Ervaringen met Letrozol

letrozol

vermoeidheid spierpijn chronische vermoeidheid krachtverlies in armen en handen prikkelbaarheid slapeloosheid ontsteking in de mond opvliegers verminderde eetlust gewrichtspijn

Borstkanker (65 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

17-11-2020 | Vrouw | 54
Borstkanker
Na chemo, borstbesparende operatie en bestraling eerst Tamoxifen. Wegens bijwerkingen overgestapt op Exemestaan waar ik geestelijk heftig op reageerde. Nu Letrozol, wat een rotzooi! IN overleg met de arts stop ik af en toe even. Slaap niet lekker, sta stijf en pijnlijk op, ben duizelig. Ben er nog niet aan toe om te stoppen maar dit kan nooit goed zijn. Straks is het midde[lees meer...]l erger dan de kwaal. Merk echt verschil wanneer ik het slik of niet slik.

07-10-2020 | Vrouw | 58
Borstkanker
Ik slik Letrozol nu 3,5 jaar en heb zeer veel last van bijwerkingen. 2 Weken geleden in overleg met het ziekenhuis zou ik 3 weken stoppen en daarna overstappen op een andere hormoontherapie. Ik moest nog 1,5 jaar doorgaan met slikken met garantie tot aan de deur. Maar nu na 2 weken zijn alle lichamelijke klachten voor 99% verdwenen. Hierdoor heb ik besloten om niet te sta[lees meer...]rten met een nieuwe hormoonkuur. Mijn algehele gezondheid gaat voor alle bijwerkingen van de hormoonkuur. Hoe effect is zal in de toekomst moeten uitwijzen.

24-09-2020 | Vrouw | 48
Borstkanker
Ik gebruik Letrozol nu ca 7 maanden. Binnen 10 dagen voelde ik de bijwerking. Heel mijn lijf deed zeer. Vooral ochtend na slapen en na langer stilzitten. Bewegen helpt. Na ca 3 mnd paracetamol gaan gebruiken. Vooral in de avond / nacht met als doel goede nachtrust. Na 4/5 maanden merkte ik dat het ging stabiliseren. Nu alleen nog gewrichtspijnen. Ik slik geen paracetamol [lees meer...]meer. Wat helpt bij mij? Bewegen, masseren/bewegen van handen, vingers, polsen, ellebogen, knieën, enkels en tenen. En veel water drinken. En gewoon bezig zijn. Nachten blijven lastig....

25-07-2020 | Vrouw | 47
Borstkanker
Op mijn 44e in 2017 tumor gevonden, amputatie rechterborst, 6 chemokuren, bestralingen, hormoontherapie. Begonnen met tamoxifen om de menopauze in gang te zetten. Hier aardig wat bijwerkingen van ondervonden, maar ik kon het verdragen. Nu na 2,5 jaar ben ik voorbij de overgang en moest ik verder gaan met Letrozol. De tweede dag had ik al aardig pijnlijke benen, vermoeidhei[lees meer...]d, wazig gevoel in mijn hoofd en twijfelde ik waarom er zo veel haar uit mijn kam kwam, maar op dag 3 viel mijn haar met dotten tegelijk uit, had ik alleen nog maar het gevoel te willen huilen en deed mijn lijf zó zeer dat ik letterlijk niet meer op of neer kon. Ik was helemaal de weg kwijt, totaal geen energie meer en ineens een zelfmoordgedachte. Ik ben acuut op eigen houtje gestopt! De volgende morgen direct met de verpleegkundigen gebeld en ik werd de dag erna teruggebeld. Er werd me gezegd dat het eigenlijk helemaal niet kan dat ik zó snel zo veel heftige bijwerkingen vertoon. Ik weet 100% zeker dat ik dit niet uit mijn duim zuig en dat dit echt verband houdt met elkaar. Om deze reden schrijf ik hier ook mijn ervaring, wellicht dat een ander met dezelfde snelheid en heftigheid in klachten hierin (h)erkenning vind. Voorstel is nu om komende week met Anastrozol een nieuwe poging te wagen. Omdat ik in de tussentijd 2 dagen helemaal niets heb gebruikt merkte ik wat hormoontherapie met mij doet. Ongelooflijk veel! Ik voelde me weer mens worden en ik denk dat ik me voor het laatst zo goed voelde vóór ik borstkanker kreeg. Ik ben me bewust van de relatief grote kansen die de hormoontherapie mij bieden, maar op deze wijze een aantal jaren in leven gehouden worden is uiteraard geen optie. Tamoxifen kan ik handelen, meer dan die bijwerkingen moeten het niet worden, dan blijf ik liever nog een paar jaar Tamoxifen slikken

