Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Auto-immuunziekte (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

07-09-2012 | Vrouw | 49
Ziekte van Crohn
Ik ervaar geen enkele bijwerking.

05-11-2023 | Man | 50
Ziekte van Crohn
Jaren lang imuran gebruikt waardoor ik nu ernstige huid problemen heb. Huidkanker ontwikkeld en heb al 2 carcinomen heb moeten laten wegsnijden. Wratjes over heel het lichaam. Staat trouwens ook vermeld op de bijsluiter. Na het stoppen met imuran waren binnen de 6 maanden de wratjes verdwenen. Echter de huid is enorm beschadigd waardoor ik niet meer in de zon mag komen. Be[lees meer...]n nu overgeschakeld op Entyvio maar helaas is het kwaad geschiedt. Eén raad, neem het niet!!!

28-03-2020 | Man | 50
azathioprine (25mg)
Ik slik dit (150 mg per dag )medicijn nu een jaar, en het zou bij Prednison moeten gaan vervangen. Ik heb een sterk vermoeden dat het medicijn mij meer schade aan doet dan verbetering van mijn gezondheid. Ik wil hier alleen de artsen nog van overtuigen. Zit zelf sterk te denken om met heel dit medicijn te stoppen en en naar iets anders te gaan kijken. Momenteel ben ik al [lees meer...]drie maanden bezig met het één maal daags te drinken van een glas Grapefruitsap. Moet zeggen dat ik nog nooit zulke goede bloedwaardes had als de laatste drie maanden.

09-01-2018 | Vrouw | 50
Colitis ulcerosa
In het begin misselijk, later oververmoeid, haaruitval, huidinfecties, oog infecties, oorontsteking, blaasontsteking, constant verkouden, drukkende pijn op de borst. Ik ben nu, zonder overleg met MDL arts gestopt. Binnenkort heb ik weer een afspraak in het ziekenhuis en leg dan uit waarom ik gestopt ben. Moeten ze maar iets anders voorschrijven. Ik vind het rommrl. I[lees meer...]k slik het voor mijn colitis ulcerosa, misschien helpt het wel.voor die kwaal maar ik vind het te veel bijwerkingen hebben waardoor ik mij contstant ziek voel.

22-02-2013 | Vrouw | 50
Colitis ulcerosa
Zeer veel energieverlies, was niet voldoende om gehele opvlamming binnen3 dagen te voorkomen, dit was vermoedelijk geen darminfectie.

03-07-2012 | Vrouw | 52
Ziekte van Crohn
Gebruik nu sinds 4 maanden 200 mg azathioprine per dag. De bijwerkingen waren de eerste 6 weken het heftigst. Ik mocht de 4 tabletten in 1x innemen. Omdat ik hier nogal misselijk van werd heb ik het verdeeld over 2x per dag. Dat ging een stuk beter. Alleen ben ik nu sinds vorige week erg duizelig, een bijwerking die ook in de bijsluiter staat. Ook had ik erge last van zon[lees meer...]ne allergie ondanks goed insmeren met een hoge beschermingsfactor. Wel heeft het medicijn me goed geholpen voor de kwaal, ik heb de ziekte van crohn en geen opvlammingen weer gehad. Iedere maand wordt mijn bloed onderzocht.

29-06-2011 | Vrouw | 52
VASCULITIS
Ik slik 75 mg azathioprine samen met 10 mg prednison. heb last van duizeligheid, misselijkheid, kan moeilijk concentreren en licht in het hoofd. Later kreeg ik ook last van wratjes in mijn vingers en ook nu bobbeltjes op mijn gezicht. Welke van de 2 medicijnen heeft dit veroorzaakt? dat weet ik niet. ben al paar keer bij mijn huisarts geweest om de wratjes te laten branden[lees meer...] maar ze komen weer terug. De laastse paar weken, als ik ga gapen of spuug doorslikt, het is alsof er ballonetjes binnen mijn oren worden opgeblazen en ik word doof. en zo gaat het door de hele dag elke dag. ben gestopt met azathioprine voor 2 dgn en ik merk dat het nu stukje beter is geworden.. minder ballonetjes in mijn oren dus. ik ga waarschijnlijk weer Azathioprine slikken om zeker te weten dat het allemaal aan AZathioprine ligt.

