Ervaringen met Enbrel

Duizeligheid zwakte in onderbenen

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (283 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

27-06-2018 | Vrouw | 37
etanercept (25mg)
Psoriasis
Met dit medicijn is bij mij de psoriasis minder en op sommige plekken echt weg en mijn weke dele reuma is ook minder, alleen ik kan maar 25mg per week spuiten, spuit ik 2x per week 25mg wordt ik echt ziek, maar de psoriasis verdwijnt dan wel.. Alleen nu na 3 jaar spuiten, gaat de injectie zetten wel moeilijker, omdat het echt pijn doet!! En ik gebruik er ook nog wel dov[lees meer...]obet zalf bij ( voor mijn hoofd) Het is fijn dat dit middel er is om ervoor te zorgen dat het allemaal niet erger wordt, alleen jammer dat het je weerstand verlaagd!! Om mijn weerstand niet te ver te laten dalen slik ik iedere dag vitamine bij. En ga ik ieder jaar de griepprik halen, naar mijn idee werkt dit ook om minder snel ziek te worden, nu 1x per jaar ziek, voordat ik geen medicijnen gebruikten alleen zalf, was ik wel 3x per jaar goed ziek!! Nog wel geregeld kwakkelend en teweinig energie, maar goed ik kan werken, huishouden doen voor onze dochter zorgen.. Dat is wel super fijn!! Wel aantal keer in de week even bij tanken met een Power Nap.

03-05-2018 | Man | 64
etanercept (25mg)
Psoriasis
Orale medicatie gaf te veel bijwerkingen. Enbrel prima middle op handen na psoriasis onder controle.

22-01-2018 | Vrouw | 59
Reumatoïde artritis
De vermoeidheid kan ook komen van Vit B12 tekort is mijn ervaring. Sinds ik van vitakruid vit B12 adenosylcobalamin 5000mcg gebruik geen vermoeidheid meer. Werkzaam bij mij vanaf een week gebruik, dagelijks laten smelten onder de tong.

08-10-2017 | Man | 57
Gewrichtsontsteking
ik gebruik enbrel bijna 7 jaar. ik spuit 50 mg per wk. 3 weken geleden had ik afspraak met mijn Reumotoloog. hij besloot dat ik naar van elke wk. spuiten naar 2 week te gaan. Ik voelde gelijk. Ik heb al 35 jaar zware gewrichtsreuma met ontsteking. Na jaren verschillende medicatie te gebruiken dat was mijn redding (enbrel). Ik gebruik ook nog medicatie voor mijn hart (2 x s[lees meer...]tens). Remicade was de oorzaak voor mijn hart problemen. bij deze wil ik ook mensen waarschuwen. Weet iemand hoe lang kan Enbrel 50 mg injektor gebruikt worden? Ik heb ook met enbrel last van dichte en natte neus, en veel jeuk in mijn lichaam. voor jeuk weet iemand een goed middel? bij reactie altijd antwoord! dank u.

19-09-2016 | Vrouw | 43
Reumatoïde artritis
Enbrel helpt goed tegen de reuma. Omdat je menselijke eiwitten inspuit, kun je wel vatbaarder worden voor o.a luchtweginfecties. Dit laatste is helaas bij mij het geval. Ik heb vrijwel continu een verkoudheid (n andere in mijn directe omgeving hoeft maar te kuchen en ik ben van de partij). Ook enkele malen longontsteking doorgemaakt. Dit is wel erg jammer dat ik nu zo vatb[lees meer...]aar ben, want de enbrel is een super medicijn tegen de reumatische artritis. Ik gebruikte eerst de pen, echter deze doet echt pijn + rode geïrriteerde huid. Nu voor gevulde spuitjes en injecteren gaat zonder problemen en zonder huidproblemen.

24-04-2016 | Man | 72
Reumatoïde artritis
Enbrel gebruik ik nu zo'n 5 1/2 jr. Product bevalt goed.

05-04-2016 | Vrouw | 49
Gewrichtsontsteking
Na 2 1/2 jaar Methotrexaat te hebben geprikt en het laatste jaar er allerlei middeltjes naast heb geprobeerd, bleven de ontstekingen in mijn kapsels komen en vergroeiden mijn gewrichten. Het kwam niet stil te staan. Toen eindelijk enbrel voorgeschreven gekregen en de ontstoken kapsels werden direct rustiger. Het is een duur middel, maar ben er erg blij mee. De aantasting i[lees meer...]n de gewrichten blijft helaas, maar kan me weer redelijk bewegen. Wel al een knobbel uit de bovenkant van mijn onderarm moeten laten snijden. Nu hopen dat het onschuldig blijkt. Ondanks deze rare plek, tóch blij met het effect.

