topiramaat

Topiramaat (Topamax) bij migraine

Bojan Nikolik (28-06-2015)

23-06-2021 | Vrouw | 28
topiramaat (25mg)
Aangeraden door neuroloog, begonnen met 2x 1 van 25mg per dag en na 14 dagen opgebouwd naar 2x 2 omwille van erge hoofdpijn die chronisch blijft na zwaar arbeidsongeval. Reden vinden ze niet na vele testen dus piste van accute migraine aan het bekijken en dus topiramaat geprobeerd omdat andere zware pijnstillers voor migraine endergelijke niet helpen. Mijn vraag was ik wee[lees meer...]t dat er vele bijwerkingen zijn zoals de tintelingen in vingers en tenen maar 1 die ik ook heb en toch wel zeer lastig aan het worden is, is bij het drinken van koolzuurhoudende dranken zoals spuitwater is de ‘gas’ extra hevig achteraan in de keel waardoor het bijna onmogelijk maakt om iets met bubbels te drinken echt onaangenaam en smaakveranderend zelf bij spuitwater. Dit is begonnen al vanaf de 2e dag dat ik de medicatie opgestart was. Drink je het laaste van de fles valt het mee, het is nog raar maar drinkbaar uit blik moet je het zelf niet proberen. Zelf drink ik totaal niet graag plat water en toch wel zeker 2,5L tot 3L spuitwater per dag maar nu is dit al enkele weken fruitsap en multivruchtensap maar met warmer weer heb je toch weer die plak mo,d en mis je wel die spuitwater 🙈. Zijn er nog onder jullie die deze bijwerking hebben?

16-09-2020 | Vrouw | 51
topiramaat (50mg)
Topiramaat is een middel met gebruiksaanwijzingen...De artsen en mss de patienten zelf ook willen te snel naar de dosis die voorgeschreven staat...Ik heb het middel een aantal jaar geleden ook gebruikt en dat naast een andere medicijn...Wat een vreselijk medicijn dacht ik toen en ben ermee gestopt...Met alles overigens...Dat ging naar een paar jaar niet meer en moest weer [lees meer...]aan de medicijnen en ben weer begonnen met Topiramaar...Maar nu zoals de maker van het produkt zegt hoe je het moet gebruikten...En dat heet dus heeeeelllll langzaam opbouwen...Als je geen last meer hebt van de bijverschijnselen (dus je voelt je lekker bij de dosis 25 mg) dan ga je verhogen met nog een keer 25mg en dat doe je weer op dezelfde manier,,,, En zo tot je op de gewenste hoeveelheid zit die voorgeschreven is...En ja dat kan een paar maanden duren...En dat is met afbouwen hetzelfde....Langzaam....Ik hoop dat ik jullie hiermee heb geholpen vooral de mensen die het middel nieuw voorgeschreven krijgen...Succes iedereen.

03-06-2020 | Vrouw | 37
topiramaat (25mg)
Van de neuroloog topiramaat voorgeschreven gekregen, preventief tegen de migraine. Opbouwfase 1 pil per week erbij, einddosis 2 pillen 's ochtends van 25mg per stuk en 2 pillen 's avonds van 25mg per stuk totaal dus 100mg. Aan het begin alleen last van tintelingen in vingers en tenen en smaakverandering. Na 2 weken 100mg flink ziek, misselijk en blijvend overgeven. Dit hee[lees meer...]ft een aantal dagen geduurd, 1,5 week later weer hetzelfde. Misselijkheid is niet meer weggegaan. Hierdoor had ik geen eetlust meer en moest mezelf dwingen te eten. Ook omeprazol bracht geen verlichting. 24/7 Misselijk zijn is geen leven, daarom in overleg met de neuroloog na bijna 3 maanden gebruik besloten te stoppen met de topiramaat. In de afbouwfase, want je mag niet gelijk stoppen, veel hoofdpijn en nog steeds misselijk. Misselijkheid is zelfs 2 dagen na de laatste pil nog niet weg. Blijkbaar blijft topiramaat nog een aantal dagen in je lichaam. Voor sommige misschien de oplossing voor migraine, maar het heeft bij mij niks gedaan ben er alleen maar heel erg ziek van geweest en ben nog steeds niet volledig hersteld.

