Diane-35

cyproteron / ethinylestradiol

22-05-2015

Acne/puistjes

Ik heb sinds mijn 15e de Diane geslikt en ben nu 23. Omdat ik toch wekelijks wel eens rook en met alle onrust over deze pil zat ik toch lange tijd te twijfelen of ik nog wel door wilde gaan met slikken van deze pil. Toen ik 15 was had ik best wel last van acne en toen heeft de huisarts voorgesteld om met de Diane te beginnen. Ik was echt onwijs blij toen ik merkte dat m[lees meer...]ijn puistjes volledig verdwenen waren, want het had me al die tijd zo onzeker gemaakt! Wel had ik het eerste jaar vaak last van misselijkheid en kokhalsneigingen. Maar daar heb ik na dat jaartje nooit meer last van gehad. Omdat ik, zoals ik al eerder zei, wekelijks af en toe rookte (zo'n pakje per week ong) voelde ik me er toch niet zo prettig bij n.a.v. alle verhalen over trombose e.d. Ik ging toen op internet zoeken naar ervaringen van vrouwen die gestopt waren met de pil en heb alleen maar horror verhalen gelezen over dat de acne mega erg terug kwam. Ik was echt oprecht zo bang, maar vond m' n gezondheid toch iets belangrijker. Ik ben als eerst overgestapt naar de Yasmin (wel de goedkopere versie), maar daar kreeg ik super erge stemmingswisselingen van en ben nu over naar de Microgynon 30. de Yasmin heb ik 6 maanden geslikt en de Microgynon nu 2 maandjes. Maar omdat ik zoveel horrorverhalen heb gelezen wil ik toch mijn verhaal doen wat betreft de acne. Ik heb oprecht totaal geen verschil gemerkt. Niet in het aankomen/afvallen en niet in de hoeveelheid acne. Terwijl ik best wel acne had toen ik ermee begon. ik heb, net zoals tijdens de diane, heel af en toe een klein puistje. Omdat ik zo panisch ben heb ik altijd m'n tube Benzoylperoxide om wat weg te werken als er iets is, maar ik gebruik het nauwelijks (alleen als ik zelf in paniek raak).
05-11-2014

Acne/puistjes

Bijna 15 jaar de dianepil geslikt ivm ernstige acne. Door de jaren heen effectief tegen acne, maar de migraineaanvallen werden steeds erger. Ik lag soms hele weekenden op bed. Ook last van vermoeidheid. Nadat deze pil slecht in het nieuws kwam gestopt. Nou, ik kan zeggen, toen begon de ellende pas. Eerste half jaar niet ongesteld geworden. Ik kreeg haaruitval, vet haar[lees meer...], de puistjes kwamen in alle hevigheid terug. Ook Op mijn rug en billen en onderhuids. Hartkloppingen en verschrikkelijke paniekaanvallen. Oké, mijn lichaam moet wennen aan jarenlang hormoongebruik dacht ik, dus maar doorgezet. Vreselijke tijd. Huisarts herkent niet dat paniekaanvallen door stoppen van de pil komt. Slik nu oxazepam tegen de vele paniekaanvallen. Ook heb ik overal jeuk, pijn borstbeen en kan zomaar huilen om niks. Ben nu 1,5 jaar pilvrij, maar ben mezelf niet meer. Weet het even niet meer. Ooh heb ik de microgynon als vervanger gekregen, maar bij de eerste strip sloeg mijn lichaam helemaal op hol! Paniekaanvallen die 2 dagen duurden, gejaagd, hartkloppingen. Dus ook geen optie. Liefst ga ik weer aan de diane. Ben na een half jaar wel weer ongesteld geworden, maar heel heftig.
27-12-2013

