etanercept

Reumatoïde artritis (49 meningen)
Artritis psoriatica (18 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (266 meningen)

21-04-2010 | Man
Reuma artritis

15-04-2010 | Vrouw
Reuma
sinds ik enbrel gebruik is er een hele nieuwe wereld open gegaan voor mij. ik kan mijn handen weer gebruiken en de pijn is een heel stuk minder geworden. ik mag nu ook de dexamethason stoppen, heerlijk hoor. ik heb zo ver ik kan zien geen last van bijwerkingen wat ik wel van de mtx heb.

23-03-2010 | Man
Bechterew
na vele slechte verhalen gelezen te hebben op internet, toch zelf gaan gebruiken en het is super. ik gebruik nu een maand en merk al verschil. ik heb ook geen bijwerkingen en alle verhalen op internet waren negatief. nou ik ben erg positief

25-07-2020 | Man | 9
etanercept (25mg)
Juveniele reumatoïde artritis

21-05-2015 | Vrouw | 17
Psoriasis
Sinds groep 6 van de lage school heb ik last van erge psoriasis. Sinds mijn 16e gebruik ik Enbrel voor mijn psoriasis. Dit is echt een super middel! In het begin had ik niet eens huid om te kunnen prikken omdat het zo heftig was. Na een maand nam dit af en nu ben ik helemaal schoon! Ik ben onwijs blij met dit medicijn! Van de bijwerkingen heb ik gelukkig geen last. Ik ben [lees meer...]wel vaak verkouden omdat een deel van mijn immuunsysteem niet werkt maar hier heb ik gelukkig niet al te veel last van.

11-07-2016 | Man | 19
Reumatoïde artritis
Sinds ongeveer 2 maanden gebruik ik Enbrel (1 injectie per week, 50 ml.) Vanaf de eerste spuit merkte ik gelijk een groot verschil. De ontstekingen werden rustiger en mijn gewrichten zijn een stuk minder gezwollen. Na deze twee maanden heb ik helemaal geen last gehad van bijwerkingen (!). Ik was er in het begin wel bang voor, maar tot nu toe heb ik geen bijwerkingen ervare[lees meer...]n. Voordat ik Enbrel gebruikte heb ik Naproxen, Diclofenac en Methotrexaat gebruikt. Deze medicijnen gaven heel veel bijwerkingen en geen werking. Enbrel werkt voor mij heel erg goed, waar de andere medicijnen niet werkten. Op 19 jarige leeftijd kon ik nauwelijks sporten zonder ernstige gewrichtspijn. Sinds ik Enbrel gebruik kan ik weer sporten zoals ik gewend ben en heb ik geen last meer van mijn gewrichten. Ik gebruik de voorgevulde spuit in plaats van de pen. Ik kan dit zeker aanraden. Met de spuit kun je zelf de snelheid bepalen en dit zorgt dat de spuit er met meer gemak in gaat en er minder irritatie van de huid plaatsvindt. Het is wel aan te raden om de Enbrel een half uur tot drie kwartier van te voren uit de koelkast te halen. De kou van de injectie kan ongemakkelijk voelen. De injecties zijn voor mij ook pijnloos.

10-08-2015 | Vrouw | 20
Juveniele reumatoïde artritis
Ik gebruik het in combinatie met prednison, arcoxia en methotrexaat. Sinds Enbrel erbij is gekomen, gaat het een stuk beter. Alleen heb ik wat problemen met de dop van de injecties af te halen. Ook heb ik steeds vaker last van jeuk rond de plek waar ik gespoten heb.

06-01-2015 | Vrouw | 20
Reumatoïde artritis
Ik ben 20 jaar, heb reeds 5 jaar reuma.. Al verschillende medicaties geprobeerd, tot hiertoe hielp geen enkel medicijn. Maar sinds ik 3 maand geleden met Enbrel begonnen ben, heb ik amper nog last.. Ik zou het niet meer kunnen missen! Ik had in het begin wel wat schrik van Enbrel (had al Humira gebruikt, ook een voorgevulde pen, heel veel last van tijdens het spuiten). Enb[lees meer...]rel is veel minder pijnlijk als Humira, enkel krijg ik een warme, rode plek op de plek van inspuiting, die 5-tal dagen blijft.. En ook nog eens verschrikkelijk jeukt! Maar al bij al zou ik het iedereen aanraden want ik heb er echt baat bij.

23-12-2011 | Vrouw | 20
etanercept
Ik gebruik op dit moment ongeveer 8 maanden dit medicijn. Voor mijn artritis psoriatica. Hiervoor heb ook MTX gebruikt in combinatie met prednison. Ik heb totaal geen bijwerkingen van de Enbrel, had in het begin alleen moeite met spuiten( de pen wilde niet altijd werken) maar sinds ik in mijn armen ben gaan spuiten is dit probleem verholpen. Ik spuit mezelf 1 x pw op v[lees meer...]rijdag maar dinsdag af en toe al wel weer het idee dat ik er nog 1 kan gebruiken.. dit had ik in het begin totaal niet maar sinds vier weken ongeveer wel. Hebben meer mensen hier ervaring mee ?

