Ervaringen met Estradiol Pleisters

estradiol transdermaal

Bij  OvergangX

Premature menopauze (4 meningen)
Slapeloosheid (1 mening)
Hoofdpijn (1 mening)

14-02-2023 | Vrouw | 54
estradiol transdermaal (1mg)
Overgang
Mijn overgangsklachten liepen de spuigaten uit. Zeer pijnlijke gewrichten en spieren, somber, prikkelbaar en werkelijk altijd moe. Het middel hielp uitstekend. Al binnen een paar dagen waren de scherpe randjes er af. Echter, voor de 3e keer door gebruik van hormonen bleek ik een echt gevaarlijk hoge bloeddruk te hebben gekregen. Weer van de medicatie af, klachten komen h[lees meer...]elaas terug, maar mijn bloedruk is nu na 3 weken weer helemaal op orde.

10-06-2022 | Vrouw | 58
estradiol transdermaal (0,5mg)
Menopauze

23-11-2020 | Vrouw | 53
estradiol transdermaal (0,5mg)
Overgang
In combinatie met orgametril voorgeschreven. Gestopt even met orgametril maar kreeg nog steeds enorme baarmoederkrampen, niet te doen.

07-07-2020 | Vrouw | 57
estradiol transdermaal (1mg)
Overgang
Gebruikt voor klachten van de overgang echter al na 1 week begon de ellende. Resultaat zkh. in en uit. Nooit meer oestrogeen voor mij.

17-04-2024 | Vrouw | 58
estradiol transdermaal (25ug/24)
Overgang
Heb de pleister enkele jaren gebruikt maar huisarts wilde dat ik ging stoppen i.v.m evt bijwerkingen. Vanaf juni vorig jaar gestopt maar voelde mij weer erg slecht. Vooral heel erg moe en spier en gewrichtspijnen. Ik had nog wat pleisters en ben weer bijna twee weken begonnen. Wat een verschil! Meer energie en mijn pijnen zijn beduidend minder. Waarom doen huisartsen[lees meer...] er zo moeilijk over hier in Nederland? Ps mijn baarmoeder is met 42 jaar verwijderd.

08-07-2023 | Vrouw | 56
estradiol transdermaal (75ug/24)
Overgang
Ik plak nu twee pleisters om tot 150 mcg te komen. Nachtelijke zweetaanvallen en gewrichtspijnen zijn weg, mentale klachten niet.

03-01-2023 | Vrouw | 51
Overgang
Zonder dat ik het wist was ik in de overgang. Ik kampte al jaren met slapeloosheid, toegenomen stemmingswisselingen, extreme emoties en de laatste tijd ook gewrichtspijn. Ik dacht dat ik gewoon slecht sliep en ouder werd (51). Toch had ik het idee dat ik niet meer echt mezelf was. Ik las een artikel online over de overgang en realiseerde me dat dit aan de hand was. Ik be[lees meer...]n via een vrouwenkliniek begonnen met hormoontherapie. Nachtelijk zweten en gewrichtspijnen waren onmiddellijk verdwenen. Mijn geheugen werkte weer, ik kon me weer concentreren, was niet meer oversentimenteel, etc.. Ondanks dat ik het 'spannend' vind om hormonen te gebruiken, ben ik er heel blij mee. Ik voel me weer gewoon mezelf.

07-11-2022 | Vrouw | 55
Overgang
Ik gebruik deze pleisters (samen met utrogestan) voor overgangsklachten. Met name stijfheid in spieren en gewrichten. Dit was na 2 weken gebruik vrijwel weg. Grote nadeel is dat de pleisters slecht plakken. Ik moet 1 op 3 weggooien. Ook na warm bad laten ze los dan wordt het 1 op 2 weggooien. Terwijl op de bijsluiter staat dat je er wel mee in bad of zelfs sauna kan. En e[lees meer...]enmaal los is los. Een (deels) losgelaten pleister opnieuw plakken kan niet. Hier is nog wel een verbeterslag te maken.

