Ervaringen met Lucrin

leuproreline

opvliegers Lichte hoofdpijn vermoeidheid opgezette buik

Endometriose (60 meningen)
Prostaatkanker (9 meningen)
Borstkanker (5 meningen)
Onvruchtbaarheid vrouw (1 mening)

Tamoxifen (267 meningen)
Femara (100 meningen)
Anastrozol (98 meningen)
Zoladex (93 meningen)
Letrozol (72 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

13-04-2020 | Vrouw | 29
Endometriose
Ik ben nu zo'n 5 maanden aan de Lucrin-injecties vanwege mijn (matige) endometriose. Ik heb een kinderwens en het idee is de endometriose eerst optimaal terug te dringen, door de Lucrin en een operatie, om hopelijk straks zwanger te kunnen worden zonder problemen. Vooraf was ik door de verhalen hier heel sceptisch, ik had het medicijn bijna afgewezen omdat ik zo bang [lees meer...]was voor al die nare bijwerkingen. Met mijn arts heb ik toen afgesproken het een maand te proberen, en het viel me dusdanig mee dat ik heb doorgezet. Die opvliegers zijn inderdaad heel irritant, vooral 's nachts word ik meerdere keren wakker om dat ik het zo warm heb. Ook overdag heb ik het vaak, maar ik moet er eerlijk gezegd ook af en toe wel om lachen (denk aan die sketch van Hans Teeuwen!). Ik heb regelmatig last van hoofdpijn, mijn libido is ook niet echt wat het geweest is, maar het goede nieuws: op een echo was te zien dat na 3 maanden de endometriose al met de helft is afgenomen. Kortom: voor mij zijn die kleine ongemakken goed te doen als het zulk mooi resultaat oplevert. Ik was trouwens vooral bang voor de emotionele bijwerkingen (zoals depressie, mood swings), maar daar heb ik nul last van gehad.

11-03-2018 | Vrouw | 29
Endometriose
Vanwege endometriose en kinderwens nu met de eerste maand Lucrin bezig in een traject van vier maanden als aanloop naar IVF. Omdat ik recidiverende depressieve stoornis heb, heb ik gelijk Tibolon meegekregen om de bijwerkingen uit te balanceren. De eerste week had ik hoofdpijn - geen migraine, maar wel pijnlijk genoeg om irritant te zijn. Ook heb ik vooralsnog dagelijks kr[lees meer...]ampen gehad, al vermoed ik dat deze ook kunnen samenhangen met het gebruik van tibolon, daar de dagelijkse kramp ongeveer 1,5 tot 2 uur na slikken van deze pil komt opzetten en tussen de 3 en 4 uur aanhoudt. De krampen waren de eerste week het heftigst (toch minder heftig dan endometriosekrampen), de laatste paar dagen zijn ze veel minder aanwezig en ook minder lang. De laatste paar dagen ben ik wel meer moe en ik heb soms een lichte opvlieger (voorlopig max. 1 per dag). Ik merk ook dat mijn depressiviteitsklachten inderdaad meer aanwezig zijn en ik ben vooral 's avonds apathisch. Maar ook hier geldt: het valt me alleszins mee. Zeker in de eerste twee weken was ik juist een stuk rustiger en milder (ik heb normaliter een notoir kort lontje...) dan ik had verwacht op basis van de ervaringen van andere vrouwen, en ook nu beperkt het zich vooral tot een gevoel van mentale onrust. Het is zeker niet de diepe put die ik van 'reguliere' depressieve periodes gewend ben en weten dat het een bijwerking is en weer overgaat zodra ik stop met de behandeling helpt ook. Voor iemand zonder ervaring met depressiviteit kan ik me echter voorstellen dat het anders/intenser voelt. Ongeveer twee weken na de eerste injectie heb ik een doorbraakbloeding gehad die overging in een vaginale bloeding (voornamelijk bloed en geen baarmoederslijmvlies). Dit hield vier dagen aan, wat minder lang is dan mijn normale menstruatie. De eerste dag ging dit gepaard met krampen die ongeveer dezelfde heftigheid hadden als endometriosekrampen op dag 1 van de menstruatie. Hierna vooralsnog geen bloedingen meer gehad.

