Borstkanker (81 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

10-09-2013 | Vrouw | 55
anastrozol
Sinds ik borstkanker heb slik ik Anastrasol,heb veel bijwerkingen,o.a,30% botafbreuk,pijn in gewrichten en Karpaltunnelsyndroom bij een middelvinger. Slik ook antidepresiva,dat doe ik al 20 jaar want ik heb in mijn leven af en toe een depressie gehad en het is beter dat ik dat een beetje blijf slikken. Zelf heb ik het idee dat de hoeveelheid Anastrosol teveel voor me is [lees meer...]omdat ik een rustig persoon ben en dat de antidepresiva hier invloed op hebt. Wie heeft hier ervaring mee?

27-08-2012 | Vrouw | 48
Borstkanker
Kreeg Anastrozol als vervanger voor Tamoxifen. Had 1 actieve dag en daarna iets minder vermoeid dan met tamoxifen. Hartkloppingen, heel veel opvliegers, depressiviteit, slapeloosheid, gewrichtspijnen, geheugenprobelemen... ik ga het er nog eens met hem over hebben of dit echt wel zo'n goede oplossing is.

11-04-2012 | Vrouw | 65
Borstkanker
Ik slik nu zes maanden Anastrozol Sandoz en heb nu ontzettend veel last van een overgevoelige huid ik kan niet veel verdragen alles irriteerd wat ik aandoet. Kan iemand mij een op lossing daar voor geven ik drink 2liter water per dag eet geen scherp voetsel. zit niet in de zon. Wat is er aan te doen om er van af te komen. Ik hoop een reactie te krijgen.

10-12-2020 | Vrouw | 63
Borstkanker
In 2017 is er een kleine celafwijking in de linkerborst geconstateerd en operatief verwijderd. Gelukkig geen uitzaaiingen, dus alleen bestralingen en hormoontherapie in de vorm van Tamoxifen. Dat heb ik denk ik drie maanden geslikt maar ben al snel overgegaan op Anastrozol. Ik zou graag willen zeggen dat het helpt. Maar ik weet het niet. Ik ben niet meer de jongste, want 6[lees meer...]3 en welke klachten komen nou waardoor. Wie zal t zeggen. Sinds een paar weken heb ik zo’n pijn onder de bal van mijn voeten dat ik bijna niet meer kan lopen. Terwijl dat de sport is die ik het liefste doe. Sinds de kanker lijkt het alsof ik mijn lijf niet meer ken. Ik wil wel graag stoppen met de medicatie maar ben niet zo moedig geloof ik. Ik heb Anastrozol straks 3 jaren gebruikt. Dan de gebruiksvriendelijkheid. Is het erg moeilijk om een strip van bijvoorbeeld 30 dagen te maken zodat je de dagen erop kunt aangeven? Net zoals bij de anticonceptiepil?