Acne/puistjes

ik ben op mijn 16e met deze pil begonnen in het kader van een acnebehandeling. ik nam roaccutane in combinatie met merck elisa 35, het generische product van de diane 35. de roaccutane heb ik twee maal genomen, de elisamylan 35 (nieuwe naam van het product) ben ik blijven doornemen, bijna 8 jaar lang. ik heb nooit ernstige bijwerkingen ondervonden, het medicijn had een zee[lees meer...]r goede werking op mijn acne en diende tegelijk goed als contraceptiemiddel. het afgelopen jaar ben ik twee maal met de pil proberen stoppen, doordat ik ze zo vaak vergat, ik sowieso geen fan ben van medicijnen en hormonen, en vanwege de extreem negatieve berichtgeving op het internet en in de media over de diane 35 (in sommige landen zoals FR is de pil zelfs tijdelijk uit de rekken gehaald!). ik heb met mijn arts gesproken en hij zei dat het risico van dit soort '3e generatiepillen' statistisch gezien niet zo groot is als in de media vaak wordt voorgesteld, en dat veel vrouwen ze toch prefereren doordat ze een goede werking hebben op acne, en er minder last van gewichtstoename is. tijdens het nemen van de pil had ikzelf last van 'spotting' (of een klein beetje tussentijds bloedverlies), maar ik vermoed dat dat kwam doordat ik de pil op zeer onregelmatige tijdstippen nam, en ze ook vaak vergat (een van de redenen waarom ik besloot te stoppen). voor de rest ben ik nu voor de tweede keer drie maanden gestopt, maar mijn natuurlijk cyclus is nog steeds niet op gang gekomen, al heb gelezen dat dat bij sommige vrouwen pas na een jaar weer op gang komt! voor mij wegen de voordelen van de pil duidelijk op tegen de nadelen, ik neem ze dan ook als medicijn tegen acne, en niet als contraceptiemiddel, al is dat mooi meegenomen. ik denk er dus ook over opnieuw te beginnen, al ben ik na de hele heisa over de diane 35 zeer skeptisch geworden, en let op voor kwalijke symptomen. ik ben me nu nog meer bewust dat het belangrijk is zich te informeren over welk medicament dan ook men neemt! ook wil ik nog een korte ethische noot aan het verhaal toevoegen: ook ik geloof dat geslachtshormonen niet goed zijn voor het menselijk lichaam en het milieu, anderzijds wegen de voordelen van sommige medicijnen op tegen de nadelen, het is dus ook normaal dat mensen ervoor kiezen ze te gebruiken. verder vind ik het belangrijk dat vrouwen het recht hebben zelf te beschikken over hun eigen lichaam, dit zeg ik omdat me de laatste tijd is opgevallen dat vooral mannen me afraadden de pil te nemen, dat hun vriendin op hun aanraden ook gestopt is, ze een veel beter humeur heeft, meer zin in seks heeft, blabla.. dat is allemaal mooi en wel, maar mijn humeur bijvoorbeeld is er veel slechter op geworden sinds mijn gezicht weer vol acne staat, en vaak ben ik degene die voor het condoom moet zorgen als het op veilige seks aankomt, dus vind ik dat ik ook de persoon ben die beslist of ik de pil neem of niet..
28-11-2013

Acne/puistjes

Ik had geen last tijdens het gebruik van de dianepil, alleen maar positieve effecten ivm acne. Maar nu ben ik 3/4 maanden gestopt en heb ik hartkloppingen en veel haaruitval. Weet iemand of dit over gaat?
24-10-2013

Acne/puistjes

In mijn pubertijd kreeg ik hevige last van acné; ik zat er helemaal onder. Toen tijdens een bloedonderzoek bij toeval werd ontdekt dat mijn lichaam teveel testosteron produceerde, werd ik doorverwezen naar een vrouwenarts. Hij heeft mij toen de diane-pil voorgeschreven en deze werkte erg goed. Mijn huid was in een mum van tijd weer helemaal gaaf. Wel had ik last van bijwer[lees meer...]kingen: vaak migraine-achtige hoofdpijn tijdens/rond de menstruatie en tussentijdse bloedingen. Uiteindelijk heb ik de diane-pil ruim 20 jaar geslikt maar op een gegeven moment was ik het zat. Ik wilde niet de rest van mijn leven kunstmatige hormonen slikken. Daarom ging ik op zoek naar natuurlijke alternatieven. En die heb ik gevonden. Sinds bijna twee jaar slik ik Monnikspeper, een kruid dat de hormoonproductie stabiliseert. Als extra 'boost' slik ik daarnaast ook 'Grote Klis' ,een kruid dat heel zuiverend is voor de huid. Mijn huid is, sinds ik ben gestopt met de diane-pil, nog steeds gaaf en ik voel mij een stuk beter: geen hoofdpijn meer en geen tussentijdse bloedingen. Ik kan deze alternatieven echt van harte aanbevelen, zeker nu de diane-pil zo omstreden is. Stop alsjeblieft met die rommel, je doet je lichaam er een groot plezier mee!
24-10-2013

