Ervaringen met Diane-35

15-06-2021 | Vrouw | 20
Acne/puistjes
Ik ben op mijn 15 begonnen deze pil te nemen voor mijn acne. Ik ben altijd last blijven hebben van mijn acne, wel minder. Ik heb door deze pil hart ritme stoornissen gekregen, een angst stoornis en nu tijdens het stoppen al 2 weken last van non stop zware migraine, zo erg dat ik nog amper kan functioneren. Denk aan jullie gezondheid. Een puistje hier en daar veel liev[lees meer...]er dan alle nare bijwerkingen dat deze pil geeft, vertrouw mij.

27-09-2020 | Vrouw | 20
cyproteron / ethinylestradiol (2mg/35ug)
Ik neem nu al een jaar deze pil, 6kilo bijgekomen. Oke zeker niet helemaal de schuld van de pil dacht ik. Maar ik heb ook heel veel last van stress en dat is begonnen sinds ik de pil neem. Bloed laten testen, bleek dat men cortisol (stresshormoon) zeer hoog was, door de pil. Alle bijwerkingen en dus ook bijkomen heb ik daar aan te danken. Binnen 2 weken afspraak bij in het[lees meer...] ziekenhuis om een koperspiraal in te steken zonder enige hormonen. Heef nogal met mijn lichaam gespeeld. Metabolisme is ook vertraagd door de pil, waardoor ik zeer moeilijk afval.

29-05-2019 | Vrouw | 16
cyproteron / ethinylestradiol (2mg/35ug)
ik kreeg deze pil voorgeschreven op mijn 16de, toen ik nog niet lang menstrueerde. ik schrik van de negatieve verhalen, maar herken me erin: deze pil gaf een gevoel van vervreemding, emotioneel en psychisch niet mezelf zijn en eigenlijk emotionele ups en downs. ik heb na het gebruik nooit echt lang een goede cyclus gehad, volgens mij was mijn lichaam ontregeld. ik zou h[lees meer...]et nooit aanraden en vraag me af of het nog vaak voorgeschreven word. zeker niet doen als jonge vrouw en nooit lang gebruiken

02-05-2019 | Vrouw | 35
Acne/puistjes
Neem geen risico. Ik ben erg ziek geworden van deze pil en heb chronische klachten eraan over gehouden. Het had wel effect op mijn acne probleem. Ik was helaas niet tijdig mee gestopt. Ondanks vele bezoeken aan de huisarts, is de link nooit gelegd met deze pil. De klachten ontstonden 6 mnd na gebruik geleidelijk aan. Toen ik stopte verbeterde mijn klachten van depressie,[lees meer...] maar ik ben nooit meer de oude geworden. Ik heb chronische darmproblemen, vermoeidheidsklachten en neurologische klachten eraan overgehouden, terwijl ik voor het gebruiken van de pil een gezond mens was. Ik heb tot de dag van vandaag erg veel spijt van het gebruik van diana pil en ik snap niet waarom er hier in NL nog geen verbod komt op deze pil.

01-02-2019 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Ik heb de diane pil ongeveer 10 jaar gebruikt (15 tm 24) . In eerste instantie werd deze voor acne voorgeschreven, en het is nooit in me opgekomen om ernee te stoppen. Jarenlang ontzettend veel klachten gehad vooral van mijn darmen, ik dacht dat diabetes 1 de oorzaak was, maar na het stoppen met de pil, nu bijna twee jaar geleden zijn een groot deel van mijn klachten ver[lees meer...]dwenen. Ook voel ik me mentaal beter. Ik heb eerst drie maanden haaruitval gehad en mijn huid is ook erg onrustig geweest en dat is nu na twee jaar beter. Wel heb ik nog steeds folliculitus op mijn rug maar deze pil nooit meer voor mij!!

