Ervaringen met Enbrel

zwakte in onderbenen Duizeligheid

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (281 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

31-10-2018 | Vrouw | 31
Reumatoïde artritis
3 maand gebruikt. het werkte erg goed na 1 week al duidelijke verbetering. helaas na 3 maand ernstige zenuwklachten, doofheid, uitval, slecht zien en stuurloze ledematen. MRI gehad, 4 witte plekjes in de hersenen. na een paar maand weer mri 5 plekjes. heb de diagnose ms gekregen.

16-03-2012 | Vrouw | 31
Psoriasis
Al 20 jaar heb ik last van psoriasis. Sinds enige jaren ook erg op mijn handen. Dit heeft een behoorlijke invloed op mijn leven. Ook met 35 graden draag ik een shirt met lange mouwen. Op mijn trouwdag zat ik helemaal onder, dit heeft een stempel gedrukt op mijn verder mooie dag. De arts die mij geeft doorverwezen naar een ander ziekenhuis heeft geen idee hoe hij mijn leven[lees meer...] heeft veranderd. Sinds 3 weken spuit ik Enbrel (pen) en ben ik bijna van mijn psoriasis af. M'n handen en ellebogen zien er mooi uit en op mijn benen begint het ook weg te trekken. Ik heb geen last van bijwerkingen, op een enkele blauwe plek op m'n been na. Het spuiten is wel erg gevoelig, maar dit heb ik er 'graag' voor over. Zou het dan zo zijn dat ik voor het eerst sinds jaaaaaaren deze zomer met de kinderen naar het zwembad ga? Wel ik slik ik tabletten voor een goede weerstand erbij.

16-08-2018 | Vrouw | 32
Gewrichtsontsteking
De eerste 3 maanden van gebruik super tevreden. Geen ontstekingen meer. Kon alles weer. Na 3 maanden begonnen de klachten. Uitval van zenuwen, dubbel zien, migraine, aangezichtspijn. Dove ledematen. Mri gehad, witte vlekjes in mn hersenen. Wat kan duiden op multiple sclerose.

14-03-2013 | Vrouw | 33
Reumatoïde artritis
de prikpen van Enbrel is uiterst pijnlijk. de vloeistof komt een grote snelheid en grote druk in het lichaam, waardook ik altijd zat met een blauwe bobbel in mijn huid. ik heb zelfs een keer in mijn buik gespoten waardoor het in een vreemde ruimte in mijn buik kwam en het niet werd opgenomen in mijn lichaam. ik zat dus met een vreemde bobbel in mijn buik en als ik er ov[lees meer...]er heen ging met mijn hand maakte het een vies klotsend geluid, alsof ik een druppeltje dreft afwasmiddel had gespoten. toen ging ik over naar een gewone injectienaald en dat gaat nu goed!! beter dan die pen, ik reguleer zelf hoe snel ik het middel spuit.

09-03-2012 | Vrouw | 33
Psoriasis
Van de spuiten van enbrel kreeg ik heftige allergische reacties. Op de plaatsen waar ik had geprikt, zwol mijn been hele maal op en heel veel jeuk. te kort gebruikt om goed resultaten te krijgen.

03-11-2018 | Vrouw | 34
Artritis
Vanwege arthritis enkel in de voeten dit medicijn gaan gebruiken. Andere reumaremmers werd ik hondsberoerd van en ik was dus erg huiverig om te beginnen. Pas na 10 injecties begon het te werken en bij de 14e injectie kon ik weer stukjes lopen zonder krukken. Fantastisch!

13-07-2020 | Vrouw | 37
Reumatoïde artritis
Eigenlijk was ik vrij tevreden over dit medicijn omdat het degene was waar ik het minste bijwerkingen bij had, tot dan toe. Jammer dat het niet effectief genoeg was tegen de reuma, die werd heel geleidelijk steeds weer erger.