19-10-2017 | Vrouw | 29

20-08-2017 | Vrouw | 29
Endometriose
Ik heb voor 3 maanden Lucrin ingespoten gekregen. Het helpt erg goed tegen de pijn (de endometriose verdwijnt er helaas niet mee). Maar de bijwerkingen zijn erg lastig en vervelend. Vooral de enorme opvliegers die ik gemiddeld 10-12x per 24u heb. Ook onwijs veel last van eczeem en infecties. Hopen dat alles weer rustig wordt nadat ik stop.

19-08-2013 | Vrouw | 29
Endometriose
2,5 maand geleden geopereerd aan een endocyste (8+cm) en endohaarden. Daarna twee Lucrin injecties gehad. De eerste maand viel mee, maar vanaf de tweede injectie werd het vreselijk. Soms gedurende 5 achtereenvolgende nachten geen oog dichtgedaan. Mijn bijwerkingen zijn: slapeloosheid (minstens 8 keer per nacht wakker worden, bezweet), opvliegers, misselijkheid (vooral na h[lees meer...]et eten), gewichtsverlies (plas heel veel ineens), extreme dorst (verband met veel plassen?), vermoeidheid, concentratieproblemen, geheugenverlies, moodswings, angst. Het ergste is het slechte slapen. Wanneer ik een nacht beter doorslaap voel ik me al een stuk beter. Met de opvliegers valt te leven voor een paar maanden, maar slapeloze nachten breken je op en maken de bijwerkingen erger. Ik krijg binnenkort de 3e injectie maar ben er bang van. Hopelijk helpt het tegen de endo want dit is bijna niet te doen.

21-08-2021 | Vrouw | 30
Endometriose
Om een heel lang verhaal redelijk kort te maken, ben ik nu bijna op de helft van de kuur lucrin ivm endometriose. Het is een kuur van een halfjaar en het is best wel heftig. Eindelijk het menstrueren stop gekregen na heel veel hormonen. En de pijn hebben we kunnen onderdrukken, maar komt soms toch weer te voorschijn ( voornamelijk zere onderrug en onderbuik, wordt ook wa[lees meer...]rm en straalt pijn uit maar niet zo ernstig als voor de lucrin). Dus ja het werkt redelijk goed, maar ben er wel een heel ander mens door. Mn leven staat echt wel op z'n kop, en ook mn baan kwijt. Heb gelukkig super lieve mensen om mij heen, lieve man en een mooie dochter van 3 jaar (wondertje) en veel praten en uithuilen doet mij er doorheen slepen. En bij jezelf maar denken dat deze bijwerkingen ook weer weg gaan na de behandeling. Maar makkelijk is het zeker niet, zit echt vaak met mij zelf in de knoop. Iedereen heel veel sterkte gewenst!

18-02-2020 | Vrouw | 30
Endometriose
Ik heb injecties gekregen als voortraject voor IVF. 1 keer per maand 1 injectie, gedurende 3 maanden. Ik heb er weinig last van gehad op de opvliegers na, maar dit was ook prima te doen. Verder geen andere klachten ervaren! Alleen na de injectie in de buik last van wat jeuk, roodheid en zwelling maar dit trok binnen een week weg.