01-02-2018 | Vrouw | 33
cyproteron / ethinylestradiol (2mg/35ug)
In 2017 kreeg ik een beroerte, bloedklonter recht naar de hersenen. Na een scan konden de dokters mij ook vertellen dat ik reeds meerdere tromboses had gehad. De hevige draaiernissen hadden eindelijk een naam! Nog steeds ben ik boos! Ik ben onmiddelijk gestopt met de pil, vroeger vond ik een puistje of wat meer beharing zo erg, maar nu draag ik de gevolgen en weet ik wat [lees meer...]dit aanricht bij een oh zo jong lichaam! Ook mijn grootste fout! Nooit nemen! Ik ben blij dat ik het kan navertellen!!! Er zijn andere alternatieven!

16-12-2017 | Vrouw | 45
Acne/puistjes
Ik zie de inname van de Diane 35 pil als de FOUT van mijn leven, heb hier veel spijt van. Elk jaar ging mijn energie meer en meer achteruit, ik leerde minder goed, sportte minder en minder...voelde me minder goed...gevoelens werden afgevlakt....ik heb die ongeveer 12jaar genomen vanaf mijn 19e en op het laatste kon ik niet meer tot op het einde van de straat wandelen.Ik d[lees meer...]acht dat ik chronisch vermoeid was maar het kwam door de Diane 35 pil. Toen ik ermee stopte is mijn energie stillaan teruggekomen maar nu sukkel ik serieus met mijn darmen omdat ik die 12 jaar vertraagd heb.En ik heb maanden aan een stuk afkickverschijnselen gehad, hartkloppingen, ziek gevoel..... Het is echt chemische rommel, een mens is best puur natuur....ok het helpt tegen puistjes ...maar liever puistjes en gezond dan geen puistjes en ongezond....als ik kon terug gaan ik nam dit nooit meer in!!

28-09-2017 | Vrouw | 41
Acne/puistjes
Vanaf mijn 14de jaar (inmiddels 41 jaar)slikte ik de diana35 dit vanwege mijn acne. Deze pil werkte super...de acne werd al na 3 maanden minder. Toen ik een jaar of 25 was kreeg ik longembolie, dit kwam door het gebruik van Diana 35. Dit heeft veel invloed op mijn leven gehad oa zoeken naar alternatief....gelukkig kwam toendertijd de Mirena spiraal op de markt. Verder heb [lees meer...]ik 3 weken in het xiekenhuis gelegen en heb 9 maanden bloedverdunners geslikt.

14-07-2017 | Vrouw | 25
Acne/puistjes
Vanaf mijn achttiende begon ik met de Diane. Ik ben nu 25. Toen had ik erg last van puistjes. De pil heeft erg geholpen en mijn gezicht was helemaal acne vrij. Wel had ik erg last van gewichtstoename en depressieve klachten door deze pil, wat ik toentertijd niet besefte . Twee jaar geleden ben ik gestart met de Yasmin vanwege de negatieve verhalen die er toentertijd spee[lees meer...]lde. De Yasmin had wat minder effect op mijn acne en had ik af en toe een puistje, wat eigenlijk helemaal niet zo ernstig was. Maar omdat de Diane zo'n geweldige werking had en daar aan gewend was geraakt, besloot ik 3 maanden geleden weer te beginnen met de Diane. Nu ik voor de tweede keer de Diane ben gaan slikken heb ik enorm veel last van acne, meer dan ooit te voren! Ook ervaar ik darmklachten en opgeblazen gevoel. Ik besef mij nu dat mijn depressieve klachten en gewichtstoename te maken hadden met de pil. Bij de Yasmin ervoer ik juist een gewichtsverlies. Ik had ook begrepen van de arts dat de Diane een slechte invloed heeft op de werking van je darmen wat een bijdrage levert aan gewichtstoename. Ik heb enorm spijt dat ik weer ben begonnen met de Diane en hoop dat de Yasmin snel weer zijn werking doet. Ik vraag me alleen af of ik nu de enige ben die dit heeft ervaren? Voorheen werkte de pil enorm goed en nu, het tegenovergestelde.

05-01-2016 | Vrouw | 47
cyproteron / ethinylestradiol (2mg/35ug)
longembolie in beide longen. in de loop der jaren is mijn bloed meer en meer gaan stollen totdat ik in 2008 plotseling een embolie kreeg. ik had geluk en heb het overleefd. helaas zijn er ook vrouwen overleden. ik verbaas mij erover dat dit product nog op de markt is.