26-04-2012 | Vrouw | 21
Psoriasis
sinds oktober 2011 gebruik in Enbrel i.v.m psoriasis en ik ben er zeer tevreden over. In het begin gebruikte ik de my- click dit was overgens geen succes en ben over gestapt op de voorgevulde injecties. een ieder die moeite heeft met de my- clicks raad ik absoluut de voorgevulde aan. ik kan gewoon gaan zwemmen zonder dat ik me voel als een kermisatractie waar ze naar sta[lees meer...]ren. ook ik ben wel huiverig voor de toekomst met dit medicijn aangezien ik nog erg jong ben. de tijd zal het leren

15-11-2017 | Vrouw | 22
Artritis psoriatica
Ik ben nu al een aantal maanden aan het spuiten en mijn ontstekingswaarde is van 19 naar 3 gegaan. ik kan bijna alles weer doen

17-08-2016 | Vrouw | 22
Artritis
Ik kreeg pijnlijke voet- en achillespeesontstekingen. Daarna de andere gewrichten. Tot ik overal pijn had en niet meer kon wandelen/bewegen zonder pijn. Met enbrel is de pijn nu beperkt tot waar het begonnen is, voeten en achillespees. Ik kan terug wandelen, zij het beperkt.

27-07-2012 | Man | 23
Ziekte van Bechterew
Ik ben 23 jaar oud en heb 's sinds mijn 16e erge rug- bekkenklachten. Veel fysiotherapie gehad, verschillende doktoren gezien, maar uiteindelijk kwam ik er pas op mijn 22 achter dat ik de ziekte van Bechterew heb. Ik ben enorm tevreden over Enbrel en zou het iedereen met dezelfde klachten kunnen aanbevelen. Het injecteren doet echter behoorlijk pijn, maar ik heb het er gr[lees meer...]aag voor over. Waar ik eerst niet meer kon rennen en mank liep, kan ik nu weer normaal fuctioneren. Ik vroeg me echter het volgende af. De pijnbestrijding en de onderdrukking van de ontstekingen gebeurd prima door dit medicijn, maar is het ook zo dat het de slijtage van je gewrichten verminderd?

16-02-2018 | Vrouw | 25
etanercept (25mg)
Reumatoïde artritis
Hallo, ik gebruik de Enbrel injecties nu ondertussen al 9 jaar. ik ben geboren met kinderreuma en heb dus meer als de helft van mijn leven medicatie geslikt. ledertrexate was bij een grote tegenvaller, ik werd hier heel misselijk en depressief van.. ook heb ik Medrol en andere cortizonen ingenomen. nu bijna 9 jaar lang gebruik ik de Enbrel spuiten, dit was voor mij een[lees meer...] nieuwe wereld die openging. Naar gelang de pijn zet ik de spuit oftewel 1x/week oftewel om de 2 weken oftewel 1x per maand, dit varieert van seizoen tot seizoen. Ik raad het iedereen aan! Dankje Enbrel om mijn leven menselijk en draagbaar te maken. Gr

25-08-2011 | Vrouw | 25
Artritis psoriatica en psoriasis
Ik heb een keer gespoten na ruim drie mmaanden geen medicijnen te hebben gebruikt voor de reuma vanwegen bijwerkingen van de humira en simponi en nog twee andere en ook bij werkingen van eerdere medicijnen zoals MTX. Dus hoopte dat dit zou gaan werken. Maar na 10 minuten na het spuiten begonnen de bijwerkingen heel erg duizelig kon nauwelijks op mijn benen staan, later de [lees meer...]middag zat ik over mijn bovenn lijf en gezicht onder de onderhuidse bloed puntjes(die waren de dag erna gelukkig a;l een stuk minder) de volgende ochtend nog steeds duizelig en gevoel van gedronken te hebben (wat ik niet gedaan had wan t drink geen alchol) in de loop van de dag kon ik geen eten meer verdragen dus toen ziekenhuis gebeld de dagen daarop volgend bleef de duizilgheid aanhouden en ben ik een keer flauwgevallen, en was ik extreem moe. maandag reumatoloog gesproken mag niett meer spuiten. we zijn nu een week verder en gaat nu langzaam aan beter. (Red; Ter informatie voor de lezer: MTX = methotrexaat)

17-07-2013 | Vrouw | 26
Reumatoïde artritis
Ik ben inmiddels 26 jaar en heb nu een paar jaartjes Reuma. Heb echt bijna alle medicijnen geprobeerd, niets scheen te werken. Tot ik in januari overging naar Enbrel in combinatie met MTX. Had binnen een paar weken geen last meer, alleen is het spuiten niet prettig en had echt wel wat bijwerkingen. Hield niet zoveel eten binnen. Dat vond ik nog niet het grootste probleem, [lees meer...]ik kreeg puistjes (ontstekingen) in mijn gezicht! Ben toen overal mee gestopt, spiraaltje, roken, alleen gezond eten. Niets hielp, tot ik 3 maanden van het medicijn af was. Wel weer pijn uiteraard, maar me huid was volledig hersteld. Ik ben inmiddels wel weer begonnen met Enbrel (1x in de 2 weken) maar dan zonder de MTX. Alleen een beetje Diclofenac. Maar me huid begint al weer ontstekingen te vertonen. Echt niet tof, want werkt echt goed! Ondanks het natuurlijk gewoon troep is dat je in je lijf spuit, het hielp me van de pijn af. (vingers, polsen en borst. soms enkel) Nou vroeg ik me af of er meer mensen zijn die er last van hebben. (btw ik heb nu sinds ik weer ben begonnen ook rode plekken van het spuiten, onwijs dik en warm. Daarvoor nooit last gehad)

Thyrax Duotab (871) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (597) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (558) - Antibiotica - penicillines breedspectrum