Ervaringen met Femoston continu

estradiol / dydrogesteron continu

Overgang (87 meningen)
Premature menopauze (6 meningen)

Diane-35 (211 meningen)
Femoston (186 meningen)
Angeliq (34 meningen)
Cyproteron/ethinylestradiol (16 meningen)
Activelle (13 meningen)

22-06-2023 | Vrouw | 55
Overgang
Ik ben dit een aantal jaren geleden gaan gebruiken vanwege hevige opvliegers. Zoals al velen hier omschreven, duurde het 2 weken voordat het verlichting gaf. Vanaf dat moment had ik bijna geen klachten meer. Heerlijk! Na ongeveer een jaar had de apotheek mijn gebruikelijke merk niet meer en kreeg ik hetzelfde medicijn van een ander merk. Een week later kreeg ik heftige [lees meer...]klachten. Ik begon plots met bloedingen, mijn borsten deden enorm pijn (zo erg dat ik er ‘s nachts wakker van werd) en ik werd heel erg humeurig. Van dat laatste heb ik nooit last, dus dit was best apart. Het duurde even voordat het kwartje viel, maar toen realiseerde ik me dat dit kwam door de nieuwe pil! Ik heb onmiddellijk onze huisarts gebeld en kreeg mijn oude merk terug met als gevolg dat alle nare effecten verdwenen.

20-10-2022 | Vrouw | 55
Overgang
Ik heb eerst 5 jaar Angelique geslikt en sinds deze uit de handel werd gehaald slik ik nu al 2 jaar Femoston. Ik probeer nu te stoppen omdat ik weet dat het niet goed is om te lang te gebruiken. Ik heb overdag geen klachten , en krijg s'avonds nog wel eens een opvlieger, maar dat vind ik niet erg. Alleen s'nachts word ik om de 2 uur wakker en slaap niet makkelijk weer in.[lees meer...] Ik ben benieuwd hoelang dit nog duurt, ben ik nog in de overgang of komt er een sterkere reactie door het acuut stoppen met Femoston. Heeft het zin om eens in de 3 dagen nog een tabletje te slikken ..en dan steeds meer afbouwen ?

22-09-2022 | Vrouw | 55
Overgang
Na een half jaar de hele dag en nacht opvliegers en van alles geprobeerd op natuurlijke middelen ben ik sinds een maand met dit medicijn begonnen , na 2 weken al effect en na 4 weken geen opvliegers meer , en weer normaal kunnen functioneren, de enige bijwerking na 4 weken een lichte doorbraak bloeding , maar als dat alles is ..... erg tevreden met dit medicijn.

22-12-2020 | Vrouw | 55
Overgang
Helemaal gek werd ik van het niet kunnen slapen, zweten ‘s nachts, opvliegers, stemmingswisselingen, hartkloppingen, opgejaagd gevoel. Femoston maakte daar subiet een einde aan. Ik ben mezelf weer, nadat een tijd een afschuwelijk wijf in mijn lichaam en geest was getrokken. Niet aarzelen: slikken die pil. Ik heb geen last van bijwerkingen, ik ben alleen maar positief.

24-02-2020 | Vrouw | 55
Overgang
Na 5 jaar rond te hebben gelopen met enorme opvliegers, en een altijd rood en nat hoofd, (waardoor weer vreselijk onzeker), nervositeit en hyperventileren zonder echte oorzaak, slecht slapen, enz. en mijn man, vrienden en collega's zelfs voorzichtig opperden 'dat ik misschien wel een burnout had', was ik er zo klaar mee dat ik mij ingelezen heb over hst, en naar de huisa[lees meer...]rts gestapt ben. Alle begrip en medewerking van haar kant, en ook een duidelijke uitleg over het gebruik van hst. Dezelfde dag ben ik al gestart met Femoston continu 1/5. De eerste twee weken had ik toch wel wat bijwerkingen , zoals misselijkheid, hoofdpijn hevige ' menstruatie pijn' (ben al 6jr niet meer ongesteld), vaginale pijn, en ik heb zelfs even gedacht om maar weer te stoppen. Huisarts gaf het advies om toch nog even door te zetten, en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Heb gewoon géén opvliegers meer, mijn kleding en mijn haren blijven droog, ik ben weer stukken rustiger , slaap als een blok, en voel mij weer mezelf!! Heb nog wel (af&toe) een wat rood/warm gezicht krijg, maar geen zweet aanvallen meer. De menstruatie -en vaginale pijn zakt ook af. Ik ben blij met dit middel, en ga er absoluut mee door!

