etanercept

Reumatoïde artritis (48 meningen)
Artritis psoriatica (17 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (260 meningen)
Azathioprine (137 meningen)
Remicade (124 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

05-04-2016 | Vrouw | 49
Gewrichtsontsteking
Na 2 1/2 jaar Methotrexaat te hebben geprikt en het laatste jaar er allerlei middeltjes naast heb geprobeerd, bleven de ontstekingen in mijn kapsels komen en vergroeiden mijn gewrichten. Het kwam niet stil te staan. Toen eindelijk enbrel voorgeschreven gekregen en de ontstoken kapsels werden direct rustiger. Het is een duur middel, maar ben er erg blij mee. De aantasting i[lees meer...]n de gewrichten blijft helaas, maar kan me weer redelijk bewegen. Wel al een knobbel uit de bovenkant van mijn onderarm moeten laten snijden. Nu hopen dat het onschuldig blijkt. Ondanks deze rare plek, tóch blij met het effect.

05-12-2015 | Vrouw | 57
Juveniele reumatoïde artritis
Door enbrel en in combinatie met metrotrexate spectaculaire verbetering. Van in een rolstoel, tot nu weer goed functioneren, wel met aanpassingen maar het gaat prima, gelukkig heb ik niet zoveel last van bijwerkingen, wat moe maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen, ha ha. Ik zou niet zonder meer kunnen, kwaliteit van leven is met 100% toegenomen.

06-11-2015 | Man | 71
Reumatoïde artritis
Zeer effectief geneesmiddel. Bij te hoge dosering ernstige last gehad van tintelende onderbenen. Na vermindering dosering geen last meer van deze bijverschijnselen.

16-10-2015 | Vrouw | 39
etanercept (40mg)
Ziekte van Bechterew
alle nsaid's geprobeerd, daarna Humira waarvoor ik antistoffen opbouwde en daardoor moest stoppen. Nu Enbrel en zeer tevreden kan na één dag niet zo lekker te zijn door de injectie en bijwerkingen van de Enbrel, de rest van de week weer functioneren. Beter dan het daarvoor lange tijd is geweest!!

10-08-2015 | Vrouw | 20
Juveniele reumatoïde artritis
Ik gebruik het in combinatie met prednison, arcoxia en methotrexaat. Sinds Enbrel erbij is gekomen, gaat het een stuk beter. Alleen heb ik wat problemen met de dop van de injecties af te halen. Ook heb ik steeds vaker last van jeuk rond de plek waar ik gespoten heb.

27-07-2015 | Vrouw | 60
Psoriasis
Na tien jaar metotrexaat te gebruiken, moeten overstappen op enbrel omdat ik heel onpasselijk werd van meto. Enbrel is minder effectief dan de meto, want er komen plekjes pso opzetten en ik zit nog in de opstartfase van 2 inspuitingen per week. Ik weet niet hoe het verder zal lopen. Tot nu toe geen bijwerkingen. Inspuiten in mijn dij was pijnlijk zelfs al haalde ik de pen [lees meer...]40' voordien uit koelkast, maar in mijn buik spuiten is prima. Ik voel niets.

20-07-2015 | Vrouw | 54
Reumatoïde artritis
De injectie helpen wel goed, maar met een hoop bijwerkingen. Zoals haaruitval, infecties. met name de blaas en luchtwegen. Maar zonder deze injectie van enbrel zou ik niet kunnen lopen.

03-02-2015 | Man | 55
Reumatoïde artritis
Slechts 3 maanden gebruikt laten. Werkte uitstekend, moest helaas stoppen door ernstige huiduitslag.

06-01-2015 | Vrouw | 20
Reumatoïde artritis
Ik ben 20 jaar, heb reeds 5 jaar reuma.. Al verschillende medicaties geprobeerd, tot hiertoe hielp geen enkel medicijn. Maar sinds ik 3 maand geleden met Enbrel begonnen ben, heb ik amper nog last.. Ik zou het niet meer kunnen missen! Ik had in het begin wel wat schrik van Enbrel (had al Humira gebruikt, ook een voorgevulde pen, heel veel last van tijdens het spuiten). Enb[lees meer...]rel is veel minder pijnlijk als Humira, enkel krijg ik een warme, rode plek op de plek van inspuiting, die 5-tal dagen blijft.. En ook nog eens verschrikkelijk jeukt! Maar al bij al zou ik het iedereen aanraden want ik heb er echt baat bij.

24-02-2014 | Man | 47
Artritis psoriatica
Begin 2012 is bij mij artritis psoriatica vastgesteld. Ik had er al veel te lang mee gelopen, mede door een ongezonde angst voor artsen. Ik kreeg eerst mtx tabletten voorgeschreven, begonnen bij 10mg/ week. Doel was om 25mg/week te bereiken bij 20mg kreeg ik teveel bijwerkingen. Gezakt naar 15mg maar ook dat hielp niet. Overgestapt op 15mg mtx injecties. Bijwerkingen waren[lees meer...] minder, maar bleven. Middel werkte overigens wel goed maar niet goed genoeg. Eind 2012 kreeg ik naast de mtx injecties Enbrel 1x/week voorgeschreven. En al na de eerste spuit had ik geen pijn meer, en zonder noemenswaardige bijwerkingen.. Een wondermiddel! In combinatie met een paar maanden UV-B therapie was mijn huid nagenoeg schoon en kon ik zomers weer korte kleren dragen. Nooit meer verbergen hoopte ik. Echter sinds een tijdje heb ik last van constante moeheid en extreem hoge bloeddruk. Ik zou het heel erg vinden als ik met Enbrel moest stoppen, want het heeft mijn leven weer zin gegeven. Hopelijk kan de hoge bloeddruk onder controle gebracht worden...