20-04-2020 | Vrouw | 26
topiramaat (50mg)
Gestart met gebruik op aanraden van neuroloog, al jaren last en nu besloten preventief iets te gaan slikken na heel wat andere medicatie te hebben geprobeerd. (bèta blokker had ik nare bijwerkingen van) Begonnen met het slikken van 1 tablet 25 mg voor het slapen gaan, zodat de ergste bijwerkingen er ook weer uitgeslapen worden, dit was een goede tip van mijn neuroloog. I[lees meer...]k had na 1 week moeten ophogen naar 50 mg, dit heb ik bewust niet gedaan, ik dacht laat ik eens kijken wat die 25 mg voor effect heeft. Elke aanval minder is er één. Dit is heel lang goed gegaan ( 3 maanden) pas hierna ben ik gaan ophogen naar 50 mg. Ik ben er van overtuigd dat ik daarom ook veel minder bijwerkingen heb. Mijn lichaam heeft aan dit medicijn kunnen wennen. ik zit momenteel op 75 mg (sinds twee weken) ( 1 's ochtends en 2 's avonds). Nu krijg ik pas last van bijwerkingen. (tintelingen in vingers, opgejaagd gevoel, slecht slapen, overdag duf en slaperig en slecht op woorden komen) ik ben ongeveer 5 kilo kwijt over ongeveer 6/7 maanden. Of dit geheel door dit medicijn komt kan ik niet zeggen. Mijn tip is dus, indien mogelijk, bouw langzaam(!) op. Dit scheelt een heleboel bijwerkingen waardoor je er veel langer profijt van hebt. Zelf met 1 tablet was ik al geholpen. (van elke week 1/2 aanvallen naar 1 per 1/2 maanden)

23-03-2020 | Vrouw | 27
topiramaat (25mg)
3 jaar terug begon ik met 100 mg, ik had 5 aanvallen per dag. Ik had na een aantal dagen beruiken al direct minder aanvallen en minder heftig. Hierdoor kin ik weer leven en zijn bijwerkingen nooit opgevallen. Ik slik nu na 3 jaar nog maar 25 mg af en toe merk ik dat een aanvallethe er door heen probeert te komen maar dit zet nooit door. Ik denk achteraf wel dat ik er wat s[lees meer...]uffer door was maar verder niks. Ik ga nu eindelijk afbiuwen en stoppen. Zonder zit medicijn had ik geen leven!

12-06-2019 | Vrouw | 43
topiramaat (25mg)
Ondertussen zijn we weer een paar maanden en bezoekjes aan de neuroloog verder,.. Het gaat uitstekend met me,. kan me niet meer voorstellen dag in dag uit met die druk te moeten leven,.. Ik heb heel af en toe nog eens een aanval,. Maar ben er dankzij de nieuwe medicatie helemaal van af!!! De enige bijwerking is een lage bloeddruk maar dan neem ik voor lief! 👌🏻😊

23-02-2019 | Vrouw | 29
topiramaat (5mg)
Mijn huisarts kwam in mei 2018 met Topiramaat als mogelijk preventief medicijn voor mijn migraine (gem. 3x per week, onderdrukt met zomitriptan icm naproxen). Vol goede moed begonnen met opbouwen, maar al héél gauw ging dit gepaard met bijwerkingen: vermoeidheid, tintelingen in vingers, lichtflitsen, moeite met concentreren, moeite om op woorden te komen, constant gevoel v[lees meer...]an stress/druk, afgevlakte emoties. Omdat de migraine in de eerst paar weken minder leek (achteraf denk ik dat dit redelijk toeval was; ik heb wel vaker 1 of 2 weken achter elkaar geen migraine), wilde ik toch doorzetten. Elke keer als de dosis moest worden verhoogd, werden de klachten erger. Op een gegeven moment was ik er zo klaar mee (vooral omdat het niet echt hiep tegen migraine), dat ik ermee ben gestopt (na in totaal zo'n 4 maanden). Achteraf besef ik me wat voor troep Tomiramaat was, als ik stil sta bij alle bijwerkingen. Na het stoppen leek het of ik de héle nacht aan het dromen was; achteraf las ik dat Topiramaat ook wordt gebruikt om nachtmerries te onderdrukken bij PTSS. Ik had dus al die tijd niet gedroomd, maar dat kwam in het kwadraat terug leek wel. Voor degenen met migraine; helaas heeft het bij mij niet geholpen, en wogen de bijwerkingen te veel op om te stoppen. Als de migraine minder was geworden, had ik het de bijwerkingen waarschijnlijk wel waard gevonden. Inmiddels heb ik het Mirena spiraaltje gekregen en is mijn migraine niet per se in frquentie afgenomen, maar wel in heftigheid. Het is beter beheersbaar en als ik toch naar de zomitriptan icm napoxen grijp, is een halve dosis vaak voldoende.

