Ervaringen met Topiramaat

topiramaat

spierspanning kortademigheid maagpijn tintelingen en prikkeling in vinger(s)

Eetstoornis (1 mening)

Topiramaat (Topamax) bij migraine

Bojan Nikolik (28-06-2015)

04-01-2023 | Man | 16
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Het helpt goed tegen mijn nachtmerries en door de bijwerking slaperig slaap ik veel meer. Ik moet wel zeggen dat het soms wel in de weg kan staan aan gezien ik veel meer slaap over dag maar ik heb minder last van mijn PTSS en dat is het belangrijkste voor mij.

17-07-2016 | Vrouw | 20
topiramaat (75mg)
Ik heb tot nu toe een positieve ervaring met dit medicijn. Weinig last van bijwerkingen en bijna geen migraine aanvallen, terwijl ik er wekelijks 3 had. Ik ben wel geschrokken van de meningen van andere personen. Kan iemand mij vertellen hoelang je deze medicatie moet gebruiken voor je hier van gaat afvallen? Dit is voor mij helemaal niet nodig en ik heb hier tot nu toe oo[lees meer...]k nog geen last van.

07-02-2017 | Vrouw | 21
Alcoholverslaving
Voorgeschreven als zuchtremmer bij alcoholverslaving. Werkt redelijk voor dat doeleinde. Heb het idee dat ik minder zucht heb dan eerst. Ervaar wel veel bijwerkingen. Heb daarom veel gerommeld met de dosering. Eerst opgebouwd tot 125mg. Toen was ik opeens constant misselijk. Toen afgebouwd tot 50mg. Toen weer verhoogd tot 75mg omdat zucht weer heviger werd. Maar misselijkh[lees meer...]eid kwam weer terug dus weer terug naar 50mg. Uiteindelijk heb ik zo 4 maanden met een misselijk gevoel rondgelopen. Verder in het begin suf en veel moe. Dat ging na een tijdje weg. Tintelingen blijven soms terugkomen, maar dat ervaar ik niet als heel irritant. Pas wel op met dit medicijn als je ondergewicht hebt! Ben in totaal al 12kg afgevallen terwijl ik niet eens zoveel doe aan sport.

28-03-2022 | Man | 22
topiramaat (75mg)
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Sinds 2maand slik ik Topiramaat, ben begonnen op 25mg ondertussen op 75mg. Niets last gehad van bijwerking buiten heel soms tintelingen in handen of voeten en wat vaker hoofdpijn. Het maakt een wereld van verschil voor mijn borderline, waar ik vroeger heel vaak impulsief was en heel vaak donkere gedachte had en mezelf vaak ernstig verwonde waardoor ik bijna wekelijks op sp[lees meer...]oed terecht kwam. Kan ik zeggen dat ik sinds de start mijn impulsiviteit veel beter onder controle heb en me geen enkele keer meer heb verwond en niet meer op spoed ben terecht gekomen, het brengt ook veel meer rust in mijn hoofd. Van het gewichtsverlies heb ik jammer genoeg niets gemerkt, ik ben eerder bijgekomen terwijl ik hetzelfde eet... Maar voor de rest een top medicijn voor mij.

25-06-2015 | Vrouw | 22
topiramaat (25mg)
In het begin heeft het veel geholpen, nu de laatste maanden weer veel last van migraine. Ik wil over op een ander medicijn.

26-08-2018 | Man | 23
topiramaat (25mg)
Zeer effectieve behandeling bij migraine. Bijwerkingen traden vooral in de eerste weken op, tintelende handen, voeten, daarna zeer zelden. Na twee jaar gebruik in de laagste dosering nog steeds effectief en de bijwerkingen zijn zo goed als verdwenen. Van een wekelijkse aanval naar slechts enkele malen per jaar.

22-11-2022 | Vrouw | 25
topiramaat (200mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
In het begin vreselijk ziek van de bijwerkingen duurde ook lang met de opbouw. Bij 75 mg ook eerst weer even afgebouwd en later weer verder opgebouwd. Was alleen maar aan de diaree en geen eetlust. Verloor ook veel kilo's. Nu zit ik op 200mg iets langer dan een jaar. Het effect is matig. Heb geen nachtmerries maar slaap nog steeds slecht. Ik ervaar nog steeds bijwerkingen [lees meer...]zoals extreme haaruitval. Ik had een hele mooie prachtige bos haar waarvan ik nu nog 1/ 4de van over heb de rest is allemaal uitgevallen. Mij haarstructuur is ook heel anders geworden. Het eten gaat nog steeds heel matig inmiddels 18 kilo kwijt. Heb regelmatig een vol gevoel. Ik voel geen honger prikkel die is gedempt.

