Epilepsie (3 meningen)

Topiramaat (Topamax) bij migraine

Bojan Nikolik (28-06-2015)

16-10-2015 | Vrouw | 25
topiramaat (50mg)
3-4 migraine aanvallen per week die 8-30 uur duren per stuk. Na overleg met neuroloog gestart met Topiramaat, 2x25mg per dag. In de eerste week een dronken gevoel, last van wat tintelingen. De bijwerkingen waren na een week een stuk minder. Sinds de start van deze medicatie nog maar 2 aanvallen van migraine gehad, super tevreden.

11-10-2015 | Vrouw | 50
topiramaat (50mg)
ik kampte wekelijks met flinke migraine aanvallen en slikte daarvoor al zolmitriptan. helaas werkte deze niet meer na verloop van tijd en kreeg ik hier bijwerking van oa benauwdheid. na een bezoek aan de hoofdpijnkliniek in het flevoziekenhuis is mij topiramaat voorgeschreven in de dosis van 25 mg om te beginnen. Er werd mij wel verteld dat ik nooit helemaal hoofdpijnvrij[lees meer...] zou kunnen zijn, maar de aanvallen zouden wel in mindere mate moeten gaan optreden. ik gebruik nu inmiddels de 50 mg tablet vorm en heb nu idd af en toe een migraine aanval, maar gelukkig geen wekelijkse aanvallen meer. bijkomstige voordeel voor mij was dat ik ook 10 kilo kwijt geraakt ben aan gewicht die er toch nodig vanaf moest. het nadeel is de regelmatig terugkerende slapeloosheid. het duurt lang voor dat ik in slaap val soms pas rond 2 uur snachts. maar gelukkig voor mij ben ik afgekeurd en kan iets langer blijven liggen, dus haal de slaap wel in. kortom ik ben tot nog toe tevreden met het product en hoop niet dat ik op korte termijn een dosis hoger moet, want daar zit ik niet op te wachten.

11-10-2015 | Vrouw | 37
topiramaat (25mg)
Ik slik de topiramaat nu zo'n 3 maanden na jaren getobt te hebben met veel migraine en op het laatst zelfs 18x per maand. Ik hield een dagboek bij voor de neuroloog en kreeg een Mri en ook hij schrok hiervan. Nu ik Topiramaat slik is de migraine aanzienlijk minder geworden. In het begin was ik er heel moe van maar dit ging wel weg. Toen viel ik 8 kilo af in 1 maand en ook [lees meer...]dit is nu stabiel, maar toen kwam het bloedverlies...iets wat ik al in geen 3,5 jaar meer had gehad door mijn spiraal maar dit is dus ook een bijwerking. En geen bloedverlies van een paar dagen maar dit houd echt weken aan om een weekje weg te zijn en weer opnieuw te beginnen. Herkent iemand dit ook? Ik was al bij de gyneacoloog geweest, omdat ik zelf dacht aan mijn spiraal maar die was prima. Dit ligt echt aan de Topiramaat. Graag reacties als je ervaring hebt! Ik wil niet minderen juist omdat de migraine zo goed gaat nu. Ik slik 2 tabletjes per dag van 25 mg.

23-08-2015 | Vrouw | 60
topiramaat (100mg)
Alcoholverslaving
Veel last gekregen van spasmen bij het oog en soms ook aangezicht. Na stoppen is deze bijwerking gebleven dus zit ik nu voor de rest van mijn leven vast aan iedere 3 maanden Botox.

20-08-2015 | Vrouw | 26
topiramaat (15mg)
Het begon goed; moest opbouwen naar 2x 30 per dag maar ik merkte al een omslag bij 1x 15mg. Ik zat echter niet lekker meer in mijn vel. Ik was erg prikkelbaar, continue boos en voelde me helemaal niet blij met mezelf. Toen ik na een maand een week lang achtereenvolgend migraine aanvallen had ben ik gestopt; ik ben een dag lang erna ontzettend depressief geweest zonder en[lees meer...]ige andere reden. Heb me werkelijk nog nooit zo raar in mijn hoofd gevoeld. Enkele dagen na het stoppen voelde ik me gelukkig weer mezelf. Deze bijwerkingen wegen absoluut niet op tegen de migraine; en dat zegt voor mij persoonlijk genoeg.