Acne/puistjes

Vanaf mijn 13de t/m mijn 35ste heb ik deze pil geslikt. Ik ben ooit begonnen vanwege de acne. De huisarts heeft me deze pil voorgeschreven. De acne was in een mum van tijd helemaal verdwenen. Op mijn 19de kreeg ik in de stopweek hevige hoofdpijn. Ik slikte veel pijnstillers , maar niets hielp. Iom de huisarts stopte ik en ging over op een andere pil. Maar binnen een mum v[lees meer...]an tijd had ik alle acne weer terug. Dus toch besloten om weer over te gaan op de Diane-35. De Diane-35 heb ik nog 10 jaar geslikt en alle hoofdpijn maar voor lief genomen. Ivm kinderwens op mijn 30ste gestopt en om de hoofdpijn onder controle te krijgen, slikte ik de pil een aantal maanden door, zodat ik maar 3 à 4 keer per jaar een stopweek had.. Vrij snel zwanger geraakt en toen ging het lampje branden, die hoofdpijn, had met de Diane-35 te maken. Tijdens de zwangerschap nooit meer hoofdpijn gehad en ook na de bevalling niet. Toch ivm terugkerende acne weer begonnen met de Diane-35. Na een jaar gestopt en meteen weer zwanger van nr 2. Na de geboorte bleef huid onrustig en toch weer begonnen. Na 2 jaar kwam ik bij stom toeval erachter dat mijn bloeddruk wel veel te hoog was, onderdruk 111. Ik moest accuut met deze pil stoppen van de arts en kreeg medicijnen voor de bloeddruk. Nu heb ik de Mirenaspiraal en krijg afentoe een kuur voor de acne. Kort nadat ik moest stoppen, kwamen alle negatieve verhalen over de Diane pil in de media. Helemaal zal ik het nooit weten of mijn hoge bloeddruk te danken is aan de diane 35, maar ik ben blij dat ik gestopt ben en zal nooit maar dan ook nooit meer een pil slikken. troep is het. Soms denk ik wat zou er gebeurd zijn als ik er niet achter de hoge bloeddruk zou zijn gekomen? .....
24-05-2013

Acne/puistjes

Ik gebruik deze pil nu al meer dan 11 jaar en heb zelden klachten gehad. Ook geen last van de bijwerkingen en ik ben 5 kilo in totaal aangekomen, waar ik tot nu toe alleen maar blij mee was omdat ik eerst leed aan ondergewicht. Ondanks alle slechte berichtgeving in het nieuws omtrent de dood van gebruikers van de Diane-35 pil ben ik niet gealarmeerd. Van alle andere antico[lees meer...]nceptiemiddelen die verkrijgbaar zijn is immers het risico op trombose ook aanzienlijk aanwezig. Er wordt mijns inziens van een mug een olifant gemaakt - iets waar we in Nederland sowieso ster in zijn. Ik kreeg deze pil ook voorgeschreven omtrent klachten van acne, en deze zijn nu compleet verdwenen. Last van kramp, stemmingswisselingen en hevige gewichtstoename heb ik niet gehad.
17-05-2013

Acne/puistjes

Ik ben begonnen met Diane 35 toen ik 16 was en slik het inmiddels al 10,5. Ik ben een aantal jaar geleden al 2x keer gestopt, omdat ik toen al vaak hoorde dat het zo een zware pil was. Ik kreeg echter direct weer acne in gezicht, op mijn borst en rug, verschikkelijk! Daarom ook weer snel begonnen. De Diane 35 werkt fantastisch tegen acne. Ik durf nu simpelweg niet te stopp[lees meer...]en, omdat ik bang ben dat het direct weer terug komt. Ik heb echter wel al jaren vage klachten (misselijk, flauwvallen, moe, rare zenuwpijntjes). Misschien dus toch weer een stop-poging wagen!
19-04-2013

