Ervaringen met Tamoxifen

tamoxifen

artritis in veel gewrichten die beweegt depressie

Borstkanker (247 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

13-10-2019 | Vrouw | 67
Borstkanker
Begonnen met s'avond inname, tamoxifen 20 Mg Veel last van slapeloosheid en hoofdpijn en duizelig Toen dosering verdeeld, s'morgens en savonds een halve. Nu probeer ik alleen s' morgens een hele. Kijken of ik dan beter slaap, ik hoop zo.

09-02-2019 | Vrouw | 65
Borstkanker
Bij mij is in oktober 2017 hormonale borstkanker ontdekt. Gelukkig was de tumor heel klein, minder dan een cm. De tumor is verwijderd en ik heb 21 bestralingen gehad. Tot zover weinig problemen. Maar helaas ging het wel om een agressieve vorm en is mij het medicijn Tamoxifen geadviseerd. De eerste maanden had ik geen last maar toen ging ik slecht doorslapen, ieder uur wak[lees meer...]ker en ik kreeg spierpijn, vnl in mijn linkerknie en onderbeen.

17-11-2018 | Vrouw | 63
Borstkanker
In januari 2018 is er bij mij borstkanker ontdekt, gelukkig ziet het er goed uit, 1e graad, hormoon gevoelig, kleine tumor. Ik heb de mamaprint gehad een laag risico van terugkeer, dus borstbesparende operatie gehad en 16 bestralingen. In april begonnen met Tamoxifen, de bijwerkingen waar ik het meeste last van had, waren opvliegers, nachtzweten, stemmingswisselingen... [lees meer...] Maar helaas kwam er 6 november een hele ernstige bijwerking bij... Trombose in mijn been en een dubbele longembolie. Nu dus ook aan de bloedverdunners die ik de komende 2 jaar moet slikken evenals een steunkous die ik ook 2 jaar moet dragen. Ik twijfel of ik door moet gaan met de Tamoxifen. Zie af en toe ook slechter en heb last van een zeurende hoofdpijn...

05-01-2017 | Vrouw | 53

03-10-2016 | Vrouw | 45
Borstkanker
Forse lobulaire borstkanker, 100% hormoongevoelig, 6x AC, near complete response, mastectomie, geen uitzaaiingen, geen bestraling. Moet tien jaar Tamoxifen slikken. De eerste maanden geen enkele bijwerking. Na twee maanden kon ik van de ene op de andere week geen lenzen meer verdragen en werd ik zwaarmoedig en kreeg ik maagklachten, vermoedelijk door dunner maagslijmvlies.[lees meer...] Ernstige maagklachten bij geringste stress - werken in een reguliere baan is onmogelijk. Internist is ervan overtuigd dat het komt van de Tamoxifen. In overleg met internist twee maanden lang terug naar 10 mg, en dan kijken we verder. Nu anderhalf jaar lang 20 mg per dag geslikt. Moet nog bijna negen jaar.

23-04-2016 | Vrouw | 41
Borstkanker
Ik ben sinds februari begonnen met Nolvadex, tamoxifen. Ik moet zeggen dat ik sindsdien mezelf niet meer herken. Ik dacht eerst dat het van mijn bestralingen kwam, maar ik begin nu op te merken dat mijn klachten eerder door het medicijn voortkomen. Ik was voordien een heel actief, vrolijk, positief persoon, en nu lijk ik wel de omgekeerde versie van mezelf. Ik heb behandel[lees meer...]d voor Dcis, borstbesparend, 21 bestralingen en nu normaal gezien 5 jaar Nolvadex. Echter, als mijn levenskwaliteit zo blijft heb ik echt zin om hiermee te stoppen. Ik lees dat ik niet de enige ben, en dan voel ik me toch al niet abnormaal meer. Zijn er mensen die de beslissing hebben genomen om te stoppen en deze klachten ook herkennen?

04-03-2016 | Vrouw | 41
Borstkanker
Chemo kuur afgewezen. Vertrouwde het niet. Wel aan Tamoxifen gestart. Eerste dag viel mee, tweede dag werd ik misselijk en braken. 's Nachts traden hoofdpijnen op te omschrijven als clusterhoofdpijn. Nu elke dag hoofdpijn. Aan een kant verstopte neus zeer benauwd en gezwollen ooglid. Hoop dat dit snel weg trekt en niet 5 + jaar lang dit moet mee maken. Dit is niet te doen.[lees meer...] Voel ook veel pijn in pezen.

01-11-2015 | Vrouw | 50
Borstkanker
Tijdens de chemo heb ik bijna nergens last van gehad, maar dit medicijn nekt me op dit moment behoorlijk. Ernstige gewrichtspijn, moe, hoofdpijn en veel smaakveranderingen, die met mijn beroep niet erg handig zijn ( kok/bediening). Heeft iemand alternatieven geprobeerd die in ieder geval de smaakveranderingen niet als bijwerking had?