25-01-2019 | Vrouw | 42
topiramaat (25mg)
Eerste migraine 03/2009 tijdens een fietstocht (klimmen). In 2010 valt mijn zicht weg omwille van een aura, ongerust (dacht dat ik een tumor had) en bezoekje aan neuroloog, deze schrijft me sumatriptan voor en stelt voor een migraine dagboek bij te houden. Ben bij Yin-Yang dokters geweest, accupunctuur, shiatsu, sacraal behandelingen,. speciale diëten,. Iedereen kent w[lees meer...]el iemand die er op zulke manier vanaf is geraakt,... Je probeert alles! Ondertussen weet ik dat het erfelijk is, hormonaal, heb ik inspanningsmigraine (fietsen), E-nummers (chinees eten), alcohol (bubbels+witte wijn), stress,... te lang wachten met eten, te kort, te lang slapen,. Ik ben altijd héél voorzichtig geweest met pijnstillers. Op het einde van de aanval, soms 's avonds of 2 dagen later spijt hebben dat je toch niet eerder een triptaan hebt genomen!!! Mij vele jaren thuis opgesloten wegens minstens 15-20 aanvallen (zwaar en lichte met constante druk: welk je gewoon bent, deze horen ondertussen bij je leven!) Het werd me weer te veel en in januari 2018 bij neuroloog 2 terechtgekomen en topiramaat voorgeschreven gekregen. Dit 8 maanden genomen,. ik was de constante druk kwijt en de aanvallen waren naar 5 per maand gezakt maar was ondertussen ook mijn werk kwijt, mijn eigen ;), bijna mijn partner, mijn vrienden en kennissen,. ik was een robot, kon niet meer functioneren,. kg's kwijt, niet op mijn woorden komen, geen interesse, super negatief, rare gedachten, heel wantrouwig,..... !!! Deze medicatie heeft mijn hele leven overhoop gehaald. 09/2018 Neuroloog 3 pakte het heel anders aan en onderzocht me daadwerkelijk en ging een rustig gesprek met me aan en nam haar tijd. Ze merkte dat ik moest leren loslaten en dat ik alles te goed wou doen,.. Ze raadde me yoga of mind-fulness aan. Ook is ze ervan overtuigd dat het niet van voeding komt dat je migraine krijgt!? Ze heeft me andere inzichten gegeven. Ze schreef me ondanks mijn lage bloeddruk toch een verlagend middel voor: Candesartan 8mg. Het gaat me goed af, de constante druk en 'het wazige' is weg. De migraine is beperkt tot 3-5 per maand. Ik merk wel dat ik vaker wakker word van hoofdpijn/druk 's morgens rond 5u,..maar als ik op sta, gaat deze over.

30-12-2018 | Vrouw | 62
topiramaat (50mg)
Werkt als preventief geneesmiddel, helpt matig, nog altijd migraine, maar in mindere maten.

28-12-2018 | Vrouw | 53
topiramaat (25mg)
Hormonale migraine ging in de overgang over in dagelijkse hoofdpijn/ migraine. Na ruim een jaar steeds zwaardere pijnstillers gekregen te hebben doorverwezen naar de neuroloog die topiramaat voorschreef. In het begin vrijwel alle bijwerkingen afwisselend gehad, het was geen pretje. En nog steeds zie ik het als kiezen uit twee kwaden; ik heb erg weinig migraine. Soms nog ee[lees meer...]n aanval maar dat is te overzien en niet meer elke dag dat zware gevoel in mijn hoofd. Maar mijn kortetermijngeheugen is waardeloos, ik kan vaak niet op een woord komen, en mijn mooie lange haar is inmiddels gehalveerd in dikte; het valt vreselijk uit. Als de overgang voorbij is, de topiramaat niet meer nodig is , dan neem ik een borrel en gaat de vlag uit hier !!

