Ervaringen met Anastrozol

Borstkanker (91 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

27-08-2015 | Vrouw | 68
Borstkanker
na operatie voor borstkanker, 20x bestraling, 6xchemo, na 3 maanden anastrozol er mee gestopt. bijwerkingen: stijve gewrichten, spierpijn armen en benen. opnieuw overgangs klachten en cts aan beide handen.

08-07-2015 | Vrouw | 57
Borstkanker
Na 2,5 jaar Tamoxifen kreeg ik Anastrozol voorgeschreven. Lotgenoten waren hier al eerder ontevreden over en terug gegaan naar Tamoxifen. Echter moest dit middel toch van oncoloog gaan gebruiken. Hij mag schijnbaar ook niet zelf beslissen wat hij zijn patiënten voorschrijft. De eerste maand dat ik Anastrozol gebruikte ging het goed maar gaandeweg komen er steeds meer bijwe[lees meer...]rkingen. Voortdurend dat gevoel wat ik vroeger had vóór de menstruatie, pijn in onderrug, buikpijn, diarree en obstipatie wisselen zich af, haaruitval, artrose verergerd, geheugen gaat zeer snel achteruit, kortom met mijn 57 jaar voel ik me wel 80 en heb weinig of geen energie meer.

24-04-2015 | Vrouw | 57
Borstkanker
Pijnlijke gewrichten, vingers, pols, ellebogen, knieën. Warme en stijve vingers, vooral 's nachts. Stap uit bed als een bejaarde. Af en toe spierpijn. Veel opvliegers. Best moe. Er is geen dag zonder één of meer van deze bijwerkingen.

22-12-2014 | Man | 74
Borstkanker
Vrouw 74 jaar, 2005 borstkanker geconstateerd,borstbesparende operatie gehad. 36 bestralingen gehad,verder geen medicatie geslikt,ik had 85% kans het niet meer terug te krijgen.Toch bleek na 6 jaar een uit zaaing te zitten in mijn long,operatief verwijderd,daarna 1jaar 3 wekelijks herceptin kuur+dagelijks Anastrozol accoord 1 mg. Last van slapeloosheid,pijnlijke spieren er[lees meer...]g stram sinds een jaar aardig depresief (veel huilen!)ik ben nooit eerder depresief geweest. Nu sinds 1/2 jaar last van vastklikkende ringvinger.Anastrozol accoord slik ik voor 5 jaar,moet nu nog een kleine 2 jaar slikken,weet niet of het nog verantwoord is om door te slikken. Ik zou graag willen weten,of al die klachten verdwijnen na stoppen met Anastrozol? Ook last van mijn voetzolen!

02-06-2014 | Vrouw | 57
Borstkanker
Ik slik sinds 1 jaar anastrozol....omdat mijn tumor hormoongevoelig bleek te zijn! bijwerkingen: ochtendstijfheid! voetje voor voetje de trap af! Kan ik mee leven! Verder last van triggerduim, gelukkig links! Waar ik het meest last van heb zijn mijn haar en nagels! Mijn haar lijkt wel dood, mijn nagels bladeren steeds af! De vraag is of dit veroorzaakt is door de vele[lees meer...] narcoses of door de anastrozol!!! Wat is wijsheid????

03-01-2014 | Vrouw | 50
Borstkanker
Sinds 1 jaar slik ik Anastrozol Activas, waarvan 3 maanden Anastrozol Accord, waarbij de bijwerkingen ernstiger waren dan de Anastrozol Activas. Tijdens deze 3 maanden viscapsules Omega3 geslikt. Na 2,5 maanden gestopt omdat ik hartkloppingen kreeg. Ik hoopte met de viscapsules de stijf- en stramheid op te kunnen heffen. Ten minste hier staat het om bekent. Gelukkig kreeg [lees meer...]ik van de apotheek weer Anastrozol Activas mee en zijn de bijwerkingen weer een stuk minder, maar het cumulatieve effekt begint me soms op te breken. Vermoeidheid die plotseling extra voelbaar in mijn benen is, krachtverlies in mijn handen, vaginale droogte die nu constant is, bij tijd en wijle gewoon suf en duf in mijn hoofd en manier van reageren. Door dit alles minder vertrouwen in mijn lichaam, mezelf en mijn funktioneren. Voel mij hierdoor soms down en reageer dan chagrijnig. Deze wjze van reageren neem ik mij vervolgens kwalijk. In het ziekenhuis zeggen ze dat er nieuwe ontwikkelingen zijn die 5 jaar Anstrozol voorschrijven. Deze is nu nog 3 jaar. Ik weet niet of ik opteer voor de verlenging van 2 jaar. Met vriendelijke groet, SdH

