Olanzapine

olanzapine

Bij  PsychoseX

Bipolaire stoornis (6 meningen)
Schizofrenie (3 meningen)

Olanzapine (Zyprexa)

Bojan Nikolik (18-03-2015)

07-05-2019

Psychose

Ik ben een jaar geleden op dit middel gezet omdat ik een zware depressie had met psychotische kenmerken was compleet paranoïde. Dit middel heeft er weer voor gezorgd dat ik terug op aarde kwam. In het begin ervoer ik wat bijwerkingen als droge mond, suf,enorme eetlust en daardoor dus 20 kilo zwaarder. Maar dit weegt niet op tegen de verschrikkelijke tijd die ik doorgemaakt[lees meer...] heb. Slik het nu nog steeds, en ben er tevreden mee. Slaap er ook goed door, maar o wee als ik een pilletje vergeet dan krijg ik te maken met de verschrikkelijkste nachtmerries.
20-11-2018

Psychose

Ik gebruik dit medicijn omdat ik een psychose heb meegemaakt ook. Ik ben begonnen met 10 mg en ik had al meteen de volgende dag last van bijwerkingen. De artsen vertelden mij dat ik hieraan zou wennen. Is tot en met vandaag nog steeds niet gelukt. Ik krijg geen lagere dosering omdat mijn klachten redelijk serieus zijn. De volgende bijwerkingen waren bij mij van toepassing:[lees meer...] gewichtstoename, uitdroging huid, mond, ogen, haaruitval, geen emotie, ik voelde mij niet mijzelf in mijn eigen lichaam, suf, motivatieloos, energieloos, nachtmerries echt heftige ..... kortgezegd ik vind het teveel bijwerkingen hebben voor zo een klein pilletje :( Vorige week kreeg ik allemaal vragen over veranderingen in mijn lichaam sinds het gebruik van dit medicijn zoals: Gevoel in de vingers, gevoel in de tenen, minder conditie, niet meer goed kunnen bewegen, en gek genoeg was alles echt waar, door dit medicijn ga je lichamelijk en geestelijk achteruit .... ik vroeg me op gegeven moment af van wow ze geven dit medicijn aan me om het op mij te testen. Ik had gewild dat ik hier nooit aan was begonnen ..
06-07-2018

Psychose

Middel werkt goed bij mijn psychose. ‘T werd gewerkt, omdat mijn psychose om acute hulp vroeg. Daardoor was het medicijn onvoldoende afgestemd en kon er geen rekening worden gehouden met de bijwerkingen. Ik ben een sportman, maar ‘k ben 20 kilo aangekomen van dit middel. Ik ben altijd slank geweest. Ik ben nu 28 en wil daarom een ander middel dat geen gewichtstoename heeft[lees meer...]. Ik ben vol van het leven en wil mezelf niet vermoeien met een medicijn dat mij dik maakt.
26-06-2018

Psychose

ik kreeg in augustus 2017 een psychose met wanen (stemmen horen, angstig zijn,paniekerig,paranoide).men schreef via pro persona arnhem eerst quetiapine voor;dit sloeg niet aan. toen kreeg ik 10 mg olanzapine voorgeschreven;dit werkte vrij snel. na een tijdje afgebouwd naar 5 mg;ging prima;toen afgebouwd naar 2,5 mg. op een gegeven moment wilde ik stoppen en in overleg met [lees meer...]de huisarts deed ik dat op 1 juni 2018. volgens de bijsluiter mag dit niet en moet je dit afbouwen;dit was mij niet verteld! na 10 dagen kreeg ik slaap-problemen. weer naar de huisarts die slaappillen voorschreef:10 mg temazepam om in te slapen en 10 mg oxazepam om door te slapen. na een tijdje slaap ik hjier maar 4 uur per nacht op.ik heb inmiddels een flinke slaapachterstand opgebouwd, heb geen eetlust meer (ben 5 kilo afgevallen), kan dus niet meer slapen. Ik raak helemaal uitgeput. De huisarts heeft mij nu weer 10 mg olanzapine voorgeschreven maar ik denk juist heel helder en heb geen last van stemmen horen of zoiets.Ik vind dit soort ontwenningsverschijnselen toch wel vrij ernstig.Is er iemand die ook een dergelijke ervaring hiermee heeft?
02-08-2017

Psychose

Ik heb dit middel gekregen omdat ik op mn 19e een psychose kreeg. Het werkte voor mij erg goed, maar niet alles ging er mee weg hoor. Ik kwam er ook nog eens 40 kilo van aan, terwijl ik heel weinig at en erg lette ook op wat ik at. Wat ik altijd al deed. Ik heb in het verleden anorexia gehad en moest aansterken, maar dit vond ik niet leuk. 40 kilo!! In 3 maanden tijd. Lij[lees meer...]kt mij niet gezond. Nu ben ik genezen bijna van de eetstoornis en ben aan het afbouwen. Zit nu op 2,5 dus dat gaat mooi. Mn gewicht gaat ook langzaam om laag.
17-07-2017

Psychose

Ik krijg dit middel: 20 mg toen ik werd opgenomen na een psychose te hebben gehad/ met manische episode. Het heeft me geholpen om weer te kunnen slapen/- tot rust te komen met gedachten. Ik ben in 3 maanden tijdens opname wel 16kg aangekomen.. door veel eetlust. Het middel vlakt heel erg af. Nu eindelijk zo ver afgebouwd tot 2,5 mg waar ik vandaag mee van start ga. Ik raad[lees meer...] mensen aan om alternatieve geneesmiddelen zoals wietolie, lavendel, evt sint.janskruid (bij depressie, let op: niet bij bipolaire stoornis). Het afbouwen gaat heel langzaam en door de bijwerkingen raad ik het mensen af dit middel (en ook andere medicijnen: antipsychoticum en antidepressiva) te gebruiken. Het is en blijft chemisch en slecht voor de gezondheid. Ik ben lang boos geweest dat ik dit gedwongen moest innemen van de psychiater maar het middel heeft mij enigszins wel geholpen in een manische episode. Toch blijf ik tegen.
14-05-2017

Psychose

Ik heb eenmalig een heftige, redelijk langdurige, psychose gehad. Ik stond duidelijk niet in de realiteit, en er moest ingegrepen worden middels medicatie ( anti-psychotica ) Ik had ooit al eens eerder een rand-psychose gehad, en ben toen op Haldol gezet. Haldol is een klassiek antipsychoticum, bij mij was dit middel duidelijk erger dan de kwaal, en ik was simpelweg genood[lees meer...]zaakt hiermee te stoppen. Ik had ernstige bijwerkingen zoals intense innerlijke onrust en zeer hinderlijke bewegingsstoornissen. Tegen deze bewegingsstoornissen kan men dan weer bijvoorbeeld Akinaton ( een antiparkinsonmiddel inzetten ) maar ik dacht bij mezelf, zo blijf je bezig, dan maar een psychosegevoeligheid... Misschien niet zo verstandig bij nader inzien, want een psychose kwam een aantal jaren later inderdaad om de hoek kijken, maar Haldol was het gewoonweg niet voor mij. Na de laatste, eenmalige langdurige psychose, werd ik dus weer op een antipsychoticum gezet. Bij anti-psychotica is het altijd aftasten. Wat werkt wel wat werkt niet. Hoeveel bijwerkingen ervaart de client en doet het middel zijn stabiliserende werking. Hieruit kan men dus concluderen, en dit komt ook duidelijk in ervaringsverhalen naar voren, dat ieder mens verschillend reageert op een bepaald antipsychoticum, en dit is dus een kwestie van aftasten, zowel voor psychiater als client. Uiteindelijk ben ik op Zyprexa gezet ( merknaam ) dit is eigenlijk gewoon Olanzapine ( stofnaam ) en dit werkte uiteindelijk goed voor mij. Lichte emotionele vervlakking, maar dat was te doen. Een terugkeren tot de realiteit ( in geestelijke zin ) en dat was uiteindelijk natuurlijk het doel. Enige nadeel / bijwerking: Ik kwam vele kilo's aan in korte tijd. Zo'n 20 a 25. Dit is op de lange duur natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het menselijk apparaat, en er is ook wetenschappelijk bewezen dat langdurig Zyprexa-gebruik een diabetes type 2 kan veroorzaken. Of het nu om verzekeringstechnische redenen ging, of omdat Zyprexa tijdelijk niet geleverd kon worden door de apotheek, weet ik niet meer zo goed. Maar ik was op den duur genoodzaakt een andere merknaam te gebruiken. Ik bleef echter hameren op olanzapine, deze stof werkte immers goed voor mij, en zo ben ik uiteindelijk bij Accord uitgekomen. Ik gebruik 5mg voor het slapengaan. Dit is een vrij lage dosering, maar houdt mij tot op de dag van vandaag psychosevrij. Bijwerkingen zijn miniem. Lichte vervlakking, maar dit is gunstig voor mij, omdat mijn emoties voorheen de neiging hadden alle kanten op te schieten. Liever een ietwat rechte lijn, dan hoge pieken en diepe dalen, zullen we maar zeggen. Ook ben ik inmiddels weer vele kilo's afgevallen. Dit komt door een verandering van eetpatroon, maar ook door dit middel volgens mij. Ik heb door ervaring geleerd dat mensen niet alleen verschillend reageren op dezelfde anti-psychotica. Men kan zelfs verschillend reageren op een bepaalde merknaam ( Zyprexa of Accord ) terwijl de stofnaam ( Olanzapine ) dezelfde is. Elk pilletje zit dus weer ietwat anders in elkaar.. Ik gebruik inmiddels al vele jaren Olanzapine van Accord, en ben er zeer tevreden over. Het houdt me immers stabiel zonder al te veel bijwerkingen.
14-10-2016