Haaruitval

Ik slik de diane-35 pil alleen nog maar tegen haaruitval. Ik ben inmiddels 55 jaar en durf niet te stoppen, omdat ik weet dat mijn haar dan weer uit valt. De huisarts heeft me aangeraden om te stoppen en als na 2 maanden mijn haar begint uit te vallen om dan weer te beginnen. Ik weet dat ik zeer ongezond bezig ben, maar mijn dunne haar is mijn complex. Wie heeft ervaring o[lees meer...]f raad?
29-03-2013

Acne/puistjes

Wat een nare verhalen lees ik hier toch. Gelukkig kan ik daar niet over meepraten. Toen ik 14 was kreeg ik deze pil voorgeschreven vanwege jeugdpuistjes. Lang gebruikt en was er erg tevreden over. Toen ik 21 ben ik een paar maanden gestopt, maar toen kreeg ik weer puistjes. Was toen vrijwel direct weer begonnen. Nu ben ik sinds een paar maanden weer gestopt. Nog geen [lees meer...]puistjes terug (hier en daar een pukkel, maar dat valt nauwelijks op). Mijn hoofdpijn/migraine is niet verminderd. Dit had ik eigenlijk wel gehoopt. Voel me wel minder futloos, heb meer energie. Ik wil geen hormonen meer in mijn lijf. Helemaal niet na al die commotie over deze pil. Het zou uit de handel gehaald moeten worden!
28-03-2013

Diane-35 (cyproteron / ethinylestradiol)

ik had niet erg veel last van acne , ik had het vooral ook in me nek hier en daar en rug en gezicht maar dat was hier en daar een puistje mijn dokter gaf ook diane pil. geweldige pil ik slikte hem een halfjaar daarna stoppen want kreeg hem maar een halfjaar toen ik 2weken weer microgon slikte hoorde ik die berichten op het nieuws.. nu wil ik die pil niet meer ma na 2weken [lees meer...]stoppen van die pil begon het weer...je kunt beter helemaal niet aan deze pil beginnen
13-03-2013

Hoofdpijn

Bij mij is de diane 35 best goed bevallen, niet aangekomen. Borsten maar 1 cup maat groter, mooie huid. Alleen door de media aandacht heb ik besloten om over te gaan op een andere pil, dit bezorgt me echter wel zorgen. Welke pil? Zal ik aankomen? Zijn er veel bijwerkingen? Kortom ik word helemaal gek. Ik ben niet bekend met de bijwerkingen van de diane 35, had wel regel[lees meer...]matig hoofdpijn maar dat is door mijn magnesium tabletten bijna over! Het is moeilijk om de schuld te leggen bij de pil. Maar we zullen het zien, als ik een ander ga gebruiken
06-03-2013

Acne/puistjes

Ik ben de diane pil gaan slikken toen ik 14 was tegen acne op mijn rug waar ik heel onzeker van werd. de acne is nooit helemaal weg gegaan maar wel in die mate dat ik me er niet tot nauwelijks onzeker over voelde. Ik ben nu 22 en best geschrokken van alle berichten over deze pil. Ik heb nooit last gehad van bijwerkingen waarvan ik dacht dat het met deze pil te maken had. H[lees meer...]eb wel af en toe last van migraine maar dat zit bij ons in de familie en het is zo sporadisch. Verder nergens last van gehad eigenlijk. Toch is het niet goed om zoveel hormonen te gebruiken en is het beter als ik over stap op een lichtere pil maar ben zo ongelooflijk bang dat alle acne weer volledig terug komt dat ik dit gewoon niet durf.
06-03-2013

Diane-35 (cyproteron / ethinylestradiol)

Ik gebruik deze pil al vele jaren voor zeer ernstige vorm van hydradenitus. Dit zijn grote knobbels in lies, oksels, bilstreek en onder de borsten. Ik had hier echt vreselijk veel last van, en met de pil is het wel wat verbeterd. Al blijft het een probleem en zal de aandoening nooit helemaal verdwijnen. Voor mij persoonlijk vind ik het probleem met dit medicijn best moei[lees meer...]lijk. Stoppen gaat ook niet zomaar, ik had totaal geen leven meer door de knobbels voordat ik aan deze pil begon. Nu heb ik nog regelmatig knobbels maar niet in de mate van voor de pil. Zijn er hier anderen die de pil ook voor deze aandoening gebruikt hebben en wel gestopt zijn? Zo ja hoe ging dat dan?
13-02-2013