05-12-2015 | Vrouw | 57
Juveniele reumatoïde artritis
Door enbrel en in combinatie met metrotrexate spectaculaire verbetering. Van in een rolstoel, tot nu weer goed functioneren, wel met aanpassingen maar het gaat prima, gelukkig heb ik niet zoveel last van bijwerkingen, wat moe maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen, ha ha. Ik zou niet zonder meer kunnen, kwaliteit van leven is met 100% toegenomen.

06-11-2015 | Man | 71
Reumatoïde artritis
Zeer effectief geneesmiddel. Bij te hoge dosering ernstige last gehad van tintelende onderbenen. Na vermindering dosering geen last meer van deze bijverschijnselen.

16-10-2015 | Vrouw | 39
etanercept (40mg)
Ziekte van Bechterew
alle nsaid's geprobeerd, daarna Humira waarvoor ik antistoffen opbouwde en daardoor moest stoppen. Nu Enbrel en zeer tevreden kan na één dag niet zo lekker te zijn door de injectie en bijwerkingen van de Enbrel, de rest van de week weer functioneren. Beter dan het daarvoor lange tijd is geweest!!

10-08-2015 | Vrouw | 20
Juveniele reumatoïde artritis
Ik gebruik het in combinatie met prednison, arcoxia en methotrexaat. Sinds Enbrel erbij is gekomen, gaat het een stuk beter. Alleen heb ik wat problemen met de dop van de injecties af te halen. Ook heb ik steeds vaker last van jeuk rond de plek waar ik gespoten heb.

27-07-2015 | Vrouw | 60
Psoriasis
Na tien jaar metotrexaat te gebruiken, moeten overstappen op enbrel omdat ik heel onpasselijk werd van meto. Enbrel is minder effectief dan de meto, want er komen plekjes pso opzetten en ik zit nog in de opstartfase van 2 inspuitingen per week. Ik weet niet hoe het verder zal lopen. Tot nu toe geen bijwerkingen. Inspuiten in mijn dij was pijnlijk zelfs al haalde ik de pen [lees meer...]40' voordien uit koelkast, maar in mijn buik spuiten is prima. Ik voel niets.

20-07-2015 | Vrouw | 54
Reumatoïde artritis
De injectie helpen wel goed, maar met een hoop bijwerkingen. Zoals haaruitval, infecties. met name de blaas en luchtwegen. Maar zonder deze injectie van enbrel zou ik niet kunnen lopen.

03-02-2015 | Man | 55
Reumatoïde artritis
Slechts 3 maanden gebruikt laten. Werkte uitstekend, moest helaas stoppen door ernstige huiduitslag.

06-01-2015 | Vrouw | 20
Reumatoïde artritis
Ik ben 20 jaar, heb reeds 5 jaar reuma.. Al verschillende medicaties geprobeerd, tot hiertoe hielp geen enkel medicijn. Maar sinds ik 3 maand geleden met Enbrel begonnen ben, heb ik amper nog last.. Ik zou het niet meer kunnen missen! Ik had in het begin wel wat schrik van Enbrel (had al Humira gebruikt, ook een voorgevulde pen, heel veel last van tijdens het spuiten). Enb[lees meer...]rel is veel minder pijnlijk als Humira, enkel krijg ik een warme, rode plek op de plek van inspuiting, die 5-tal dagen blijft.. En ook nog eens verschrikkelijk jeukt! Maar al bij al zou ik het iedereen aanraden want ik heb er echt baat bij.

24-02-2014 | Man | 47
Artritis psoriatica
Begin 2012 is bij mij artritis psoriatica vastgesteld. Ik had er al veel te lang mee gelopen, mede door een ongezonde angst voor artsen. Ik kreeg eerst mtx tabletten voorgeschreven, begonnen bij 10mg/ week. Doel was om 25mg/week te bereiken bij 20mg kreeg ik teveel bijwerkingen. Gezakt naar 15mg maar ook dat hielp niet. Overgestapt op 15mg mtx injecties. Bijwerkingen waren[lees meer...] minder, maar bleven. Middel werkte overigens wel goed maar niet goed genoeg. Eind 2012 kreeg ik naast de mtx injecties Enbrel 1x/week voorgeschreven. En al na de eerste spuit had ik geen pijn meer, en zonder noemenswaardige bijwerkingen.. Een wondermiddel! In combinatie met een paar maanden UV-B therapie was mijn huid nagenoeg schoon en kon ik zomers weer korte kleren dragen. Nooit meer verbergen hoopte ik. Echter sinds een tijdje heb ik last van constante moeheid en extreem hoge bloeddruk. Ik zou het heel erg vinden als ik met Enbrel moest stoppen, want het heeft mijn leven weer zin gegeven. Hopelijk kan de hoge bloeddruk onder controle gebracht worden...