Psychose

Augustus vorig jaar heb ik een psychose gehad. Kreeg toen eerst Haldol, maar daarbij kreeg ik ernstig last van de bijwerkingen. Toen overgestapt op Olanzapine. Begonnen met 15 mg per dag en dat langzaam afgebouwd naar 2,5 mg tot vorige week. Ben nu gestopt. Ik ben behoorlijk toegenomen in gewicht (13 kilo), maar dit was niet heel erg omdat ik op ondergewicht zat. Daarnaast[lees meer...] heb ik ook sinds het begin last gehad van plafoneren (ogen die naar boven draaien), dit werd gelukkig wel minder met het afbouwen. In het begin heb ik ook last gehad van tepelvloed, maar dat stopte gelukkig redelijk snel toen ik ging minderen. Nu ik gestopt ben heb ik wel meer moeite om in slaap te komen. Daarnaast heb ik ook wat last van misselijkheid maar hoop dat dat snel over gaat. Voor de rest heeft de Olanzapine me door een moeilijke periode heen geholpen. Nu hopen dat het zonder ook goed blijft gaan.
23-09-2016

Psychose

Zie zyprexa; praktisch dezelfde werking. Liever niet slikken. Je leeft min of meer met dit medicijn op een tijdbom.
10-09-2015

Psychose

Nu bijna 2 Maanden aan de Olanzepine, zonder effect. Behahalve gewichtstoename. Ik ga nu over op Seroquel en hoop ik daar meer profijt van te hebben. Ik maak me vooral druk om hoe het er in de wereld aan toe gaat, verschil tussen rijk en arm welke alleen maar groter wordt vandaag de dag. Dat is inderdaad nogal wat om te onderdrukken, ik experimenteer vrolijk met mijn to[lees meer...]ezichthouders mee en hoop op een wondermiddel
14-12-2014

Psychose

Ik ben nu 30 en op mijn 18e een zware psychose gehad en sindsdien veel medicatie gebruikt totdat Olanzapine was aangeslagen wat hielp. 10 jaar lang heb ik 20mg geslikt en ook meteen 10 jaar van me leven weg, ik werd dik, ik lag de hele dagen op bed was extreem moe oppervlakkig geen emoties en zware steken in de borst terwijl de dokter zei dat t niet door Olanzapine kwam. [lees meer...] Nu ben ik 12 jaar verder en geleerd dat je niet alles moet slikken wat ze je voorschrijven. Sinds 2 jaar ben ik aan t afbouwen met Olanzapine en zit nu op 5mg, mijn leven is totaal verandert door t afbouwen. Door t afbouwen voel ik me stukken beter, fitter, blijer en de steken wat ik had in mijn borst van 10 jaar 20mg is de laatste 2 jaar ook weg. Dus ik voel me zwaar vergiftigd door dit medicijn.

Thyrax Duotab (846) - Schildklier - hypothyroidie (traagwerkend)
Ethinylestradiol / Levonorgestrel (531) - Anticonceptie - eenfase
Amoxicilline (492) - Antibiotica - penicillines breedspectrum