Ervaringen met Letrozol

letrozol

vermoeidheid spierpijn prikkelbaarheid slapeloosheid krachtverlies in armen en handen chronische vermoeidheid verminderde eetlust

Borstkanker (64 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

04-11-2017 | Vrouw | 76
Borstkanker
Allergische reactie: vreselijke gewaarwording dat je keel en tong opzwellen en je niet kunt slikken en praten. Na stoppen hyperthermische bestraling gehad, effectiviteit is vraag..

17-10-2017 | Vrouw | 58
Borstkanker
sinds start toenemende spier- en botpijnen die me verplichten hoge dosissen ibuprofen te nemen met gevaar voor maagproblemen. Recent ook stekende pijn in de voetzool bij stappen! Ik denk er sterk aan om ermee te stoppen en we zullen dan wel zien.

15-08-2017 | Vrouw | 65
Borstkanker
Erge slaapproblemen, elke nacht ruim 2 uur wakker midden in de nacht. Regelmatig depressieve gevoelens. Unheimlich gevoel.

10-08-2017 | Vrouw | 56
Borstkanker
Hormoongevoelige tumor in mijn borst. Chemo en bestralingen en toen eerst tamoxifen. Ik kreeg hier heel veel opvliegers van, mijn dag was een lange opvlieger. Sliep hierdoor ook slecht. Daarom door arts Letrozol voorgeschreven gekregen. Ik heb al een lichte osteoporose in de heupen die nu dus is verergerd. Ben erg stijf bij opstaan. Moet echt op gang komen. Pijn in de heup[lees meer...]en en benen en laatste tijd ook in de rug. Krijg knobbels op mijn gewrichten en heb ook een andere bril aan moeten schaffen. Volgens opticien kan het zijn dat mijn ogen slechter geworden door medicatie. Ik denk er echt over om maar te stoppen met die rotpillen.

18-03-2017 | Vrouw | 54
Borstkanker
Ik was begonnen met Tamoxifen maar daar werd ik heel depressief van. Ook had ik andere bijwerkingen maar die waren vol te houden. Op advies van de verpleegkundige ben ik gestopt en slik ik nu Letrozol. In het begin dacht ik dat het heel goed werkte. Mijn depressiviteit verdween en ik voelde mij goed. Na 1,5 maand slikken begon de ellende. Ik kreeg pijn in mijn gewrichten e[lees meer...]n daarna vreselijke spierpijn. Of ik net een marathon gelopen had. Ik lijk wel een oud wijf. Ik ben heel sportief en baal dat ik amper nog kan sporten. Ook is mijn conditie slecht, erg moe, ga slecht naar het toilet, last van longen maar dit kan door bestraling komen. Ik probeer mijn best te doen maar het wordt maar niet beter. Ik weet dat ik geen opties heb omdat ik natuurlijk beter wil worden. Maar ik had me nooit gerealiseerd dat dit zo zwaar zal worden en ik moet nog maar 9, 8 jaar :-(

13-10-2016 | Vrouw | 60
Borstkanker
Omdat mijn borstkanker hormoongevoelig bleek te zijn, ben ik op aanraden van mijn oncoloog begonnen met Letrozol, (omdat dit de minste bijwerkingen zou geven). Na drie weken: ernstige haaruitval (ik kon de plukken haar zo uit het afvoerputje halen), ernstige gewrichtsklachten, vooral in handen (ik heb echt gehuild van de pijn 's nachts, kon mijn vingers niet meer krom kri[lees meer...]jgen en ik sliep met winterhandschoenen om toch wat verlichting te krijgen) extreme moeheid. Kortom, ik voelde me 90. Strompelde 's nachts naar het toilet. Ik ben na 6 weken gestopt met Letrozol en volgens arts duurt het nog maanden voor dat alles uit mijn lichaam is. Mijn overlevingskans zonder Letrozol is na 10 jaar 86% en met Letrozol 88 %. Heb gekozen voor kwaliteit van leven.