14-10-2015 | Vrouw | 53
Borstkanker
Ik ben overtuigd van de werking van deze medicatie. De bijwerkingen vind ik na 5 maanden gebruik nog zwaar. Om de hartkloppingen, opvliegers en algehele beklemming en lichtheid in het hoofd tegen te gaan, slik ik 6x0,025 mg Clonidine. Ik zie er erg tegen op om dit op deze manier nog 4,5 of zelf 6,5 jaar vol te houden. Mijn kwaliteit van leven is echt verminderd. Specialis[lees meer...]t wijt klachten ook aan verwerkingsproces, dus ik zet door en hoop op verbetering.

17-04-2015 | Vrouw | 53
Borstkanker
Door Tamoxifen heb ik al vele slapeloze nachten gehad. Ik ben moe en heb erg veel last van pijn in de botten en gewrichten. Verder is mijn libido tot onder 0 gedaald.

08-04-2015 | Vrouw | 55
tamoxifen (10mg)
Borstkanker
Veel last van bijwerkingen. Opvliegers, spier- en gewrichtsklachten, gewichtstoename, slecht slapen, droge slijmvliezen, minder libido.

26-09-2014 | Vrouw | 51
Borstkanker
Ik slik tamoxifen nu ruim 1,5 jaar en heb bijwerkingen zoals spierkrampen in benen/voeten, geopereerde borst en heel snel in andere lichaamsdelen (vooral handen). Verder ben ik erg stijf en soms opeens heel erg moe. Ik heb veel jeuk. Ik heb een borstbesparende operatie gehad, 26 bestralingen en 6 keer TAC. Ik moet na 2,5 jaar nog 2,5 jaar een ander medicijn krijgen. Ik vin[lees meer...]d het verder heel erg onhandig dat de strips 10 pillen hebben en niet 7, zodat je elke week op dezelfde dag met een nieuwe strip kan beginnen. Ik heb trouwens bij effectiviteit de laagste score ingevuld omdat ik pas over een paar jaar zou kunnen raden of tamoxifen effectief is (mocht ik de kanker niet terugkrijgen, hoe moet ik dan weten waaraan dat heeft gelegen?)

04-02-2014 | Vrouw | 60
Borstkanker
Voordat ik dit medicijn ging gebruiken, zat ik al niet positief in mijn vel. Na 15 jaar teruggekeerde borstkanker; een borst geamputeerd en de volgende moet nog volgen. Zat inmiddels in een uitgebluste relatie na 39 jaar huwelijk. Daarnaast heb ik twee schoondochters, waarmee de relatie niet warm is, terwijl mijn relatie met mijn zonen altijd heel hecht is geweest. Kortom,[lees meer...] niet de meest positieve perspectieven. Financiën (of liever gezegd gebrek hieraan) staan mij niet toe uit mijn relatie te stappen. De effecten van de tabletten hieraan toegevoegd, voelde ik me bijna suïcidaal depressief.

21-12-2013 | Vrouw | 56
Borstkanker
ik mocht even 1 maand stoppen om te kijken of de klachten minder werden, maar helaas. Ik ben daarna weer begonnen met Tamoxifen 20mg. Pijn in been, moeheid, vergeet dingen, ogen worden wat slechter.

04-11-2013 | Vrouw | 43
Borstkanker
het is alweer een tijdje geleden, maar toch wil ik melden wat eventuele bijwerkingen kunnen zijn van het gebruik van Tamoxifen. Ik was 34 toen er borstkanker met uitzaaiingen in de lymfeklieren werd geconstateerd. Na chemo, amputatie, bestraling begon ik met Tamoxifen. Ik ben nu 43, heb vanaf mijn 35ste tot mijn 40ste dit medicijn moeten slikken met als gevolg dat ik op [lees meer...]mijn 40ste een herseninfarct heb gekregen door gebruik van tamoxifen. Ik ben er gelukkig goed vanaf gekomen maar na alles wat je al hebt doorgemaakt is dit niet waar je op zit te wachten. Pas dus op met te lang slikken van tamoxifen! naast de andere ongemakken van dit medicijn kan dit dus ook nog gebeuren.

24-10-2013 | Vrouw | 68
Borstkanker
Na borstamputatie en chemo's in 2011 gebruik ik Tamoxifen 20mg 1x daags. voor een periode van 5 jaar. Ik ervaar de volgende bijwerkingen; Overdag en s'nachts opvliegers, haar wordt fijner en dunner, gewicht toename, pijnlijke gewrichten. vooral handen, voeten en heupen. Oogklachten branden en tranen, concentratie problemen. Sinds kort maagdarm ongemak, krampen en soms d[lees meer...]iarree, snelle veroudering van huid. Slechte nagels maar dat kan nog een overblijfsel van de chemo zijn. Wel ervaar ik door minder/of helemaal geen vlees en suikers te gebruiken de opvliegers afgenomen zijn!!