Ervaringen met Imuran

azathioprine

Colitis ulcerosa (14 meningen)
Reumatoïde artritis (1 mening)
Psoriasis (1 mening)

16-07-2015 | Vrouw | 23
azathioprine (25mg)
Ziekte van Crohn
In 2006 werd bij mij Crohn geconstateerd. Prednison werd eerst voorgeschreven. Heerlijk, ik kon alles weer doen. Helaas is Prednison niet aan te bevelen voor langdurig gebruik dus werd Imuran voogeschreven. Ik kan Imuran absoluut niet aanbevelen. Een paar dagen ging het goed, daarna met heel veel ondraaglijke pijnen plat (of krom) op het bed moeten liggen. Het ging steeds [lees meer...]een aantal dagen goed en daarna een aantal dagen slecht. Ik werd heel erg ziek van Imuran, koorts, overgeven, niet meer kunnen bewegen van de pijn, niemand kon me aanraken, ik lag hele dagen te slapen. Ik moest weer terug naar mijn ouders, zodat ze voor mij konden zorgen. Ze wisten niet goed wat ze konden doen. Enkel mij comfortabel bed aanbieden en eten (wat ik de helft van de tijd niet kon eten of binnen kon houden). De specialist had ik geinformeerd na de tweede week. Hij wilde het nog aanzien ondanks mijn uitvoerige beschrijving. Na de 4e week weer een contactmoment met de specialist, hij wilde het opnieuw aanzien maar nu moest ik het medicijn elke dag op hetzelfde moment tijdens de maaltijd innemen. Ook al gaf ik aan dit gedaan te hebben. Deze situatie heb ik bijna 3 maanden moeten verduren, oa omdat ik na de 2e maand puri-nethol kreeg en dat duurde zeker een maand voordat het effectief was. Aan het einde van deze periode was ik ipv 53 kilo (1,65m) afgevallen naar 47 kilo. Ik was al mager maar nu was ik een skelet. Imuran heeft mij veel schade toegebracht, op lichamelijk, mentaal en op sociaal vlak.

02-06-2015 | Man | 54
Crohn
Mijn arts schreef me Budenofalk en Imuran voor omdat na een onderzoek bleek dat ik opnieuw veel ontstekingen had aan het einde van de dunne darm. Ik had in het verleden al 2 operaties, nl rond mijn 20 jaar en rond mijn 41 jaar. Nu ben ik 54 jaar. Na 18 dagen gebruik, eigenlijk nog bij de start van de therapie had ik klachten, moeilijke stoelgang (nog erger dan voorheen), b[lees meer...]uikpijn, opgeblazen gevoel en enkele dagen 's avonds koorts. Na het onderzoek stelt men vast dat ik pancreatitis heb en dus onmiddellijk moet stoppen met de Imran. Gelukkig belde mijn huisarts want anders zou ik nog 3 weken langer blijven sukkelen tot mijn volgende afspraak bij de gastro-enteroloog. Als Crohn patiënt heb ik geregeld periodes dat het wat minder gaat en dat ik op mijn tanden moet bijten, dus dat zou ik nu ook gedaan hebben. Opletten dus voor wie dezelfde klachten ervaart, niet mee blijven lopen.

03-07-2012 | Vrouw | 34
Ziekte van Crohn
Leverwaardes schoten omhoog, zelf geen hinder van ondervonden, maar na 2 weken weer moeten stoppen.

14-11-2021 | Man | 59
Ziekte van Crohn
Ik kan niet slapen van de jeuk overal met Imuran ! Met Medrol kon ik ook niet slapen, maar dat was niet van de jeuk. Medrol werd afgebouwd in stappen. Van 16 tot 4 mg. Dan Imuran. Slapeloos door jeuk nu. Ik was me nu zonder zeep, hoop dat het maar een te droge huid is en dat het misschien zal beteren zo ? Ook snij ik nu de pillen in twee, max. 25 mg per dag dus. Zien o[lees meer...]f dat helpt. Medrol of Imuran erbij, ik ben er zeker van dat de Remikade het goede werk doet. Met mijn buik niks last meer. Al vele weken dik Ok. Medrol of Imuran durft men niet weg te laten., uit vrees dat de Remikade dan niet meer zal werken. Ik moet wel zeggen dat ik heel regelmatig leef, heel evenwichtig eet. Nooit frisdrank met bruis, geen CO2 binnenspelen dus ! Niks alcohol, geen peper of andere straffe specerijen. Enkel gewoon eten en drinken, niets dat darmen irriteert dus. Medrol bracht elke dag een of meer nieuwe blauwrode vlekken, armen, hals, gezicht. Die verdwijnen weken na stoppen Medrol.