13-09-2015 | Vrouw | 43
Acne/puistjes
Ik zie de 16 jaar lange inname van de Diane-35 als de fout van mijn leven! Voordat ik die pil nam, was ik boordevol energie en was gezond puur en gelukkig.. ik ben de diane beginnen innemen, omdat ik veel pijn had bij de regels en last van acne, en dat hielp idd goed. Maar als bijwerking was ik snel moe en dat werd elk jaar erger, zo spijtig dat ik niet besefte dat dat doo[lees meer...]r die pil kwam.. pil vertraagt de darmwerking, daarom dat veel vrouwen moeilijk naar grote toilet kn gaan.. trage darmen heeft veel gevolgen, moe, minder gelukkig. mijn studies gingen ook achteruit. ik kon slapen wanneer ik wou, terwijl ik daarvoor massas energie en ideeen had.... zo spijtig. toen ik met die pil stopte, heb ik 1jaar m n regels niet gekregen en had allerlei afkickverschijnselen, hartkloppingen, ziek, maanden aan een stuk. toen besefte ik welke chemische rommel ik ingenomen had. mijn energie is gelukkig terug, maar nu sukkel ik met mn darmen, want die hebben al die jaren veel trager gewerkt. Kon ik de tijd maar terugdraaien. ik raad iedereen af de diane pil te nemen ofwel regelmatig een hele tijd te stoppen. we hebben maar 1 lichaam, draag er zorg voor. houd het puur. ik waarschuw iedereen voor de nadelige gevolgen voor lange inname van Diane 35, want als ik ergens spijt van heb, dan is het dat ik dat ooit heb ingenomen.