18-10-2019 | Vrouw | 49
Borstkanker
In 2014 en 2015 geopereerd aan hormoongevoelige tumor. Daarna 21 bestralingen en 13 chemokuren. Gestart met Tamoxifen maar vanwege de grote hoeveelheid opvliegers over gestapt naar Anastrazol. Ik slik de medicatie vanaf september 2015. Het was opkrabbelen van een zware tijd en dat ging eigenlijk best lekker. Lichamelijk ging ik heel snel en heb in 2016 de marathon van New [lees meer...]York gelopen. Ik was nog wel snel moe maar mentaal. Het werken opgebouwd tot mijn eigen 17 uur per week, dat haalde ik in april 2017. Toen begon de ellende. Ik was zo moe, niet te beschrijven, wanhopig, moedeloos, ik kan er geen naam aan geven. Werk volgehouden en ik kan je zeggen, als ik naar huis ging met de auto was ik zo diep gegaan dat ik dacht, je kan beter met 2 flessen wijn achter het stuur gaan zitten dan zo moe.... thuis altijd in 1 streep door naar bed. Dan een soort van koken en eten en naar bed. Geen gezellig bakkie bij een vriendin, geen verjaardag, kerst een klein beetje, ik kon niks meer. In september 2018 ging het echt niet meer en ben ik gaan zoeken naar iemand die me kon helpen. Huisarts, preventief arbo spreekuur, psycholoog, ergotherapeut, kunsttherapie en uiteindelijk een 12 wekelijkse oncologische revalidatie gedaan. Dat is nu 4 weken geleden afgesloten. Lichamelijk ga ik weer best goed door de therapie maar mentaal bleef ik nog steeds verschrikkelijk moe. Hele dagen op de bank en echt geen fut om op te staan. Ik heb nog een jaar ziekteverlof maar dan ..... ik ben bang dat ik dan mn baan kwijt raak want ik zou echt niet weten hoe ik moet gaan werken als je thuis de ballen al niet hoog kan houden. Toen bedacht ik me, wat doet die Anastrazol eigenlijk met me? Een beetje googelen en dan lees je dat dit bijvoorbeeld ook wordt gebruikt als je uitzaaiingen hebt, dat is geen klein bericht. Verder ook gelezen over vermoeidheid en mijn oncoloog gebeld. Overleg gehad en ja, zij vond dit toch ook wel heftig en geeft geen garanties maar besloten in ieder geval 2 maanden te stoppen om te kijken wat te doen. Nu, 5 (!) dagen gestopt, ik voel me echt met de dag beter. Het feit dat ik dit om 21.40 zit te typen zegt genoeg, een vakantie uitzoeken op de laptop kon ik al niet, laat staan dit. Ik hoop dat als iemand er net zo tegenaan loopt als ik, dit leest en daar eventueel iets aan heeft, want die altijd aanwezige verschrikkelijke vermoeidheid gun je niemand! De risico's zijn overigens heel klein omdat ik al 4 jaar geslikt heb, maar het moet ook wel leefbaar blijven. Ik kan niet uitleggen hoe blij ik nu al ben, ik ben weer een soort wakker, heb plannen, geweldig!

06-10-2019 | Vrouw | 66
Borstkanker
Ik ben in juni 2019 gestopt met Anastrozol, omdat het verschil in risico bij mij klein was en ik slecht sliep en spierpijn had en liever geen medicijnen neem.

17-09-2019 | Vrouw | 71
Borstkanker
ik ben 71jaar.slik sinds een jaar anastrozol. . Na 2 en half jaar tamoxifen geslikt te hebben. in 1993 een carcinoom ontdekt in rechterborst. Toen een borstsparende operatie gehad met bestraling. in 2016 in dezelfde borst een carcinoom van 2 cm. waarvoor chemokuren zijn gegeven, gevolgd door operatie(weghalen van de borst). nu dus anastrozol. Ik heb weinig opvliegers. wel[lees meer...] tintelingen in handen en voeten, maar vooral na met mijn handen gewerkt te hebben.smorgens algehele stijfheid van botten en gewrichten, maar in de loop van de dag wordt dat minder. bewegen en fietsen is heilzaam. snachts kramp in kuiten en bovenbenen. maar is te verhelpen door bewegen. verder weinig bijwerkingen. wel veel zin in eten.,maar had ik altijd al. dus of dat aan het medicijn ligt , weet ik niet.

03-05-2019 | Vrouw | 62
Borstkanker
Bij mij is in februari borstkanker geconstateerd. Laag-risicotumor, geen chemo, geen bestraling, in juni wsch. operatie. Middel werkt goed, tumoren zijn kleiner geworden. Aanvankelijk had ik geen klachten, maar nu bemerk ik dat mijn gewrichten en spieren pijnlijk worden en heb ik overgangsklachten, die ik nooit gehad heb (opvliegers). Ook heb ik last van vermoeidheid en ([lees meer...]lichte gewichtstoename). Ik gebruik dit middel nog maar pas, wat staat me nog te wachten? De klachten zijn wel aanvaardbaar.

18-01-2019 | Vrouw | 52
Borstkanker
Ernstige spier en gewrichtsstijfheid en artritis. Dit naast de normale overgangsklachten.

20-10-2017 | Man | 60
Borstkanker
Sinds 8 augustus met Anastrozol begonnen, in 1e instantie ging het wel goed maar als snel had ik opvliegers, en nu na ongeveer een maand vreselijke zere handen vooral in de nacht erg pijnlijk en voelt erg stijf aan. Ik wacht nu op de verpleegkundige wat we hier eventueel mee kunnen doen.