13-02-2020 | Vrouw | 55
Overgang
Na bijna 5 jaar geworsteld te hebben met vreselijk heftige overgangsklachten (altijd moe, heel veel opvliegers, slecht slapen, niet meer kunnen werken/ burn-out klachten) op 54-jarige leeftijd toch besloten te beginnen met hormoontherapie. Bijna vanaf dag 1 merkte ik positief verschil. De opvliegers werden meteen minder en waren binnen een week/ twee weken zo goed als verd[lees meer...]wenen. Depressieve gevoelens namen af. De rust keerde terug en ook kreeg ik langzaam aan weer meer energie. Nu, na 1 jaar slikken, nog steeds eigenlijk geen last meer van opvliegers. Nog wel af en toe beetje last van stemmingswisselingen. Dat leek na gebruik van ongeveer 10 maanden weer wat terug te komen. Maar kan ook aan periode van het jaar liggen (einde van de winter...). Al met al dus erg blij met dit medicijn. Het risico op ernstige ziektes is wel een reden van zorg, ik ben daar toch wel zeer bewust van... Maar het leven met depressie, burn-out, en allesoverheersende opvliegers was ook geen leven meer. Ik ben van plan nog zeker een aantal jaar door te slikken en pas op een ‘rustiger ‘ moment in mijn leven het afbouwen te gaan overwegen. Nu eerst mijn leven weer een beetje op de rit krijgen en houden ;-) Ik wens iedereen herleven sterkte met de keuze!

05-01-2020 | Vrouw | 55
Overgang
Sinds 3 maanden gebruik ik femoston 0,5/2,5. Dit voornamelijk om opvliegers en daardoor erg slecht slapen tegen te gaan. Daarnaast veel minder last van spier- en gewrichtspijn. Voor de start van deze pillen had ik een half jaar niets genomen, had een eerdere periode van inname van femoston (1/5) achter de rug (een jaar lang) Daar was ik abrupt mee gestopt, en dat was ni[lees meer...]et zo’n goed idee. Na 6 weken bleken de pillen volledig uitgewerkt en ging ik met vol vermogen de opvliegers in. Voor nu ben ik weer aan het afbouwen en ben van 6 dagen 1 pil, 1 dag niet, naar 4 dagen , 1 dag niet nu naar 2 dagen, 1 dag niet gegaan in 6 weken tijd. En eigenlijk bevalt deze dosering me wel goed. Het zou fijn zijn als ik er mee kon stoppen natuurlijk, en dat gaat binnen nu een een half jaar ook zeker gebeuren. Waarom schrijf ik dit? Omdat ik zelf bijna niets kan vinden op het internet over afbouwen van deze medicatie en hoe en hoe lang je dit dan doet. De huisarts wist er ook niets zinnigs over te zeggen.

25-10-2018 | Vrouw | 55
estradiol / dydrogesteron continu (1/5mg)
Het begon te werken na ongeveer 3 weken! Ik ben zooo blij, ik voelde me al jaren burn-out, psychisch en lichamelijk een wrak. Nu voel ik me weer als vanouds: ik heb weer veel energie en overal zin in, ook geen spierpijnen meer. Ik slaap ook weer goed, voel me top! En totaal geen bijwerkingen, ook geen gewichtstoename. Ik heb mijn leven weer terug en ik kan nu blijven werke[lees meer...]n. Had ik dit maar jaren eerder gehad, dat vind ik dus wel erg: al die jaren worstelen met overgangsklachten waren dus niet nodig geweest.

13-01-2017 | Man | 55
Overgang
Mijn menstruatie is ineens gestopt op mijn 49e en 3 jaar later begon ik aan te komen en kreeg ik opvliegers. De opvliegers ‘s nachts waren zeer hevig, mijn lijf stond in felle brand zonder te zweten. Ik was een wrak, herkende mezelf niet meer. Ik kwam aan en had geen taille meer en mijn borsten groeide ook 70J!!!! Ik dacht echt dat mijn vrouwelijkheid over was totdat ik h[lees meer...]oorde van mijn werkgever dat er overgangsconsulentes waren die mij kon helpen. Zij heeft de menopauze aan mijn uitgelegd en wat het met je lichaam doet. Wat fijn en verhelderend was dat!!! Met haar advies heb ik een ander voedingspatroon gevolgd en gebruikte Dr. Vogels Kelpasan voor mijn schildklier. En een recept voor Femostan 1,0 mg. Na 2 weken merkte ik dat ik nog meer neerslachtig werd. Ipv boos zijn was ik verdrietig en wilde gewoon janken van ellende. Zij adviseerde om 0,5 mg te gaan slikken omdat ik “tenger” was. En dat was de truc! Na een tijd was ik afgevallen en voelde ik weer lekker in mijn vel en ik ging vrolijk verder met mijn leven. Ik heb verder geen bijwerkingen gehad! Na 2 jaar slikken ben ik gestopt zoals afgesproken, maar na 3 maanden voel ik me langzaam weer bar en boos. Ik krijg nu hete en koude opvliegers en ik ben zeer gevoelig en neerslachtig. Verschrikkelijk! Volgende week heb ik en afspraak bij de overgangsconsultente om te informeren over een plantaardig hormoon. Want ik kan niet verder zo met mijn werk, hobby, kinderen en man.