25-07-2013 | Vrouw | 30
Endometriose
Er is in 2010 endometriose bij mij ontdekt. De pijn was echt niet meer te doen. Heb diverse middelen geprobeerd als microgenon, orgametril, maar dat was waardeloos. Had op een gegeven moment om de twee weken een doorbraakbloeding. Ik kon werkelijk helemaal niks meer. Wist soms niet eens meer hoe ik van de bank af moest komen om naar de wc te gaan of op de bank moest gaan l[lees meer...]iggen. Toen gaf ze aan dat ik het best met Lucrin kon starten met daarbij tegen de bijwerkingen livial en tegen botontkalking calci D3. Het medicijn is niet mild, maar merkte na een paar maanden wel verlichting. Nu is het echt helemaal weg en wil niet meer zonder. Het vervelende vind ik wel dat ik aankom, maar dat is altijd nog beter dan alleen maar op de bank kunnen liggen en zelfs dat was al te veel voor me. Af en toe last van opvliegingen als ik de Livial ben vergeten, maar ik heb mijn leven terug. Ik kan zelf bepalen wat ik doe en kan er zijn voor mijn gezin.

14-01-2013 | Vrouw | 30
Endometriose
Tegen de pijnklachten van endometriose werkt t erg goed. heb ernstige endometriose op mijn blaas, baarmoederbanden, eileider. om mogelijk zwanger te kunnen worden moest ik hiermee. starten om te zien of de endometriose zou afnemen. heb nu net mijn 4e injectie gehad! Tijd gaat snel voorbij gelukkig maar heb wel veel last gehad van bijwerkingen. gelukkig niet in extreme vorm[lees meer...] maar vervelend was t wel. veel hoofdpijn, stemmingen, opvliegers (vielen reuze mee zelfs in een klimaat van 30gr, waar ik woon) en voelde me vaak emotioneel erg vlak... maar al 4 maanden geen pijn!! Heel fijn en.hopelijk straks kans om zwanger te worden..had t er dus zeker voor over ondanks de bijwerkingen..

02-10-2020 | Vrouw | 31
Vleesboom
Eens per 4 weken een injectie gehad, in combinatie met tibolon tablet 2,5 mg. Van tevoren onzeker of ik last zou krijgen van bijwerkingen. Heb 4 injecties gehad en bijna geen last gehad van bijwerkingen. Heel af en toe een opvlieger gehad en wat meer acne, maar mag geen naam hebben.

30-08-2017 | Vrouw | 31
Endometriose
Ik wil graag mijn verhaal hier delen omdat ik enorm opzag tegen het gebruik van Lucrin mede door de vele negatieve reacties die ik op internet kon vinden. Bij mij valt het echt reuze mee, ik voel me eigenlijk juist veel beter, mijn buikpijn is helemaal weg en heb veel meer energie dan voordat ik de injecties kreeg. Ik heb wel last van opvliegers en s'nachts wat warm en[lees meer...] ook wel pijn in mijn benen (spieren) maar in mijn geval absoluut niet erger dan mijn buikklachten die ik hiervoor had door endometriose

21-02-2012 | Vrouw | 31
Endometriose
In 2011 al 4 maanden Lucrin gekregen voor de IVF behandeling, dat was pittig. Veel bijwerkingen zoals opvliegers, veel hoofdpijn, stemmingswisselingen, aankomen in gewicht ( deed mij niet zoveel als ik maar zwanger zou worden ) en moeheid. Door de slechte weerstand kreeg ik een virus-infectie. Maar na 1 maand geen krampen meer door de endometriose. Nu na 2 IVF pogingen de [lees meer...]volgende poging. 2e spuit van de drie nu gehad en griep gekregen door de slechte weerstand. Wat een bocht. Maar nu alweer pijnvrij, wel weer alle bijwerkingen. Komende poging gaat gewoon lukken want ik weet op dit moment! niet of ik nog doorga hierna. Misschien is dat wel weer anders als ik me beter voel. Al met al het doet zijn werk waar het voor is. Alleen die bijwerkingen.. Gelukkig heeft niet iedereen het zo erg.