25-06-2015 | Vrouw | 22
topiramaat (25mg)
In het begin heeft het veel geholpen, nu de laatste maanden weer veel last van migraine. Ik wil over op een ander medicijn.

23-03-2015 | Vrouw | 35
topiramaat (50mg)
Ik gebruik reeds sinds juni 2013 topiramaat 25 Mg 2x per dag, maar heb hiervoor heel veel moeite moeten doen, had heel veel last vd bijwerkingen, heb echt per vierde pil moeten opbouwen (sneed ze met groot keukenmes in 4). Was heel erg opgejaagd, depressief, kon niet in slaap geraken, had tintelingen in handen, ... Maar mijn migraine bleef maar erger worden. Sinds begin 20[lees meer...]14 nam ik Venlafaxine maar had hierdoor dagelijks hoofdpijn en ben deze dus ook moeten stoppen. Sinds vorige week moet ik nu 75 Mg topiramaat per dag nemen, ik neem 25 mg 's morgens en 50 mg 's avonds. Ik was heel erg bang voor de bijwerkingen die ik ging krijgen na het verhogen van deze dosis, maar heb er gelukkig geen last van.

18-03-2015 | Vrouw | 64
topiramaat (50mg)
Helpt goed om migraine te voorkomen, maar de bijwerkingen zijn zwaar. concentratieproblemen, ernstige vermoeidheid, verwardheid, je raakt snel afhankelijk van het middel.

13-02-2015 | Vrouw | 45

03-02-2015 | Vrouw | 30
topiramaat
Ik slik deze medicatie nu al een tijdje en merk echt verschil, minder migraine aanvallen, ik had wel 3-4 aanvallen per week. Deze medicatie helpt ook tegen nachtmerries en herbelevingen, ik heb namelijk PTSS en merk verschil sinds ik dit een tijdje slik. Wel kun je ervan afvallen doordat je sneller vol zit met eten, dus let daarop en eet wel voldoende! Zorg ook dat je [lees meer...]niet teveel vet eet, dat gaat niet goed samen met dit medicijn. Tintelingen in voeten en handen is een bijwerking maar kun je laten afnemen door tomaten en bananen te eten, of een goede (natuurlijke) multivitamine, helpt bij mij voldoende! Drink voldoende water en kruidenthee en pas op met koffie, dan heb je minder last van bijwerkingen merk ik. Ik hoop dan anderen wat aan deze ervaringen hebben.

05-11-2014 | Vrouw | 31
Stemmingswisselingen
Ik slikte 100 mg per dag verdeeld over 4 keer tegen stemmingswisselingen en een vermoedelijke bipolaire stoornis type 2. Het hielp een beetje maar mijn "buien" kwamen er nog steeds door heen. Wel had ik erg last van bijwerkingen zoals heel erg haaruitval, trillende onderlip en ooglid. Wat op den duur erg vervelend wordt, het ging bij mij niet weg. Heb het 5 maanden gesl[lees meer...]ikt.

17-06-2014 | Man | 34
topiramaat (100mg)
Dit is een reactie op de vraag nav onderstaand verhaal (ook mijn verhaal). Ik moest de dosis opbouwen en voordat ik op 100 mg zat duurde wel een paar maanden. Pas toen ik een maand op 100 zat begon het voor mij te werken. Dus het had bij mij even een aantal maanden nodig. Maar het hangt ook af hoeveel de persoon in kwestie nodig heeft qua dosis. De een kan met 50 mg zich r[lees meer...]edden en de ander heeft 200 mg nodig. Ik moest eerst proberen met 25 mg, toen met 50, 75 enz.

10-02-2014 | Vrouw | 34
topiramaat
Neuroloog adviseerde mij topiramaat te gebruiken ipv fromirex. Ik heb de dosis langzaam opgebouwd en zit nu op 100 mg. Heb geen migraine meer. Geen last van bijwerkingen alleen gewichtsverlies, maar dat kon bij mij geen kwaad. Ik ben erg super blij mee. Ben zeker een kilo of 8 kwijt en mijn migraine is weg!!!

