Ervaringen met Tamoxifen

tamoxifen

artritis in veel gewrichten die beweegt depressie

Borstkanker (247 meningen)

Behandelingen met nieuwe antikankermedicijnen worden te vaak onnodig stopgezet.

onderzoeker Christine Boers-Doets (11-09-2019)

22-10-2014 | Vrouw | 54
Borstkanker
Na chemo, geopereerd en bestraald. Na 5 jaar tamoxifen gebruik adviseert de chirurg nu Arimidex nog 2 jaar? Maar ik moet eerst in de overgang zijn. Daar is vorig jaar al bloed voor geprikt. Nee was nog niet in de overgang. Over een half jaar opnieuw controleren. Na een half jaar was ik wel in de overgang. Maar eerst de 5 jaar Tamoxifen volmaken. Vorige week op controle gew[lees meer...]eest en de mamacare vpk zegt eerst bloed prikken. De uitslag was niet goed en over een half jaar weer controleren. Wordt ik niet aan het lijntje gehouden op deze manier??? Geen bijwerkingen van de Tamoxifen gehad.

17-10-2014 | Vrouw | 51
Borstkanker
ik gebruik 3 jaar tamoxifen.eind van 2014 moet ik overstappen op iets anders ben benieuwd naar wat dat brengen zal.tamoxifen gaf mij smorgens wat opstartproblemen

09-10-2014 | Vrouw | 49
Borstkanker
Graag wil ik even mijn ervaringen met het middel Tamoxifen vermelden, omdat bijna alle ervaringen met dit middel die je op het internet vindt, negatief zijn. Het enige wat ik er tot nu toe van merk (ik gebruik het nu 2 maanden) zijn de (milde) opvliegers. 's Nachts zijn ze wel eens vervelend, omdat ik er dan wakker van word, maar over het algemeen is er goed mee te leven. [lees meer...]Mijn oncoloog liet aan mij de keuze of ik wel of niet met Tamoxifen zou starten, omdat de kans op terugkeer van borstkanker klein is. Daarom ging ik op internet zoeken naar ervaringen met dit middel. En die waren, zoals gezegd, allemaal (zeer) negatief. De oncoloog nam mijn twijfel weg door te zeggen: "Probeer het, en als de bijwerkingen zwaar zijn stop je gewoon." Een prima advies dus, want wat blijkt, ik ben één van die gelukkigen die het prima doen op Tamoxifen. Als je in eenzelfde situatie zit probeer het dan gewoon. En vergeet niet: de meeste ervaringen op internet zijn negatief, omdat de mensen met positieve ervaringen geen behoefte hebben om het te delen. Vandaar mijn positieve ervaring, bij deze.

14-05-2014 | Vrouw | 60
tamoxifen (10mg)
Borstkanker
Ik heb in 09 borstkanker gekregen, 33 x bestraald en 6 chemo's. Ik heb 'n borstbesparende operatie gehad, maar ik heb 'n oedeemborst over gehouden. Ik moet 2x in de week naar 'n oedeem therapeute, ik kreeg als medicijn Tamoxifen, heb ik 2 jaar geslikt, toen anastrozol ook 2 jaar geslikt. Maar dat beviel niet goed, slik sinds 1 mei 014 weer Tamoxifen, waar ik minder bijwer[lees meer...]kingen van heb.

08-05-2014 | Vrouw | 43
Borstkanker
Ik gebruik nu 1,5 jaar tamoxifen, na borstkanker, bestraling en het verwijderen van mijn eierstokken. De bijwerkijngen zijn: gewrichtspijn, concentratieproblemen, gevoel van onrust, slecht slapen, kramp in mijn benen, stemmingswisselingen. Ik ben een tijd geleden 3 weken gestopt, en de problemen werden niet minder. Ik heb nu spijt dat mijn eierstokken verwijderd zijn, ik [lees meer...]kan nu niet meer terug.

