Ervaringen met Risperdal

Dementie (1 mening)
Hypomanie (1 mening)

28-08-2012 | Man | 27
Psychose
Slik nu 2mg Risperidon omdat ik ondanks Abilify (30mg, het maximale) doorbraak verschijnselen had van psychotische en manische klachten. Slik het nu 3 dagen. Werd alleen de eerste ochtend erg duf. Verder (nog) geen bijwerkingen! Dit middel geeft me echt de rust die ik nodig heb!! Heb eerder Seroquel geslikt zonder resultaat. En Abilify slikte ik al jaren op het maximu[lees meer...]m, wat uiteindelijk eigenlijk al een half jaar niet meer optimaal werkte... Nu dus 2mg Risperdal en dat lijkt de juiste keus!!

10-06-2015 | Man | 26
Psychose
Heeft mijn gedachten beter doen ordenen en mij uit mijn psychose geholpen. Zonder dit medicijn is het de vraag of ik er uit zou zijn gekomen. Het is ook belangrijk op tijd in te grijpen, anders lopen je hersens permament schade op. Voor de rest van je leven geheugen en concentratie problemen bijvoorbeeld. Schadelijker dan het medicijn zelf in ieder geval, het medicijn is o[lees meer...]p het moment van echter totaal niet prettig. Op het internet zie ik dan ook vaak dat veel mensen het medicijn als schuldige aanwijzen voor blijvende schade. Ik weet niet in hoeverre dit waar is, wat is eraan vooraf gegaan? Het stomme van een psychose is je hebt vaak zelf alleen niet door, dat je erin zit. Aan alles valt op dat moment een reden te koppelen, dat het allemaal normaal is en niet aan jezelf ligt. Met dit medicijn bereik je op een gegeven moment een drempel, waarbij je je realiseert wat er allemaal is gebeurt. Wanneer het aanslaat iig. Let wel op de bijwerkingen, vooral borstvorming bij dit medicijn. Zou als jongen zijnde eerst vragen naar een andere anti psychotica.

21-04-2015 | Man | 26
risperidon (3mg)
Schizofrenie
Ik zelf ben een jonge man van 26 jaar oud en slik risperidon nu al een langere tijd denk wel ruim vijf jaar. Ik merk vooral bij mezelf dat mijn volle bos haar steeds dunner aan het worden is, hoewel ik een lage dosis slik. Ik vind het gewoon vervelend dat ik eigenlijk best wel ijdel ben en het is voor mij gewoon echt vervelend dat mun haar aan het uitvallen is, misschien i[lees meer...]s het ouderdom maar vanuit zowel mijn moeders kant als die van mijn vader heeft iedereen zelfs op latere leeftijd nog een volle bos haar dus denk niet dat ik de erfelijkheid heb om kaal te worden, maar dat dit meer een bijwerking is van het langdurig slikken van dit medicijn. Verder gaat het best wel goed, ben stabiel, maak en schrijf veel eigen muziek, maar ook daarin merk ik dat mijn creativiteit toch wel wat beperkt is door de medicatie, ik zit er aan te denken om in overleg mun medicatie af te bouwen en helemaal te gaan stoppen, de mensen of in dit geval de psychiaters hebben er dan wel voor geleerd, maar ik en andere lotgenoten zijn de mensen die het moeten slikken althans dat is dan het beste en ik zie bijvoorbeeld dat een persoon die zonder medicatie vaak beter hersteld dan iemand met. Natuurlijk ben ik niet helemaal tegen het gebruik van medicatie maar vind het een lastig en persoonlijk onderwerp. Ik ben nu verder in mij herstel en ik heb nog wel een weg te gaan, maar ik vind zelf dat ik liever weer alles voel en dat mijn geest niet word onderdrukt dan iemand zijn die niet volledig mezelf is omdat mun geest is onderdrukt door chemische stoffen. Ik ben van een best wel hoge dosering gekomen en opzich vallen de bijwerkingen ook wel mee maar dat mijn haar en ook wel mij gedachte wereld zo stil is geworden maakt me zorgen. Ik denk natuurlijk wel dat iedereen denkt maar tijdens en voor mijn episodes had ik een zowat constante gedachte stroom, ik denk dat ik beter niet kan schrijven over de wanen en de realiteit die voor anderen geen realiteit is of ooit zou kunnen zijn maar het is gewoon een hele rare wereld die psychiatrie. Aanstaande vrijdag ga ik in gesprek om naar 2 mg te gaan hopelijk lukt dat en ik ga ook harde feiten mee nemen waarom bijna alle antipsychotica best wel slecht is en dan om nog maar te zwijgen over het langer termijn gebruik. MVG. Michel

11-01-2015 | Man | 26
risperidon (50mg)
Psychose
Rispetdal consta voorgeschreven gekregen de 50mg versie een goede anderhalf jaar geleden. Nagenoeg geen bijwerkingen op erectie stoornis na en geen behoefte aan seks. Net een paar weken cold turkey gestopt en voor zover gaat het goed. Geen zombie belevingen alleen merk ik dat ik helderder word/ben sinds ik gestopt ben met het gebruik.

18-09-2014 | Man | 26
ADD
Wat betreft medicijngebruik zijn er dingen waar ik maar over blijf twijfelen. Ik gebruik nu resperidal voor 6 jaar en mijn omgeving en ik beamen dat het goed met mij gaat na een periode van psychose met diagnose schizofrenie. Voor die diagnose werd er bij mij add vastgesteld, een concentratieprobleem. Ik voelde me ook een tijd heel lekker na de psychose en was volop bez[lees meer...]ig. Zelf denk ik dat ik als ik mijn medicijnen niet gebruik ik psychosekwetsbaar ben en dat ik heel afwezig kan zijn in mijn doen of laten, teveel in mijn hoofd zitten. Mensen praten dan met me en ik ben letterlijk afwezig. Ook denk ik dan veel na. Ok, medicijnen hebben natuurlijk bijwerkingen. Bij mij is het dat ik geen auto kan rijden en niet kan drinken zo zegt de sticker op het doosje. Ik heb nu overlegd met mijn begeleiding en die zeggen dat 1 of 2 pilsjes zou moeten kunnen, drink ik er meer dan kan mijn reactievermogen afnemen en wordt ik suffig. (zelf vraag ik me ook af wat twee stoffen, alc en resperidon, met je hersenen doen als je het allebei in neemt.) Die vraag heb ik gesteld omdat ik het me niet kan indenken, zo populair en sociaal als ik leef dat ik nooit meer een pilsje kan drinken. Nu proffesionele begeleiding het toezegt ga ik het wel proberen maar ook echt maar een of twee. Thuis op de bank kijkend naar de tv heb ik momenten dat ik veel lach maar in sociale kringen ook wel, iets minder met pieken. Het vlakt je wel af zon hoge dosis. Dus het is puur een afweging. Wil ik lekker functioneren en mijn "bedrijven" op orde hebben en dus niet teveel afwezig zijn en kans op een psychose riskeren dan moet ik mijn medicijnen nemen. dat die mij kunnen beperken in pieken van emoties neem ik dan maar voor lief. Ik luister in dit geval naar de proffesionele begeleiding. Het liefst zou ik natuurlijk zeggen, ja het gaat lekker en ik heb geen medicijnene nodig en ik kan doen en laten wat ik wil en dus ook alles op orde houden en een biertje kunnen doen of auto rijden met de emoties van huilen of lachen maar ik ga het niet meer zelf beslissen want weet waartoe dat kan leiden. Op de lange termijn kun je ook medicijnen hebben die je helpen bij je beperking maar waarbij je ook genoeg emoties hebt. Dus mijn twijfel van ja ik riskeer een psychose zonder medicijnen maar dan achteraf een heerlijke periode, ook zonder medicijnen gooi ik weg, Ik funcitoneer "met" het beste en dat is me belangrijker dan de emoties of andere bijwerkingen. En ik krijg nu toegzegd dat 1 of 2 biertjes eventueel ook kan dus ik blijf populair :D Haha. Zo heb ik zon beetje alles en kortom, je kunt met je medicijnen leren leven. Het weten van hoe ik zou zijn zonder medicijnen en dus bijwerkingen of hoe ik zou zijn met zal ik dan mss nooit weten maar ik kies voor het veilige.