06-09-2013 | Vrouw | 42
Reumatoïde artritis
Helaas ben ik allergies voor alle chemische medicijnen. Enbrel kwam in de tijd als een geschenk uit de hemel. Mijn reuma was zo erg dat ik bijna niet kon lopen. Inmiddels zijn mijn reumatische klachten zo goed als verdwenen, mits ik mijn medicijnen neem. Helaas heb ik heel veel pijn aan mijn psoriasses onder mijn voeten. Als iemand hier iets voor weet? Alternatief geneesmi[lees meer...]ddel?

17-07-2013 | Vrouw | 26
Reumatoïde artritis
Ik ben inmiddels 26 jaar en heb nu een paar jaartjes Reuma. Heb echt bijna alle medicijnen geprobeerd, niets scheen te werken. Tot ik in januari overging naar Enbrel in combinatie met MTX. Had binnen een paar weken geen last meer, alleen is het spuiten niet prettig en had echt wel wat bijwerkingen. Hield niet zoveel eten binnen. Dat vond ik nog niet het grootste probleem, [lees meer...]ik kreeg puistjes (ontstekingen) in mijn gezicht! Ben toen overal mee gestopt, spiraaltje, roken, alleen gezond eten. Niets hielp, tot ik 3 maanden van het medicijn af was. Wel weer pijn uiteraard, maar me huid was volledig hersteld. Ik ben inmiddels wel weer begonnen met Enbrel (1x in de 2 weken) maar dan zonder de MTX. Alleen een beetje Diclofenac. Maar me huid begint al weer ontstekingen te vertonen. Echt niet tof, want werkt echt goed! Ondanks het natuurlijk gewoon troep is dat je in je lijf spuit, het hielp me van de pijn af. (vingers, polsen en borst. soms enkel) Nou vroeg ik me af of er meer mensen zijn die er last van hebben. (btw ik heb nu sinds ik weer ben begonnen ook rode plekken van het spuiten, onwijs dik en warm. Daarvoor nooit last gehad)

12-03-2013 | Vrouw | 43
Reumatoïde artritis
ik heb reuma in mijn vinger en elleboog en rechter pols. ik gebruik ook embrel en mehtraat. maar mijn onstekingswaarden blijven te hoog en ik blijf maar last houden van de pijn en dan vooral smorgens en savonds. ik moet nog steeds elke maand te bloedprikken . maar ik heb ook last gehad van jeuk en roodheid van de embrel.maar echt met wat koelen voor het spuiten gaat he[lees meer...]t nu goed.

18-09-2012 | Vrouw | 26
Ziekte van Bechterew
Heb nu sinds mijn 16e de ziekte van bechterew, in eindhoven zeiden ze dat ik er maar mee moest leren leven,maar daar was ik niet mee akkoort, ik ging kapot van de pijn ondanks ik 36 uur werk in de week, nu een second opinion gedaan in het amc en ben zeer tevreden, deze artsen LUISTEREN naar je en accepteren en respecteren je, ik ben nu sinds mei begonnen met enbrel, heb li[lees meer...]chte bijwerkingen, zoals Moe, slecht slapen en geen eetlust. verder heb ik wel baat bij het medicijn, alleen het zetten doet me zo ontzettend veel pijn, iemand hier ook ervaring mee? succes groetjes

19-04-2012 | Vrouw | 45
Reumatoïde artritis
ik gebruik embrel nu 3 maanden en merk al een behoorlijke verbetering. op dit moment gebruik ik het even niet vanwege een luchtweginfectie,maar merk dat ik het mis. nu verneem ik pas echt goed wat voor goed effect het op mijn reuma heeft. het inspuiten vind ik niet zo fijn maar dat i s maar even en weegt niet op tegen de pijn die de reuma veroorzaakt.

26-03-2012 | Man | 43
Psoriasis
Enbrel heeft mij geholpen weer een "normaal" leven te leiden. Ik durf op vankantie weer in mijn zwembroek wat reeds een tiental jaren geleden was. Toch ben ik bang voor wat de toekomst met dit medicijn in mijn lichaam gaat terecht brengen. Wat voor anderen weer goed is voor de reuma is bij mij net omgekeerd, ik heb heel veel last van ontstoken pezen en gewrichten sedert ik[lees meer...] enbrel gebruik en hen eerder een "moe" gevoel, er zit weinig fut in mijn lichaam. Voor diegene die een pen gebruiken en hierbij hevige pijn hebben kan ik de injecties aanbevelen. Mijn vriendin geeft mij deze en spuit de vloeistof langzaam in mijn lichaam wat veel minder en dikwijls geen pijn doet. Enbrel de gulle genezer of de langzame vernietiger, wie zal het zeggen. Hoop alleen op het beste.....

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum