Ervaringen met Lucrin

leuproreline

opvliegers Lichte hoofdpijn vermoeidheid opgezette buik

Endometriose (60 meningen)
Prostaatkanker (9 meningen)
Borstkanker (5 meningen)
Onvruchtbaarheid vrouw (1 mening)

Tamoxifen (267 meningen)
Femara (100 meningen)
Anastrozol (98 meningen)
Zoladex (93 meningen)
Letrozol (72 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

07-03-2024 | Vrouw | 52

opvliegers opgezette buik

Vanaf 2016 heftige menstruatie pijnen, pijn bij het plassen, opgezwollen buik en anuskrampen. Elke keer dat ik naar de gynaecoloog ging zei ze van dat er niks aan de hand was. Zo heeft het 5 jaar geduurd. Totdat de gynaecoloog besloot de gynaecoloog 1 eierstok te verwijderen omdat die vergroot was en de eileiders. Tijdens de kijkoperatie kwam ze achter dat ik veel verklev[lees meer...]ingen had. Ze had meteen verwijderd wat verwijderd kon worden. Het ging iets minder dan een jaar goed toen begon de ellende opnieuw. Heb zoely gekregen maar hielp niet echt. De lucrin wilde ik toen niet. Geen enkel pil wat ik voorgeschreven kreeg hielp dus toch maar lucrin injectie genomen voor 3 maanden. In het begin veel last gehad maar na 3 weken merkte ik op dat minder pijn had en na een maand had ik bijna geen pijn meer. Volgende week krijg ik de 2de injectie. Ik heb er spijt van dat ik dit niet eerder lucrin heb genomen had zoveel pijn gescheeld. Ik dacht omdat ik zo teleurgesteld was dat de verschillende soorten pil wat ik had gekregen en niet werkte dat lucrin ook niet bij mij zou werken.

04-01-2021 | Vrouw | 52
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Leeftijd 52 jaar. Start juni 2019. Was nog niet in de overgang en had zeer heftige onregelmatige menstruatie die de kwaliteit van leven enorm beïnvloede. Daarbij ook een vleesboom van 12 cm die niet verwijderd kon worden zonder ook verwijderen van de baarmoeder. Lycrin moest er voor zorgen dat de vleesboom zou krimpen en de menstruatie zou stoppen. Laatste is zeer succesv[lees meer...]ol. Erg blij mee. Vleesboom nu +/- 7 cm . Laatste injectie in oktober gehad. Aankijken of alles zo goed blijft gaan ook zonder lucrin.

14-01-2024 | Vrouw | 51
Endometriose
Na ruim jaar lucrin toch gestopt. De bijwerkingen waren niet meer vol te houden. Gestopt in de hoop dat mijn overgang in gang was gezet(51 jaar) helaas na 2 maanden waren mijn endometriose klachten weer net zo heftig terug. Half jaar niks gebruikt. 1 x per maand 1 dag heftige pijn. Niet te doen! Daarna 3 a 4 dagen nog naweeën. De pijn aanvallen komen zelfs met oxycodon er [lees meer...]nog doorheen. Nu sinds 1 maand dienogest 2 mg. Wel wat krampen. Geen heftige aanvallen. Bijwerkingen tot nu toe. Snel prikkelbaar. Moet dit minimaal 2 maanden vol houden. We wachten af

15-02-2020 | Vrouw | 51
Abnormaal vaginaal bloedverlies
Ik heb myomen, daardoor zoveel bloedverlies met veel stolsels, waardoor mijn hb zo laag werd dat ik bloedtransfusie moest ondergaan. Dit kon zo niet doorgaan. In overleg met de gynaecoloog gekozen voor lucrin. Eerst een injectie voor 1 maand gekozen, om te kijken hoe ik hierop reageer. Dit ging goed. In deze maand nog wel bloedverlies gehad. Na deze maand de driemaandelij[lees meer...]kse spuiten 2 jaar lang gehad. Ik ben er super blij mee. Heb weer energie en ben van het bloedverlies af. Hb is weer goed. In januari geen nieuwe injectie meer gehad, vanwege mijn leeftijd. Wij kijken even aan wat mijn lichaam nu gaat doen. Of ik in de overgang ben. Zijn er vrouwen die ervaring hebben na hoeveel weken de menstruatie weer begint na het stoppen van de injecties?

23-07-2022 | Vrouw | 50
Endometriose
Buiten de bijwerkingen ben ik ontzettend blij dat ik geen pijn aanvallen heb van de endometriose. Ik kan weer leuke dingen vooruit plannen. Wat niet meer ging ivm de onverwachte ondraaglijke pijn aanvallen elke 3 weken. Ik neem de bijwerkingen voor lief. Probeer er niet over na te denken. Operatie baarmoeder verwijderen heb ik afgezegt. En hoop dat ik na 1.5 jaar lucrin i[lees meer...]n de overgang zelf ben. Ik ben nu 50.

16-05-2020 | Vrouw | 50
Abnormaal vaginaal bloedverlies
In november 2019 mijn 1e injectie gekregen ,in afwachting van de operatie.( mijn baarmoeder zou worden verwijderd.) Het abnormale bloedverlies,wat ik al 4 jaar had,stopte gelijk. Dus dat was een verademing! Maar na een week of 2 begonnen de klachten... Slecht slapen,lag uren wakker...zweten als een gek.. Ik was zo vermoeid overdag dat ik mijn werk zowat niet meer kon d[lees meer...]oen. Tabletjes gekregen hiervoor,wat minimaal hielp. In dec de 2e injectie gekregen voor 3 maanden,de wachtlijst in het zh was erg lang,dus ik moest nog even geduld hebben. De klachten begonnen zich op te stapelen,enorme spierpijn,oorsuizen( om gek van te worden).Hartkloppingen,depessief,geen of weinig emoties meer.,hoofdpijn Eindelijk zou ik dan op 6 april aan de beurt zijn voor de operatie.Maar toen kwam Corona..Operatie weer uitgesteld en nieuwe injectie voor 3 maanden gekregen. Ik wist nu even niet wat ik nu liever had,de heftige bloedingen of mezelf zo ellendig voelen als nu... Maar het einde is nu in zicht,er is een nieuwe datum geprikt. De injectie werkte prima voor de bloedingen,maar die bijwerkingen vielen mij zwaar tegen...

10-09-2014 | Vrouw | 50
leuproreline
Endometriose
Symptomen: al jarenlang zeer heftige menstruaties elke 3 weken, chronische bloedarmoede (slikte ijzer bij op advies huisarts), veelvuldig kleine beetjes plassen (werd er ook vaak s nachts wakker van), soms de hele dag niet kunnen plassen, dikke buik (meer dan 100 cm) verder slank, hoge bloeddruk die met medicijnen slecht te behandelen was. Maar laag cholesterol! Ook heb ik[lees meer...] al 23 jaar 12 dagen per maand migraine met overgeven en diarree. Ben dan heel erg ziek. Chronisch brijachtige ontlasting. Poly-artrose. Omdat bij het maken van een uitstrijkje (bevolkingsonderzoek) een kleine poliep gezien was ging ik naar de huisarts om het weg te laten halen. Zij kon mijn baarmoeder niet vinden en omdat ik alweer bloedde werd ik naar het ziekenhuis gestuurd om een vaginaal echo te laten maken. Daar bleek dat ik een vleesboom had ter grote van een kleine voetbal. Het zit ook gedeeltelijk in de eierstokken en buiten de baarmoeder. Mijn baarmoeder kwam tot aan mijn navel. Geen kanker, bleek na onderzoek (Geweldig, de uitslag had ik binnen een week). Inmiddels had ik zelf op het internet gekeken naar de diverse behandelmethoden en na overleg met de gynaecoloog werd besloten dat ik de lhrh-agonisten zou proberen. Lucrin dus. De injectie werd thuis door een medewerker van de apotheek gezet en was nagenoeg pijnloos. Wel ontstond er een harde rode en later blauwe plek onder de huid. Eén keer stootte ik me op deze plek tegen een stoel en dat deed wel echt flink lang pijn maar verder voelde ik het niet. De bijverschijnselen/cons.: Heel veel opvliegers en s nachts zweten. Elke dag een schone pyama is geen luxe. Dit begon al vrij snel na de injectie. Nu, twee maanden later ben ik elke dag erg moe en vooral ook erg stijf. Mijn hele lichaam voelt aan alsof ik 80 ben. Alles doet pijn. Ik loop ook moeilijk en langzaam. Mijn hoofd is vol watten en leeg. Kan me gewoon niet meer goed concentreren. Geregeld ook pijn op de borst alsof de spieren samenkrampen. Pro Lucrin: Ik heb nog slechts 1 menstruatie gehad verder niets meer. Geweldig. Ook kan ik weer gewoon plassen. Het is alsof de vleesboom de laatste jaren op mijn blaas drukte en nu niet meer. De migraine heb ik nog steeds. In combinatie met de hitte en opvliegers voelt het erger maar dit is meer emotioneel dan fysiek. Vooral omdat ik goede medicatie ervoor heb. Mijn buik is (meestal) niet meer hard en opgezwollen. De chronische diarree is een stuk minder geworden. Mijn bloeddruk is veel beter. De medicijnen hiervoor konden zelfs beduidend verminderd worden (het is nu pas twee maanden na de start met Lucrin). Hoeveel de myoom geslonken is weet ik nog niet. Al met al zijn de bijverschijnselen heftig maar als ik nadenk over de afgelopen jaren dat ik praktisch op de bank en de wc woonde vind ik dat het het waard is dit nog even door te zetten. Of er toch nog een operatie volgt is onbekend.

15-02-2022 | Vrouw | 49
Endometriose
Kamp al zeven jaar met vermoeidheidsklachten, ernstige menstruatie door vleesbomen, vorig jaar conclusie dat ik ernstige endometriose heb, ook de flinke bult in mijn navel is endometriose zeer pijnlijk tijdens de menstruatie. 5 maanden geleden twee keer klaplong gehad. Kijkoperatie in het umc utrecht gehad. Oorzaak endometriose in rechter long. Op het rechter middenrif. Da[lees meer...]ardoor komt tijdens de menstruatie mijn long los te zitten en klapt in. Inmiddels longvlies verwijderd om de long vast te zetten dmv litteken weefsel en een matje op mijn middenrif geniet. En Lucrin spuiten om mijn hormonen plat te leggen, zodat ik hopelijk geen klaplong meer krijg. Tot nu toe geen klaplong meer gehad. De Lucrin is wel heftig qua bijwerkingen. Zie hierboven. Maar voor mijn gevoel niet zoveel keus. Wil ook geen klaplongen meer. Pluspunt is de ernstige menstruatie is weg en door de opvliegers geen koude voeten meer. Maar de bijwerkingen zijn wel heftig. Ga dit gebruiken tot de overgang in mijn lichaam is geweest. Ben nu 49 jaar, dus hopelijk maar 1 of 2 jaar denkt de gynaecoloog.

31-03-2019 | Vrouw | 49
Borstkanker
Ivm niet mogen gebruiken van tamoxifen (longembolie) nu 4,5 jaar gebruik Lucrin. Het heeft mijn leven de afgelopen jaren stil gelegd en beperkt. De klachten waren enorm en namen af naar het einde van de 3 maanden.

11-01-2017 | Vrouw | 49
leuproreline (11,25mg)
Heel veel bloedverlies en hele dikke stolsels leken wel op ontlasting zo dik en donker. hyroscopie gehad en baarmoederslijmvlies dichtgebrand, veel pijn in buik gehouden. zaten bloedproppen in eileider weggehaald, maar nog steeds pijn dus nu injectie en kijken of de bloedproppen verdwijnen. ik riep haal alles er maar uit, maar dat doen ze niet zo snel. dus nu kijken hoe [lees meer...]deze injectie helpt, vooralsnog last en bijwerkingen helaas (misselijk, veel honger, opgeblazen buik, pijn bij plassen, krampen in buik, tintelingen in voeten, geen zin in seks, afgevlakt gevoel, niet kunnen huilen, geen emotie, vergeetachtigheid). Ben nog niet blij.

30-07-2014 | Vrouw | 49
leuproreline (11,25mg)
Ik heb 3 maanden 1 spuit Lucrin voorgeschreven gekregen vanwege een myoom die operatief verwijderd moest worden. Aanleiding hiervoor was te laag hb. De bijwerkingen van Lucrin heb ik zwaar onderschat. De eerste maand in combinatie met 12 dagen primolut. Deze combinatie gaf zo'n hevige bloeding, dat ik een enkele dagen niet meer op mijn benen kon staan. De gynaecoloog gaf a[lees meer...]an dat dit wel normaal was en dat de bloedingen hierna zullen stoppen. Van opvliegers had ik toen nog geen last, hooguit wat hoofdpijn. Direct na de tweede injectie kreeg ik te maken met alle bijwerkingen; overdag te pas en te onpas een opvlieger, 's avonds vaker en heviger en 4 à 5 x per nacht badend in het zweet wakker. De opvliegers werden bij mij versterkt door warme dranken, pittig eten en stilzitten. Als ik rustig in beweging ben, heb ik er minder last van. Met mijn kantoorbaan is het afzien. Buikademhaling, diep inademen en rustig uitademen helpt ook om de opvliegers sneller voorbij te laten gaan. De operatie is inmiddels achter de rug, geen complicaties echter de vleesboom hebben ze niet geheel in een keer weg kunnen halen. Nu anderhalve week na de operatie zijn de bijwerkingen van de lucrin nog even heftig. Ik heb mijn gynaecoloog de vraag gesteld: Wat zou u doen in mijn geval? Ze antwoordde dat op dit moment deze behandeling de beste optie was. Als ik nu zou moeten kiezen zou ik gezien mijn leeftijd ( 49) voor een baarmoederoperatie kiezen.

09-04-2019 | Vrouw | 48
leuproreline (5mg)
Ik heb door deze spuit diabetes type 1 gekregen

21-10-2017 | Vrouw | 48
Endometriose
Laten we meteen beginnen met het vertellen dat ik een probleem heb met hormonen, dan zijn de bijwerkingen misschien ook overduidelijk voor de meesten. Ik heb altijd al problemen gehad met de pil, het spiraal, de nuvaring zeg het maar. Maar na jaren van krom liggen van de pijn, ziek van de menstruatie en dusdanig bloedverlies van 5 dagen en een herstel periode van zeker 10 [lees meer...]dagen, moest er wat gebeuren. Op naar de Gyneacoloog die mij orgametril voorschreef, jippie wat een verademing......tot de bijwerkingen begonnen...pffff..... vervolgens was het niet meer verkrijgbaar en was ik een week of twee medicijnloos tjeee.....ik was weer totaal mezelf, wat een verademing. Ik heb dit voorgelegd aan mijn gyneacoloog maar omdat de orgametril tijdelijk niet verkrijgbaar was, dat we de Lucrin maar moesten proberen, de bijwerkingen moest ik maar voor lief nemen. Voor de duidelijkheid, ik heb een mannelijke gyneacoloog..... mag niet uit maken vind ik. Op 29 augustus heb ik de injectie gekregen en heb er tot op vandaag spijt van... Dagelijks hoofdpijn, wekelijks migraine, daarvoor weer aan de medicatie, vochtophoping, haaruitval, emotioneel, stemmingswisselingen, seksueel zeer inactief en dat was echt anders. Aankomen, geen energie, zweetaanvallen, moedeloos. Ik heb kladblokken aangeschaft om elke dag op te schrijven hoe het gaat en hoe ik me voel. Ik ben gestopt, het gaat niet goed en het duurt nog ruim een maand voor de troep uit mijn lijf is. Ik ben mezelf niet...gelukkig weet iedereen in mijn omgeving wat er aan de hand is maar voor mij Is het duidelijk....er komt geen hormoon meer mijn lijf in, in welke vorm dan ook.

11-07-2016 | Vrouw | 48
leuproreline (45mg)
Borstkanker

02-03-2023 | Vrouw | 47
Vleesbomen en anemie klachten

20-09-2019 | Vrouw | 47
Endometriose
Inmiddels 4,5 jaar aan de Lucrin. Het enige middel dat bij mij werkt. Wel kan ik er helaas steeds minder goed tegen. Ik krijg steeds meer bijwerkingen en deze worden ook heftiger. Mijn leven staat al een aantal jaar stil. En ik heb nog 4 jaar Lucrin te gaan. Geen idee hoe ik deze door moet komen. Het is niet alleen lichamelijk erg zwaar en vernederend, het drukt ook zwaar [lees meer...]op mijn geestelijke gezondheid.