22-07-2018 | Vrouw | 25
Psychose
Werkt goed tegen de symptomen van een psychose. Bijwerkingen zijn erg vervelend. Vooral het niet hebben van smaak, maakt iedere dag eten echt niet prettig. Van 69 kg naar 85 kg gegaan in een halfjaar tijd. Wel in combinatie met citalopram. Nu 5 keer per week sporten en weer 2,5 kg afgevallen in 5 weken. Risperdal afgebouwd naar 0. Sinds een week dus geen risperdal meer, sm[lees meer...]aak is nog niet terug.

13-11-2017 | Vrouw | 25
risperidon (2mg)
Gebruik het in de avond om minder prikkels mee te krijgen van wat er om me heen gebeurd, zodat ik beter slaap en dat mijn belevingen dempen, omdat ik minder goed oplet door dit medicijn. Het dooft me zicht en hersenen voor even, zodat ik soms gelukkig door risperdal in een keer vertrokken ben, maar helaas maar voor een paar uur. Ik schiet steeds midden in de nacht wakker [lees meer...]in complete angst. Overdag krijg ik heftige beelden voor me te zien door mijn trauma's. Waarschijnlijk heeft dit medicijn mijn trauma's allemaal weer naar boven gekregen en lijkt het toch echt dat er nu weer heftige dingen gebeuren bij mij en mijn apparaten, stalkers ik zit al een tijdje in een overlevingstoestand. Dit medicijn heeft alles verergert bij mij helaas. Maar dit is alleen bij mij. Ieder mens heeft andere effecten, bij de ene werkt dit niet en bij de ander wel. Het is gewoon uitproberen denk ik, maar wel eerst goed informatie opzoeken en vragen b.v wetenschappelijke onderzoeken op google intypen, en een paar vergelijken met elkaar dat is het beste voor dat je met een medicijn gaat beginnen! Het gaat om je lichaam en hersenen, dat is je hele gezondheid en is het aller belangrijkste! Slik aub niet zomaar iets en niet teveel door elkaar. Ik spreek uit ervaring. En weet erg goed nu wat wel goed is en wat nu, met sommige dingen ben ik de psychiater een stapje voor en help ik hun weer. Maar ik ben eigenIijk tegen de medicatie! Medicatie kan iets dempen/afvlakken en daarna het probleem veel heftiger terug laten komen!Het werkt voor even. Maar als je denkt over een lange termijn of leven ga je of gaan er wat dingen van je hard achteruit. En ging het beter toen je geen medicatie slikte. Mediteren enzo werkt denk ik veel beter. Ik wil alleen maar het beste voor iedereen! Hopelijk hebben jullie positieve effecten en weinig of geen bijwerkingen. Groetjes Marly

12-12-2012 | Man | 25
risperidon
Hallo iedereen, ik heb ernstige angsten en depressie gehad, het was zo ernstigs dat ik zelfs een pychose heb gekregen waarbij ik wanen had en hallucinaties zag. Ik heb telkens aan zelfmoord gedacht en ben na 2,5 maanden opgenomen geweest. Ik werkte niet mee met de behandeling en was te koppig. Ik was ervan overtuigd dat ik ect (electroconvulsietherapie) moest krijgen. [lees meer...]Medicijn heeft mijn hoofd rustiger gekregen (nog lang niet het gewenste), waarbij ik nog concentratieproblemen hebt.

