Ervaringen met Enbrel

zwakte in onderbenen Duizeligheid

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (281 meningen)
Azathioprine (144 meningen)
Remicade (127 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

20-05-2015 | Vrouw | 50
etanercept (25mg)
Psoriasis
Ook ik heb veel ernstige bijwerkingen gehad door de enbrel helaas, want de psoriasis ging weg. Maar moest helaas na een half jaar stoppen, hartproblemen, afname witte bloedplaatjes.

25-12-2011 | Man | 50
Ziekte van Bechterew
Als gebruiker van het medicijn van Embrel ben ik zeer te vreden ik gebruik het nu al zo'n ruim 5 jaar (spuiten 2x per week 25mg) vanaf week 1 voel ik mij een stuk beter en kan eigenlijk alles weer doen, had ik het maar eerder gebruikt denk ik wel eens dan had de schade beperkt gebleven! Alleen bij veel gebruikers komt toch de vraag hoe gaat mijn zorgverzekering dat ver[lees meer...]goeden? en hoe gaan ze daar de komende jaren mee om? dat kan ik niet goed terug vinden helaas, gaarne een reactie!

05-08-2011 | Vrouw | 50
Reumatische artritis
Na 3 weken gebruik en (bloed)controle bij reumatoloog waren de reumatologische ontstekingswaarden die na 2 jaar gebruik met methotrexaat in combinatie met prednisolon nog steeds niet gedaald waren, tot ongeveer 0 gedaald. Gebruik via pen heeft tot nog toe geen centje pijn opgeleverd en een paar seconden onprettig gevoel tijdens het spuiten neem ik voor lief (staat toch nie[lees meer...]t in verhouding met bij elke stap met pijn rondlopen, mijn RA zit overigens in mijn enkels). Om in aanmerking te komen voor Enbrel moest ik eerst Plaquenil slikken, daar had ik als bijwerking duizeligheid van (stond ook in de bijsluiter beschreven). Verder is mijn gezicht bij tijd en wijle opgezet maar ben er dus niet achter of dit door de Enbrel of Plaquenil veroorzaakt wordt. Misschien heeft iemand diezelfde ervaring, dat hoor ik dan graag. Ook heb ik na gebruik van het een of ander lever c.q. pigmentvlekken (de donkere versie) in mijn gezicht. Ook hoor ik graag of iemand daar last van heeft na gebruik van Enbrel of Plaquenil.

26-06-2015 | Vrouw | 51
Reumatoïde artritis
Enbrel sloeg gelijk aan en sindsdien mijn leven terug. Het prikken kan soms pijn doen, maar dat weet je nooit van te voren, heeft niets met de pen te maken. En als het pijn doet dan duurt dat hooguit 10 seconden. Heel af en toe lichte zwelling als reactie, maar dat mag geen naam hebben. Ik ben er blij mee, een hoge dosis MTX was voor mij weinig effectief en gaf veel meer, [lees meer...]minder leuke bijwerkingen.

29-06-2014 | Vrouw | 51
Artritis psoriatica
Ik gebruik sinds 6 weken Enbrel voor zeer ernstige psoriasis en artritis psoriatica. Mijn huid begint er ets beter uit te zien maar de gewrichtspijnen worden steeds erger. Ook ben ik steeds ziek, ik heb al mijn bijholtes al ontstoken gehad en heb nu oorontsteking. Ik ben sinds ik Enbrel gebruik 15 kilo afgevallen omdat ik totaal geen trek meer heb in eten, met moeite krij[lees meer...]g ik een paar hapjes weg. Ook heb ik het gevoel al 6 weken griep te hebben en ben ik erg moe. Ik heb ook veel last van krampen in mijn benen, voeten, en handen en last van trillende spiertjes. Volgens de arts die het heeft voorgeschreven moet ik het nog even de tijd geven. Hij denkt dat deze klachten overgaan na enkele maanden gebruik. Ik hoop dat het snel beter gaat want zo is het ook niks.

23-01-2011 | Vrouw | 52
Bechterew
ik ben erg vatbaar voor virussen en bateries. bijwerking vermoeidheid. ik moet beweging en rust afwisselen.

09-10-2017 | Vrouw | 53
etanercept (25mg)
Ziekte van Bechterew
Na jaren lang tobben, niet om kunnen draaien in bed. zelf haast niet overeind komen. Heeft mijn orthopeed een scan laten maken en meteen door gestuurd naar de reumatoloog. Eerst heel veel pijnstilling gehad en daarna overgegaan op enbrel. Er ging een wereld voor mijn open. Als ik spuit gaat het goed, nu 2 keer per week 25 Mg. Wel regelmatig verkouden, omdat mijn weerstand[lees meer...] lager is.

12-02-2016 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
ik haal 's avonds de enbrel pen uit de koelkast, dan doe ik de pen de volgende ochtend in mijn bh tussen mijn borsten en na ongeveer 1 uur dien ik de pen toe, nu totaal geen pijn meer met spuiten, de mannen moeten misschien een ander plekje zoeken 😜.

