etanercept

Reumatoïde artritis (48 meningen)
Artritis psoriatica (16 meningen)
Ziekte van Bechterew (14 meningen)
Psoriasis (13 meningen)
Gewrichtsontsteking (12 meningen)
Juveniele reumatoïde artritis (3 meningen)
Artrose (1 mening)
Auto-immuunziekte (1 mening)
Juveniele artritis (1 mening)

Methotrexaat (255 meningen)
Azathioprine (137 meningen)
Remicade (123 meningen)
Imuran (55 meningen)
Arava (43 meningen)

26-08-2018 | Man | 29
Artritis psoriatica
Na een hoop trammelant met MTX overgegaan op enbrel. werkt echt perfect ! wel ben ik net als met MTX veel sneller verkouden.

16-02-2018 | Vrouw | 25
Reumatoïde artritis
Hallo, ik gebruik de Enbrel injecties nu ondertussen al 9 jaar. ik ben geboren met kinderreuma en heb dus meer als de helft van mijn leven medicatie geslikt. ledertrexate was bij een grote tegenvaller, ik werd hier heel misselijk en depressief van.. ook heb ik Medrol en andere cortizonen ingenomen. nu bijna 9 jaar lang gebruik ik de Enbrel spuiten, dit was voor mij een[lees meer...] nieuwe wereld die openging. Naar gelang de pijn zet ik de spuit oftewel 1x/week oftewel om de 2 weken oftewel 1x per maand, dit varieert van seizoen tot seizoen. Ik raad het iedereen aan! Dankje Enbrel om mijn leven menselijk en draagbaar te maken. Gr

14-01-2018 | Man | 58
Artrose
Na 25 jaar diagnose RA, gebruik ik sinds augustus 2011 Enbrel (injectie 25ml 1x per week) Voor die tijd heb ik het gehele spectrum van mediciijnen voorbij zien komen, temeer omdat we een lange periode ook een kinderwens hadden. Niets daarvan was echt effectief, waaronder Injecties met MTX, wat een drama was. Ik was daar 2dagen erg misselijk van, wat de eetlust niet ten g[lees meer...]oede kwam. Sinds het gebruik van Enbrel en een zeer lage MTX (tablet) dosering is de balans gevonden en kan ik normaal functioneren binnen een bepaalde marge. Voor mij is Enbrel het wondermiddel.

15-11-2017 | Vrouw | 22
Artritis psoriatica
Ik ben nu al een aantal maanden aan het spuiten en mijn ontstekingswaarde is van 19 naar 3 gegaan. ik kan bijna alles weer doen

12-11-2017 | Vrouw | 58
Artritis
vanaf de eerste week hielp Enbrel mij van de pijn af, ik moet wel 6 tabletjes mtx erbij slikken

09-10-2017 | Vrouw | 53
Ziekte van Bechterew
Na jaren lang tobben, niet om kunnen draaien in bed. zelf haast niet overeind komen. Heeft mijn orthopeed een scan laten maken en meteen door gestuurd naar de reumatoloog. Eerst heel veel pijnstilling gehad en daarna overgegaan op enbrel. Er ging een wereld voor mijn open. Als ik spuit gaat het goed, nu 2 keer per week 25 Mg. Wel regelmatig verkouden, omdat mijn weerstand[lees meer...] lager is.

02-10-2017 | Man | 72
Reumatoïde artritis
Na jarenlang tobben met Lyme uiteindelijk diagnose RA, na vele andere medicatie op Enbrel 1x pw, voelde na drie weken de pijn duidelijk verminderen. Na een aantal jaren thans 1x per 4 weken injectie.

20-04-2017 | Man | 44
Reumatoïde artritis
Last van mijn ogen wordt nu met de dag meer.

13-02-2017 | Vrouw | 42
Ziekte van Bechterew
Makkelijk toe te dienen, hoef hierdoor niet dagelijks medicijnen te slikken (daar had ik veel bijwerkingen bij) en ik merk direct verschil als ik het medicijn gebruik. Heb het een tijdje niet gebruikt om zeker te zijn dat het door de medicijnen kwam dat het beter ging, maar dat heb ik geweten! Vol met ontstekingen...

12-09-2016 | Vrouw | 54
Artritis psoriatica
Begin maart 1989 6weken na de geboorte van mijn tweede kind stond ik smorgens op met een dikke vinger en dikke midden teen. Na drie maanden wisten ze dat ik reuma psoriasis had. Ondertussen had ik ook ontsteking kaakgewricht, kreeg mond niet meer open. Ik heb in de begin periode cortisone gekregen in vinger gewrichten en kaak gewricht met gevolg van misvormde vingers tene[lees meer...]n en afbrokkeling kaak gewricht. Na een heel reeks medicijnenen allemaal tevergeefs leefde ik nog alleen op pijnstillers februari 1999 vroeg de reumatoloog mee te doen met enbrel laatste redmiddel want alles was uit geprobeerd. Na een paar inspuitingen ging het al veel beter en kon ik de pijnstillers afbouwen. Ik heb ook geen misvormingen bij gekregen. Nu heb ik fibromyalgie weet iemand of dit het gevolg is van langdurig gebruik van enbrel?