10-10-2017 | Vrouw | 24
risperidon (1mg)
Psychose
Sinds 3 maanden slik ik Risperdal 1,5 miligram. 1 mg voor het slapen en 0.5 overdag. Erg blij met dit medicijn! Heeft mij geholpen met het copen van mijn angstgevoelens tot een punt dat ik er zelf aan kon werken. Vergeet niet; antipsychotica is een hulpmiddel geen oplossing. Daarnaast heeft het langzaam mijn hallucinaties weggehaald. Ik zit in een randpsychose. Het is wel[lees meer...] een beetje een vraag of dat gewoon door de tijd is verminderd (rust nemen) of door het medicijn zelf. Ik ben namelijk gelijk begonnen met het slikken nadat ik hallucinaties begon te krijgen. Na het gebruik van drugs. Bijwerkingen: afvlakking (maar dit heb je bij alle dopamine verlagende antipsychotica), verminderd libido, hoofdpijn bij een glaasje wijn, moeheid (dit is nog wel uit te houden, je valt niet in slaap) en verwarde cyclus. Geen last van aankomen, onrust of andere bijwerkingen dus ben daar wel heel blij mee. Heb geprobeerd om over te stappen op abilify en werd daar echt gek van. Heel veel onrust en angsten. Dus ben nu weer verder aan het gaan op risperidon. Na 3 maanden redelijk stabiel en geen last meer van angsten en psychotische hallucinaties (alleen nog af en toe high voelen en een soort vertigo/kolkje hallucinatie.. heel moeilijk uit te leggen). Wil nog een jaar afmaken met slikken omdat wetenschappelijk onderzoek zegt dat de kans op terugval verminderd wordt als je na een jaar stopt met slikken, ondanks dat je dus al stabiel bent. Lees wel op het internet dat afbouwen erg langzaam moet gaan. Enige ervaringen met afbouwen van risperidon? Moet dat echt 0.1 mg per 4 weken ? Want dan doe je er nog een jaar over.

17-06-2016 | Man | 24
risperidon (0,5mg)
Medicijn gekregen tegen angstgedachtes, het haalde in het begin eventjes de gedachtes wat weg. Maar al snel kreeg ik barstende hoofdpijn, merkte dat mijn hersenen anders gingen staan (voor mijn gevoel), ook kon ik op den duur nog maar 2 uur per nacht slapen. Heb tot een jaar nadat ik van dit spul af ben gestapt nog hoofdpijn gehad en slapen doe ik nog steeds slecht. Echt w[lees meer...]aardeloos medicijn en gigantisch moeilijk om vanaf te komen. Mijn hele lichaam ging pijn doen, vibreren en stijf staan toen ik het ging afbouwen. En dat met zo'n lage dosering!

10-11-2015 | Man | 24
Psychische klachten
Veel te sterk. De kwaal moet het middel wel rechtvaardigen dit was voor mij veel te zwaar. Heb nu 800mg Seroquel in 1 gift in de avond, welke mij 100 keer beter bevalt dan 0.5mg dd (1x per dag eveneens) Risperdal. Geen XR Seroquel gewone normale Instant Release dus.

11-02-2015 | Man | 24
Schizofrenie
De werking is goed en effectief, helemaal geen psychoses meer gehad sinds ik het slik. Alleen de bijwerkingen vind ik niet fijn. Bewegingsdrang, afgevlakt zijn, ik word er erg 'minded' van en ook suf Ik krijg wat tegen de bijwerkingen (Akineton) maar ik blijf afgevlakt en minded. Ik moet ook naar de sportschool gaan anders blokkeert het voel ik me niet goed. Je kan e[lees meer...]r wel mee leven met de bijwerking heb ik ook meer dan een jaar gedaan maar nu ben ik het zat. Andere middel.. iemand een tip?