11-01-2014 | Vrouw | 35
cyproteron / ethinylestradiol (2/3535ug)
Acne/puistjes
De Diane-35 is voor mij een waar horrorverhaal dat zich tot op heden afspeelt. Ik leerde deze pil via internet kennen, toen ik zocht naar een behandeling voor mijn onzuivere huid. Op dat moment was ik 24 jaar en voelde me niet goed in mijn vel; ik had nog af en toe last van acne en ik stoorde me aan ontsierende beharing op de tepels, en een paar donkere haren onder de na[lees meer...]vel. Achteraf gezien was dit type acne echt de moeite niet. Op dat moment had ik nog nooit eerdere ervaringen met hormale behandelingen gehad, noch met hormonale contraceptie. Ik wist er echt niets van. Na een bezoek aan de afdeling dermatologie van een universitair ziekenhuis (Leuven) en een bezoek aan een dermatoloog uit de regio kreeg ik de Diane-35 uiteindelijk voorgeschreven. Er werden dus vooraf geen onderzoeken uitgevoerd (geen bloedanalyses, geen echo, enz). Deze pil deed inderdaad wonderen voor mijn huid; ik kreeg een heel gave huid, en was dus aanvankelijk erg gelukkig hierover. Het vreemde was dat ik op gegeven moment, tijdens het 1ste anderhalf jaar van gebruik, onverklaarbare klachten zoals jeuk over het ganse lichaam kreeg, voornamelijk bij sporten en bewegen. Er werd geen allergie gevonden. Ook begon ik last te krijgen van onverklaarbare vermoeidheid, scheuren in de mondhoeken en nachtzweten. Al deze klachten werden me dus na 1.5 jaar van gebruik teveel en ik besloot ermee te stoppen. Een maand na het stoppen kreeg ik haaruitval (alopecia) en zeer sterk verhoogde talgafscheiding in het gelaat. De haaruitval was erg mild (ong 40 haren /dag, terwijl ik onder normale omstandigheden heel weinig haren/dag verlies). Een bloedanalyse en bezoek bij de dermatologe liet enkel wat ijzertekort zien en verhoogde SHBG. Dit laatste was veroorzaakt door het 'pil-effect', zo bleek. Niettegenstaande deze haaruitval tamelijk mild was, bleef deze toch erg lang duren. Zo ongeveer een jaar. Het begon me stilaan duidelijk te worden dat dit een na-effect was van het stoppen van deze pil. Helaas vond ik dit na-effect nergens terug in de bijsluiter. In de daaropvolgende 2,5 jaren na het stoppen van deze medicatie begon het me op te vallen dat de huid van mijn gelaat snel zwaardere ontstekingen van acne ging vertonen. Dat begon echt op te vallen zo ongeveer 8 maanden na het stoppen van de Diane-35. Het werden diepere ontstekingen, en deze lieten littekens na. Ook was de sterk verhoogde talgafscheiding nog niet verdwenen. Ik begreep het niet: ik was een volwassen vrouw en de puberteit lag toch lang achter me? De acne wilde maar niet verdwijnen en de ernst ervan was groter dan de ernst van de acne voor ik ooit met de Diane-35 startte. Dit was gewoonweg niet normaal meer. In samenspraak met een arts werd er besloten om deze acne dan toch te behandelen, deze keer met antibioticakuren. De ene na de andere kuur volgde, waarbij de acne dan telkens uitdoofde tijdens de kuur. Het type acne waaraan ik toen leed: nodulaire inflammatoire acne. Tot mijn afgrijzen werd deze acne, na 1.5 jaren van antibioticakuren, plots resistent aan de antibiotica. Ik was in paniek, want niets hielp, dus ook niet de locale behandelingen met Epiduo creme of Benzac, enz. De zware ontstekingen bleven elkaar in sneltempo opvolgen. Ik begreep er weer niets van, en achteraf hoorde ik dat langduriger gebruik van antibiotica de acne plots resistent maken hieraan. Geen enkele arts had me er ooit van op de hoogte gebracht. Ik was radeloos, en in mijn geval was therapie met Roaccutane uitgesloten omdat ik gevoelig ben voor stemmingsstoornissen, en Roaccutane is tegengeïndiceerd in dat geval. Ik zag dus geen andere uitweg meer dan een pil uitproberen: de Yasmine of terug opnieuw de Diane-35. Het was een zeer moeilijke keuze voor mij aangezien ik destijds besloten had om nooit meer aan een pil te beginnen. Ik besloot eerst de Yasmine te proberen dan maar. Na 2 maand Yasmine gebruik was de acne in ernst nog steeds niet afgenomen, en dit ondanks de combinatie met antibiotica. Met zeer veel tegenzin schakelde ik dan over op de Diane-35. Het heeft dan nog meer dan 6 maanden geduurd eer de acne min of meer onder controle was. Mijn geduld werd heel hard op de proef gesteld, en uiteindelijk kon de antibiotica ook gestopt worden. Maar dan in de daaropvolgende jaren van Diane-35 gebruik kreeg ik terug last van onverklaarbare neveneffecten (terug die jeuk, scheuren in de mondhoeken, vermoeidheid, algemeen malaise gevoel). Gelukkig bleef de erge acne weg, maar het viel op dat mijn huid niet meer dezelfde was als voordien. Abnormaal gevoelig voor inflammatie. Twee keer besloot ik de Diane behandeling te onderbreken. En toen begon de echte nachtmerrie pas: massale haaruitval. Ik was op dat moment 31 jaar, en ik had van nature een zeer uitzonderlijke hoeveelheid haren op mijn hoofd. Altijd al gehad. De densiteit per cm² was gigantisch, en zelden heb ik bij andere vrouwen zulke massa gezien. Ik was er trots op. Het verband met het stoppen/onderbreken van de Diane was deze keer duidelijk. Deze keer liet ik verschillende malen onafhankelijk een haarwortelonderzoek uitvoeren. Diagnose: androgenetische alopecia ofte erfelijk belaste haaruitval (female pattern alopecia van het diffuse type - vrouwelijke AGA). Ik geloofde m'n eigen oren niet. Hoe kon ik nu erfelijke haaruitval krijgen terwijl bij mijn directe bloedverwanten (broer, ouders) geen enkele tekenen zijn van dit type haaruitval, en dat tot op hogere leeftijd (60j)? Dermatologen bleven met een schuldige vinger wijzen naar mijn 'slechte genen', en dat de Diane-35 pil er zogezegd voor niks tussenzat. In mijn verdere familie is er inderdaad een oom en grootvader langs vaders kant die last hadden van erfelijke haaruitval volgens het mannelijke patroon. Maar de rest van de mannen en zeker de vrouwen uit beide kanten van m'n familie vertonen geen enkel spoor van dit type definitieve haaruitval. Maar het is toch niet omdat er een 2-tal mannen in m'n ganse familie last hebben van kaalheid dat ik als vrouw hiermee geconfronteerd ging worden? Voor mij is de Diane-35 de boosdoener. Dit type haaruitval is chronisch en irreversibel. Deze duurt nu al 4 jaren lang, en op dit moment ben ik reeds 90% van m'n oorspronkelijke massa haren kwijt, en het is nog steeds niet gestabiliseerd ondanks gebruik van de haargroeilotion minoxidil die bij dit type haaruitval vaak voorgschreven wordt. Ik ben dan ook de wanhoop nabij. Massa's haren ben ik kwijt en ik hoopte dat het uit zichzelf zou stabiliseren gedurende de afgelopen 4 jaren, maar dat is niet het geval. Ik ben heel erg boos en gefrustreerd dat geen enkele arts of bijsluiter me hiervoor verwittigde. Had ik dit geweten, dan was ik nooit met de Diane-35 herstart en er zelfs in de 1ste plaats nooit aan begonnen. In mijn ogen is geen enkele kwaal waarvoor men hormonale therapie voorschrijft deze nachtmerrie waard. Na vele verhalen gelezen te hebben van vrouwen die andere soorten hormoontherapie gebruikten - al dan niet voor acne, anticonceptie enz. - blijkt dat dit neveneffect/na-effect ook uitgelokt kan worden bij andere pillen dan de Diane-35 pil. Maar dan had het tenminste in de bijsluiter moeten staan, hetgeen bij Diane-35 tot op heden nergens te lezen staat. Nu rest er mij volgens specialisten nog een mogelijke behandelingsoptie voor dit type haaruitval, maar men kan het niet genezen. Hormonale therapie met finasteride of Androcur zijn het klein beetje hoop dat er me nog rest. Maar dat soort geneesmiddelen zal ik voor de rest van mijn leven zijn, en ik ben nog maar 35 jaar. En bovendien hebben deze geneesmiddelen heel veel bijwerkingen. Dit is voor mij een heel zware keuze, en ik ben er nog steeds niet aan uit. Ik ben heel erg bang geworden voor hormonale behandelingen, en ik raad ze iedereen dan ook af, of het nu voor acne is, voor premenstrueel syndroom, pijnlijke maandstonden of ongewenste lichaamshaartjes. A propos, er is nooit PCOS gevonden of enige andere hormonale afwijking in mijn bloed. Deze nachtmerrie kon in mijn geval 100% vermeden, en dat is wat me zo razend maakt. Indien iemand me verwittigd had, dan had ik nooit het risico genomen. Niet met de Diane-35, maar evenzeer ook niet met andere hormonale pillen. Niets of niets op deze wereld is mijn mooie haardos waard om deze kapot te laten maken. Ik hoop dat alle vrouwen en jonge meisjes die aan een pil willen beginnen hierover degelijk geinformeerd worden, want het recht op deze info is voor mij een basisrecht. Het risico op AGA wordt volgens mij groter bij langduriger gebruik van synthetische hormonen. Dat is althans wat ik in mijn geval vaststelde. Hoe minder lang je het gebruikt hoe groter de kans dat je deze nachtmerrie nog kan vermijden. Onbegrijpelijk dat niemand me ooit hierover wat vertelde.