27-06-2018 | Vrouw | 37
etanercept (25mg)
Psoriasis
Met dit medicijn is bij mij de psoriasis minder en op sommige plekken echt weg en mijn weke dele reuma is ook minder, alleen ik kan maar 25mg per week spuiten, spuit ik 2x per week 25mg wordt ik echt ziek, maar de psoriasis verdwijnt dan wel.. Alleen nu na 3 jaar spuiten, gaat de injectie zetten wel moeilijker, omdat het echt pijn doet!! En ik gebruik er ook nog wel dov[lees meer...]obet zalf bij ( voor mijn hoofd) Het is fijn dat dit middel er is om ervoor te zorgen dat het allemaal niet erger wordt, alleen jammer dat het je weerstand verlaagd!! Om mijn weerstand niet te ver te laten dalen slik ik iedere dag vitamine bij. En ga ik ieder jaar de griepprik halen, naar mijn idee werkt dit ook om minder snel ziek te worden, nu 1x per jaar ziek, voordat ik geen medicijnen gebruikten alleen zalf, was ik wel 3x per jaar goed ziek!! Nog wel geregeld kwakkelend en teweinig energie, maar goed ik kan werken, huishouden doen voor onze dochter zorgen.. Dat is wel super fijn!! Wel aantal keer in de week even bij tanken met een Power Nap.

02-10-2012 | Man | 38
Reumatoïde artritis
Sinds het gebruik van dit middel is de reuma afgenomen, ontstekingen blijven weg, kan normaal functioneren als ieder ander. Bij geen gebruik van enbrel ( na ongeveer3 weken) komen de ontstekingen terug.. Bij mij werkt dit middel in elk geval heel goed.

14-01-2021 | Vrouw | 39
Artritis psoriatica
De eerste 2mnd zeer heftige reactie op de injecteerplek, maar met behulp van een antihistamine nu goed onder controle. Reactie verdwijnt na langdurig gebruik en antihistamine is nu niet meer nodig. Eerste maanden geheel pijnvrij, nu stabiel met weinig gewrichtsklachten. Gewichtsverlies is (net als bij andere reuma medicatie) zeer moeilijk.

16-10-2015 | Vrouw | 39
etanercept (40mg)
Ziekte van Bechterew
alle nsaid's geprobeerd, daarna Humira waarvoor ik antistoffen opbouwde en daardoor moest stoppen. Nu Enbrel en zeer tevreden kan na één dag niet zo lekker te zijn door de injectie en bijwerkingen van de Enbrel, de rest van de week weer functioneren. Beter dan het daarvoor lange tijd is geweest!!

15-12-2022 | Vrouw | 40
Reumatoïde artritis
ben geboren met jeugdreuma nu reeds paar maanden benepali goed verbetert maar last van bronschitis

10-03-2013 | Vrouw | 40
Reumatoïde artritis
Ik wordt zo moe van (volgens mij) de enbrel...kan dat?

09-03-2012 | Man | 40
etanercept
Na 3 weken zie ik nog geen aanzienlijke verbetering met dit product. De aanvallen zijn er nog steeds! Is dit normaal? Normaal gesproken moeten mijn lymfocyten nu rustiger zijn en de resultaten merkbaar. Ik betwijfel het, het is niet van die pijnscheuten als na een injectie met corticoïde (1 tot 2 dagen) maar gezien onderzoek naar dit product en de kosten ervan, be[lees meer...]n ik meer dan sceptisch erover.

30-10-2011 | Vrouw | 41
Reumatoide arthritis
Sinds 4 weken gebruik ik Enbrel, ik ben er zeer over te spreken! Ik gebruik een clicpen. Ik ga liggen bij het injecteren en ik moet zeggen, compleet geen problemen. Geen huidreactie, geen pijn bij het inspuiten. het enige wat ik heb is 2 dgn erna echt een hele erge hoofdpijn voor 1 dag. Maar als dat alles is, ik kan mijn handen en voeten weer gebruiken en neem de hoofdpijn[lees meer...] op de koop toe!

13-02-2017 | Vrouw | 42
Ziekte van Bechterew
Makkelijk toe te dienen, hoef hierdoor niet dagelijks medicijnen te slikken (daar had ik veel bijwerkingen bij) en ik merk direct verschil als ik het medicijn gebruik. Heb het een tijdje niet gebruikt om zeker te zijn dat het door de medicijnen kwam dat het beter ging, maar dat heb ik geweten! Vol met ontstekingen...