20-10-2018 | Vrouw | 32
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS)
Na jaren door een hel gaan vanwege pmdd en pcos elke maand weer (2 goede weken en 2 slechte weken) waarin ik niet goed meer functioneer, eindelijk een vrouwenkliniek gevonden waar ze gespecialiseerd zijn in dit soort problemen en hier nu ook in behandeling. Nadat ik mijn problemen voorlegde, is mij vorige week ook aangeraden lucrin te gaan gebruiken. Normaal gesproken ben [lees meer...]ik heel erg voorzichtig om maar gelijk ja te zeggen tegen medicatie en mijn gevoel toen het voorgesteld werd, was ook eigenlijk om niet te beginnen, maar omdat ik ook zoiets had van, ze zullen echt wel weten hoe of wat en ik wil toch een zo goed als mogelijk levem leiden uiteindelijk, toch ja gezegd en de spuit laten zetten.. had ik maar naar mijn gevoel geluisterd.. Gelijk na 2 dagen begon ik me al anders te voelen.. een beetje zoals ik me ook voel altijd als mijn pmdd begint 1 of 2 weken voor mijn eisprong. Labiel, depri, onrustig/gespannen etc.. alleen dit keer nog heftiger.. zo heftig dat ik een paar dagen bij mijn ouders ingetrokken ben omdat ik mezelf wat aan wou doen/pijn wou doen, omdat ik zo enorm depressief werd.. huilbuien, woede, depressie, doorbraakbloeding, en nu beginnen ook de opvliegers.. ik kan niet meer normaal nadenken met vlagen en leef alsof ik in een bubbel zit en alles gaat langs me heen.. moet mezelf continu zeggen dat dit tijdelijk is en het weer over gaat.. de injectie is voor een maand en neem dus zeker weten geen 2de meer. Ook ben ik boos omdat ze er heel luchtig over deden bij de kliniek.. dat ik eventueel alleen maar opvliegers zou krijgen en misschien wat aan zou komen, dus mijn vertrouwen is ook een beetje weg in ze, en ga ik ook zeker zeggen volgende afspraak.. mensen, gebruik dit spul gewoon niet voor pcos/pmdd klachten, alleen als je geen andere keuze hebt want ga echt door een hel op het moment.

16-07-2013 | Vrouw | 32
Endometriose
Omdat orgametril onvoldoende hielp kreeg in een injectie lucrin. Ik belandde hierdoor met hevige hartkloppingen op de eerste hulp. Daarna ben ik nog een tweede keer opgenomen en moest een nacht ter observatie blijven.

29-06-2011 | Vrouw | 32
Endometriose
Ik ben september 2010 met Lucrin begonnen omdat ik ontzettend veel last had van de endometriose!! Zo erg zelfs dat ik niet meer normaal kon functioneren (niet werken, niet eten, niet lopen en ontzettend veel pin bij ontlasting). Al na enkele dagen kreeg ik last van opvliegers en het werd alleen maar erger!!! Ben in een paar maanden tijd 15 kg aangekomen, heb ontzettend vee[lees meer...]l opvliegers vooral in 3e en 4e week van de injectie (ik gebruik het maandelijks), last van haaruitval, totaal geen libido meer, enorme stemmingswisselingen en last van baardgroei! Tegen de endometriose werkt het supergoed maar de ongemakken die daar tegenover staan zijn echt niet mals. Inmiddels ben ik geopereerd aan mijn cyste en hopelijk krijg ik binnenkort te horen of ik mag stoppen met de injecties. Ik hoop dat er ooit een ander middel wordt uitgevonden dat niet zoveel nare bijwerkingen heeft.

21-03-2018 | Vrouw | 33
leuproreline (11,25mg)
Endometriose
Zoals velen misschien doen heb ik ook eerst het internet afgezocht over wat ik kan verwachten van deze prik. Ik had dat beter niet kunnen doen, want ik schrok van alle negatieve reacties op deze prik. Ik ben nu een maand verder en ik kan zeggen dat het reuze meevalt. Mijn gynaecoloog gaf aan dat ik rekening moest houden met stemmingswisselingen en opvliegers. Ik voel[lees meer...] me niet anders dan voor de prik. Mijn eerste menstruatie is wel gekomen, maar dat had de gynaecoloog al aangegeven dat dat waarschijnlijk nog wel zou gebeuren.