Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Auto-immuunziekte (2 meningen)
Orgaantransplantatie (2 meningen)
Vasculitis (1 mening)

Azathioprine (Imuran)

Bojan Nikolik (12-07-2015)

08-10-2019 | Man | 21
azathioprine (150)
Colitis ulcerosa
Voor mij is Azathioprine in combinatie met Mesalazine dé uitkomst voor mijn Colitis. Ik neem op dit moment 150 mg Aza en 3g Mesalazine per dag. Voor ik met Aza begon, had ik veel klachten,maar heb nu vrijwel geen klachten.

14-01-2013 | Vrouw | 21
Ziekte van Crohn
Ik weet sinds december dat ik de ziekte van Crohn heb, maar ik heb nog nooit opvlammingen gehad. Wel medicijnen gekregen, om de kans dat het erger wordt te beperken en om andere redenen. In het begin had ik nergens last van (slikte 1x per dag 50mg). Toen werd de dosis verhoogd naar 100 mg per dag en vanaf toen hield ik geen eten meer binnen, hoofdpijn, zwaar vermoeid, ver[lees meer...]hoging, zweetaanvallen in de nacht, en ik kreeg vrij snel Erythema nodosum (toeval, of niet..? Ik weet het niet). De bijwerkingen hielden op na een week of 2. Toen weer bloed laten prikken, en kreeg ik een dringend telefoontje van mijn arts om direct met het middel te stoppen omdat uit mijn bloedtest bleek dat ik leverfunctiestoornissen had gekregen. Dus nee, ik heb niks gehad aan het middel, je lichaam moet dit middel maar net kunnen trekken, en mijn lichaam is daar niet toe in staat. Als m'n lever weer normaal doet ga ik waarschijnlijk aan een ander middel beginnen (puri-nethol misschien).

31-12-2012 | Vrouw | 21
Crohn
In het begin (begin december) slikte ik 1x 50mg per dag voor een milde vorm van Crohn, dat ging prima, geen bijwerkingen. Twee weken en een bloedtest die in orde was later de dosis verhoogd naar 2x 50mg per dag, en toen ging het flink mis. Eerste dagen constant misselijk en braakneigingen, maar dat ging wel voorbij toen ik ze verspreid over de dag begon te slikken. Daarna [lees meer...]veel hoofdpijn, vermoeidheid, verhoging 's avonds en zweetaanvallen in bed. Ook dat ging wel voorbij. En nu heb ik bont en blauwe onderbenen, dikke enkels en veel pijn eraan en ben ik met mijn arts aan het overleggen wat te doen. Positief punt: het werkt wel, ik heb nu na een maandje al nauwelijks meer buikkrampen en een opgeblazen gevoel, maar de hoeveelheid bijwerkingen overschaduwt dit nogal.

17-11-2016 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
Na Prednisolon overgegaan op azathioprine, goed gegaan voor een jaar (geen bijwerkingen, geen last van opvlammingen). Daarna moest ik allupurinol erbij gaan slikken. Deze medicijnen versterken elkaar. Toen toch weer een ontsteking ontdekt in mn darmen. Entocort gekregen en sinds ik dat heb geslikt zijn al mn waardes in bloed en ontlasting etc. goed. Nu alle waardes goed zi[lees meer...]jn begin ik ineens allerlei bijwerkingen te krijgen van de azathioprine. Vermoeidheid, huiduitslag, oogontsteking, veel hoesten en bijna constant verkouden. Dokter heeft aangeraden te stoppen met al mn medicijnen komende weken, hierna mag ik overgaan om het nieuwe medicijn 6-thioguanine. Schijnt veel minder bijwerkingen te hebben. Ben benieuwd.

21-09-2013 | Vrouw | 22
azathioprine (50mg)
Hallo, ik gebruik sinds 2,5 week azathioprine. Maar heb sinds een paar dagen als ik mijn medicijnen heb genomen en dan m'n avondeten eet erg misselijk, en daarbij heb ik de hele dag door erg jeuk aan mijn benen.. Ik weet niet of dit jullie ook bekend voor komt?

19-07-2012 | Vrouw | 22
Ziekte van Crohn
dec 2011 Crohn vastgesteld, Meteen prednisolon gaan gebruiken sinds mrt 2012 Azathioprine. Enigste voordeel: Niet constant naar de wc en heel erg weinig buikklachten Nadelen - erge haar uitval - Moeheid begint als ik opsta, ik ga er mee naar bed en sta er de volgende dag weer mee op. - Hele erge pijn aan gewrichten in nek, schouders, rug, handen, voeten en benen. [lees meer...] Maarja, wat wil je liever super buikpijn en heel de tjid naar de wc moeten of de nadelen die het gevolg zijn.... Ik ga nog lekker door..

20-08-2022 | Vrouw | 23

31-10-2018 | Man | 23
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
NOOIT! gebruiken. Rommel, haalt je witte bloedcellen naar beneden. Weerstand laag, waardoor bloedarmoede met leukemie als gevolg.

01-11-2014 | Man | 23
azathioprine (25mg)
Colitis ulcerosa
Dit medicijn is zo naar! Ik heb dit een week gebruikt om de opvlamming tegen te gaan en ik heb er 1 jaar na dato nog steeds last van nadat ik ben gestopt. Volgens de neuroloog heb ik een lichte vorm van neuropathie (zenuwbeschadiging) en het wordt vanzelf wel minder. Het lijkt heftiger te worden. Ik kan jullie zeggen dat het door dit medicijn komt. GEEN aanrader. Mijn v[lees meer...]ingers en tenen doen soms zo'n pijn dat het net een epileptische aanval lijkt, omdat ik gewoon GEK word. Vooral in de winter; van buiten naar binnen gaan: PIJN! Echt een nachtmerrie voor mij. Als ik ze kon aanklagen zou ik het doen!