16-10-2013 | Vrouw | 40
Borstkanker
Ik slik nu twee en een halve maand tamoxifen. In het begin waren mijn opvliegers (die ik al kende sinds de chemotherapie) best hevig en storend. Na een paar weken werd dit al minder. Ik heb ze nu nog steeds, maar niet meer zo hevig, ik kan ze goed hanteren en het stoort me nauwelijks in mijn dagelijks functioneren. Ik heb regelmatig een lichte gewrichtspijn in beide sc[lees meer...]houders, maar ook hier valt goed mee te leven. Geen stemmingswisselingen, ben nog steeds even vrolijk sinds de laatste chemo uit mijn lijf is. Ook geen enkele gewichtstoename, maar ik sport wel regelmatig intensief en ben een stuk gezonder gaan leven (o.a. minder suiker, minder brood). Som s is mijn zicht ineens wat wazig of slechter, ik geloof dat dat wel van de tamoxifen komt, maar het gaat ook steeds weer weg. Ten slotte: libido heeft een knauw gekregen, en droge slijmvliezen (dus ook vaak droge ogen). Ik kan het allemaal wel aan, en doe er zelf ook wel wat voor om me goed te blijven voelen.

23-01-2022 | Vrouw | 64
Borstkanker
Borstkanker 2018, ER+PR+Her2Neu Luminaal type A, tumor verwijderd via Magnetische marken, geen chemo (Mamaprint), 16 bestralingen (breathholding), 2,5 jaar Tamoxifen (Mylan). Geen noemenswaardige klachten, wat stramheid waarbij goed bewegen de oplossing was, wat opvliegers waarbij luchtig kleden de oplossing was en heel soms wat been krampen in de nacht. Wil graag benoemen[lees meer...] de endoxifine spiegel (de omzetting van tamoxifen). De gehanteerde ondergrens is 16 nmol/l (streefwaarde). Ik vind het treurig dat niet standaard de endoxifine spiegel wordt gemeten bij borstkanker patienten welke Tamoxifen slikken. Sommige artsen vinden die toetsing geen toegevoegde waarde, maar meningen verschillen hierover. Ik verwijs hiervoor naar het onderzoek (hier aan meegedaan) in het EMC Rotterdam. Stel dat je endoxifine spiegel onder de 16 nmol/l zit, dan zou het logisch zijn volgens de onderzoekers om de medicatie te verhogen. Tevens wil ik patienten welke Tamoxifen slikken goed op te letten met het slikken van extra niet medicinale producten. Curcuma maar ook Soja daar moet men waakzaam voor zijn, zoek vooral op wetenschappelijke onderzoeken via o.a. Boogstudycenter

23-01-2022 | Vrouw | 64
Borstkanker
Borstkanker links 2018 (er + PR + Her2Neu Luminal type A), 1.1 mm, tumor verwijderd via MaMaLoc (magnetische marker), Mamma print (blue print) geen chemo, bestraling 16x (via breath hold methodiek). Aansluitend Tomaxifen , geen noemenswaardige klachten, heb tijdens het benoemen van de medicatie door de oncoloog aangegeven de bijwerkingen niet te willen weten en te lezen. [lees meer...]Enige klachten wat stramheid, dagelijks bewegen hielp, soms s'nachts wat beenkramp en/of nachtzweten. Gebruikte Mylan al eerder als anti depressiva van dit merk en geen bijwerkingen. Tamoxifen dan ook van Mylan gebruikt. Ik heb meegedaan met een nog steeds lopend onderzoek naar de omzetting van Tamoxifen (via de CYP2D6) naar endoxifine. De omzetting speelt een essentiele rol dus de endoxifine spiegel, waar men als ondergrens aanhoud 16 nmol/l, aangezien er geen eenduidige drempelwaarde is. Ik vind het enorm frustrerend dat niet standaard de Endoxifine spiegel wordt gemeten bij vrouwen welke dit medicijn slikken. Dus wellicht zijn er vrouwen welke ver onder de drempelwaarde zitten en beter gebaat zijn bij een hogere inname van Tamoxifen. Na 2,5 jaar ben ik overgegaan op Letrozol, ook van Mylan.

06-06-2018 | Vrouw | 45
Borstkanker
Ik was heel angstig om te starten met dit medicijn vanwege de lange lijst aan bijwerkingen. Het valt mij 100% mee. Ik menstrueer bijna niet meer (!) en heb geen last meer van PMS. ( en mijn gezin dus ook niet) al met al heel goed te doen voor de komende 5 jaar. Jammer dat ik zo jong in de overgang raak maar als dat alles is!