08-01-2014 | Vrouw | 23
cyproteron / ethinylestradiol (2/3535ug)
Acne/puistjes
Hallo iedereen.. Ik ben 23 jaar en gebruikte sinds mijn 20 ste de pil diane. Ik heb deze pil voorgeschreven gehad omwille van mijn acne. De pil hielp goed tegen mijn acne en heb nooit echt grote problemen gehad met bijwerkingen. Vorig jaar heb ik een longembolie gehad, waarvoor ik gedurende lange tijd in het ziekenhuis heb gelegen, gevolgd door 6 maanden bloedverdunners en[lees meer...] wekelijkse bloedcontroles. Mijn longcapaciteit is gedaald en zal zich niet meer herstellen. Ik wil langs deze weg mensen waarschuwen!! Ik heb mijn pil correct ingenomen en mij gehouden aan de stopweken, ik rook niet, ik sportte regelmatig, gebruik geen overmatig alcohol en niemand in mijn familie heeft problemen met bloedstolling en daarboven nam ik de pil al bijna drie jaar. Ik ben een halfjaar ziek geweest, ik was vermoeid, kon niet meer sporten, had hartkloppingen enzovoort.. ik ben hiervoor regelmatig naar de dokter geweest .. diagnose was telkens stress en zelfs toen ik met hevige pijn in het ziekenhuis werd opgenomen, hadden ze geen vermoeden van trombose. Deze hebben ze uiteindelijk per toeval gezien op een foto van mijn nieren. Ik heb geluk gehad , er zijn andere die dat niet hadden ! De kans is inderdaad niet zo heel groot om een embolie te doen, maar de diagnose is moeilijk te stellen en komt vaak te laat ...