31-08-2018 | Vrouw | 50
topiramaat (25mg)
Ik heb veel last van migraine. Daarom wordt geadviseerd om medicatie ter voorkoming van migraineaanvallen te gaan slikken. Ik al een aantal verschillende betablokkers, etc. uitgeprobeerd. De laatste keer dat ik bij de huisarts ben geweest, adviseerde hij Topiramaat Accord 25mg. Een medicijn, dat langzaam opgebouwd moest worden. 1e week 1x tablet per dag; 2e week 1x table[lees meer...]t in ochtend + 1x in avond; 3e week 1x tablet in ochtend + 2x in avond en dan vanaf week 4: 2x in ochtend + 2x in avond. Wow! Migraine heb ik inderdaad niet gehad, MAAR vanaf dag 1 heb ik dagelijks een fikse hoofdpijn gehad. Daarnaast bovenstaande bijwerkingen. Echt waar, nooit geweten dat je zo ziek kan zijn van bij-werkingen. Geef me dan maar, mijn eigen kwaal maar terug. Come on. Ik moet in mijn werk gewoon kunnen functioneren. Zou ik deze medicijnen blijven gebruiken, gaat dat niet meer lukken. Een simpele vraag kon ik niet meer beantwoorden. KIJK UIT MET DIT MEDICIJN. EN TREK BIJTIJDS AAN DE BEL, WACHT NIET TE LANG.

26-08-2018 | Man | 23
topiramaat (25mg)
Zeer effectieve behandeling bij migraine. Bijwerkingen traden vooral in de eerste weken op, tintelende handen, voeten, daarna zeer zelden. Na twee jaar gebruik in de laagste dosering nog steeds effectief en de bijwerkingen zijn zo goed als verdwenen. Van een wekelijkse aanval naar slechts enkele malen per jaar.

24-06-2018 | Vrouw | 69
topiramaat (25mg)
Ik heb in de overgang migraineklachten gekregen die steeds erger en frequenter zijn geworden. Zonder Topiramaat krijg ik zeker 1 aanval per week, als het tegenzit 2 die ik dan met triptanen bestrijdt. Met Topiramaat heb ik in normale omstandigheden helemaal geen migraine meer, in belastende omstandigheden zoals vakanties (vliegreizen) minder. Ik slaap veel beter, langer e[lees meer...]n dieper, en mijn migraine triggers krijgen bijna nooit voldoende kans. Ik heb veel meer energie en voel me daardoor jonger en fitter (ben 69). Bijwerkingen zijn vaak onaangename adem en dufheid in de ochtend die ik bestrijd door koffie en actief aan de slag te gaan. Ik kan soms wat te dwangmatig met iets bezig blijven wat ik zonder Topiramaat niet heb. Ook ben ik impulsiever en sneller boos. Daar moet ik mezelf op corrigeren. Ik heb 5 jaar geleden ook een jaar lang Topiramaat gebruikt en ben toen gestopt omdat ik de bijwerkingen te bezwaarlijk vond. Ben dit jaar toch weer opnieuw begonnen omdat ik iedere week 1-2 keer migraine ook geen feest vind en geen enkele aanpassing in life style dit kon verhelpen. Apart is dat ik 5 jaar geleden wel afviel en nu helemaal niet. Dat vind ik wel weer jammer....

01-06-2018 | Vrouw | 35
topiramaat (100mg)
Na vele jaren zoeken naar een medicijn wat zou helpen tegen tegen de steeds toenemende migraine aanvallen ben ik op aanraden van de neuroloog 1,5 jaar geleden begonnen met topiramaat. Het opbouwen ging gepaard met behoorlijk wat bijwerkingen. Misselijk, tindelende handen en voeten en het geheugen van een vergiet. Na 2 weken was dit verdwenen. Al is mijn eetlust nooit meer [lees meer...]helemaal hetzelfde geworden. Ik ben dan ook 15 kilo afgevallen (kon ik overigens prima hebben). Maar het belangrijkste: mijn migraine aanvallen zijn een enorm verminderd! Ik heb veel baat bij dit medicijn en zou willen dat ik er eerder mee was begonnen. Het opbouwen was heftig maar achteraf zeker waard geweest. Van 3 tot 4 aanvallen per week ben ik naar 1 of 2 aanvallen in de paar maanden gegaan. Helemaal verdwijnen zal niet gaan maar zo is het voor mij in combinatie met Sumatriptan prima te doen.