29-09-2016 | Vrouw | 53
Borstkanker
In jan 2014 is bij borstkanker geconstateerd. Meteen de full hit gelukkig zonder uitzaaïngen. Wel 4 AC kuren, 12x Taxol en 17 x Herceptin. In jan 15 met Tamoxifen begonnen en had hier meteen erg last van. Mijn slecht zicht kwam door staar aan beide ogen; meteen moeten stoppen met Tamoxifen. Aan de Anastrozol, erg depressief en ongelukkig en enorme wegtrekkers dus na 4 maan[lees meer...]den aan de Letrozol. De gewrichtsklachten werden zo pijnlijk dat zelfs pijnstillers niet meer hielpen. Iom oncoloog nu 6 maanden zonder medicatie en dan kijken hoe ik me voel. Ze kunnen nooit vertellen of het middel werkt dat is echt afwachten maar ze zijn van mening hoe langer je medicatie slikt hoe groter de kans dat het langer wegblijft. Ik ga voor kwaliteit van leven, mijn partner lijdt er ook vreselijk omder. Dus nu ga ik na bijna 3 jaar mezelf hopelijk weer eens terugvinden. Over 6 mnd misschien het middel exemestaan proberen. Is een totaal andere samenstelling, misschien reageer ik hier beter op. Maar we gaan wel voor 6 maamden op en 6 maanden af. En zo ook de overtolloge kilo's kwijtraken.

11-07-2016 | Vrouw | 58
Borstkanker
In juli 2014 (toen net 56 jaar) is bij mij hormoongevoelige borstkanker geconstateerd. Na een borstbesparende operatie en 29x radiotherapie, kreeg ik in oktober 2014, Tamoxifen voorgeschreven. In december 2015 kreeg ik Letrozol voorgeschreven. Nu na 7 maanden heb ik weer last van stijve spieren, zoals in de eerste 6 weken, met name na rust. Daarnaast ernstige gewrichtskla[lees meer...]chten/pijnen in mijn polsen, vingers, knieen, voeten en rechter- arm en schouder. Dit vooral 's nachts en bij het wakker worden. Als ik op sta, strompel ik met mijn pijnlijke en verstijfde spieren naar de kraan, waar ik enkele minuten mijn handen masseer onder warm water en strompel verder naar het toilet. Eenmaal in beweging gaat het wel weer. De pijn is overdag aanwezig, maar ik kom met Letrozol de dag door, dit in tegenstelling tot Tamoxifen, daar werd ik zwaar depressief van. Ik slik geen pijnstillers. Ik heb tevens veel van haaruitval, maar weet niet of dit verschijnsel te wijten is aan de medicijn, aangezien dit ook tot de overgangsverschijselen hoort. Ik heb vanaf juni weer de kracht gevonden om weer te gaan salsadansen. Dit als het kan 2x per week. De pijnen worden er niet minder van, maar ik voel mij er goed bij. Mijn libido is zeker weten niet meer wat het geweest is. Maar de keuze is aan mij en jou om ermee door te gaan of te stoppen. Wat is jou en mijn toegevoegde waarde in de toekomende jaren van het leven? Ik ben er zelf nog niet uit.

16-04-2016 | Vrouw | 51
Borstkanker
Ik heb in 2013 hormoongevoelige borstkanker gekregen en kreeg in het najaar tamoxifen voorgeschreven. Daar kon ik prima mee uit de voeten, afgezien van kuitkrampen 's nachts. Helaas had ik voorjaar 2015 opnieuw een hormoongevoelige tumor, ondanks de tamoxifen. Dus na operatie over op letrozol. Nu heb ik last van stijve spieren, met name na rust, en ernstige gewrichtsklach[lees meer...]ten in nek, schouders, polsen en vingers. Ik slik bijna dagelijks pijnstillers: paracetamol en/of ibuprofen. Mijn libido is niet meer wat het geweest is.

23-01-2016 | Vrouw | 45
Borstkanker
Los van alle bijwerkingen, kom ik met dit medicijn de dag door dit in tegenstelling tot tamoxifen, daar werd ik zwaar depressief van

06-01-2016 | Vrouw | 60
Borstkanker
Zowel bij Tamoxifen als bij Letrozol heb ik vaak last van mijn gewrichten, met name de ellebogen en knieën. Na overstap van Tamoxifen op Letrozol kreeg ik weer meer last van opvliegers. De spierkrampen die ik ook bij Tamoxifen had, waren de eerste maanden minder, maar zijn nu weer veel aanwezig. Omdat ik al geringe botontkalking had, slik ik ook kalk met vitamine D. Op dit[lees meer...] moment weet ik nog niet of de botontkalking erger geworden is.

