Ervaringen met Femara

Borstkanker (93 meningen)
Baarmoederkanker (2 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

27-07-2020 | Vrouw | 53
Borstkanker
Ik werd vorig jaar geopereerd aan borstkanker (borstsparende operatie) en kreeg nadien bestralingen (geen chemo). Gezien de tumor hormoon gerelateerd bleek, kreeg ik ook Femara voorgeschreven met een zeer gedegen uitleg erbij in UZ Gent waarom dit zo belangrijk was. Ik heb behoorlijk veel gewrichtspijn vooral 's morgens bij het opstaan maar dat gaat over bij beweging en [lees meer...]daar kan ik best mee leven. Ik heb vooral veel last van (soms heel) zwarte gedachten, gemoedswisselingen (lees huilbuien) en word met momenten echt gek van mezelf. Ik hou voorlopig dapper vol (mede dank zij ondersteuning van iemand waar ik dag en nacht kan op terugvallen) maar het is een lijdensweg. Gelukkig zijn er ook meer goede dan slechte dagen, want anders hield ik het niet vol. De laatste tijd krijg ik echter wel het gevoel dat het er slechter op wordt. Het is loodzwaar... Aan iedereen veel sterkte.

20-01-2022 | Vrouw | 54
Borstkanker
Laat nooit uw nog gezonde eileiders verwijderen. Ik ben bij mijn eileidersverwijdering gestorven, mijn lichaam heeft het deels overleefd. Dit moest deontologisch verboden worden. Uw leven is heel eenvoudig geworden, je moet alles wat jonge mensen horen te doen, maar met het lichaam van een oude mens, juist dat je jaren niet op je teller staan.

21-11-2020 | Vrouw | 54

05-11-2019 | Vrouw | 54
Borstkanker
Neem Femara sinds 01 mei van dit jaar. Voel me extreem moe, pijn in spieren en gewrichten : vooral knieën en ellebogen, een slap gevoel in mijn ledematen, gewichtstoename, extreem moe. Ik dacht na mijn chemobehandeling en bestralingen mijn leven terug te kunnen opnemen. Niets is minder waar. Ik voel me na 6 maanden inname nog een schim van wat ik voor mijn ziekte was. [lees meer...] Ik kan met veel moeite het licht huishoudelijk werk aan. Moet in shiften een activiteit doen van maximum 1 uur en dan rusten.

24-11-2016 | Vrouw | 54
Borstkanker
Na 3 jaar Tamoxifen over gegaan op Letrozol. Na 3 maanden ellende besloten te stoppen, dit is geen leven meer. Veel last van bijwerkingen (stijf , pijnlijke gewrichten, depressief, moe) en algehele malaise. In december overleg met oncoloog hoe nu verder. Een duivels dilemma.

05-12-2011 | Vrouw | 54
letrozol
Eerder in deze topic heb ik al geschreven, dat ik veel bijwerkingen heb van Femara. Wat me nu opvalt en misschien zit het wel tussen mijn oren, maar.....ik heb van de week van een andere fabrikant de letrozol (dus Femara) geslikt en doe dat nu sinds 4 dagen en ik heb ineens onwijs veel opvliegers in de avond. Wel tig achter elkaar. Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik slikt[lees meer...]e het eerst van Novartis en nu van Sandoz. De stofnaam is hetzelfde, maar...ik vraag me af of dit hier van kan komen. Ik slik het sinds juli 2011. Allemaal maar weer sterkte en hoop een antwoord te krijgen. Willemien

23-11-2011 | Vrouw | 54
Borstkanker
Hallo allemaal In 2008 heb ik een borstbesparende operatie gehad omdat ik een ducktaalcarcinoom had (goed geschreven?) Daarna eeen paar maanden bestralen en 6 x chemo. Maart2009 begonnen met tamoxifen 2.5 jaar Nu heb ik 5 maanden de femara en ik heb me nog nooit zo ellendig gevoeld als nu. Buiten de lichamelijke klachten ben ik heel bang geworden met wat er tussen je or[lees meer...]en afspeeld. Verschrikkelijk ik ben me zelf kwijt. Mijn fijne en grove motoriek functioneerd niet goed meer, ik ben bang geworden voor de normaalste dingen uit het leven, dan ben ik hyper en dan zit ik als een dode mus op de bank en verstrijken er uren waar ik niet bewust van ben. Ik ben heel erg aan t twijfelen wat ik moet doen STOPPEN???? Durf ik niet.Stel je voor ik krijg weer kanker. Het is kiezen tussen 2 slechten. UIt het zichtpunt van mijn oncoloog kan ik het me voorstellen dat dit moet. Dadelijk ben ik kanker vrij en dan heeft de oncoloog haar werk gedaan....maar dan god weet wat voor een klachten dat ik dan heb? Ik weet me geen raad. Voor mijn botten ben ik nu extra vit. D aan t slikken. Sterkte allemaal het is niet niks

