Ervaringen met Abilify

aripiprazol

slapeloosheid afwezig voelen energieverlies buikkrampen vermoeidheid problemen met visuele focus rusteloze benen spierspasmen handen trillen of trillen tijdens het rusten onhandigheid

Psychose (71 meningen)
Schizofrenie (29 meningen)
Bipolaire stoornis (28 meningen)
Manische episode (2 meningen)
Schizotypische stoornis (1 mening)

Aripiprazol (abilify)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

23-10-2015 | Vrouw | 59
aripiprazol (10mg)
Met het gebruik van dit medicijn, de Abilify, ben ik veranderd, als dag en nacht, van een cocon naar een Vlinder... en dit al járen lang!

12-10-2015 | Man | 51
Psychose
Sinds 2009 gebruikte ik Abilify van 10mg. Helaas vergoedt mijn zorgverzekeraar (Unive) sinds 2 maanden niet meer dit middel en in plaats daarvan heeft de apotheek mij een generische middel Ariprazol ratiopharm 10mg aan mij gegeven. Sinds 40 dat ik het nieuwe medicijn gebruik, merk ik vooral sinds 2 weken geleden dat de efficiëntie van nieuwe middel niet genoeg is of niet v[lees meer...]oldoende werkt. Want ik word gauw boos, geïrriteerd, voel me eenzaam en wens soms dood.

28-09-2015 | Vrouw | 43
aripiprazol (15mg)
Psychose
Ik gebruik abilify 15 mg. tablet, het is een goed medicijn maar inderdaad slaap je er slechter van daarom neem ik het 's ochtends in. Ben de ene keer meer moe als de andere keer en voel me wat lusteloos, maar helpt wel goed tegen mijn psychosen. Dat is het belangrijkste vind ik...

30-08-2015 | Vrouw | 56
aripiprazol (15mg)
Chronische depressie
Ik slik dit middel al 8 jaar en ben er zeer tevreden over. Nauwelijks bijwerkingen en ik voel me weer mezelf! Na het slikken van zyprexa, waarbij ik me meer een zombie voelde, ben ik nu weer daadkrachtig en vrolijk, vol levenslust. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn emoties wel wat gedempt zijn, maar dat voelt na jaren van emotionele instabiliteit wel goed, ietwat gemakkelijk[lees meer...]er zou ik haast zeggen. Kortom ik ben zeer blij met dit middel. Slaap ook prima!

09-07-2023 | Vrouw | 35
Psychose
Eerst Invega 3 mg gekregen, maar ik werd er te onrustig van. Erna risperidone 1mg gekregen maar ik was hier te slaperig van. Abilify 5mg werkt goed, maar wel krampen in vingers en voeten. Ook heel veel bijgekomen, verandert het metabolisme ondanks lichte dosis.

22-05-2023 | Man | 30
Schizofrenie
Hoorde stemmen die mijn lichaam half bestuurden, tijdens het blowen gebeurd. Abilify, haldol, fluanxol gehad. Abilify lijkt mij de beste tot nu toe. Psychose/schizofrenie meteen weg. Enige bijwerking is dat ik trager ben op het werk, sneller moe. Hopen dat de psychose wegblijft na afbouwen van dit medicijn!

29-04-2023 | Man | 36
aripiprazol (7,5mg/ml)
Schizofrenie
Meerdere psychoses gehad in mn leven. Soms last van angsten, dan wordt dosering tijdelijk verhoogd. Heeft achterdocht weggenomen en kan door dit middel weer helder denken. Wel wat aangekomen in gewicht. Dit middel als eerst gekregen en sloeg meteen aan. Uiteindelijk kon ik reflecteren op mn achterdocht en ben er weer bovenop gekomen mbt van het remmen van wanen. Geprobeerd[lees meer...] af te bouwen maar symptomen kwamen terug.

14-04-2023 | Man | 26
aripiprazol (7,5mg/ml)
Schizofrenie
Ik heb meerdere psychoses gehad. Sommige van langer dan 6 maanden. Dit medicijn is niet fijn, zeker in het eerste jaar(!). Maar zeer effectief. Ik heb een redelijk normaal leven, en de psychoses die ik heb zijn veel minder heftig dan dat ze zouden zijn zonder medicijnen.

03-12-2022 | Vrouw | 35
aripiprazol (30mg)
Schizotypische stoornis
Sinds een klein jaar ben ik bekend met de injectie Abilify. Over het medicijn ben ik verdeeld in positief en negatief. Er zitten vervelende bijwerkingen aan. Zoals obstipatie, vast slapen, meer eten, bewegingsdrang en de eerste week en de laatste dagen van injectie ben ik uit mijn doen. Het positieve is dat ik meer rust heb in het hoofd. Dit is echt veel rustiger dan zonde[lees meer...]r het medicijn. En daarom ben ik deels goed positief. Ook pillen heb ik jaren gebruikt en dit zal ik nooit meer doen ook hele slechte ervaring mee!