05-01-2014 | Man | 24
risperidon (1mg)
Heb in 2010 een ongeluk gehad waardoor ik hersenbloedingen heb in linker frontaal kwab hersenen. Gevolg => geen gevoelens, karakter gewist, geen redenatievermogen enz. Heb hierdoor soort van agressieve vorm van epileptie overgehouden en concentratieproblemen. Deze is nu sinds een tweetal jaar enorm verbeterd. Na een hele reeks van combinaties van anti epileptica, kal[lees meer...]meringsmiddelen, alsook anti depressiva te hebben geprobeerd, is als eindresultaat de combinatie overgebleven: risperdal, tegretol, lamictal. Waarom deze? Omdat hierbij zo goed als geen bijwerkingen opgemerkt werden. Mijn ervaringen met risperdal is het volgende; Ben dan sinds een jaar begonnen met 2mg risperdal per dag, 1 smorgens 1 savonds. Tot voor een half jaar eigenlijk niets opgemerkt. Tot ik opeens besefte hoe vaak ik moe was, geen energie en geen intensies had om iets nieuws te doen, veranderingen te brengen in het leven, beslissingen te nemen en dergelijke.. Vanaf dan begon ik ook te letten op andere bijwerkingen die ik eventueel kon hebben (nog niets vermoedend door welke van de 3 medicaties dit kwam). Toen begon ik ook met trekken in mijn gezichtspieren. Als ik een beetje zenuwachtig was ofzo, en ik was gewoon een gesprek aan het voeren, als ik lachtte, trilden mijn lachspieren. In het begin dacht ik van, andere mensen hebben dat ook, is niet de moeite om aandacht aan te geven.. Tot dit erger en erger begon te worden. Dus stel je voor, je hebt een gesprek, en je hebt moeite met lachen, je mond trilt bij elke lach die je doet. Klinkt misschien dom, maar dit begon mijn sociaal vlak enorm te beinvloeden. (je hecht er zelf meer belang aan dan het waarschijnlijk is, het valt mss zelfs niet op, maar toch, eens je met de gedachte zit..). Vervolgens ben ik op wikipedia en dergelijke opzoekwerk beginnen te doen. Waar dus bij langdurig gebruik de bijwerking kon optreden onwillekeurige trekkingen gezichtspieren en andere spieren. Ook begon ik op te merken dat ik willekeurig bij wandelingen het gevoel had dat ik een vreemde gang had, tevens een bijwerkinging ervan. Ben dan 1 mg beginnen te nemen per dag, 1 savonds. De eerste week na mijn halvering van de dosis tot 1 mg, was lastig, ik werd echt kwaad voor het minste, woede uitbarstingen voor de domste dingen, en de trillingen bij mn lachspieren verergerde dus.. Tot ongeveer een weekje voorbij gegaan was. Het aantal keren dat ik het gevoel had dat ik een vreemde gang had bij stappen, was duidelijk verminderd, de trillingen bij het lachen ook fel verminderd, ik kreeg meer zelfvertrouwen om een gesprek aan te gaan enz. Boven had ik ook vermeld, geen gevoel voor beslissingen te willen nemen, nieuwe, veranderende dingen te proberen, geen energie... Dit was allemaal enorm verbeterd, alsof het eerst niet bestond.. Ik ben met momenten hyperactief (wat misschien niet altijd evident is), maar wat heb je het liefst, dat je thuiskomt van het werk en direct de zetel in kruipt en slaapt, of dat je de hele tijd zin hebt om iets te doen?.. Goed, nu zijn we ongeveer een 6 tal maand verder, heb ondertussen nogmaals de dosis verlaagd naar een half tablet van 1 mg per dag, daarvan zelfs geen afkick gehad. Heb eens de situatie voorgehad waarbij ik een 4-tal dagen geen enkele van mijn medicaties genomen had, begon toen onder de mensen "paranoia" te worden, ik was echt bang, niet normaal. Nu neem ik aan dat dat er aan ligt dat ik geen enkel van de 3 medicaties genomen heb, en dat het afkick effect dan verergerd was. Bij de eerste inname van deze was dit gevoel meteen weg. Nu ga ik 1 van de komende dagen mijn laatste, halve tablet risperdal per dag ook afbouwen.. Een halfje om de 2 dagen, 4 weken later, een half om de week enz.. Op eigen initiatief, ben hiervoor NIET voor naar de dokter geweest, alhoewel anti-psychotica geen speelgoed is.. En hoop hiermee zo goed als helemaal normaal terug te kunnen functioneren.. Ik weet, iedereen heeft wel eens een trek in zijn gezicht, of een periode van een "depressieve" of minder gemotiveerd gevoel.. Maar als deze constant zijn, en plots verdwenen na het afbouwen van de medicatie, weet ik dus duidelijk dat het hieraan ligt. Ook kan ik als ik met vrienden op café ga, meer als 3 glazen bier drinken zonder dat ik al het gevoel heb dat ik op mijn kop sta.. Voila, sorry voor mijn lange review maar ik vond dat ik het wel kwijt moest, en dat hiermee andere mensen geholpen kunnen worden. Moest er iemand nog vragen hebben, reageer dan gerust op mij. (Red: er zijn altijd gevallen te bedenken waar op eigen houtje de dosering aanpassen goed blijkt te zijn gegaan, maar dit wordt ten strengste afgeraden. Laat u altijd begeleiden door een zorgverlener).