15-03-2017 | Vrouw | 55
Borstkanker
Ivm hormoongevoelige (grote) tumor heb ik na de amputatie, en voor de bestralingen, Tamoxifen voorgeschreven gekregen. Ik heb ruim 3 maanden 20 mg geslikt, dit is opgehoogd naar 40 mg aangezien het niet het gewenste resultaat gaf. Ook de 40 mg gaf dit niet en nu sinds 2 weken aan de Anastrozol. Hoelang duurt het voordat de evt bijwerkingen erbij komen, als dit al zo zal zi[lees meer...]jn? Ik heb alleen wel direct wat vaker een warmte aanvalletje, kan het (denk ik) geen opvlieger noemen. De normale overgang heb ik ook nergens last van gehad, dus wie weet. Maar op de gewrichtspijn zit ik uiteraard ook niet te wachten.

16-02-2017 | Vrouw | 50
Borstkanker
Ik heb ook het hele traject doorlopen na constateren van borstkanker. Operatie. Bestraling. Chemo. Immunotherapie en nu hormonen kuur. Eerst Tamoxifen 3 jaar en nu al 2 jaar Anastrazol. Door beide kuren veel aangekomen, maar vooral erg veel last van gewrichten. Er zijn dagen dat ik amper kan lopen door pijn in mijn gewrichten. Ook veel stemmingswisselingen en vermoeidheid.[lees meer...] Oncoloog had in het begin gezegd dat ik na 5 jaar door moest slikken maar laatste keer zei hij dat ik toch mag stoppen in april. Eindelijk klaar dan en hopelijk bijwerkingen ook.

26-01-2017 | Vrouw | 64
Borstkanker
de laatste maanden veel last van gewrichtspijnen, hoop dat dit na het gebruik zal verminderen. Ook vermoeidheid is een van de bijwerkingen. Ik heb het "geluk"dat ik na de borstamputatie geen chemo of bestraling nodig heb gehad, dus daar kan ik de vermoeidheid niet aan wijten. Mijn gewicht is behoorlijk toegenomen.

01-01-2017 | Vrouw | 67
Borstkanker
December 2013 hormoongevoelige borstkanker, operatie en daarna 25 x bestralingen en volgens mammaprint had ik hoge risico dus chemotherapie 8 x en ruim 2 jaar tamoxifen geslikt en weinig klachten, zo nu en dan opvliegers en gewichtstoename ..en nu sinds 1 december begonnen met anastrozol, merk ik nu dat ik veel meer spierpijnen heb en vermoeidheid..maar moet wel erbij zegg[lees meer...]en dat ik ook fibromyalgie heb..op 1 februari as word er eerst gewone foto,s gemaakt daarna dexa scan..ben benieuwd..is er geen ander medicijn dan anastrozol?

11-12-2016 | Vrouw | 68
Borstkanker
Ik ben een sportief actieve vrouw van 68 jaar. eind 2011 is er borstkanker geconstateerd, meteen aan de Anastrozol om de tumor kleiner te maken en het heeft haar werk gelukkig wel gedaan. Tijdens de bestralingen, Chemo's, borstsparende operatie, tijdelijke stops moeten inlassen. Sinds 2013 weer continu aan de Anastrozol pil. het is het enige medicijn dat ik gebruik nu pre[lees meer...]ventief, waarschijnlijk nog 2 jaar. Het is moeilijk om al mijn klachten die ik nu ondervind toe te schrijven aan het gebruik van Anastrozol. Borstkanker diagnose, behandeling en herstel kosten lichamelijk en emotioneel veel tijd van herstel. Rest verschijnselen van de diagnose, bestraling en de chemo zullen hier zeker onderdeel van uitmaken.

11-08-2016 | Vrouw | 70
Borstkanker
na borstsparende operatie en bestraling begonnen met tamoxifen, lichte bijwerkingen van spieren en gewrichten. na twee en een half jaar nu overgestapt naar anastozol. heel erg veel pijn in gewrichten vooral voeten en knieen. vermoeidheid, heb heel weinig energie. ben in 2 en een half jaar 10 kilo aangekomen. heb het meeste last van de stijfheid en pijn in mijn voeten.

Thyrax Duotab (867) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (585) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline / Clavulaanzuur (432) - Antibiotica - penicillines breedspectrum