09-11-2015 | Vrouw | 72
Borstkanker
In 2012 in februari is borstkanker vastgesteld. Na de gebruikelijke behandeling, borstbesparende operatie met 28 bestralingen moest ik beginnen met Tamoxifen. Na ruim 2 jaar overgegaan op een ander hormoon. Veel klachten, zoals pijn in de benen, neerslachtig, vooral in de ochtend, slecht slapen en veel hoesten. Het derde hormoon heette dan Letrozol, moest enige verlichting[lees meer...] brengen. Pijn in de benen werd minder, maar de rest bleef. Mijn gewrichten begonnen erg op te spelen en ook was ik in die tijd 10 kg. aangekomen. In september ben ik zelf gestopt. Ik loop weer in de stad en ik voel me 's morgens zelfs vrolijk. Ben ook niet meer zo moe overdag en 's avonds. Verheug me op de vakantie, waar ik misschien weer fijn met mijn man kan wandelen.

28-08-2015 | Vrouw | 57
Borstkanker
ben in mei gestart met alle behandelingen, en 7 november was ik klaar. toen ben ik gestart met tamoxifin en daar werd ik erg depressief van. toen zijn we overgestapt op letrozol, met gevolg dat ik na een aantal maanden dat ik dit nu gebruik 10 kg ben aangekomen en mijn gewrichten zo zeer doen dat ik bijna niet meer kan lopen. heb een nieuwe pup in huis genomen, zodat ik d[lees meer...]e deur uit moet, maar heb nu besloten dat ik met al mijn pillen stop, ik ben er totaal klaar mee, kan verdomme niet eens mijn eigen tuin meer bijhouden. ben 57 jaar en voel me 90.

08-08-2015 | Vrouw | 50
Borstkanker
Na 2,5 jaar Tamoxifen over op Letrozol. Na 1 week begon ik de bijwerkingen te merken: stijve, pijnlijke gewrichten, opvliegers, raar gevoel in mijn hoofd, pijn onder mijn voeten. De eerste twee had ik ook met Tamoxifen. Het rare gevoel in mijn hoofd was nieuw. Nu na zes weken lijken de gewrichtsklachten te minderen, alleen nog bij opstaan na rust. Opvliegers nog altijd hev[lees meer...]ig, wel zo'n 15x per dag en geen hoofdpijnachtige klachten meer. Ook aan dit medicijn moet je lichaam wennen dus even doorzetten dan kan het (bij mij in ieder geval) weer wat beter gaan.

17-05-2015 | Vrouw | 61
Borstkanker
Na 6 jaar Letrozol innemen ben ik nu sinds 3 weken, in overleg met de arts, gestopt. Ik doe mee aan het MindAct onderzoek en zou de Letrozol nog een jaar moeten innemen, maar de bijwerkingen waren van dien aard dat het veel invloed kreeg op mijn levenskwaliteit: Ik heb inmiddels, van de Letrozol, osteoporose in mijn wervelkolom, ik heb erg veel pijn in handen en knieën, b[lees meer...]ij tijden depressief, een libido van -20. kortom ik vond het niet meer draaglijk.

22-04-2015 | Vrouw | 56
Borstkanker
Ik ben 56 jaar en er is in Mei 2012 borstkanker geconstateerd. Ik heb 16 bestralingen gehad, ook heb ik 6 keer een TAC chemokuur gehad. Daarna heb ik 2 en een half jaar Tamoxifen geslikt. Nu ben ik vanaf januari aan de letrozol. Ik vind het een enorme impact hebben, vooral mijn tenen hebben een niet goed beschrijvend gevoel, het opstaan 's ochtends is heel verschillen[lees meer...]d. Ik ben gelukkig niet meer zo emotioneel. Soms denk ik, ik stop er mee, ik weet niet of het effect heeft.