azathioprine

Ziekte van Crohn (58 meningen)
Colitis ulcerosa (32 meningen)
Lupus (3 meningen)
Reumatoïde artritis (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)
Auto-immuunziekte (0 meningen)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

03-09-2014 | Man | 14
Crohn
In begin wat bijwerkingen, zoals misselijkheid en haaruitval, maar na enkele weken ging dat stukken beter. Nu bijna geen bijwerkingen meer. Alleen duidelijk gevoeliger voor ontstekingen . Slik het nu een half jaar, 50 Mg per dag, telkens voor het slapen gaan.

27-09-2017 | Vrouw | 18
Ziekte van Crohn
In februari werd er ontdekt dat ik de ziekte van Crohn heb. Eerst heb ik een prednison kuur gehad en daardoor voelde ik mij wel tijdelijk beter. Alleen toen de kuur op het einde liep kwamen de klachten weer terug. Toen begonnen met Azathioprine en weer een prednison kuur. In het begin merkte ik niks van bijwerkingen maar na een week of vier zijn die begonnen. Hiervoor ook [lees meer...]8 dagen in het ziekenhuis gelegen. Toen dachten ze niet dat het door de Azathioprine kwam overigens. Eind juni na nog steeds dezelfde klachten moest ik van mijn specialist stoppen met de Azathioprine. Mijn klachten waren toen: elke dag rond de 40 graden koorts, koude rillingen, hoofdpijn, geen eetlust, gewichtsverlies ook daardoor, vermoeidheid en een algeheel niet lekker gevoel. Kon mijn bed niet uitkomen alleen voor douchen etc. Toen ik gestopt ben met de medicijnen waren de klachten binnen een week allemaal weg en begon ik mij heel snel beter te voelen. Tijdens het scopie onderzoek bleek wel dat mijn ontstekingen sterk verminderd waren in mijn darmen. Het had wel effect op de ontstekingen maar de bijwerkingen waren veel te heftig voor mij. Ik vond het ook niet prettig dat je de medicijnen eigenlijk beter niet met je handen aan kan raken en dat als er een breekt dat dat gevaarlijk kan zijn.

07-04-2017 | Vrouw | 19
Colitis ulcerosa
Na onvoldoende effectiviteit prednison besloot mijn MDL-arts azathioprine voor te schrijven. Ik gebruik het inmiddels al ruim 2 jaar en het heeft mijn leven gered. Ik kan normaal functioneren, werk full time en heb weinig klachten.

07-05-2015 | Man | 20
Ziekte van Crohn
Goedkoop en slecht medicijn naar mijn mening. Ik heb last van ernstige vermoeidheid, futloosheid en duizeligheid. Ook moet ik regelmatig overgeven. Voor de arts geen rede om op een ander medicijn over te stappen want de waardes zijn goed. Naar mijn mening is dit een goedkope oplossing voor een groot probleem. Er zijn veel betere geneeswijzen dus hoop dat ik er zo snel mog[lees meer...]elijk af mag.

09-04-2015 | Man | 20
azathioprine (50mg)
Mijn broertje kreeg de diagnose van auto immuun hepatitis, toen hij 14 jaar was. En heeft dit medicijn voorgeschreven gekregen van de kinderarts. Echter heeft mijn broertje, nu 20 jaar, een zeldzame en zeer agressieve lymfklierkanker deze heet Hepatosplenic T-cell lymphoma. De artsen zeggen dat deze is gekomen door het gebruik van de Azathioprine. Nu vecht hij momenteel vo[lees meer...]or zijn leven en als er geen allogene stamceltransplantie plaatsvindt dan heeft hij niet lang te leven! Dit is ook alleen mogelijk als de kankercellen minimaal 50% afnemen. Nogmaals het is echt een zeer agressieve kanker. Dus conclusie is een verschrikkelijk medicijn! Als jullie denken dat prednison een paardenmiddel is, dan is dit het helemaal. En ik hoop hierbij jullie aan het nadenken te zetten, zodat er niet nog meer gevallen net zoals mijn broertje komen.

05-07-2012 | Vrouw | 20
Crohn
Ik ben er vorig jaar achter gekomen dat ik de ziekte van Crohn heb. Sindsdien heb ik vele medicijnen geslikt, van Entocort tot prednison en nu dus Imuran (Azathioprine). Ik kan met tevredenheid zeggen dat dit het eerste medicijn is dat écht werkt, naast de prednison. Bijwerkingen heb ik gelukkig geen gehad (ook niet in de eerste paar weken), had van de prednison meer gew[lees meer...]richtspijn dan van dit medicijn. Wel heb ik wat haaruitval (niet alarmerend) en misselijkheid. Inmiddels is dit voorbij. Jammer dat ik veel negatieve verhalen lees, wat verschrikkelijk voor de schrijvers! Gelukkig kan ik dus zeggen dat ik blij ben met dit medicijn, in de toekomst kunnen we uiteraard niet kijken maar ik ben zeer tevreden!

08-10-2019 | Man | 21
azathioprine (150)
Colitis ulcerosa
Voor mij is Azathioprine in combinatie met Mesalazine dé uitkomst voor mijn Colitis. Ik neem op dit moment 150 mg Aza en 3g Mesalazine per dag. Voor ik met Aza begon, had ik veel klachten,maar heb nu vrijwel geen klachten.