17-08-2016 | Vrouw | 22
Artritis
Ik kreeg pijnlijke voet- en achillespeesontstekingen. Daarna de andere gewrichten. Tot ik overal pijn had en niet meer kon wandelen/bewegen zonder pijn. Met enbrel is de pijn nu beperkt tot waar het begonnen is, voeten en achillespees. Ik kan terug wandelen, zij het beperkt.

11-07-2016 | Man | 19
Reumatoïde artritis
Sinds ongeveer 2 maanden gebruik ik Enbrel (1 injectie per week, 50 ml.) Vanaf de eerste spuit merkte ik gelijk een groot verschil. De ontstekingen werden rustiger en mijn gewrichten zijn een stuk minder gezwollen. Na deze twee maanden heb ik helemaal geen last gehad van bijwerkingen (!). Ik was er in het begin wel bang voor, maar tot nu toe heb ik geen bijwerkingen ervare[lees meer...]n. Voordat ik Enbrel gebruikte heb ik Naproxen, Diclofenac en Methotrexaat gebruikt. Deze medicijnen gaven heel veel bijwerkingen en geen werking. Enbrel werkt voor mij heel erg goed, waar de andere medicijnen niet werkten. Op 19 jarige leeftijd kon ik nauwelijks sporten zonder ernstige gewrichtspijn. Sinds ik Enbrel gebruik kan ik weer sporten zoals ik gewend ben en heb ik geen last meer van mijn gewrichten. Ik gebruik de voorgevulde spuit in plaats van de pen. Ik kan dit zeker aanraden. Met de spuit kun je zelf de snelheid bepalen en dit zorgt dat de spuit er met meer gemak in gaat en er minder irritatie van de huid plaatsvindt. Het is wel aan te raden om de Enbrel een half uur tot drie kwartier van te voren uit de koelkast te halen. De kou van de injectie kan ongemakkelijk voelen. De injecties zijn voor mij ook pijnloos.

17-06-2016 | Man | 50
Gewrichtsontsteking
Na jaren pillen slikken, opnames en andere ellende besloot de arts mij Enbrel voor te schrijven. Al 4 dagen na de 1e injectie begon de verbetering. 4 mnd geleden kon ik mijn vingers bijna niet meer buigen en nu (juni) kan ik weer van alles pakken en doen. De pijn in de gewrichten is voor 90% afgenomen en ik ben weer een mobiel mens geworden en niet meer afhankelijk van der[lees meer...]den. Het gebruik van de injectiepen is simpel en ik spuit in mijn buik. Hier voel ik niets van en als je de spuit een half uurtje laat bijkomen uit de koelkast is het injecteren een eitje. Al met al ben ik een gelukkig mens en ben de arts dankbaar dat hij mij aan de Enbrel heeft gezet.

12-02-2016 | Vrouw | 53
Reumatoïde artritis
ik haal 's avonds de enbrel pen uit de koelkast, dan doe ik de pen de volgende ochtend in mijn bh tussen mijn borsten en na ongeveer 1 uur dien ik de pen toe, nu totaal geen pijn meer met spuiten, de mannen moeten misschien een ander plekje zoeken 😜.

26-06-2015 | Vrouw | 51
Reumatoïde artritis
Enbrel sloeg gelijk aan en sindsdien mijn leven terug. Het prikken kan soms pijn doen, maar dat weet je nooit van te voren, heeft niets met de pen te maken. En als het pijn doet dan duurt dat hooguit 10 seconden. Heel af en toe lichte zwelling als reactie, maar dat mag geen naam hebben. Ik ben er blij mee, een hoge dosis MTX was voor mij weinig effectief en gaf veel meer, [lees meer...]minder leuke bijwerkingen.

21-05-2015 | Vrouw | 17
Psoriasis
Sinds groep 6 van de lage school heb ik last van erge psoriasis. Sinds mijn 16e gebruik ik Enbrel voor mijn psoriasis. Dit is echt een super middel! In het begin had ik niet eens huid om te kunnen prikken omdat het zo heftig was. Na een maand nam dit af en nu ben ik helemaal schoon! Ik ben onwijs blij met dit medicijn! Van de bijwerkingen heb ik gelukkig geen last. Ik ben [lees meer...]wel vaak verkouden omdat een deel van mijn immuunsysteem niet werkt maar hier heb ik gelukkig niet al te veel last van.

Ethinylestradiol / Levonorgestrel (577) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (423) - Antibiotica - penicillines breedspectrum