etanercept

Reumatoïde artritis (48 meningen)
Artritis psoriatica (17 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (260 meningen)
Azathioprine (137 meningen)
Remicade (124 meningen)
Imuran (56 meningen)
Arava (45 meningen)

22-06-2012 | Vrouw | 58
Ziekte van Bechterew
Sinds 3 jaar gebruik ik enbrel, en ben daardoor een ander mens geworden. Ik ben 58 jaar en werk weer na 25 jaar in huis te zijn geweest. Heb geen tot weinig last van ontstekingen. Wel ongeveer 3x per jaar een slijmvliesontsteking in de keel. En verder gauw moe, maar dat had ik zonder spuiten ook. Ik spuit 1x per week 50 mg in mijn buik, in mijn been was zeer pijnlijk, dit [lees meer...]bevalt beter.Verder kan ik weer zitten op elke stoel en wandel en fiets als ieder ander. Wat de toekomst geeft........ik weet het niet, maar ik geniet met volle teugen. Voor mij is leven met de ziekte van bechterew weer kwaliteit. En kan het iedereen aanbevelen, die geen andere mogelijkheid meer heeft.

26-11-2018 | Vrouw | 59

22-01-2018 | Vrouw | 59
Reumatoïde artritis
De vermoeidheid kan ook komen van Vit B12 tekort is mijn ervaring. Sinds ik van vitakruid vit B12 adenosylcobalamin 5000mcg gebruik geen vermoeidheid meer. Werkzaam bij mij vanaf een week gebruik, dagelijks laten smelten onder de tong.

27-07-2015 | Vrouw | 60
Psoriasis
Na tien jaar metotrexaat te gebruiken, moeten overstappen op enbrel omdat ik heel onpasselijk werd van meto. Enbrel is minder effectief dan de meto, want er komen plekjes pso opzetten en ik zit nog in de opstartfase van 2 inspuitingen per week. Ik weet niet hoe het verder zal lopen. Tot nu toe geen bijwerkingen. Inspuiten in mijn dij was pijnlijk zelfs al haalde ik de pen [lees meer...]40' voordien uit koelkast, maar in mijn buik spuiten is prima. Ik voel niets.

20-09-2011 | Vrouw | 62
Artritits Psoriatica
Gevoel zwaar overspannen te zijn. Trillen, hartkloppingen en jankerig. Lijk niet meer georiënteerd. Kortom: zwaar de weg kwijt! Nooit eerder gehad. Er is ook niets in mijn leven veranderd dat dit rechtvaardigd. Gekgenoeg valt dit samen met een plotseling en geweldige resultaat van Enbrel: volledig pijnvrij. Loop weer op gewone schoenen en fiets weer na jaren scootmobiel. L[lees meer...]oop weer de trap na jaren traplift. Als het overspannen gevoel van Enbrel komt zal ik moeten stoppen want het is echt heel hevig. Vraag mij af, als dat vaker gebeurt of ik mijzelf dan nog in de hand heb. Maar de hamvraag: komt het van de Enbrel, zijn er meer personen met deze ervaring? Afz. Fenny

07-11-2012 | Man | 63
Artritis
Gebruik meer als 10 jr Enbrel.diagnose art psoriatica.99 % vrij van huidklachten.slechts lichte stijfheid van gewrichten welke makkelijk verdwijnt bij bewegen.Werkt dus uitstekend bij mij nadat ik vele andere medicijnen heb gebruikt waar ik dood ziek van werd! Neoral,plaquenil,MTX enz enz. kan nu weer "alles" doen,sport en spel enz. Ebrel voor mij een zegen!

27-08-2019 | Man | 64
etanercept (50mg/ml)
Ik heb de ziekte van bechterew kreeg het voorgeschreven voor m,n ochtend stijfheid En ben er 100 procent van opgeknapt betreft de stijfheid , maar wel nog oogontsteking en vooral m,n nek daar heb ik nog wel last van

03-05-2018 | Man | 64
etanercept (25mg)
Psoriasis
Orale medicatie gaf te veel bijwerkingen. Enbrel prima middle op handen na psoriasis onder controle.

24-08-2019 | Man | 65
etanercept (50mg/ml)
ik ben een vrouw van 65 jaar en al 40 jaar de bechterew ,ik gebruik al 20 jaar enbrel , de stijfheid nam al gauw af , de moeheid duurde wel een jaar of 5 dat dat minder werd , regenboogvliesontsteking nog wel een keer per jaar , en pij gaat ook goed , omdat alles stabiel is wil ik proberen om 1 keer in de 14 dagen te gaan spuiten, ben benieuwd wie heeft er ook ervar[lees meer...]ing mee

05-12-2018 | Man | 68
Artritis psoriatica
Tot 2017 heel veel ontstekingspijn in gewrichten en op diverse plaatsen psoriassis, na de start Enbrel al snel beter. Op dit moment eind 2018 nergens last van, kan alles weer doen.

06-11-2015 | Man | 71
Reumatoïde artritis
Zeer effectief geneesmiddel. Bij te hoge dosering ernstige last gehad van tintelende onderbenen. Na vermindering dosering geen last meer van deze bijverschijnselen.

02-10-2017 | Man | 72
Reumatoïde artritis
Na jarenlang tobben met Lyme uiteindelijk diagnose RA, na vele andere medicatie op Enbrel 1x pw, voelde na drie weken de pijn duidelijk verminderen. Na een aantal jaren thans 1x per 4 weken injectie.

24-04-2016 | Man | 72
Reumatoïde artritis
Enbrel gebruik ik nu zo'n 5 1/2 jr. Product bevalt goed.

10-02-2014 | Vrouw | 72
Reumatoïde artritis
Na gebruik van Enbrel nam de pijn niet af. De bijwerkingen waren echter zodanig dat mijn vrouw steeds verder achteruit ging voor wat betreft het lopen. In de wetenschap dat Enbrel kanker zou kunnen veroorzaken en bovendien de afweer sterk vermindert, hebben we besloten onmiddelijk te stoppen. Henk

09-07-2019 | Man | 75
Artritis psoriatica
Sinds drie maanden 1x per week Embrel 50 Mg middels myclic pen. Controle bij Reumatoloog daar bleek de ontstekings waarde van 43 naar 0, dit is voor mij ongelooflijk, het HB ging van 6.5 naar 7,7, voor een man moet dat 8.3!zijn dus ik hoop dat dit gaat lukken. De psoriasis plekken zijn in zijn geheel verdwenen. Ik heb wel meer last van Galbulten!

26-05-2020 | Man | 76
Darmproblemen - diarree
1 x per twee weken (zondags) injecteer ik het middel Enbrel, de derde dag hiervan begint bij mij met diarree en eind van de week begint het weer te stabiliseren. De ontstekingswaarden in het bloed zijn naar 0 terug gelopen.