12-08-2011 | Vrouw | 54
Borstkanker
3 jaar geleden borstkanker geconstateerd met uitzaaiingen. Borstamputatie, chemo, bestraling en nu hormoontherapie. 2,5 jaar Tamoxifen, die ik niet goed verdroeg en nu sinds juli aan de Femara voor 2,5 jaar. Mijn grote onrust is dat ik nu erg slecht slaap, me opgejaagd voel, erge pijn in mijn onderrug na ongeveer al 1 week ! Heel veel hoofdpijn en wat duizelig. Wel voel ik[lees meer...] me ietsje fitter dan met de Tamoxifen, toen wilde ik de hele dag alleen maar slapen. En nu ben ik noggggggggg moe, omdat ik zo slecht slaap. Mijn gewrichten en spieren vinden dit middel ook niet leuk en haaruitval heb ik ook., Nou ik vind de bijwerkingen dus heel heftig en ik word woensdag door de oncoloog gebeld hoe dit middel mij bevalt. Tja ik denk dat ik geen keus heb als ik kans wil maken om een aantal jaren langer te mogen leven. Borstkanker heeft mijn hele leven op zijn kop gezet. Kan niet meer het werk doen dat ik deed, relatie met mijn man is verslechterd, ben altijd moe, deed vroeger 16 dingen op 1 dag, nu 8 haha maar kan er maar 4. Ben sinds gisteren weer gaan proberen te werken voor 3x3 uur per week. Toen ik thuis kwam begon ik helemaal te beven en duizelig, zodat ik de rest van de middag op de bank ben gebleven. Nee ik ben niet blij met dit middel. Wie heeft er een idee om de bijwerkingen te verminderen???? Ik gebruik ook een antidepresivum en sinds 1 week ritalin aan het opbouwen ivm mijn adhd, waar ik nu meer last van heb, het is een chaos in mijn hoofd, ongeconcentreerd en ongestructureerd. Ik hoop door het weer werken structuur te krijgen. Ook vind ik, dat ik nu heel veel moet laten sinds mijn ziek zijn en stuit tegen onbegrip van mijn omgeving. Nou lieve mensen dit was het wel zo een beetje. Dank voor het lezen en allemaal veel sterkte en zet ;m op !!! Willemien

03-05-2019 | Vrouw | 55
Borstkanker
bij inname van de 2e tablet ( dag 2 dus van de behandeling na omstellung van Aromasin naar femara) direct allergische reactie: ongeveer 15-20 minuten na inname de volgende reacties: knalrode (massief rood, overgangen gevlekt) huid gezicht, Thorax, extremiteiten behalve handen en voeten, duizeligheid, licht hoofd, evenwichtsstoringen, toename misselijkheid, hoofdpijn kanlle[lees meer...]nd, paniek-stress. Ongeveer na 10 minuten akuut sterke diarhhee. Direct inname van - Zyrtec + Spiricort- als noodgevallen Medicamenten bij reeds (andere) bekende Allergien. Na ongeveer 3 uur is het meeste weer veel beter of weg. Consequentie dus directe stop van Femara.

10-02-2015 | Vrouw | 55
Borstkanker
Gebruik na borstamputatie met okselkliertoilet 2005. Eerst twee jaar tamoxifen , maar hiervan veel bijwerkingen en nu bijna acht jaar Femara/letrozol . Hiervan ook bijwerkingen. Bot en spierpijn. wazig zien, emotioneel, gewichtstoename. Zal nu moeten gaan stoppen, maar zou graag weten hoe het met vrouwen gaat die na zo lange tijd zijn gestopt. Gaan je hormonen opnieuw [lees meer...]werken en moet je nog een keer door de overgang? Was 45 toen ik ziek was en ben nu dus 55.

29-08-2013 | Vrouw | 55
letrozol
Borstkanker gehad, hele behandeling inclusief alles ondergaan. Vanaf maar 2010 tot nov.2012 Tamoxifen, daarna Femara. Langzaam oplopende stramheid in spieren, nu eerlijk gezegd nauwelijks meer te doen. Mijn linkerbeen doet bij zitten af en toe zeer heftig pijn. Overweeg overstap naar Exemestaan na overleg met de oncoloog. Opstaan na zitten is heel pijnlijk, etc etc.