18-10-2022 | Vrouw | 60
estradiol transdermaal (25ug)
Overgang
4 maand pleisters gebruik maar ben 60 en mag niet vlg. overg.cons. nu 4 week gestopt en voel me vreselijk maar blijf volhouden je moet er toch eens zonder. alhoewel ik hier ook lees dat vrouw van 80 ze al 30 jaar neemt..... vreemd. wanneer wordt er iets uitgevonden dat je er vanaf bent en ik heb vroeger 20 jaar pil geslikt nooit een haan die er naar kraai[lees meer...]de en daar zitten veel meer hormonen in dan pleisters...

31-08-2022 | Vrouw | 55
estradiol transdermaal (75ug/24)

15-02-2024 | Vrouw | 54
Overgang
Ik functioneer weer. Ik had zo ontzettend veel pijn aan spieren, botten en opvliegers dat ik alleen nog op bed lag buiten werk om. Geen zin meer om dingen te ondernemen ivm pijn en algehele malaise. Na 3 dagen gebruik was ik na jaar tobben weer mijzelf. Met name de rugpijn is gewoon weg en mijn frozen shoulder is ook minder geworden.

23-12-2023 | Vrouw | 49
Overgang
Ik had achteraf gezien heel veel klachten, maar pas toen ik afgelopen jaar zo slecht ging slapen, zoveel opvliegers kreeg, en me in het algemeen echt zo belabberd voelde dat ik dacht, zo hoeft het voor mij niet, toen ben ik me hierin gaan verdiepen. En na een weekje pleisters plakken dacht ik... ik ben mezelf weer! Ik was best depressief, had last van brainfog, maagdarmkla[lees meer...]chten, pijnlijke gewrichten, etc. en dat ging vrij snel over toen ik startte met de pleisters en met tabletten duphaston. En ik heb sinds m'n 25e geen orale hormonen genomen omdat ik daar zo heftig op reageer. Maar die pleisters geven een hele lage dosering af, en ik heb geen aandelen, maar dit was voor mij echt een lifesaver. Ook redding van m'n huwelijk want ik kon mijn partner al helemaal niet verdragen. Rest van het gezin beet ik gewoon regelmatig de kop af zeg maar, ik was zo boos soms. Kortom, ik ben ontzettend blij met deze patches. Ze blijven alleen niet heel goed uit zichzelf plakken. Ik maak voor het aanbrengen mijn huid schoon met een watje met alcohol en dan blijven ze wel goed zitten.

15-11-2023 | Vrouw | 49
estradiol transdermaal (100ug/24)

12-11-2023 | Vrouw | 54
estradiol transdermaal (100ug/24)
Overgang
Ik ben ontzettend tevreden met het gebruik van hormonen, hiernaast gebruik ik ook één pompje gel en 100 mg utrogestan (progesteron) continu. En iedere dag een druppel testosteron.

21-10-2023 | Vrouw | 75
estradiol transdermaal (50)
Overgang
Ik had veel Last van de overgang. Ik ben nu 75 jaar en ik gebruik de pleister nog steeds . Ik denk dat het ook mijn botten beschermt ( ben paar keer Hard gevallen en heb niets gebroken .) Bovendien zie ik er veel jonger uit dan mijn leeftijdsgenoten. En ik voel me er goed van

16-07-2023 | Vrouw | 48
Overgang
Ik was zo onwijs vergeetachtig dat ik dacht dat ik aan dementie lees of Korsakov of iets in die richting. Tot ik een artikel las over een vrouw met precies mijn verhaal die in de overgang bleek te zitten. Mijn moeder wees mij erop dat meerdere vrouwen vroeg in de overgang zaten bij mij in de familie maar ik was gewoon nog regelmatig ongesteld. Maar de Vrouwenpoli bevestig[lees meer...]de dat al mijn klachten wel degelijk overgangsklachten waren. Wat heb ik gehuild en wat ben ik blij met deze pleisters. Ik kan mijn werk weer uitvoeren zonder dat ik denk: “Waar ben ik mee bezig en wat heb ik zojuist gedaan?” Ik weet nu altijd weer waar ik mijn auto heb geparkeerd. Soms wist ik geeneens of ik lopend was of met de auto. Ik ben ze wel eens een tijd vergeten maar idd kwam mijn vergeetachtigheid direct weer terug.