19-02-2021 | Vrouw | 53
Colitis ulcerosa
Ik heb colitus ulserosa en ik heb dit medicijn Aziotoprine gekregen voor onderhoud . Maar ik heb sinds ik dit middel slik constant hoofdpijn/ migraine,ook heil moeite met spraak en trillingen in mijn benen ,maar volgens mijn mdl arts stond dat niet-bindend de bijwerkingen .de hoofdpijn wel , maar ik wil graag weten wTik kan doen aan de hoofdpijn?

22-11-2017 | Vrouw | 53
azathioprine (50mg)
Azathioprine is mij voorgeschreven in combinatie met Prednison vanwege een zeer zeldzame borstontsteking: Granulomateuze lobulaire mastitis. Van wat ik gelezen heb over dit middel maakt je wel wat angstig: bijwerkingen, opletten dat iemand anders de medicijnen niet aanraakt met zijn handen, indien een tablet kapot is gegaan niet meer aankomen en verpakking terugbrengen etc[lees meer...]. Regelmatige bloedcontroles laten nog steeds zien dat ik het middel goed verdraag en verder ook geen last gehad van bijwerkingen. Toch hoop in binnen niet al te lange tijd te kunnen stoppen met dit middel.

12-02-2015 | Man | 53
azathioprine
Ik heb een auto immuunziekte waardoor ik bloedarmoede krijg(AIHA). Ik maakte me veel zorgen over dit medicijn toen ik de bijsluiter las. Gelukkig heb ik geen last van bijwerkingen. En het is zeer effectief, dankzij dit middel ben ik bijna van de prednison af (wat wel veel bijwerkingen heeft). En de ziekte is al een half jaar niet meer actief.

07-03-2021 | Vrouw | 54
Colitis ulcerosa
Ik kreeg Aziotoprine voor de darmen, alleen had moeite met spraak en trillende benen.nu moest ik vorige week acuut stoppen vanwege hoge leverwaardes. Dus 1 week gestopt en klachten waren weg ,maar ik heb ook weer bloed en slijm bij ontlasting nu ben ik sinds vrijdag weer begonnen maar wel met een lagere dosering ,en nu heb ik dus weer trillende benen en spraak problemen. [lees meer...] Hiervoor heb ik Combinatie clisma’s gehad maar werkte ook niet meer. Pentasa zetpillen gebruikt . Maar werkte ook niet meer.

18-11-2014 | Man | 54

15-10-2014 | Vrouw | 54
azathioprine
ik heb ziekte v. wegener en dit is een autoimuunziekte, ontsteking van de kleine bloedvaten en ik gebruik al 1 jaar immuran en het onderdrukt de ziekte prima maar heb jeu op de bovenarmen vooral snachts en heb hydrocortisonzalf maar dat werkt niet goed meer, ben op zoek naar ander zalf

15-08-2018 | Man | 55
Colitis ulcerosa
nadelen wegen bij lange na niet op tegen de voordelen.

18-09-2014 | Man | 56
Ziekte van Crohn
Slik inmiddels 7 jaar dit medicijn, begreep dat het pas na 3 maanden innemen effectief wordt. Heb er ontzettend veel baat bij, geen opvlammingen meer gekregen. Kreeg het nadat prednison niet meer werkte. Geen bijverschijnselen, opvallend is wel dat ik na 2 dagen een goede nachtrust heb gekend normaal naar het toilet ga. Dit was altijd wel anders :-) Voor mij fijn spul!

22-11-2013 | Vrouw | 56
azathioprine (125)
Ziekte van Crohn
Ik ben een vrouw van 56 en ook de ziekte van crohn. Ben vorig jaar met entocort begonnen, en dat werkte niet, toen met prednison en azathioprine. De arts begon met 25 Mg en nu zit ik op de 125. Dit werkt voor mij heel goed, ik gebruik alleen de azathioprine 125, ik moet alleen uit kijken met zieke mensen want als ik verkouden word dan blijft het wel 2 maanden hangen, i[lees meer...]k had ook last van blaasontstekingen. Verder gaat het heel erg goed mijn ontlasting is weer zoals het hoort, en ik ben ook weer aangekomen. En ik neem vitamines in.