28-05-2020 | Vrouw | 60
letrozol (5mg)
Borstkanker
Als gevolg van uitgezaaide borstkanker letrozol voorgeschreven gekregen. Effect is goed, bijwerkingen na 2,5 jaar erg veel en erg vervelend, ik overweeg om er mee te stoppen, dit is geen kwaliteit van leven. Heb het idee dat deze medicatie mijn bloedvaten aantast, dat is pijnlijk, kon van de één op andere dag niet meer lopen, erg dikke en pijnlijke enkels wandelen is geen [lees meer...]optie en dus aan huis gekluisterd. Ben niet levensmoe maar de 10 jaar die ik makkelijk zou kunnen halen gezien mijn algehele goede conditie heb ik achter me gelaten. Ik wil geen leven met opstaan en gaan slapen met pijn. Dat kan nooit de bedoeling zijn van deze medicatie. Heel jammer maar dit is het effect wat het op mijn lijf heeft.

17-02-2020 | Vrouw | 69
Borstkanker
Heb Letrozol twee jaar geslikt. Daarna ging de Tumor waarden omhoog. De de werking stopte.

16-01-2020 | Vrouw | 56
letrozol (2,5mg)
Ik heb borstkanker gehad en kreeg daarna de hormoonkuur Tamoxifen, na twee jaar ben ik op advies van de internist over gestapt op Letrozol, dat bevalt goed, na 30 dagen moest ik een herhaalrecept ophalen bij mijn eigen apotheek, na twee dagen kon ik helemaal niets meer, niet meer fietsen, nauwelijks opstaan, mij niet meer omdraaien in bed, ik lag letterlijk en figuurlijk h[lees meer...]elemaal in de kreukels, nu bleek dat ik eerst Letrozol van de fabrikant Accord had gekregen (dat beviel goed) het herhaalrecept was van de fabrikant Sandoz, dit had voor mij de bovengenoemde bijwerkingen, ik heb de apotheker verteld dat hij dit had moeten melden (vond hij niet nodig) ik heb nu weer Letrozol van de fabrikant Accord en de bijwerkingen zijn nagenoeg weg, ik hoop voor een ieder die dit voor geschreven krijgt, dat er uitleg gegeven wordt, kijk goed naar wat er door de specialist voor geschreven wordt, en laat je niet wat anders voor schrijven (wat goedkoper is) Groet.

21-08-2019 | Vrouw | 54
Borstkanker
Sinds september 2018 uitgezaaide borstkanker. Uitzaaiingen in bekken en wervelen 2 okselklieren. Gebruik het nu een jaar en heb er niet heel erg veel last van. Ben wel meer gaan sporten.

02-04-2019 | Vrouw | 59
Borstkanker
Ik ben verleden jaar geopereerd, borstamputatie en borstcorrectie uit de buikwand. Dat is allemaal super goed gegaan zonder complicatie of dergelijk. Blij zou je denken. Maar moest toch nog 8 chemokuren volgen. De eerste 4 heb ik goed doorlopen. Maar de laatste 4 was alleen maar Allende. Alle bijwerkingen die er ook maar waren. Heb ik gehad. Was zo blij dat ik klaar was[lees meer...] met de chemo, dus dacht alleen nog de hormoonkuur en dat is het. Ben begonnen met Tamoxifen, dat ging 4 weken perfect, maar toen begon het met een beetje uitslag. Nog geen 24 uur later zat ik helemaal onder de huiduitslag. Gek werd ik van de jeuk. Gestopt met de Tamoxifen en begonnen met Letrozol. Even dacht ik gelukkig het gaat goed. Maar dat was van korte duur. Zit nog steeds onder de huiduitslag en wordt gek van de jeuk. Tijdens mij ziekte bijna niet gehuild of depressief geweest. Maar nu trek ik het even niet meer. Jeuk en nog eens jeuk over mijn hele lijf. Dit duurt nu al bijna 5 mnd!!! Morgen heb ik een afspraak bij de oncoloog. Weet niet of ik hiermee wil doorgaan. Stoppen?? En dan .... Moeilijk maar zo verder gaan met de hormoonkuur zie ik ook niet zitten. De andere bijwerkingen vallen gelukkig wel mee. Heeft iemand ook zoveel huiduitslag gehad van de hormoonkuur?

