve geneeskunde, en dat ik dat bezoek aan die homeopaat voornamelijk om die reden lang heb uitgesteld (hij was me nochtans door verschillende mensen aangeraden). Maar hij heeft me geen rare medicijnen voorgeschreven, enkel getest en een lijstje "te mijden" voedingsmiddelen meegegeven, en het helpt mij. Dus in dit éne geval ben ik voorstander :-). Ik hoop voor alle andere migrainelijders out there dat jullie migraineaanvallen wegblijven, uiteraard! Maar moesten ze niet onder controle te krijgen zijn, kan dit jullie misschien ook helpen, dus ik wou mijn ervaring zeker delen. Merk wel: ik neem ook nog altijd topiramaat. Veel sterkte en succes met het onder controle krijgen/houden van je migraine!
25-10-2017

Topiramaat (topiramaat)

Slikte geen medicijnen. Bij het opbouwen van de Topiramaat ging het al mis. Zat op m'n werk als een zombie voor mijn beeldscherm en wist letterlijk niet meer wat ik aan het doen was. Ben toen ziek naar huis gestuurd! De (vermeende) migraine aanvallen bleven onveranderd. Nu, ruim 2 maanden na het stoppen, nog steeds veel last van Raynaud (dode witte vingers). Ook bij kamert[lees meer...]emperatuur!
06-05-2017

Topiramaat (topiramaat)

Ik heb jarenlang Depakine geslikt voor mijn migraine, maar omdat ik een evenwichtsstoornis heb met aanvallen van draaiduizeligheid dacht de neuroloog dat het misschien beter zou zijn om op topiramaat over te stappen. Dit was dus geen goed idee. In eerste instantie moest ik de topiramaat opbouwen en de depakine afbouwen, niks aan de hand. Maar daarna toen ik volledig op de [lees meer...]topiramaat zat ging het fout. Ik heb de hele maand april/mei migraine gehad. Daarbij elke dag diarree, misselijk, algemeen gevoel van ziek zijn. Ik ben zelf 4 mei gestopt, omdat ik niet meer tegen de migraine kon en heb de neuroloog gebeld,die is helaas op vakantie en word maandag teruggebeld. Ik wil graag weer mijn oude medicijnen terug waar ik zeer goed op reageerde. Maar dit vergif wil ik niet meer in mijn lichaam...heb nu nog steeds de bijwerkingen en hoop dat deze snel weggaan.
08-02-2017

Topiramaat (topiramaat)

Eerste maanden veel last gehad van misselijkheid, dit nam geleidelijk af. Nu naar paar maanden nauwelijks last meer van. Korte periode wat last van haaruitval gehad, ook dit trok weer weg. Dit weegt echter niet op tegen de voordelen. Na een maand gebruik aantal migraine vrijwel weg. Eerst 2-4 keer per week een aanval. Als ik nu last heb dan is de pijn een stuk dragelijker.[lees meer...] Erg tevreden!
17-07-2016

Topiramaat (topiramaat)

Ik heb tot nu toe een positieve ervaring met dit medicijn. Weinig last van bijwerkingen en bijna geen migraine aanvallen, terwijl ik er wekelijks 3 had. Ik ben wel geschrokken van de meningen van andere personen. Kan iemand mij vertellen hoelang je deze medicatie moet gebruiken voor je hier van gaat afvallen? Dit is voor mij helemaal niet nodig en ik heb hier tot nu toe oo[lees meer...]k nog geen last van.
09-02-2016

Topiramaat (topiramaat)

hoi ik ben net pas begonnen met topiramaat.. nu vraag ik mij af wanneer je het begin te merken dat het gaat werken... of is dat per mens verschillend? Heb vaak last van migraine en als deze pillen niet helpen, stuurt de huisarts mij door naar de neuroloog.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (512) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (482) - Antibiotica - penicillines breedspectrum