23-03-2020 | Man | 25
Drugsverslaving
Een vriend van mij , obese (130 kg) , 25 jaar oud , Arubaanse afkomst met drugsverslaving (cannabis cocaine kreeg dit middel voorgeschreven tegen zijn verslaving maar ook tegen zijn psychoses. Hij werd in een maand van het toedienen van een naar drie tabletten per dag steeds zieker, was aanvankelijk eerst erg benauwd en geen conditie. huisarts diagnosticeerde onterecht [lees meer...]astma. Kreeg daardoor ook een puffer, maar hij ontwilkkelde langzaam te hoge stollingswaarden in zijn bloed (vaatverwijding is een bijwerking van dit gevaarlijke middel net als toevallen en stuipen). Hij heeft 2 toevallen gehad, de eerste was met onderkoeling de tweede was een fatale dodelijke aanval (acute longembolie die zijn hoofd longslagader blokkeerde). Bij een vet dieet moet je erg voorzichtig zijn met dit middel!! De meest voorkomende bijwerkingen zijn toevallen! ( kans 1-10 op 100!) Dit medicijn is misschien extra gevaarlijk voor misschien Afro Amerikaanse mensen en zeker voor mensen met teveel overgewicht en slechte lichamelijke condities en drugsverslaving ! Dodelijk dus in dit geval. LEES DE BIJSLUITER HEEL GOED DOOR als je toch besluit het te slikken. GEVAAARLIJKE MEDICATIE i.c.m. andere geneesmiddelen !

16-10-2015 | Vrouw | 25
topiramaat (50mg)
3-4 migraine aanvallen per week die 8-30 uur duren per stuk. Na overleg met neuroloog gestart met Topiramaat, 2x25mg per dag. In de eerste week een dronken gevoel, last van wat tintelingen. De bijwerkingen waren na een week een stuk minder. Sinds de start van deze medicatie nog maar 2 aanvallen van migraine gehad, super tevreden.

20-04-2020 | Vrouw | 26
topiramaat (50mg)
Gestart met gebruik op aanraden van neuroloog, al jaren last en nu besloten preventief iets te gaan slikken na heel wat andere medicatie te hebben geprobeerd. (bèta blokker had ik nare bijwerkingen van) Begonnen met het slikken van 1 tablet 25 mg voor het slapen gaan, zodat de ergste bijwerkingen er ook weer uitgeslapen worden, dit was een goede tip van mijn neuroloog. I[lees meer...]k had na 1 week moeten ophogen naar 50 mg, dit heb ik bewust niet gedaan, ik dacht laat ik eens kijken wat die 25 mg voor effect heeft. Elke aanval minder is er één. Dit is heel lang goed gegaan ( 3 maanden) pas hierna ben ik gaan ophogen naar 50 mg. Ik ben er van overtuigd dat ik daarom ook veel minder bijwerkingen heb. Mijn lichaam heeft aan dit medicijn kunnen wennen. ik zit momenteel op 75 mg (sinds twee weken) ( 1 's ochtends en 2 's avonds). Nu krijg ik pas last van bijwerkingen. (tintelingen in vingers, opgejaagd gevoel, slecht slapen, overdag duf en slaperig en slecht op woorden komen) ik ben ongeveer 5 kilo kwijt over ongeveer 6/7 maanden. Of dit geheel door dit medicijn komt kan ik niet zeggen. Mijn tip is dus, indien mogelijk, bouw langzaam(!) op. Dit scheelt een heleboel bijwerkingen waardoor je er veel langer profijt van hebt. Zelf met 1 tablet was ik al geholpen. (van elke week 1/2 aanvallen naar 1 per 1/2 maanden)