02-02-2014 | Vrouw | 33
topiramaat
Na al vele middelen te hebben gebruikt om preventief migraine te voorkomen ben ik naar de neuroloog gegaan en kreeg topiramaat voorgeschreven. Na het lezen van de ervaringen heb ik een week gewacht voordat ik eraan durfde te beginnen. Uiteindelijk toch de stap gezet. In het begin leken de bijwerkingen wel te doen (wat tintelingen op de tong en hakken) en de migraine bleef [lees meer...]na 2 weken zelfs weg. Ik was zo blij! en toen ineens kwam het ergste gevoel dat ik ken.. ik gleed weg in een diep emotioneel dal. Kon alleen maar hele dagen huilen zonder reden. Ik kreeg er erg nare gedachten van. In overleg met de neuroloog moest ik direct stoppen. De hel werd alleen maar groter door direct te stoppen. Ik ben nu bijna een maand verder en kan eindelijk zeggen dat ik weer een beetje emotioneel stabiel ben. Tegen de migraine is dit middel ideaal, heb bijna 2 maanden geen migraine gehad.. maar ik werd er een ander persoon van. Na het stoppen heb ik direct 6 aanvallen in een week gehad om te "compenseren" wat mijn lichaam had "gemist" Inmiddels weer terug op mijn oude frequentie (2-3 aanvallen per week) en heb nu candesartan voorgeschreven gekregen en ga nu ook aan de prikpil.

10-01-2014 | Vrouw | 38
Boulimia nervosa
Helpt goed tegen eetbuien en stemmingswisselingen. Echter het nadeel is dat ik er haaruitval van krijg.

04-11-2013 | Man | 29
Alcoholverslaving
In eerste instantie vrij tevreden over dit medicijn. Ik kreeg dit door de verslavingsarts voorgeschreven als zuchtremmer en het verminderde de zucht zodanig dat ik niet meer hoefde te drinken / gebruiken. Dosering werd van 50 mg, naar 100 mg en tenslotte naar 150 mg opgehoogd. Bij de laatste dosis echter erg vervelende bijwerkingen in de zin van moeheid (overdag ogen lette[lees meer...]rlijk niet open kunnen houden), verstopte oren en een drukkend gevoel op mijn hoofd (als een soort sedatie, al was dit niet prettig). Vervolgens teruggegaan naar 100 mg p.d. Bijwerkingen werden wat minder, maar bleven wel aanwezig. Daarnaast viel het mij en anderen op dat ik steeds meer afviel. In de maanden erna klaagde mijn omgeving erover dat ik 'er niet bij' was, versuft was, langzaam praatte en bewoog. Ikzelf dichtte dit toe aan de mate van spanning en stress waaronder ik stond. Omgeving kon hierin komen, maar twijfelde toch ook over de combinatie medicijnen die ik slikte (naast topiramaat: methadon 70 mg, citalopram 30 mg, euthyrox 75 ug). Uiteindelijk viel ik toch terug in alcoholgebruik, wat de versuffende werking van topiramaat duidelijk verergerde. Daarom gestopt met topiramaat, en wat bleek: ik was er opeens weer bij, moeheid was een stuk minder, praatte en bewoog een stuk vlotter, druk op het hoofd ging grotendeels weg en het oorsuizen werd minder. De klachten die ik dus ervoer gedurende de maanden hiervoor, bleken te worden veroorzaakt door de topamax. Op dit moment slik ik refusal tegen de alcohol (je wordt ziek als je alcohol drinkt) en seroquel voor de onrust in m'n hoofd. Over deze medicijnen ben ik erg tevreden! Weinig bijwerkingen en vooral de seroquel geeft een aangename rust in mijn hoofd zonder dat het vervelende bijwerkingen heeft. Het enige wat ik eigenlijk kan opnoemen is dat ik een soort onstilbare honger heb (ik blijf zin houden om wat te eten) en vlagen van vermoeidheid overdag. Voordeel is dat slapen erg goed gaat!!! Concluderend kan ik zeggen dat topiramaat een krachtig middel lijkt te zijn met veel invloed op je hersenen en lichaam. Alhoewel het effectief kan zijn (in mijn geval tijdelijk minder zucht naar alcohol / drugs), heeft het veel en vervelende bijwerkingen. Ik denk dus dat men bij het starten van topiramaat, meer nog dan bij andere medicijnen, de voordelen goed en bewust moeten worden afgewogen tegen de nadelen en er ook goed moet worden bekeken of er alternatieven voorhanden zijn t.o.v. topiramaat.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum