Ervaringen met Azathioprine

azathioprine

Ziekte van Crohn (62 meningen)
Colitis ulcerosa (33 meningen)
Systemische Lupus Erythematodes (SLE) (4 meningen)
Auto-immuunziekte (2 meningen)

24-11-2010 | Vrouw
SLE en niertransplantatie

27-10-2010 | Vrouw
Ziekte van Crohn
Ik slik een aantal maanden en gaat steeds slechter met mij zelf, en met mijn darmen blijft het het zelfde. Bijwerkingen geirriteerde ooglede en rondon mijn neus. vermoeidheid en zeer licht ontvlambaar zwaar geirriteerd dus slaap slecht veel nacht merrie's. en een zeer droge huid. Ga snel contact op nemen met mijn arts want dit gaat niet goed. Groetjes.

18-10-2010 | Man
Crohn
Ik gebruik dit middel vanaf januari 2010 Ik had daarvoor al zoveel medicatie gehad voor de crohn en niets was efficient. Dit is werkelijk een wondermiddel voor mij en ben geheel van mijn buikklachten af. Wat ik wel heb sindsdien is huiduitslag, ik wordt gek van de jeuk op mijn rug. Ik weet niet of deze medicijnen dat veroorzaken maar had daarvoor geen last daarvan. In[lees meer...] november weer op controle bij mijn MDL arts, en zal hem dit vragen. Mag je bij imuran je wel laten vacineren tegen de griep?

09-10-2010 | Vrouw
Uveitis

22-09-2010 | Vrouw
Reuma-auto-immuum hepatitis
Na een hevige aanval van auto-immuum hepatis schreef de MDL-arts mij dit medicijn voor in samenwerking met Prednison. Bij de apotheek kreeg ik maar de helft van de medicijnen omdat de bijwerkingen dusdanig zouden kunnen zijn dat ik dit niet meer mocht gebruiken. Het ging ruim 4 weken goed, nu word ik na het eten van een boterham 's morgens al kotsmisselijk en dat blijft [lees meer...]dan de rest van de dag. Herkent iemand dit?

21-09-2010 | Vrouw
Colitis ulcerosa
Ik gebruik het nu zo´n anderhalf jaar, dosering later nog een keer verhoogd en sindsdien geen ernstige klachten meer gehad. Makkelijk om in te nemen.

20-09-2010 | Man
Colitis ulserosa
nou ik gebruik het nou twee weken, en begin last te krijgen van: pijnlijke knieen. misselijkheid, slecht slapen. hoofdpijn,groene ochtend urine, en koorts ,maar dat moet nog uitwijzen als het van de medicijn komt. {zie bijsluiter} dus bij elkaar is het gewoon troep die je vreet, kan toch niet zo zijn ,dat het waarvoor bedoeld is, je andere gezonde organen er op den duur [lees meer...]ook ziek van worden ?nou lekker spul ? het zou verboden moeten worden!

26-07-2010 | Vrouw
Longfibrose
Nadat prednisolon geen kalmerend effect op de ontstekingen in mijn longblaasjes hadden, is een immunosuppressor voorgeschreven: azathioprine. Behalve sneller en heviger spierpijnen als ik maar iets simpels doe (iets langer met een iets zwaardere boodschappentas lopen bijv.) en wat darmklachten (kramp) en duizeligheid in de eerste weken, ben ik al een lange tijd 'bijwerking[lees meer...]envrij'. Wel vermoed ik versneld 'verouderen' van mijn ogen. De vergeetachtigheid en verminderde concentratie wijt ik eerder aan de prednisolon dan aan de azathioprine, alhoewel dit meer een gevoel is dan een feit. De vermoeidheid en futloosheid is logischerwijs het gevolg van de verminderde zuurstofdiffusie.

10-06-2010 | Man
Crohn
Helemaal geen problemen meer met de darmen. Maar ik heb heel veel uitslag in mijn gezicht en op mijn rug heel vervelend. Weet iemand of dat ook nog weg gaat de uitslag?

03-09-2014 | Man | 14
Crohn
In begin wat bijwerkingen, zoals misselijkheid en haaruitval, maar na enkele weken ging dat stukken beter. Nu bijna geen bijwerkingen meer. Alleen duidelijk gevoeliger voor ontstekingen . Slik het nu een half jaar, 50 Mg per dag, telkens voor het slapen gaan.

13-08-2023 | Vrouw | 17
azathioprine (125mg)
Colitis ulcerosa
Ik ben met Azathioprine begonnen een half jaar nadat ik de diagnose Colitis Ulcerosa kreeg. Ik had een half jaar Pentasa 2gr gebruikt maar dat werkte helemaal niet. Binnen een week merkte ik verschil, minder buikpijn en bloed in ontlasting was na een week volledig weg. Ik merkte snel dat ik er wel erg misselijk van werd. Na contact met mijn MLD-arts ben ik overgegaan op[lees meer...] Thiosix, deze was veel duurder en werd pas vergoed als ik 18 werd dus dat heeft nog een half jaar geduurd. Sindsdien is de misselijkheid grotendeels weg en blijven de ergere klachten vooral weg.

27-09-2017 | Vrouw | 18
Ziekte van Crohn
In februari werd er ontdekt dat ik de ziekte van Crohn heb. Eerst heb ik een prednison kuur gehad en daardoor voelde ik mij wel tijdelijk beter. Alleen toen de kuur op het einde liep kwamen de klachten weer terug. Toen begonnen met Azathioprine en weer een prednison kuur. In het begin merkte ik niks van bijwerkingen maar na een week of vier zijn die begonnen. Hiervoor ook [lees meer...]8 dagen in het ziekenhuis gelegen. Toen dachten ze niet dat het door de Azathioprine kwam overigens. Eind juni na nog steeds dezelfde klachten moest ik van mijn specialist stoppen met de Azathioprine. Mijn klachten waren toen: elke dag rond de 40 graden koorts, koude rillingen, hoofdpijn, geen eetlust, gewichtsverlies ook daardoor, vermoeidheid en een algeheel niet lekker gevoel. Kon mijn bed niet uitkomen alleen voor douchen etc. Toen ik gestopt ben met de medicijnen waren de klachten binnen een week allemaal weg en begon ik mij heel snel beter te voelen. Tijdens het scopie onderzoek bleek wel dat mijn ontstekingen sterk verminderd waren in mijn darmen. Het had wel effect op de ontstekingen maar de bijwerkingen waren veel te heftig voor mij. Ik vond het ook niet prettig dat je de medicijnen eigenlijk beter niet met je handen aan kan raken en dat als er een breekt dat dat gevaarlijk kan zijn.

07-04-2017 | Vrouw | 19
Colitis ulcerosa
Na onvoldoende effectiviteit prednison besloot mijn MDL-arts azathioprine voor te schrijven. Ik gebruik het inmiddels al ruim 2 jaar en het heeft mijn leven gered. Ik kan normaal functioneren, werk full time en heb weinig klachten.

07-05-2015 | Man | 20
Ziekte van Crohn
Goedkoop en slecht medicijn naar mijn mening. Ik heb last van ernstige vermoeidheid, futloosheid en duizeligheid. Ook moet ik regelmatig overgeven. Voor de arts geen rede om op een ander medicijn over te stappen want de waardes zijn goed. Naar mijn mening is dit een goedkope oplossing voor een groot probleem. Er zijn veel betere geneeswijzen dus hoop dat ik er zo snel mog[lees meer...]elijk af mag.

09-04-2015 | Man | 20
azathioprine (50mg)
Mijn broertje kreeg de diagnose van auto immuun hepatitis, toen hij 14 jaar was. En heeft dit medicijn voorgeschreven gekregen van de kinderarts. Echter heeft mijn broertje, nu 20 jaar, een zeldzame en zeer agressieve lymfklierkanker deze heet Hepatosplenic T-cell lymphoma. De artsen zeggen dat deze is gekomen door het gebruik van de Azathioprine. Nu vecht hij momenteel vo[lees meer...]or zijn leven en als er geen allogene stamceltransplantie plaatsvindt dan heeft hij niet lang te leven! Dit is ook alleen mogelijk als de kankercellen minimaal 50% afnemen. Nogmaals het is echt een zeer agressieve kanker. Dus conclusie is een verschrikkelijk medicijn! Als jullie denken dat prednison een paardenmiddel is, dan is dit het helemaal. En ik hoop hierbij jullie aan het nadenken te zetten, zodat er niet nog meer gevallen net zoals mijn broertje komen.

05-07-2012 | Vrouw | 20
Crohn
Ik ben er vorig jaar achter gekomen dat ik de ziekte van Crohn heb. Sindsdien heb ik vele medicijnen geslikt, van Entocort tot prednison en nu dus Imuran (Azathioprine). Ik kan met tevredenheid zeggen dat dit het eerste medicijn is dat écht werkt, naast de prednison. Bijwerkingen heb ik gelukkig geen gehad (ook niet in de eerste paar weken), had van de prednison meer gew[lees meer...]richtspijn dan van dit medicijn. Wel heb ik wat haaruitval (niet alarmerend) en misselijkheid. Inmiddels is dit voorbij. Jammer dat ik veel negatieve verhalen lees, wat verschrikkelijk voor de schrijvers! Gelukkig kan ik dus zeggen dat ik blij ben met dit medicijn, in de toekomst kunnen we uiteraard niet kijken maar ik ben zeer tevreden!