05-05-2022 | Vrouw | 36

29-07-2016 | Vrouw | 24
Ziekte van Crohn
Ik neem Imuran omdat ik de ziekte van Crohn heb. Mijn symptomen zijn echt wel verbeterd, zo hoef ik bijvoorbeeld niet meer te rennen voor de wc als ik het voel opkomen en kan ik me wel een tijdje ophouden (dit kon ik voordien niet). Toch blijf ik diarree hebben en heb ik nog echt slechte dagen. Na follow-up onderzoek bleek dat een deel van mijn dunne darm nog steeds onts[lees meer...]token is en zal ik met grote waarschijnlijkheid moeten overschakelen op andere medicatie. Ik ben dus matig tevreden, dit middel heeft me alvast vooruit geholpen maar heeft zeker niet alles opgelost. Qua bijwerkingen ben ik wel tevreden : ik merk er eigenlijk helemaal niets van buiten een beetje (vrij onzichtbare) uitslag op mijn schouder. En meer sproeten in mijn gezicht.

30-05-2013 | Man | 32
Ziekte van Crohn
Hallo, Ik heb de ziekte van crohn en dat is nu sinds een paar jaar bekend.Ben dat ze er eindelijk achter zijn gekomen wat ik nu eindleijk had. Heb in het begin medicijnen gehad maar die hielpen niet echt,uiteindelijk kreeg ik imuran. Nu merk ik dus dat ik snel geriteerd ben,moe futloos,en veel last van misselijkheid,geen zin in eten. Heb bloed laten prikken en bleek[lees meer...] dat mijn witte en rode bloedcellen te lage waardes hebben.Ben eingelijk nu best wel gestresst want het middel werkt goed maar alle andere bijwerkingen die ik heb daar ben ik ik niet echt blij mee.Zijn er meer mensen met deze klachten bij de ziekte van crohn.

09-03-2015 | Man | 28
azathioprine (175)
Ziekte van Crohn
Ik rook. Maar met de Imuran heb ik zelfs dan geen last. Maar ik heb ook wel een dieet en voedingssuplementen.

09-06-2013 | Vrouw | 17
Ziekte van Crohn
Hey allemaal. Ik wou even wat vragen misschien dat ik dan wat meer duidelijkheid krijg via deze weg. Ik ben een meisje van 17 jaar die +- een maand terug een week in het ziekenhuis is moeten verblijven met veel te veel buikpijn. Conclusie na een week: Ziekte van Crohn. Nu goed, ik heb van de dokter Entocort met cortisone gekregen, wat ik wat vervelend vind omdat ik hier[lees meer...] erg opgeblazen van word, en sinds 2 weken ook Imuran. Ik neem er nu 3 per avond na een positieve 1ste bloedafname vorige week. Nu heb ik wel heel erg veel spierpijn, en ineens blauwe plekken op mijn benen etc.. Ik maak me wat zorgen aangezien mijn bloed wel oke was? Ook de blauwe plek van het bloedprikken is erg vergroot en nog steeds zichtbaar. Alvast bedankt!

17-04-2013 | Vrouw | 46
Ziekte van Crohn
ik gebruik al 9 jaar 1 keer per dag 3 tabletjes imuran van 50 mg ik moest in het begin wel ff wennen en ik moest die tabletten s middag innemen voor het overgeven tegen te gaan en naar 3 weken de tabletten te hebben gebruikt werdt de dairee echt veel minder ik ben nog steeds heel erg tevreden met de tabletten en ik heb nergens last van ik ga ook maar 1 keer per dag naar de[lees meer...] wc alleen moest ik in het begin veel bloedprikken en nu moet ik om de 3 maanden bloedprikken en het gaat echt al een paar jaar super met mijn alleen ik ben er wel heel erg moe van maar ja dan ga ik maar optijd ff liggen