16-12-2017 | Vrouw | 53
tamoxifen (40mg)
Borstkanker
Tamoxfen vind ik een fijn middel, de bijwerkingen waren goed te onderdrukken. Het maakte me wel tam, dus ik was niet meer zo spontaan enzo

30-09-2016 | Vrouw | 49
Borstkanker
In maart 2016 laaggradige (1), hormoongevoelige tumor (ong 2 centimeter) ontdekt in linkerborst. Besparend geopereerd in april, 2x. In juni begonnen met 21 bestralingen. Chemo niet nodig. Begin juli begonnen met Tamoxifen, tot nu toe nauwelijks problemen. Erg blij dat menstruatie verminderd.

23-09-2015 | Vrouw | 58
Borstkanker
Eerst gebruikte ik Tamoxifen van het merk PCH. Dat was verschrikkelijk: elke dag hoofdpijn en gespannen lichaam. Zodra ik overgestapt ben op het merk Sandoz verdwenen de bijwerkingen als sneeuw voor de zon.

11-09-2015 | Vrouw | 52
tamoxifen (10mg)
Borstkanker
Eerst heb ik Tamoxifen gebruikt. Doch nadat ik tweemaal enkele ribben had gebroken (simpelweg door het draaien in bed) overgestapt op advies van de oncoloog op Exemestaan. Dit gebruik ik nu bijna een jaar. Mijn tumorwaarden zijn gedaald en ik heb nauwelijks last van de bijwerkingen. Ik slik het tabletje voor het slapen gaan. De opvliegers ben ik tegengegaan met homeopatisc[lees meer...]he medicijnen.

26-08-2014 | Vrouw | 49
Borstkanker
In september 2012 zelf een knobbeltje ontdekt in mijn rechter borst. Hierna in oktober 2012 geopereerd, borst besparend. Hierna werd er door de radioloog een vergrootte okselklier ontdekt in mijn linker borst. Hier zat een tumor van 0,3 mm. tevens een okselkliertoilet ondergaan, waarbij 13 klieren weg zijn gehaald en er bleken 9 van besmet te zijn. In december 2012 borst b[lees meer...]esparend geopereerd, hierna kwam de pathaloog anatoom erachter dat er nog een tumor in mijn borst zat die ze niet gezien hadden. Hierna in februari begonnen met de chemo's 8x AC en 8 keer Taxol, hierna 31 bestralingen gehad. In augustus 2013 begonnen met Letrozol, maar daar had ik te veel bijwerkingen van. Hierna ben ik begonnen met Tamoxifen. Met het warme mooie weer had ik nergens last van, alles was soepel en mijn gewrichten deden geen pijn. Nu is het mooie weer helaas weer voorbij en krijg ik weer last van mijn gewrichten.

05-06-2014 | Vrouw | 50
Borstkanker
April 13 borstkanker geconstateerd, tumor 1.8 cm niet zelf voelbaar, borstbesparend geopereerd, 21 bestralingen, 6 chemokuren (TAC) sinds dec aan de tamoxifen. Heb wel wat last van mijn voeten als ik een tijd gezeten heb, maar na paar meter lopen is dat weer over, last van opvliegers vooral 's nachts. Verder weinig klachten, heb veel energie en ben sinds begin maart weer[lees meer...] heerlijk aan het sporten, zumba en bbb 3 x per week 's avonds (volgens oncoloog ben ik niet normaal dat ik 4 mnd na de laatste chemo alweer zo bezig ben). ik heb gelukkig dus weinig ongemakken van tamoxifen, moet ze vooralsnog 7 jr slikken

13-05-2014 | Vrouw | 50
Borstkanker
Eind november '13 werd bij mij borstkanker geconstateerd. Eind december operatie. Ik had een gunstige uitslag, geen uitzaaiingen, tumor was 1.1 cm. De mammaprint gaf low risk. In februari gestart met 21 bestralingen, geen chemo, maar wel het advies om met Tamoxifen te starten. Ik had de nodige twijfels met name door de vele negatieve ervaringen te vinden op internet. Voel[lees meer...]de me kiplekker en had niet veel trek in alle bijwerkingen. Had verder eigenlijk nergens geen last van. Toch de beslissing genomen te starten in maart 2014. Ben nu ruim 2 maanden bezig met de Tamoxifen en ervaar geen enkele bijwerking. Heb zelfs geen last van opvliegers! Gebruik wel iedere dag preventief kurkuma. Voel me prima. Vond het ook belangrijk om eens een positieve ervaring te plaatsen.