14-01-2013 | Vrouw | 21
Ziekte van Crohn
Ik weet sinds december dat ik de ziekte van Crohn heb, maar ik heb nog nooit opvlammingen gehad. Wel medicijnen gekregen, om de kans dat het erger wordt te beperken en om andere redenen. In het begin had ik nergens last van (slikte 1x per dag 50mg). Toen werd de dosis verhoogd naar 100 mg per dag en vanaf toen hield ik geen eten meer binnen, hoofdpijn, zwaar vermoeid, ver[lees meer...]hoging, zweetaanvallen in de nacht, en ik kreeg vrij snel Erythema nodosum (toeval, of niet..? Ik weet het niet). De bijwerkingen hielden op na een week of 2. Toen weer bloed laten prikken, en kreeg ik een dringend telefoontje van mijn arts om direct met het middel te stoppen omdat uit mijn bloedtest bleek dat ik leverfunctiestoornissen had gekregen. Dus nee, ik heb niks gehad aan het middel, je lichaam moet dit middel maar net kunnen trekken, en mijn lichaam is daar niet toe in staat. Als m'n lever weer normaal doet ga ik waarschijnlijk aan een ander middel beginnen (puri-nethol misschien).

31-12-2012 | Vrouw | 21
Crohn
In het begin (begin december) slikte ik 1x 50mg per dag voor een milde vorm van Crohn, dat ging prima, geen bijwerkingen. Twee weken en een bloedtest die in orde was later de dosis verhoogd naar 2x 50mg per dag, en toen ging het flink mis. Eerste dagen constant misselijk en braakneigingen, maar dat ging wel voorbij toen ik ze verspreid over de dag begon te slikken. Daarna [lees meer...]veel hoofdpijn, vermoeidheid, verhoging 's avonds en zweetaanvallen in bed. Ook dat ging wel voorbij. En nu heb ik bont en blauwe onderbenen, dikke enkels en veel pijn eraan en ben ik met mijn arts aan het overleggen wat te doen. Positief punt: het werkt wel, ik heb nu na een maandje al nauwelijks meer buikkrampen en een opgeblazen gevoel, maar de hoeveelheid bijwerkingen overschaduwt dit nogal.

17-11-2016 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
Na Prednisolon overgegaan op azathioprine, goed gegaan voor een jaar (geen bijwerkingen, geen last van opvlammingen). Daarna moest ik allupurinol erbij gaan slikken. Deze medicijnen versterken elkaar. Toen toch weer een ontsteking ontdekt in mn darmen. Entocort gekregen en sinds ik dat heb geslikt zijn al mn waardes in bloed en ontlasting etc. goed. Nu alle waardes goed zi[lees meer...]jn begin ik ineens allerlei bijwerkingen te krijgen van de azathioprine. Vermoeidheid, huiduitslag, oogontsteking, veel hoesten en bijna constant verkouden. Dokter heeft aangeraden te stoppen met al mn medicijnen komende weken, hierna mag ik overgaan om het nieuwe medicijn 6-thioguanine. Schijnt veel minder bijwerkingen te hebben. Ben benieuwd.

21-09-2013 | Vrouw | 22
azathioprine (50mg)
Hallo, ik gebruik sinds 2,5 week azathioprine. Maar heb sinds een paar dagen als ik mijn medicijnen heb genomen en dan m'n avondeten eet erg misselijk, en daarbij heb ik de hele dag door erg jeuk aan mijn benen.. Ik weet niet of dit jullie ook bekend voor komt?

19-07-2012 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
dec 2011 Crohn vastgesteld, Meteen prednisolon gaan gebruiken sinds mrt 2012 Azathioprine. Enigste voordeel: Niet constant naar de wc en heel erg weinig buikklachten Nadelen - erge haar uitval - Moeheid begint als ik opsta, ik ga er mee naar bed en sta er de volgende dag weer mee op. - Hele erge pijn aan gewrichten in nek, schouders, rug, handen, voeten en benen. [lees meer...] Maarja, wat wil je liever super buikpijn en heel de tjid naar de wc moeten of de nadelen die het gevolg zijn.... Ik ga nog lekker door..

31-10-2018 | Man | 23
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
NOOIT! gebruiken. Rommel, haalt je witte bloedcellen naar beneden. Weerstand laag, waardoor bloedarmoede met leukemie als gevolg.

01-11-2014 | Man | 23
azathioprine (25mg)
Colitis ulcerosa
Dit medicijn is zo naar! Ik heb dit een week gebruikt om de opvlamming tegen te gaan en ik heb er 1 jaar na dato nog steeds last van nadat ik ben gestopt. Volgens de neuroloog heb ik een lichte vorm van neuropathie (zenuwbeschadiging) en het wordt vanzelf wel minder. Het lijkt heftiger te worden. Ik kan jullie zeggen dat het door dit medicijn komt. GEEN aanrader. Mijn v[lees meer...]ingers en tenen doen soms zo'n pijn dat het net een epileptische aanval lijkt, omdat ik gewoon GEK word. Vooral in de winter; van buiten naar binnen gaan: PIJN! Echt een nachtmerrie voor mij. Als ik ze kon aanklagen zou ik het doen!

23-07-2014 | Vrouw | 23
Crohn
Goedemorgen allemaal, Zoals mijn vorige blog had ik aangegeven dat ik aan de Aziothoperine zal beginnen, ik ben na 2 maanden gestopt met dit medicijn! Ik had zeer veel bijwerkingen, haaruitval oververmoeidheid nog meer diaree als toen ik geen medicijnen had.. Overal bultjes gekregen over mijn hele lichaam.. Mijn advies is om te stoppen zodra je merkt dat j[lees meer...]e lichaam tekens geeeft om te stoppen! Groet, Crohn patient

18-02-2016 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Azathioprine voor korte tijd proberen op te bouwen, maar helaas werd ik al gauw heel ziek (koortsig, ellendig, ...) en mijn leverwaarden zo hoog dat mijn arts bijna in paniek opbelde om te zeggen dat ik onmiddelijk moest stoppen ermee. Persoonlijk dus geen baat gehad bij het middel.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum