Ervaringen met Enbrel

etanercept

Duizeligheid zwakte in onderbenen

Artritis psoriatica (18 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (282 meningen)

25-07-2020 | Man | 9
Juveniele reumatoïde artritis

27-08-2019 | Man | 64
etanercept (50mg/ml)
Ik heb de ziekte van bechterew kreeg het voorgeschreven voor m,n ochtend stijfheid En ben er 100 procent van opgeknapt betreft de stijfheid , maar wel nog oogontsteking en vooral m,n nek daar heb ik nog wel last van

24-08-2019 | Man | 65
etanercept (50mg/ml)
ik ben een vrouw van 65 jaar en al 40 jaar de bechterew ,ik gebruik al 20 jaar enbrel , de stijfheid nam al gauw af , de moeheid duurde wel een jaar of 5 dat dat minder werd , regenboogvliesontsteking nog wel een keer per jaar , en pij gaat ook goed , omdat alles stabiel is wil ik proberen om 1 keer in de 14 dagen te gaan spuiten, ben benieuwd wie heeft er ook ervar[lees meer...]ing mee

22-07-2019 | Vrouw | 48
Artritis psoriatica
Na jaren mtx geslikt en ook gespoten te hebben eerst daarnaast Enbrel gaan gebruiken. Eerder ook Humira maar daar maakte ik antistoffen tegen. De mtx gaf teveel bijwerkingen en nu gebruik ik de enbrel 25 mg soms 1x per week soms 2x per week. Tegen de reuma werkt het redelijk goed, voor de psoriasis gebruik ik enstilar schuim erbij. Bijwerking is wel heel veel horst periode[lees meer...]s en snel vatbaar, vaak ziek en verkouden daardoor. Fijn om andere reacties te lezen nu ik met een hele zere knie zit door overbelasting.

05-12-2018 | Man | 68
Artritis psoriatica
Tot 2017 heel veel ontstekingspijn in gewrichten en op diverse plaatsen psoriassis, na de start Enbrel al snel beter. Op dit moment eind 2018 nergens last van, kan alles weer doen.

03-11-2018 | Vrouw | 34
Artritis
Vanwege arthritis enkel in de voeten dit medicijn gaan gebruiken. Andere reumaremmers werd ik hondsberoerd van en ik was dus erg huiverig om te beginnen. Pas na 10 injecties begon het te werken en bij de 14e injectie kon ik weer stukjes lopen zonder krukken. Fantastisch!

26-08-2018 | Man | 29
Artritis psoriatica
Na een hoop trammelant met MTX overgegaan op enbrel. werkt echt perfect ! wel ben ik net als met MTX veel sneller verkouden.

16-02-2018 | Vrouw | 25
Reumatoïde artritis
Hallo, ik gebruik de Enbrel injecties nu ondertussen al 9 jaar. ik ben geboren met kinderreuma en heb dus meer als de helft van mijn leven medicatie geslikt. ledertrexate was bij een grote tegenvaller, ik werd hier heel misselijk en depressief van.. ook heb ik Medrol en andere cortizonen ingenomen. nu bijna 9 jaar lang gebruik ik de Enbrel spuiten, dit was voor mij een[lees meer...] nieuwe wereld die openging. Naar gelang de pijn zet ik de spuit oftewel 1x/week oftewel om de 2 weken oftewel 1x per maand, dit varieert van seizoen tot seizoen. Ik raad het iedereen aan! Dankje Enbrel om mijn leven menselijk en draagbaar te maken. Gr

14-01-2018 | Man | 58
Artrose
Na 25 jaar diagnose RA, gebruik ik sinds augustus 2011 Enbrel (injectie 25ml 1x per week) Voor die tijd heb ik het gehele spectrum van mediciijnen voorbij zien komen, temeer omdat we een lange periode ook een kinderwens hadden. Niets daarvan was echt effectief, waaronder Injecties met MTX, wat een drama was. Ik was daar 2dagen erg misselijk van, wat de eetlust niet ten g[lees meer...]oede kwam. Sinds het gebruik van Enbrel en een zeer lage MTX (tablet) dosering is de balans gevonden en kan ik normaal functioneren binnen een bepaalde marge. Voor mij is Enbrel het wondermiddel.

15-11-2017 | Vrouw | 22
Artritis psoriatica
Ik ben nu al een aantal maanden aan het spuiten en mijn ontstekingswaarde is van 19 naar 3 gegaan. ik kan bijna alles weer doen

12-11-2017 | Vrouw | 58
Artritis
vanaf de eerste week hielp Enbrel mij van de pijn af, ik moet wel 6 tabletjes mtx erbij slikken

09-10-2017 | Vrouw | 53
Ziekte van Bechterew
Na jaren lang tobben, niet om kunnen draaien in bed. zelf haast niet overeind komen. Heeft mijn orthopeed een scan laten maken en meteen door gestuurd naar de reumatoloog. Eerst heel veel pijnstilling gehad en daarna overgegaan op enbrel. Er ging een wereld voor mijn open. Als ik spuit gaat het goed, nu 2 keer per week 25 Mg. Wel regelmatig verkouden, omdat mijn weerstand[lees meer...] lager is.

02-10-2017 | Man | 72
Reumatoïde artritis
Na jarenlang tobben met Lyme uiteindelijk diagnose RA, na vele andere medicatie op Enbrel 1x pw, voelde na drie weken de pijn duidelijk verminderen. Na een aantal jaren thans 1x per 4 weken injectie.

20-04-2017 | Man | 44
Reumatoïde artritis
Last van mijn ogen wordt nu met de dag meer.

13-02-2017 | Vrouw | 42
Ziekte van Bechterew
Makkelijk toe te dienen, hoef hierdoor niet dagelijks medicijnen te slikken (daar had ik veel bijwerkingen bij) en ik merk direct verschil als ik het medicijn gebruik. Heb het een tijdje niet gebruikt om zeker te zijn dat het door de medicijnen kwam dat het beter ging, maar dat heb ik geweten! Vol met ontstekingen...

12-09-2016 | Vrouw | 54
Artritis psoriatica
Begin maart 1989 6weken na de geboorte van mijn tweede kind stond ik smorgens op met een dikke vinger en dikke midden teen. Na drie maanden wisten ze dat ik reuma psoriasis had. Ondertussen had ik ook ontsteking kaakgewricht, kreeg mond niet meer open. Ik heb in de begin periode cortisone gekregen in vinger gewrichten en kaak gewricht met gevolg van misvormde vingers tene[lees meer...]n en afbrokkeling kaak gewricht. Na een heel reeks medicijnenen allemaal tevergeefs leefde ik nog alleen op pijnstillers februari 1999 vroeg de reumatoloog mee te doen met enbrel laatste redmiddel want alles was uit geprobeerd. Na een paar inspuitingen ging het al veel beter en kon ik de pijnstillers afbouwen. Ik heb ook geen misvormingen bij gekregen. Nu heb ik fibromyalgie weet iemand of dit het gevolg is van langdurig gebruik van enbrel?