Diane-35 (cyproteron / ethinylestradiol)

Ik slik nu ongeveer 8 jaar de Diane pil. De reden hiervoor was, zoals ik zoveel lees, de acne op mijn gezicht. Nu heeft de dokter mij een andere pil voorgeschreven. Ik ben bang dat de acne weer terug komt (ik hoop deze zomer te gaan trouwen), maar ik wil ook deze rommel niet meer slikken. Iemand daar ervaringen mee? Met overstappen naar een andere pil en het wel of niet te[lees meer...]rugkomen van de acne? Of ik nu bijwerkingen heb, kan ik denk ik pas zeggen wanneer ik stop en wat dan het verschil is...
08-02-2013

Bloedstolsels

Stoppen met deze pilm direkt uit de handel nemen!! Ik had al verscheidene middelen gebruikt voor acne,niets hielp afdoende.Tenslotte naar de schoonheidsspecialiste(wat je zelf moet betalen)niet erg,als t maar helpt,ja in t begin wel maar op een gegeven moment ook niet meer :( Toen hoorde ik van de Dianepil;werkte geweldig tegen acne,ik naar de huisarts en ovoorgeschreve[lees meer...]n gekregen.Nooit ergens last van gehad en ik had zo goed als geen acne meer.(Ik was al ruim 40 !!!)n Zomer 2007 waren we op vakantie in Luxemburg en kreeg ik erge pijn in m'n kuit(dacht dat ik spierpijn had ivm de heuvels daar)flink gekoeld en gerust en het werd eigenlijk pas tegen het einde van de vakantie iets minder.Daarna zakte het weg en eigenlijk geen aandacht aan geschonken tot oktober toen ik ineens heel benauwd werd!! Ik dacht dat ik een koutje had opgelopen,had pijn tussen m'n schouderbladen.In het weekend tijdens een stukje autorijden kon ik geen hobbels velen,zondagssnachts kon ik de trap niet meer op !!!!! Huisartsenpost gebeld,daar moest ik van onder de warme douche en een paracetamol nemen(waar ik er al genoeg van op had)en ik moest om 8 uur mijn eigen huisarts bellen.Toch maar geprobeerd te slapen en om 8 uur de dokter gebeld waar ik direkt mocht komen,deze stuurde mij door naar het ziekenhuis om bloed te prikken. Ik mocht om 12 uur bellen voor de uitslag,ik was intussen weer naar huis gegaan en weer in mijn bed gaan liggen,mijn man zou even later thuis komen uit z'n werk.Hij had nog geen voet binnen gezet en toen belde de huisarts zelf al:ik moest direkt langskomen om een brief op te halen en door naar het ziekenhuis want m'n bloed was niet goed!!!We schrokken ons ROT !!!!In het ziekenhuis meteen in een bed gelegd alle toeters en bellen:hartfilmpje, rontgenfoto en later CT-scan en de bloeduitslagen, toen kwam de uitslag: dubbele longembolie!!! Meteen bloedverdunners ingespoten gekregen en morfine voor de pijn ( want dat had ik!!) Oorzaak: combinatie van de pil en roken! ( alleen rookte ik bijna niks ) Anderhalve week in het ziekenhuis gelegen ( ik kon nog geen 10 meter meer lopen), half jaar bloedverdunners gespoten en geslikt en weer opnieuw opbouwen want je kan niets meer en je hebt geen lucht en conditie meer !!!! Daarna nog 2 jaar voor controle bij de longarts gelopen en fysiotherapie voor ademhalingsoefeningen. Inmiddels ruim 5 jaar verder, gaat het gelukkig goed met me, de pil toen direkt in de prullebak gegooid,helemaal niet meer gerookt, een hond gekocht voor de conditie. Soms als ik pijn tussen de schouderbladen voel bekruipt me toch weer angst en zware hoest is ook angstig want er zijn gedeeltes van m'n longen afgestorven Maar he, ik leef nog :D Gelukkig! Ik ben dus duidelijk door het oog van de naald gekropen!!! Dus WEG met die Dianepil !! Levensgevaarlijk

Thyrax Duotab (847) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (534) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (494) - Antibiotica - penicillines breedspectrum