23-07-2014 | Vrouw | 23
Crohn
Goedemorgen allemaal, Zoals mijn vorige blog had ik aangegeven dat ik aan de Aziothoperine zal beginnen, ik ben na 2 maanden gestopt met dit medicijn! Ik had zeer veel bijwerkingen, haaruitval oververmoeidheid nog meer diaree als toen ik geen medicijnen had.. Overal bultjes gekregen over mijn hele lichaam.. Mijn advies is om te stoppen zodra je merkt dat j[lees meer...]e lichaam tekens geeeft om te stoppen! Groet, Crohn patient

06-06-2023 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
In 2022 is bij mij de ziekte van Crohn gediagnosticeerd. Hierbij meteen azathioprine in combinatie met Adalimumab voorgeschreven gekregen. Dit werkt voor mij ontzettend goed en heb dus ook een positieve ervaring. In het begin wel vaker verkouden geweest ivm mijn weerstand, maar dat is natuurlijk te overzien in vergelijking tot de onbehandelde klachten van de ziekte van Cro[lees meer...]hn.

18-02-2016 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Azathioprine voor korte tijd proberen op te bouwen, maar helaas werd ik al gauw heel ziek (koortsig, ellendig, ...) en mijn leverwaarden zo hoog dat mijn arts bijna in paniek opbelde om te zeggen dat ik onmiddelijk moest stoppen ermee. Persoonlijk dus geen baat gehad bij het middel.

26-07-2014 | Vrouw | 24
azathioprine (75mg)
Ziekte van Crohn
Bij mij heeft het medicijn geholpen. Nooit last gehad van bijwerkingen. Wel elke 3 week bloed prikken ivm verstoorde leverfuncties. Maar dit geeft geen problemen. Kleine afwijkingen kan/mag voorkomen. Wel moe maar dit komt miss door stress van studie en ivm crohn sneller vermoeid en mindere weerstand. Ben nu paar dagen gestopt. Gaat opzich goed alleen ineens wel last van[lees meer...] veel en dunne ontlasting en pijn als ik moet. Dit is wel zwaar vervelend. Heb 2 weken geleden videocapsule gehad en daaruit kwam dat mijn darmen er goed uitzagen en ik dus geen ontsteking had. Eerste jaar heb ik entrocort 3 capsules per dag gehad en daarna eerst half jaar erop 50mg en toen 75mg. Ben sinds crohn is ontdekt in 2012 en nu ruim 2 jaar later 4/5 kilo aangekomen.

19-06-2011 | Man | 24
Ziekte van Crohn
Vanwege mijn ziekte crohn gebruik ik nu 1 week 150 mg per dag samen met 30 mg Prednisolon. Wat een elende! Ik voel mij slechter dan voor heen. Heel de dag erg moe en misselijk. Futteloos, slecht humeur. Ook heb ik de derde dag erg moeten braken. Ik merk nog niets van positieve werkingen. Sinds 3 maanden weet ik dat ik Crohn heb. Aantal weken ging het steeds beter door de b[lees meer...]ehandeling met Prednisolon. Helaas ging het toch weer slechter en gebruik ik nu ook Azathioprine. Ik kijk het nog 1 week aan. Als het zo blijft wil ik wat anders. Ik ben 24 en voel me 80! Na twee stappen dood moe. werken is erg moeilijk...

28-10-2020 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Ik ben Azathioprine gaan slikken om te voorkomen dat ik antistoffen zou aanmaken tegen de medicijnen die ik krijg via het infuus (infliximab). Na een paar weken kreeg ik ontzettend pijn in mijn bovenbuik. Hiermee naar dokter gegaan en bloedonderzoek gedaan. Ondertussen ben ik de helft van mijn haar verloren. Mijn lever kon deze medicijnen niet aan, dus maar weer mee gestop[lees meer...]t. Ik ga nu over naar Thiosix. Ben benieuwd.

31-12-2018 | Vrouw | 25
Ziekte van Crohn
Zoals je in de meeste recensies terug kunt lezen kan het een medicijn zijn met heftige bijwerkingen. Ik ben me bewust van het feit dat ik geluk heb hier weinig tot geen last van te hebben. Bij deze dan ook een positief verhaal. Zo een 13 jaar geleden werd bij mij op 12-jarige leeftijd de ziekte van crohn geconstateerd, na verschillende medicijnen te hebben geprobeerd (die [lees meer...]helaas niet het gewenste effect hadden) sloeg de azathioprine goed aan en konden we de Crohn de kop indrukken. In die tijd een aantal keer een opvlamming gehad waarbij de dosis verhoogd is. Na een langere periode waarin alles stabiel was geprobeerd om te stoppen, ik kreeg echter weer snel veel last en daarom toch weer begonnen. Door dit medicijn is de Crohn onder controle, waarbij ik in al die tijd nog nooit geen last heb gehad van bijwerkingen. Ja het is misschien troep, maar hierdoor voel ik me gezond en kan ik normaal functioneren wat mij een heel hoop waard is.