15-03-2012 | Vrouw | 55
Borstkanker
1996 borstkanker gehad, 35 bestraling na een jaar genezen terug aan het werk october2010 botmetastasen tengevolge van borstkanker, linker schouder en rechter heup aangetast, bestraling en novaldex, november 2011 uitzaaiing linker heup en dorsale rugwervels 4/5/en 6, bestraling, femara en om de vier weken zometa, van de zometa een dag of drie ziek, van de femara pijnlijke g[lees meer...]ewrichten en vapeurkes die niet te beschrijven zijn druppels lopen over me heen, en soms hoofdpijn, maar we gaan door, we moeten wel voor mijn man en mijn vier kleinkinderen, niet tegenstaande het niet altijd even goed lukt, sterkte aan iedereen

13-02-2012 | Vrouw | 55
Borstkanker
Februari 2011 met borstkanker diagnose. Eiwitgevoelige en hormoongevoelige tumor. Eerst Chemo om de tumor te verkleinen (3 x Fec en dan 3 x Taxotere en Herceptine) Vervolgens in Juli is mijn linker borst afgezet plus de klieren weggenomen. Eind Juli met de Femara begonnen. Stond er sceptisch tegen over want een lotgenote van me had er enorme last van. In augustus herbegonn[lees meer...]en met de herceptine (om de 3 weken) In september 25 bestralingen gekregen. Ondertussen de nevenwerkingen. Steeds na checken of het overal is of alleen maar aan een kant. Zo distilleer ik of het van de herceptine komt, van de lymfekliere die weg zijn of van de femara..... ik heb pijnlijke enkels (femara) opgezwollen benen (herceptine) tintelende handen? slijmvliezen (overal) staan droog, bloedneus, korsten . Geen koppijn, geen haaruitval maar nu na 6 maand ben ik 5 kg verdikt en daar zit ik mee. Eind dit jaar kom ik in aanmerking voor een borstreconstructie en verkleining maar ze doen niks met het gene wat er door de femara bijkomt....... gemoedswisselingen? ik dacht dat dat de menopauze was ;) dus dat zit allemaal in dit pilleke? ok. totdaar toe. Opvliegers ? niet meer als anders, zo van Oh, ik heb precies een beetje koorts, en dan later ist voorbij... Gelukkig maar. Moeilijk in slaap vallen? Ja en vaak wakker worden (soms door het geronk van mijn man ;) ) Ik heb trazolan klaar liggen om in slaap te vallen alst moet. Dus ik heb al 6 maand van de 5 jaar achter de rug. Wat moet ik doen? hebben we de keuze? ik wil niet meer een soortgelijke kanker. En een ander ook niet ..... en hoe kan ik de effictiviteit beoordelen???????

30-01-2011 | Man | 55
Borstkanker
na drie keer borstkanker ben ik na zes chemokuren en na verwijdering van de tumor en 25 bestralingen aan de femara en krijg zoladex. voel me goed maar heb veel opvliegers en vaak ogen die tranen. de laatste keer is mijn borstspier rechts verwijdert omdat de tumor er doorheen was gedrukt. doe mijn werk als automonteur weer van 8 tot 16 uur . ben blij met dit medicijn en[lees meer...] kan over twee jaar stoppen. sterkte allemaal vr. gr. jan

05-01-2022 | Vrouw | 56
Borstkanker
gestart 2019 tot op heden geen enkele bijwerking tip: misschien blisters met datum

21-12-2013 | Vrouw | 56
Borstkanker
Femara : haaruitval, hoofdpijn, haargroei in gezicht en moeheid, ik hield teveel vocht vast en Tamoxifen (qua bijwerkingen even erg ) veel vocht, pijnlijke botten, zware vermoeide benen, slijmvliezen drogen uit, gewrichtspijnen, spierpijn in rechterbeen. Gauw moe, je kan niet veel doen. Volle maangezicht (dat men dacht dat ik prednison aan het slikken was, wat niet k[lees meer...]lopt) Er komen klachten bij, gewichtstoename, je zou minder klachten moeten hebben maar het wordt erger. Je kan niet werken, al wilt de staat je laten werken, maar dat lukt niet want je bent te moe. Je bent kapot Je pusht jezelf om door te gaan.