28-12-2017 | Vrouw | 41
topiramaat (25mg)
Na jaren tobben met migraine en zeer slechte ervaringen met Triptanen (geen pijnstilling, maar wel heel erg benauwd; hartkloppingen) adviseerde mijn neuroloog Topiramaat te proberen. Opgebouwd tot 2 x daags 50mg en op advies later weer afgebouwd naar 2 x daags 25mg (want: zo laag mogelijke dosering is toch het beste). Ik heb in één jaar tijd nog maar 3 migraine aanvalle[lees meer...]n gehad, die welgeteld 10 minuten duurden. Zonder de misselijkheid en de barstende koppijn. Ik weet dat het migraine was, omdat het bij mij altijd met aura-verschijnselen begint: niet meer kunnen scherp zien & lezen. Als ik dan rustig ga liggen, lijkt het net of de Topiramaat zijn werk gaat doen en eigenlijk is de aanval binnen no-time verdwenen. Ik neem voor de zekerheid wel één 400mg Ibuprofen in.. Maar dat mag niet in verhouding staan, weten de de migraine-lijders onder de lezers van dit bericht. De bijwerkingen waren in eerste instantie best heftig: tintelingen in vingers en tenen, maar na een paar weken waren die verdwenen. Ook viel ik wat kilootjes af, maar dat is ook gestabiliseerd, daarbij was ik ook aan het lijnen in die tijd. 1+1=2. Je lijf went aan het middel. Ik ben enthousiast!

30-10-2017 | Vrouw | 39
topiramaat (50mg)
Hallo iedereen! Ik heb ongeveer elk middeltje onder de zon geprobeerd om van migraine af te geraken (pil, prikpil, betablokkers, hormoonspiraal...), en neem ondertussen ca. 1 jaar 2x 50 mg Topiramaat (onder de naam Topamax). Bijwerkingen: In het begin enkele bijwerkingen zoals tintelende vingers en tenen (bij start aan 2x 25mg en bij de verhoging naar 2x 50mg), maar intus[lees meer...]sen zijn die helemaal weg. Wat nerveuzer/angstiger dan voorheen maar niet in die mate dat het mijn dagelijks functioneren hindert. Bij mij geen gewichtsverlies zoals sommige mensen rapporteren (jammer genoeg :-p ). Resultaat: Aantal migraines is afgenomen, maar daarna weer omhoog gegaan (gelukkig niet tot startniveau); intensiteit is iets afgenomen maar niet spectaculair... Maar! Intussen ben ik ook langs gegaan bij een huisarts/homeopaat (waar mijn neuroloog echt niets mee had, dacht dat het waanzinnig tijdverlies was). Die heeft me getest op voedingsovergevoeligheden - dus geen allergie of intolerantie, gewoon overgevoeligheid - en me een lijst gegeven met voedingsmiddelen die ik moet mijden. Sinds ik dat doe: quasi géén migraine meer! (sommige van mijn migraines zijn hormonaal, die krijg je natuurlijk niet weg met voeding aan te passen). En ja, sommige van die voedingsmiddelen had ik zelf al ondervonden als zijnde problematisch (tomaten, koffie, varkensvlees), maar andere had ik geen idéé van (citroen, soja, koemelk-eiwit...). Uiteraard was het even moeilijk om mijn voeding om te gooien en alternatieven te vinden, maar het was het waard: ik ben weer voltijds aan het werk en heb (bijna) geen last meer van migraine! Ik wil toch even meegeven dat ik doorgaans écht niets heb met alternatieve geneeskunde, en dat ik dat bezoek aan die homeopaat voornamelijk om die reden lang heb uitgesteld (hij was me nochtans door verschillende mensen aangeraden). Maar hij heeft me geen rare medicijnen voorgeschreven, enkel getest en een lijstje "te mijden" voedingsmiddelen meegegeven, en het helpt mij. Dus in dit éne geval ben ik voorstander :-). Ik hoop voor alle andere migrainelijders out there dat jullie migraineaanvallen wegblijven, uiteraard! Maar moesten ze niet onder controle te krijgen zijn, kan dit jullie misschien ook helpen, dus ik wou mijn ervaring zeker delen. Merk wel: ik neem ook nog altijd topiramaat. Veel sterkte en succes met het onder controle krijgen/houden van je migraine!

Thyrax Duotab (861) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (569) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (523) - Antibiotica - penicillines breedspectrum