17-03-2021 | Vrouw | 43
Bipolaire stoornis
Ik heb 5 jaar geleden een eenmalige psychose gehad. Daarna veel stemmingswisseling vooral depressies. Sinds april 2019 2x 500 mg depakine Chrome. Ontzettend aangekomen 20 kilo afgevlakt en nog steeds maandelijkse schommelingen door pms (Pre Menstruatie Syndroom).Nu de depakine af aan het bouwen en begonnen met abelify buiten de misselijkheid en de obstipatie weinig klachte[lees meer...]n. Dus positief tot nog toe.

12-12-2020 | Man | 20
aripiprazol (10mg)
Het helpt goed met het verminderen van prikkels. Ook helpte het in 5mg tegen de somberheid ik was geen dag meer somber. Met 10 gram moet nog inwerken om een compleet verhaal te vertellen. Ik ben redelijk positief over dit medicijn. Echter krijg ik last van mijn ogen en motoriek en dat is erg vervelend. dus krijg ik akineton bijgeschreven

02-08-2020 | Man | 71
aripiprazol
Chronische depressie
In deze kleine dosis Twee mg werkt het bij mij als stemmingsstabilisator. Minder depressie minder moe meer energie minder onrust. Alleen zijn er doorslaapstoornissen zonder echte vermoeidheid overdag

10-06-2020 | Man | 33
aripiprazol (2.5mg)
Omdat ik door Olanzapine de vreetziekte kreeg ben ik op advies van de psychiater geswitched naar Abilify ook wel Aripiprazol genoemd. Met Abilify is de constante honger voorbij. De effecten waar ik met deze medicatie last van heb zijn rugpijn, hoofdpijn en snel geïrriteerd. Dat neem ik maar voor lief omdat ik met Olanzapine 3 kilo groeide in 2 weken, deels door meer eten [lees meer...]maar ook deels doordat ik aankwam zonder dat ik er invloed op had. Heb een periode strak gegeten en toch bleef ik aankomen. Voor mij een topmedicijn, de effecten tegen angst zijn voor een groot deel voorbij en geen extra kilos er meer bij. Nu weer bezig met het ketogeen dieet om deze 3 kilo eraf te krijgen. Na veel zoeken op internet ben ik in contact gekomen met het keto dieet. Afgelopen jaar ben ik hier 30 kilo mee afgevallen. Dit toen in combinatie met Escitalopram 15 mg, 1 x dags. Voor meer info over keto en hoe dit te volgen heb ik de faq over keto gebruikt.

25-10-2019 | Man | 50
aripiprazol (30mg)
Schizoaffectieve stoornis
Al jaren schizofreen. Sinds 2 jaar thuis. Volledig afgekeurd. Nu gaat het goed. Eerste jaar van medicijngebruik was schommelend qua persoonlijkheid: moeite ook met scherpstellen ogen, misselijk, matige werking. Maar na enkele jaren van gebruik voel ik me optimaal! Het is echt een middel van de lange termijn; verwacht niet dat het direct beter gaat, maar pas na enkele ma[lees meer...]anden heb je volledig effect en met de jaren raak je echt gewend aan dit middel. Ik ben - in mijn geval niet zo heel erg - 30 kilo aangekomen, ondanks de bijsluiter die vertelt dat dit niet zou mogen. Belangrijk: Wat je psychiater ook zegt: afbouwen van dit middel moet altijd, heel rustig en consequent. En wat de apotheek/verzekeraar ook zegt: een generiek middel werkt bij de meeste abilify-ers niet of nauwelijks... uitzonderingen daar gelaten. Veel goedkoper, dat wel, maar ook echt nadelig. Al mijn klachten kwamen terug bij het nemen van een goedkoop alternatief.

11-09-2019 | Vrouw | 24
aripiprazol (2,5mg)
Autisme
Na heel wat verschillende middelen te hebben geprobeerd eindelijk het juiste middel gevonden. De eerste paar dagen was ik behoorlijk suf na inname en had ik contant hitteaanvallen, echter is dit na 4 a 5 dagen compleet verdwenen. Nu ervaar ik rust en werkt het middel als een soort filter. Ik kan meer aan op een dag en raak minder snel totaal overprikkeld. Ook helpt het me [lees meer...]om dingen uit te voeren en actiever te zijn! Van aankomen heb ik geen last, zoals veel mensen wel schrijven over antipsychotica’s. Ik moet er wel bij vermelden dat ik nog nooit ben aangekomen van geen enkel medicijn. Hele opluchting. Ik raad dit middel zeker aan!

25-06-2019 | Man | 32
aripiprazol (5mg)
Psychische klachten
Ik ben een stuk levendiger, veel minder duf, en word sochtends een stuk minder duf wakker een echte verbetering.