29-09-2013 | Vrouw | 53
Borstkanker
Nu 8 maanden slik ik de tablet Anastrozol 1mg van Accord, maar wat een nare bijwerkingen! veel last en pijn aan mn gewrichten, s"nachts tintelende handen, veel geknak geluiden aan mn gewrichten, en nu sinds een maand een vast klikkende duim, met daar bij zere handen, waarbij de kracht in mn handen ook afneemt.....Nu echt nadenken, of ik dit medicijn nog wel 4 en een half [lees meer...]jaar wil blijven slikken....maar misschien is de schade al aan gericht, ook al zal ik stoppen met dit medicijn? heeft iemand hier ervaring mee?

10-09-2013 | Vrouw | 55
anastrozol
Sinds ik borstkanker heb slik ik Anastrasol,heb veel bijwerkingen,o.a,30% botafbreuk,pijn in gewrichten en Karpaltunnelsyndroom bij een middelvinger. Slik ook antidepresiva,dat doe ik al 20 jaar want ik heb in mijn leven af en toe een depressie gehad en het is beter dat ik dat een beetje blijf slikken. Zelf heb ik het idee dat de hoeveelheid Anastrosol teveel voor me is [lees meer...]omdat ik een rustig persoon ben en dat de antidepresiva hier invloed op hebt. Wie heeft hier ervaring mee?

27-08-2012 | Vrouw | 48
Borstkanker
Kreeg Anastrozol als vervanger voor Tamoxifen. Had 1 actieve dag en daarna iets minder vermoeid dan met tamoxifen. Hartkloppingen, heel veel opvliegers, depressiviteit, slapeloosheid, gewrichtspijnen, geheugenprobelemen... ik ga het er nog eens met hem over hebben of dit echt wel zo'n goede oplossing is.

11-04-2012 | Vrouw | 65
Borstkanker
Ik slik nu zes maanden Anastrozol Sandoz en heb nu ontzettend veel last van een overgevoelige huid ik kan niet veel verdragen alles irriteerd wat ik aandoet. Kan iemand mij een op lossing daar voor geven ik drink 2liter water per dag eet geen scherp voetsel. zit niet in de zon. Wat is er aan te doen om er van af te komen. Ik hoop een reactie te krijgen.

10-12-2020 | Vrouw | 63
Borstkanker
In 2017 is er een kleine celafwijking in de linkerborst geconstateerd en operatief verwijderd. Gelukkig geen uitzaaiingen, dus alleen bestralingen en hormoontherapie in de vorm van Tamoxifen. Dat heb ik denk ik drie maanden geslikt maar ben al snel overgegaan op Anastrozol. Ik zou graag willen zeggen dat het helpt. Maar ik weet het niet. Ik ben niet meer de jongste, want 6[lees meer...]3 en welke klachten komen nou waardoor. Wie zal t zeggen. Sinds een paar weken heb ik zo’n pijn onder de bal van mijn voeten dat ik bijna niet meer kan lopen. Terwijl dat de sport is die ik het liefste doe. Sinds de kanker lijkt het alsof ik mijn lijf niet meer ken. Ik wil wel graag stoppen met de medicatie maar ben niet zo moedig geloof ik. Ik heb Anastrozol straks 3 jaren gebruikt. Dan de gebruiksvriendelijkheid. Is het erg moeilijk om een strip van bijvoorbeeld 30 dagen te maken zodat je de dagen erop kunt aangeven? Net zoals bij de anticonceptiepil?

