Ervaringen met Risperdal

19-11-2018 | Man | 34
van 70 naar 130 kilo 2 jaar

24-04-2015 | Vrouw | 34
Psychose
Na een psychose, 2 mg risperdal van de dokter gekregen. Werking is goed ik heb sindsdien geen waanideeen meer en hoor ook geen stemmen meer. De hallucinaties zijn ook veel minder geworden. Wel wat last van bijwerkingen gekregen met name rusteloosheid en onrust.

07-06-2022 | Vrouw | 35
risperidon (3mg)
Psychische klachten
Helaas werkte dit medicijn niet voor mij. Ik kreeg er hele extreme angsten door. Mijn familie herkende me niet meer. Ik woonde toen al 5 jaar niet meer bij mijn ouders, maar heb me op laten halen door m'n moeder omdat ik niet meer alleen thuis durfde te zijn. Mijn man zat voor werk in het buitenland en ben weer naar huis gegaan toen hij weer thuis was. Ik was ook bang dat [lees meer...]de hangende keukenkastjes van de muur zouden vallen. Zo bizar waren mijn angsten. Helaas was de psychiater lange tijd afwezig door persoonlijke op omstandigheden en kon ik een tijd lang alleen een herhaal recept krijgen, maar niet praten over mijn angsten en dat ik wilde stoppen. In eens stoppen of zelf afbouwen durfde ik ook al niet. Heel blij dat ik van die rommel af ben en nu iets heb gevonden dat voor mij wel werkt.

23-11-2021 | Vrouw | 35
risperidon (4mg)
Autisme
Ze hebben me ten onrechte de diagnose autisme gegeven op 16 jarige leeftijd, werd later ook weer ontkracht (ze wisten het niet zeker en hebben toen wel een diagnose gegeven om me een medicijn voor te kunnen schrijven.) mijn ‘klachten’ destijds zijn toe te schrijven aan een narcistische vader, zij hadden baat bij mijn diagnose en medicijnen. Zo kreeg ik de schuld van de en[lees meer...]orm giftige opvoeding waar ik in zat. Als meisje van 16 heb je geen idee wat je voorgeschreven krijgt! de eerste maanden sliep ik bijna overal, ik kon nauwelijks wakker blijven op school, thuis. Ik kwam in een rap tempo aan, op een gegeven moment woog ik 20 kg meer (en ik was altijd een licht meisje). Ik veranderde totaal, vrienden herkende me niet meer. 20 jaar lang heb ik het medicijn geslikt omdat ik er niet vanaf kwam. Dit was voornamelijk toe te schrijven aan de psychiaters en huisartsen, die niet mee wilde werken aan afbouwen. Ik kreeg alleen maar meer medicijnen erbij. Anti depressiva, etc etc. De risperdal bleven ze maar ophogen. Op een geven moment verdween mijn menstruatie voor jaren. Niemand wist wat er aan de hand was, ze zeiden dat het pcos was. achteraf bleek dat mijn prolactine verhoogd was door de risperdal. Uiteindelijk ben ik op eigen houtje gaan afbouwen, wat een hel!! Zwarte bladzijden in mijn leven!! Wat een extreme stress kwam daarbij kijken. Ik kan nog veel meer over deze 20 hel jaren met dit medicijnen vertellen maar dat wordt te veel. Wat ik wil zeggen: NEEM DIT MEDICIJN NOOIT VAN JE LEVEN!!!

11-09-2020 | Vrouw | 35
risperidon (2mg)
Ik heb erg veel ongemak van het afbouwen van dit medicijn zoals huilbuien onrust

28-07-2016 | Man | 35
Schizofrenie
Dit is een nepdiagnose bij mij geweest om mij valselijk in een inrichting te stoppen. Dit middel zorgt voor depressiviteit, zelfs voor normale vrolijke mensen en is ook aantoonbaar gevaarlijk op korte termijn m.b.t. zelfdoding en bewust zijn veranderend op de korte en lange termijn. Risperdal is volgens Finse wetenschappelijke middelen al dodelijk, samen met Seroquel en du[lees meer...]s niet aan te raden. Tegen de producent Johnsen en Johnsen in Amerika lopen er door diverse Amerikaanse staten al miljoenen claims, vanwege het verzwijgen van de gevaarlijke en dodelijke middelen. Dit middel moet in Nederland verboden worden en wietolie kan de negatieve effecten na inzet van Risperdal als dwangmedicatie enigszins goed maken, maar men zal nooit meer herstellen van het gebruik van het vergif Risperdal.