24-10-2013 | Vrouw | 55
estradiol / dydrogesteron continu
Overgang
ben onmiddelijk na de pil begonnen met Femoston 1/10 en voel me schitterend, mooie huid en haar, geen opvliegers of andere ongemakken. mijn dokter zegt dat ik niet meer kans heb op borstkanker door dit medicijn te slikken. gezond eten en veel beweging en zo je gewicht onder controle houden is belangrijk.

09-07-2023 | Vrouw | 56
Overgang
Ik had het gevoel dat ik constant aan het vechten was tegen een depressi. Was niet gelukkig en iedereen om mij heen was irritant. Was in mijn hoofd al bezig met echtscheiding Ik had niet zo zeer een kort lontje maar was meer een strijker van 0 naar 100 binnen 0.01 seconden Opvliegers etc etc Totdat een vriendin mij vertelde over dit middel dus op naar de ha. Wat een[lees meer...] rust in mijn hoofd heb ik nu, ik slik het al een paar jaar, vind mijn man weer leuk ;-) Blijf niet te lang tobben en jezelf in de weg zitten! Vorig jaar kreeg ik het advies vd ha om te stoppen maar helaas na een korte tijd kreeg ik weer dezelfde gevoelens als voorheen Ik ben weer begonnen en nu is mijn leven weer stabiel Wat de overgang wel niet kan doen met je.. ik heb het zo onderschat... dacht kom maar door met die overgang... heerlijk nooi meer ongesteld Ik blijf liever tot mijn 80ste ongesteld dan het leed dat overhang heet

24-03-2023 | Vrouw | 56
Overgang
Redelijk vergelijkbaar verhaal: al een jaar geen menstruatie, wel erge opvliegers en zweten hele dag. Femoston continu gekregen. Naar spul, ik was vd opvliegers af maar kreeg er veel voor terug. dus weer gestopt: na 5 dagen werd ik ongesteld en nu ‘vrolijk’ weer om de 4-5 weken ongesteld. En dat op m’n 56’e….

01-03-2023 | Vrouw | 56
Overgang
Al jaren overgang bezig .. Geen (nacht) zweten had toen wel last van erge hartkloppingen stemmingswisselingen en het niet in slaap kunnen komen was het ergste qat er is .. Gebruik vanaf okt vorig jaar femoston continu 1/5 kreeg na 4 mnd een bloeding /menstruatie pijn wist niet meer hoe dat voelde maar niet fijn rest van klachten gelukkig niet meer of in vele mindere m[lees meer...]ate Helaas heb ik nu weer een menstruatie ( na 3/4 weken weer) helaas elke mnd tot nu toe bloedingen ...HA zei toen ik de pil kreeg dat kans heel klein was dat ik doorbraakbloedingen zou krijgen nou helaas wel ...ik maak me daar wel wat zorgen over ...moet nu een week stoppen met Femoston continu en dan mag ik hem weer verder slikken..vreemde is wel heb nu 1 dag geen Femoston geslikt en ik kon niet in slaap komen zou het aan het slikken van 1 keer geen pil slikken liggen? Hopend blijft het bij 1 nacht Iemand hier ervaring mee? Hoor het heel graag De groetjes

16-09-2018 | Vrouw | 56

25-09-2022 | Vrouw | 57
Overgang
Al 4,5 jaar in de overgang. Veel opvliegers en vanaf begin dit jaar niet fatsoenlijk meer geslapen. Veel moe, pijnlijke gewrichten, droge ogen. Eerste week van gebruik nog niet veel verandering. Na 2 weken kon ik eindelijk weer eens een nacht doorslapen en ik heb geen opvliegers meer. Na 4 weken gebruik spontaan zeer heftige bloedingen met buikpijn en rugpijn.

13-01-2021 | Vrouw | 57
Overgang
Na anderhalf jaar geestelijk heel onstabiel te zijn, emoties niet meer onder controle kon houden gaf mijn Huisarts de diagnose overspannen/burnout. Ik voelde dat dit niet klopte. Ik heb een gelukkig leven, leuk werk en voldoende ontspanning. Niets om overspannen van te raken. Ik begon over de overgang te lezen en voor mij klopte dit helemaal. Weer terug naar de huisart[lees meer...]s en aangedrongen op een verwijzing naar de Bermankliniek. Daar onderzocht, diverse vragen beantwoord en Femoston gekregen. Na 4 dagen! Echt dat zal ik nooit vergeten, waren al mijn klachten, zowel lichamelijk als geestelijk totaal verdwenen en was ik mijn gelukkig zelf weer. Inmiddels slik ik Femoston al 4 jaar en ik heb geen enkele bijwerking.