14-03-2019 | Vrouw | 68
letrozol (2,5mg)
Heb geen of heel weinige bijverschijnselen. Denk dat het komt door de wietolie die ik al twee jaar gebruik. Ik gebruik Letrozol nu 1.5 jaar. Sindsdien ook wietolie. Mijn Tumor waarden zijn gedaald van 1400 naar 151 vandaag.

07-01-2019 | Vrouw | 56
Borstkanker
Borstkanker begin 2016, oestrogeen- en progesterongevoelig, borstbesparende operatie en 21x bestraald, geen chemo vanwege gunstige uitslag mammaprint. 2 jaar Tamoxifen: bij vermoeidheid dikke enkels en voeten, dikke polsen, verhoogde oogdruk. Nu sinds ongeveer 7 maanden letrozol van de waarschijnlijk 3 jaar. Als ik geen stress en veel rust heb, gaat het best goed. Dan all[lees meer...]een een raar gevoel onder mijn voeten en warme voeten wat hinderlijk is in bed. Met veel stress ontspoort de boel: veel te hoge bloedsuiker, veel pijn in spieren en gewrichten, vooral na rust (opstaan als een 90 jarige, las ik ergens; dat omschrijft het goed). En janken, om het minste of geringste, doodmoe maar niet goed kunnen slapen; dikke buik gekregen. Je weet waar je het voor doet: ik hoop tenminste dat het helpt dat de kanker niet terug komt, maar dat weet je pas na afloop. Vandaar geen gefundeerde score voor effectiviteit; daarvoor is het nog te kort geleden. Het leven is wel een stuk minder leuk door die medicatie omdat ik veel moet afzeggen omdat ik het niet trek. Het enige voordeel is dat de oogdruk met de Letrozol beter is geworden...

22-06-2018 | Vrouw | 56

16-04-2018 | Vrouw | 65
Borstkanker
Ik had gehoopt dat de bijwerkingen zouden verminderen in de loop van de tijd. Voelde mij 10 jaar ouder dan mijn 65. Al de dàg na het stoppen kon ik weer rechtop staan (zonder me van krom naar recht 'op te schroeven'). Daags erna fietste ik weer met gemak. Moeheid bleef. Effectiviteit kan ik niet beoordelen. Hopelijk is het na mijn IORT totaal overbodig!

25-02-2018 | Vrouw | 67
Borstkanker
heb in het begin geen bijwerkingen gehad. maar nu na een paar maanden gebruik krijg ik een branderig gevoel aan de binnenkant van mijn handen en een doof gevoel in wijs en ring vinger.

06-02-2018 | Vrouw | 55
letrozol (2,5mg)
Goedemiddag allemaal .Ik heb borstkanker met uitzaaiingen naar de lever en longen en in mijn botten .Daarvoor moet ik nog kuren en Letrozol innemen.. .Eerst kreeg ik Letrozol Accord het ging redelijk met de bewerkingen .Op verzoek van de verzekering moest de apotheek een goedkope middel Letrozol Sandoz ...geven .Ik wist het niet tot dat ik ze in had genomen .Daar heb ik a[lees meer...]l heel snel hevige bewerking van gekregen .Krampen en spier trekkingen in mijn benen. Tintelingen en branderig in mijn voeten en buikpijn dunne ontlasting.. droge slijmvliezen ,Gewicht toename Ik heb overlegd met de apotheek assistent en nu heb ik de Letrozol Accord terug gekregen Hoop dat de bijwerking nu dragelijk worden .Ik vind het niet goed dat het zomaar omgewisseld wordt . Zonder overleg met de patient .MVG

31-01-2018 | Vrouw | 67
Borstkanker
ik gebruik dit medicijn voor uitgezaaide borstkanker naar de botten. Tot voor een week geleden geen last van de medicijnen- sinds een week heb ik prikkelingen aan beide handen.