08-09-2019 | Vrouw | 26
Borderline persoonlijkheidsstoornis
Ik heb veel te maken met stemmingswisselingen en daarom ging ik aan de topiramaat. Ik ben begonnen met 25 mg en ben na een week overgegaan naar 50 mg. In de eerste twee weken merkte ik vrij weinig behalve dat ik wat meer 'mist in mijn hoofd' had. Na de 2 weken namen de bijwerkingen in grote hoeveelheid toe: ik werd hypersensitief waardoor ik eigenlijk voortdurend het gevo[lees meer...]el had aangevallen te worden door prikkels. Ik woon in Amsterdam dus ik had elke dag wel een aantal keer een paniekaanval. Ook sloeg mijn overprikkeling soms om in agressie waardoor het mij veel energie koste om de dag door te komen. Uiteindelijk ben ik op vakantie gegaan en ook hier merkte ik dat ik agressief werd zonder dat dit een enkele reden had. Daarnaast verloor ik ook mijn woordenschat en in gesprekken met anderen, maar ook in mijn eigen gedachten, kon ik niet meer op bepaalde woorden komen. Ik merkte ook dat ik mij minder goed kon uiten waardoor ik nog bozer werd. Zo ervoer ik mijn emoties zeer heftig maar kon ik hier geen woorden meer aangeven. Vanwege de hoeveelheid bijwerkingen ben ik dan ook gestopt.

20-08-2015 | Vrouw | 26
topiramaat (15mg)
Het begon goed; moest opbouwen naar 2x 30 per dag maar ik merkte al een omslag bij 1x 15mg. Ik zat echter niet lekker meer in mijn vel. Ik was erg prikkelbaar, continue boos en voelde me helemaal niet blij met mezelf. Toen ik na een maand een week lang achtereenvolgend migraine aanvallen had ben ik gestopt; ik ben een dag lang erna ontzettend depressief geweest zonder en[lees meer...]ige andere reden. Heb me werkelijk nog nooit zo raar in mijn hoofd gevoeld. Enkele dagen na het stoppen voelde ik me gelukkig weer mezelf. Deze bijwerkingen wegen absoluut niet op tegen de migraine; en dat zegt voor mij persoonlijk genoeg.

23-03-2020 | Vrouw | 27
topiramaat (25mg)
3 jaar terug begon ik met 100 mg, ik had 5 aanvallen per dag. Ik had na een aantal dagen beruiken al direct minder aanvallen en minder heftig. Hierdoor kin ik weer leven en zijn bijwerkingen nooit opgevallen. Ik slik nu na 3 jaar nog maar 25 mg af en toe merk ik dat een aanvallethe er door heen probeert te komen maar dit zet nooit door. Ik denk achteraf wel dat ik er wat s[lees meer...]uffer door was maar verder niks. Ik ga nu eindelijk afbiuwen en stoppen. Zonder zit medicijn had ik geen leven!

28-04-2019 | Vrouw | 27
topiramaat (200mg)
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
Herbelevingen en Nachtmerries zijn veel minder geworden sinds ik dit medicijn gebruik.

23-06-2021 | Vrouw | 28
topiramaat (25mg)
Aangeraden door neuroloog, begonnen met 2x 1 van 25mg per dag en na 14 dagen opgebouwd naar 2x 2 omwille van erge hoofdpijn die chronisch blijft na zwaar arbeidsongeval. Reden vinden ze niet na vele testen dus piste van accute migraine aan het bekijken en dus topiramaat geprobeerd omdat andere zware pijnstillers voor migraine endergelijke niet helpen. Mijn vraag was ik wee[lees meer...]t dat er vele bijwerkingen zijn zoals de tintelingen in vingers en tenen maar 1 die ik ook heb en toch wel zeer lastig aan het worden is, is bij het drinken van koolzuurhoudende dranken zoals spuitwater is de ‘gas’ extra hevig achteraan in de keel waardoor het bijna onmogelijk maakt om iets met bubbels te drinken echt onaangenaam en smaakveranderend zelf bij spuitwater. Dit is begonnen al vanaf de 2e dag dat ik de medicatie opgestart was. Drink je het laaste van de fles valt het mee, het is nog raar maar drinkbaar uit blik moet je het zelf niet proberen. Zelf drink ik totaal niet graag plat water en toch wel zeker 2,5L tot 3L spuitwater per dag maar nu is dit al enkele weken fruitsap en multivruchtensap maar met warmer weer heb je toch weer die plak mo,d en mis je wel die spuitwater 🙈. Zijn er nog onder jullie die deze bijwerking hebben?

08-02-2017 | Vrouw | 28
topiramaat (25mg)
Eerste maanden veel last gehad van misselijkheid, dit nam geleidelijk af. Nu naar paar maanden nauwelijks last meer van. Korte periode wat last van haaruitval gehad, ook dit trok weer weg. Dit weegt echter niet op tegen de voordelen. Na een maand gebruik aantal migraine vrijwel weg. Eerst 2-4 keer per week een aanval. Als ik nu last heb dan is de pijn een stuk dragelijker.[lees meer...] Erg tevreden!