18-10-2019 | Vrouw | 49
Borstkanker
In 2014 en 2015 geopereerd aan hormoongevoelige tumor. Daarna 21 bestralingen en 13 chemokuren. Gestart met Tamoxifen maar vanwege de grote hoeveelheid opvliegers over gestapt naar Anastrazol. Ik slik de medicatie vanaf september 2015. Het was opkrabbelen van een zware tijd en dat ging eigenlijk best lekker. Lichamelijk ging ik heel snel en heb in 2016 de marathon van New [lees meer...]York gelopen. Ik was nog wel snel moe maar mentaal. Het werken opgebouwd tot mijn eigen 17 uur per week, dat haalde ik in april 2017. Toen begon de ellende. Ik was zo moe, niet te beschrijven, wanhopig, moedeloos, ik kan er geen naam aan geven. Werk volgehouden en ik kan je zeggen, als ik naar huis ging met de auto was ik zo diep gegaan dat ik dacht, je kan beter met 2 flessen wijn achter het stuur gaan zitten dan zo moe.... thuis altijd in 1 streep door naar bed. Dan een soort van koken en eten en naar bed. Geen gezellig bakkie bij een vriendin, geen verjaardag, kerst een klein beetje, ik kon niks meer. In september 2018 ging het echt niet meer en ben ik gaan zoeken naar iemand die me kon helpen. Huisarts, preventief arbo spreekuur, psycholoog, ergotherapeut, kunsttherapie en uiteindelijk een 12 wekelijkse oncologische revalidatie gedaan. Dat is nu 4 weken geleden afgesloten. Lichamelijk ga ik weer best goed door de therapie maar mentaal bleef ik nog steeds verschrikkelijk moe. Hele dagen op de bank en echt geen fut om op te staan. Ik heb nog een jaar ziekteverlof maar dan ..... ik ben bang dat ik dan mn baan kwijt raak want ik zou echt niet weten hoe ik moet gaan werken als je thuis de ballen al niet hoog kan houden. Toen bedacht ik me, wat doet die Anastrazol eigenlijk met me? Een beetje googelen en dan lees je dat dit bijvoorbeeld ook wordt gebruikt als je uitzaaiingen hebt, dat is geen klein bericht. Verder ook gelezen over vermoeidheid en mijn oncoloog gebeld. Overleg gehad en ja, zij vond dit toch ook wel heftig en geeft geen garanties maar besloten in ieder geval 2 maanden te stoppen om te kijken wat te doen. Nu, 5 (!) dagen gestopt, ik voel me echt met de dag beter. Het feit dat ik dit om 21.40 zit te typen zegt genoeg, een vakantie uitzoeken op de laptop kon ik al niet, laat staan dit. Ik hoop dat als iemand er net zo tegenaan loopt als ik, dit leest en daar eventueel iets aan heeft, want die altijd aanwezige verschrikkelijke vermoeidheid gun je niemand! De risico's zijn overigens heel klein omdat ik al 4 jaar geslikt heb, maar het moet ook wel leefbaar blijven. Ik kan niet uitleggen hoe blij ik nu al ben, ik ben weer een soort wakker, heb plannen, geweldig!

06-10-2019 | Vrouw | 66
Borstkanker
Ik ben in juni 2019 gestopt met Anastrozol, omdat het verschil in risico bij mij klein was en ik slecht sliep en spierpijn had en liever geen medicijnen neem.

17-09-2019 | Vrouw | 71
Borstkanker
ik ben 71jaar.slik sinds een jaar anastrozol. . Na 2 en half jaar tamoxifen geslikt te hebben. in 1993 een carcinoom ontdekt in rechterborst. Toen een borstsparende operatie gehad met bestraling. in 2016 in dezelfde borst een carcinoom van 2 cm. waarvoor chemokuren zijn gegeven, gevolgd door operatie(weghalen van de borst). nu dus anastrozol. Ik heb weinig opvliegers. wel[lees meer...] tintelingen in handen en voeten, maar vooral na met mijn handen gewerkt te hebben.smorgens algehele stijfheid van botten en gewrichten, maar in de loop van de dag wordt dat minder. bewegen en fietsen is heilzaam. snachts kramp in kuiten en bovenbenen. maar is te verhelpen door bewegen. verder weinig bijwerkingen. wel veel zin in eten.,maar had ik altijd al. dus of dat aan het medicijn ligt , weet ik niet.

03-05-2019 | Vrouw | 62
Borstkanker
Bij mij is in februari borstkanker geconstateerd. Laag-risicotumor, geen chemo, geen bestraling, in juni wsch. operatie. Middel werkt goed, tumoren zijn kleiner geworden. Aanvankelijk had ik geen klachten, maar nu bemerk ik dat mijn gewrichten en spieren pijnlijk worden en heb ik overgangsklachten, die ik nooit gehad heb (opvliegers). Ook heb ik last van vermoeidheid en ([lees meer...]lichte gewichtstoename). Ik gebruik dit middel nog maar pas, wat staat me nog te wachten? De klachten zijn wel aanvaardbaar.

18-01-2019 | Vrouw | 52
Borstkanker
Ernstige spier en gewrichtsstijfheid en artritis. Dit naast de normale overgangsklachten.