07-01-2014 | Vrouw | 35
Acne/puistjes
Op mijn 16e deze pil gekregen voor lichte acne . Tot ongeveer mijn 30e gelikt. Daarna last van haaruitval. Heb nu last van zogenaamde erfelijke haaruitval, AGA. Ik ben van mening dat ik nooit last gehad zou hebben van haaruitval als ik deze pil niet zou hebben geslikt.

09-12-2013 | Vrouw | 34
Acne/puistjes
Nooit meer de Diana-pil. Ik ging voor acne problemen naar de huisarts en werd met de Diana pil naar huis gestuurd. Ik werd zo ontzettend misselijk dat ik niet eens meer op kon staan (letterlijk). Ik heb 2 weken op bed gelegen. Nu ben ik erg gesteld op sporten en mijn buik was helemaal plat en gespierd. Na het gebruiken van de Diana pil kreeg ik vragen of ik zwanger was, zo[lees meer...]'n erge zwelling had ik. Ik ben direct gestopt: misselijk oké, geen acne die verdwijnt: jammer, ik ga het wel laseren maar aan mijn buik komen? Daar trek ik de grens !! Ik heb er zo'n spijt van want de zwelling is na het stoppen nog niet verdwenen. IK HAAT DE DIANA PIL !!

11-06-2013 | Vrouw | 45
Trombose
Van de Diane pil die ik een half jaar heb geslikt ondervind ik nu 23 jaar later nog steeds de gevolgen. Ik was 22 jaar en had last van acne. Ik ben toen begonnen met het slikken van de Diane pil. Dat is iets wat ik nooit had moeten doen. Ik kreeg erge last van stemmingen en had veel last van hoofdpijn. Deze pil zou mij bijna fataal worden. Ik ben tijdens mijn eerste vakant[lees meer...]ie met een vriendin ernstig ziek geworden. Tijdens de vakantie was ik iedere keer niet lekker maar ik dacht dat het van de zon kwam. Ik moest veel overgeven en had erge last van hoofdpijn. Op een nacht voelde ik me niet goed worden en ben naar buiten gegaan. Daar kreeg ik een epileptische aanval. Een hele nare tijd brak toen aan. Ik heb twee weken in coma gelegen na het gevolg van een herseninfarct. Mijn linkerkant was totaal verlamd. Daarna kreeg ik nog een longembolie, trombose in mijn lies en trombose in mijn kuit. Ik heb twee jaar revalidatie gehad en heb opnieuw moeten leren lopen en mijn linkerkant moeten trainen. Niet echt een pretje dus. Ik heb drie bijna dood ervaringen gehad tijdens mijn coma. Maar goed ik ondervind nog steeds de gevolgen van mijn ziekte, maar al met al staan de doktoren te kijken van mijn herstel naar zo' n aanval die mijn lichaam heeft ondergaan. Ik heb geluk gehad dat ik er zo van af ben gekomen, het had anders kunnen aflopen. Nu deze pil weer in het nieuws is komt het allemaal weer boven en sta je weer stil bij hetgeen er is gebeurd. Ik kan maar één dingen zeggen deze pil zou ik je niet aanraden.