07-01-2011 | Vrouw | 53
RA
Bij mij werkt embrel heel goed, ben erg tevreden... tevreden, nee gelukkig. Ik kon niets meer, o.a. geen knijper meer inknijpen en ben door embrel, zonder andere bijkomende ellende/klachten, verlost van de pijnlijke ontstekingen (van kaken tot tenen) en heb mijn leven weer terug. Uiteraard is er behoorlijk wat schade aangebracht voordat ik embrel ging gebruiken dus mijn be[lees meer...]perkingen mag ik wel houden natuurlijk maar mij hoor hierover je niet klagen. Hier kan ik prima me leven en ben er gelukkig mee! Door gordelroos moest ik even stoppen met spuiten en na een maand of 2 wist ik weer waarom ik het nodig had. Ik was even nieuwsgierig hoelang ik zonder kon. Ben dus snel weer gaan spuiten en na een maandje waren de ontstekingen weer onder controle. Hiervoor had ik al veel gehad maar moest er altijd iets bij slikken, o.a. MTX in pil en spuitjes gehad dat werkte ook prima maar mijn lever was het er niet mee eens en ik moest stoppen, Humira gehad, die niet veel voor me kon betekenen alleen in samenwerking met diverse soorten ontstekingsremmers waar ik dus ook niet goed tegen kan en veel jeuk van krijg, ontstekingen in je gewrichten is geen lolletje maar jeuk ook niet kan ik je vertellen. Nu helemaal happy .... geen andere medicijnen nodig alleen maar 1 keer in de week een prikje en het is onder controle. Ik hoop dat het voor meer mensen zo goed werkt!! Succes!

12-09-2016 | Vrouw | 54
Artritis psoriatica
Begin maart 1989 6weken na de geboorte van mijn tweede kind stond ik smorgens op met een dikke vinger en dikke midden teen. Na drie maanden wisten ze dat ik reuma psoriasis had. Ondertussen had ik ook ontsteking kaakgewricht, kreeg mond niet meer open. Ik heb in de begin periode cortisone gekregen in vinger gewrichten en kaak gewricht met gevolg van misvormde vingers tene[lees meer...]n en afbrokkeling kaak gewricht. Na een heel reeks medicijnenen allemaal tevergeefs leefde ik nog alleen op pijnstillers februari 1999 vroeg de reumatoloog mee te doen met enbrel laatste redmiddel want alles was uit geprobeerd. Na een paar inspuitingen ging het al veel beter en kon ik de pijnstillers afbouwen. Ik heb ook geen misvormingen bij gekregen. Nu heb ik fibromyalgie weet iemand of dit het gevolg is van langdurig gebruik van enbrel?

20-07-2015 | Vrouw | 54
Reumatoïde artritis
De injectie helpen wel goed, maar met een hoop bijwerkingen. Zoals haaruitval, infecties. met name de blaas en luchtwegen. Maar zonder deze injectie van enbrel zou ik niet kunnen lopen.

03-02-2015 | Man | 55
Reumatoïde artritis
Slechts 3 maanden gebruikt laten. Werkte uitstekend, moest helaas stoppen door ernstige huiduitslag.

22-03-2012 | Vrouw | 55
etanercept
Na 3 maanden injecties van Enbrel, ben ik zeer tevreden met het resultaat behalve stijfheid in mijn handen 's ochtends. Ter informatie: - Om ontsteking te voorkomen op de plaats van de injectie, neem ik het homeopatische middel, 2 doses Apis Mellifica 9 granules (1 de avond voor de injectie en dezelfde hoeveelheid de dag van de injectie) en Belladonna, 9 granules als de r[lees meer...]oodheid warm aanvoelt.

24-05-2021 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Ik gebruik dit middel vrij lang ,ik was 34 jaar toen ik reumaroideartrites ik ben nu 56. kreeg. na een jaren de vraag of ik Benepalie wilde proberen om dat het goedkoper is , ik wilde dit proberen maar na de zevende week kreeg ik epilepsie met toeters en bellen naar het ziekenhuis . Na nog eens 6 weken weer een epileptische aanval en weer op naar het ziekenhuis Mi[lees meer...]jn reumatoloog zei dat het het zelfde is als Enbrel , maar ik heb wel gevraagd of ik Enbrel terug kon krijgen , dit was oke , nu weer enkele jaren verder en geen last meer gehad van epilepsie dus waar heeft het dan aan gelegen ., In mijn ogen aan de Benepalie Verder gaat het goed nu ik weer Enbrel gebruik .

14-08-2015 | Vrouw | 56
Reumatoïde artritis
Spuit sinds een jaar of 7 Enbrel en mtx, ging tot nu toe best heel goed. De pijn van het spuiten van enbrel kan je ietwat tegengaan door de injectie een poosje op kamertemperatuur te laten komen, dan doet het spuiten vaak veel minder pijn!! Maar de werking van enbrel wordt de laatste tijd minder en er wordt nu gesproken over e.v.t andere medicatie, wat dat gaat worden is[lees meer...] nog niet bekend en het vervelende is dat mijn reumatoloog in okt. weggaat en ik dus naar iemand anders moet en dan maar kijken hoe die over de dingen denkt. Krijg steeds meer last weer van hevige ontstekingen, dus ik ben wel toe aan iets anders om het zo maar te zeggen, maar enbrel heeft heel veel voor mij gedaan de afgelopen 7 jaar was er altijd heel blij mee kon weer dingen doen die ik anders echt niet had gekund.

10-01-2015 | Man | 56
Ziekte van Bechterew
Sinds mijn 16e ´reuma`. Door veel bewegen ging dat uiteindelijk erg goed tot 15 jaar geleden. De pijn werd meer en stijfheid nam toe. Toen, na 35 jaar werd Bechterew als diagnose gesteld. Na gebruik van diverse medicijnen, oogontstekingen e.d. n kwam in 2004?? Enbrel beschikbaar voor een beperkte groep Bechterew patiënten. Via de huisarts werd ik getipt en de reumatoloog g[lees meer...]ing hier in mee. Vanaf de eerste dag na de eerste injectie klachtenvrij, ben nog volop in het arbeidsproces en verbouw zelf een huis. Kortom al jaren geen last meer. Alleen een experiment met de voor gevulde spuiten liep niet goed, het conserveringsmiddel gaf een reactie met rode en jeukende spuitplekken tot gevolg. Gebrui gewoon de poeder die je moet klaar maken.