22-10-2020 | Vrouw | 23
Autisme
Toen ik 11(!) jaar was heb ik dit medicijn voorgeschreven gekregen van mijn psychiater. Dit omdat ik een vorm van autisme heb, heel boos kon worden, slecht prikkels kon verdragen, angst had en soms dwanggedachtes. Ik slik het nu 12 jaar . 2x per dag 0,5 mg en sinds deze week aan het afbouwen tot uiteindelijk 0. Ik slik het samen met 25MG sertaline per dag. Het medicijn h[lees meer...]eeft me veel geholpen. Ik heb mijn middelbare school af kunnen ronden, mijn HBO kunnen halen, ik woon op mezelf met mijn vriend en ik heb een fulltime baan. Mede omdat mijn situatie nu stabiel is en met in de (nabije) toekomst een kinderwens ga ik in overleg met de HA afbouwen. Tevens wil ik heeeeel graag leven zonder medicatie. Zeker omdat ik al zo jong begonnen ben. BIJWERKINGEN: Toen ik echt jong was en net begon had ik nergens last van, het medicijn deed snel zijn werk en sneed de scherpe randjes af van de dingen die ik moeilijk vond. Vanaf de puberteit kreeg ik last, snelle borstvorming , melk uit de borsten, verdikte klieren in de borsten. Vroeger had ik heel dik lang haar, dit is nu op mijn 23 e wel de helft dunner geworden. Ook ben ik wel zo’n 20 kilo aangekomen, ik vind dat verschrikkelijk. Laatste tijd veel hoofdpijn. In 2014 had ik algemeen bloedonderzoek en daaruit bleek dat ik een vertraagde schildklier werking had. Of dit in relatie staat tot de medicatie kon niet gezegd worden. Daarna aantal keer gecheckt en extra vitamines geslikt en toen was het weer goed. Daarna niet meer onderzocht. Nu met afbouwen ben ik benieuwd of ik last krijg van ontwenningsverschijnselen. Het is 2 jaar geleden al met 0,5 per dag minder geworden. Ik blijf onder controle van de huisarts. Kan niet wachten totdat ik volledig medicijnvrij ben, maar het heeft mij in mijn jeugd dus zeker geholpen.

30-12-2018 | Man | 23
risperidon (4mg)
ADHD
Bij mij loopt de druk gauw op waardoor ik steeds een tikkende tijdbom leek. Snel agressief en prikkelbaar en een kort lontje en ongeduldig. Door de Risperdal is dit minder geworden en zijn de scherpe randjes eraf.

04-07-2012 | Vrouw | 23
Psychose
Ik ben in 2006 - op mijn 17de begonnen met Risperdal, 1mg heeft tot 2011 altijd volstaan. Nooit iets bijgekomen, énige mindere bijwerking ; ik was erg vermoeid + mijn metabolisme deed zo goed als 'niets' meer, waardoor ik erg suf was en veel sliep als het kon. Ik nam mijn Risperdal wél altijd s'avonds net voor het slapengaan, zodat ik de vermoeidheid toch iets tegen kon [lees meer...]gaan. Psychiater heeft tijdens mijn 'vrijwillige' opname in de psychiatrie mijn Risperdal van 1mg naar 2mg verhoogd... En dat is mij fataal geweest : 15 kg bijgekomen op korte tijd , en het gaat er niet terug af! Dan ben ik mogen overschakelen naar Abilify in juni 2011; De overstap 'zou' volgens mijn Psychiater erg kritiek kunnen zijn, maar die week is eigelijk zonder énig probleem verlopen. Ik ben begonnen de eerste weken afbouwend met mijn RIsperdal, en 5 mg Abilify. Voor de volledige overstap neem ik tot vandaag 10 mg Abilify, ook voor het slapen gaan. Maar omdat alles zo goed verloopt, mag en ga ik terug overschakelen op 5 mg. Dit zou voldoende moeten zijn! Ik kan alleen maar zeggen, dat ik vanaf mijn 17 jaar - sinds ik Risperdal ben beginnen nemen - Eindelijk terug een 'normaal' leven heb kunnen hebben -met mijn Borderline- en dat lukt! :) (Red; gezien de wijze van invullen en eigen reacties>>de tekst van mening over Abilify & Risperdal idem en ook hier toegevoegd. Mvg, MijnMedicijn)