23-12-2015 | Man | 35
risperidon (1mg)
Psychose
Dosering is eigenlijk 1,5 mg per dag, maar goed. Nu heb ik dit middel vorig jaar gebruikt voor aanhoudende last van herinneringen aan het verleden, wat geen psychose was, maar goed. Daarbij behoor ik tot het autistische spectrum volgens onderzoek. Effectiviteit was toen ook 0. Herinneringen bleven. Over geklaagd, uiteindelijk zelf gestopt. 3 maanden lang gevoeld alsof ik i[lees meer...]n een ander lichaam zat, vele klachten. Gebruik was een paar maanden. Dit jaar kreeg ik wel een psychose. Bij inname is de effectiviteit bij mij zo wat meteen, niet na een week zoals wordt gezegd, maar, bijwerkingen. Dit medicijn slaat werkelijk nergens op, als je het dat al kan noemen. Het is niet eens bekend hoe het exact werkt en toch wordt het toegediend. Mij een raadsel.

19-01-2015 | Vrouw | 35
Onrust
Ik kreeg risperdal door de psychiater voorgeschreven voor onrust bij mijn bipolaire stoornis en borderline. Maar eigenlijk denk ik dat ik vooral heel gevoelig ben voor prikkels van buitenaf. Daar word ik heel onrustig en moe van en ik kan me niet goed afsluiten van prikkels. Ik hoopte dan ook dat de risperdal mij zou helpen beter om te gaan met prikkels en me rustiger zou [lees meer...]maken. Maar ik heb het nu een aantal dagen geprobeerd en ik word er s ochtends doodziek van! S avonds slik ik het om beter te slapen en dan word ik s ochtends wakker met enorme hoofdpijn en misselijk, dat ik zelfs moet overgeven. Ook voel ik me er moe en grieperig door. Dus ik vrees dat ik ermee moet stoppen. Ben benieuwd of er andere goede medicijnen zijn voor omgaan met prikkels of anders moet ik ergens in een grot buiten de bewoonde wereld gaan leven waar helemaal geen prikkels binnenkomen ;-)

20-09-2014 | Man | 35
Autisme
Één van de kenmerken van mijn autisme is dat ik nogal veel last heb van prikkels. Ik ervaar dat sterk. Om deze prikkelgevoeligheid wat te onderdrukken slik ik sinds een jaar of 8 Risperdal 3 mg. Dit gaat heel goed, de behandeling is heel succesvol; er hoeft van mij niets te veranderen voorlopig. Ik slik de tabletten - in overleg met mijn toenmalig behandelend psychiater - [lees meer...]in de avond, in plaats van de ochtend, omdat ik heel mijn leven al al mijn medicijnen 's avonds heb ingenomen en dit zo voor mij makkelijk was te onthouden. Ik merk dat mijn dag en nacht-ritme wat is opgeschoven de afgelopen jaren. 10 jaar geleden ging ik om 23 à 0 uur naar bed en had ik 's ochtends matig tot weinig moeite met opstaan. Gedurende de tijd dat ik Risperdal heb geslikt is mijn ritme wat verlegd. Ik lig er, zeker de laatste 4 jaar, meestal niet voor 1 à 2 uur in - positieve uitzonderingen daargelaten - omdat mijn lichaam geen natuurlijk "seintje" geeft dat het tijd is om te gaan slapen. Ik blijf lang hangen voor tv en pc. Ik neem de medicijnen eigenlijk altijd in kort voor het slapen gaan. Het lukt meestal wel om gelijk in te slapen en ik slaap wel altijd goed door, alleen (veel) te kort - gemiddeld 4-6 uur per nacht - want op doordeweekse dagen, wanneer ik om 6.45 op moet eigenlijk, heb ik vanzelfsprekend grote opstartproblemen. Het lukt wel, en ik ben meestal op tijd bij afspraken en werk, maar het is pas een uur of 9 à 10 als ik me goed opgestart voel. In het weekend slaap ik soms extreem lang uit, tot 13-14 uur 's middags, om deze problemen te ondervangen. Ik gebruik naast Risperdal ook elke dag 20 mg Paroxetine die ik tegelijk met de Risperdal inneem. Deze twee medicijnen staan er bekend om elkaars werking (negatief) te beïnvloeden. Veel bijwerkingen gaan gelukkig aan mijn deur voorbij, maar ik voel me met name 's ochtends vroeg vermoeid. Ik zou eens willen weten of ik mijn dag-nachtritme positief zou kunnen beïnvloeden door mijn medicijnen niet 's avonds, maar zoals de bijsluiter voorschrijft 's ochtends in te nemen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

19-05-2014 | Man | 35
risperidon
Een 9-tal jaar terug zat ik er volledig door, overlijden broer, relatieproblemen, druk op het werk. Daardoor veel cannabis gebruikt om toch 'even' een goed moment te hebben, wat uiteindelijk resulteerde in een volledige dag in roes te leven. Gevolg: een depressie met psychose. Had zelf door dat er iets niet klopte, en zocht naar hulp, maar deze hulp was ofwel nutteloos of [lees meer...]ze begrepen me niet. Na lang zoeken en er soms toch over te praten met 'lotgenoten' bij een psychologe terecht gekomen die me wel begreep en me via een psychiater Risperdal en prothiaden liet voorschrijven. Daarvoor wel Efexor getest (op voorschrift natuurlijk) maar deze gaven me een nog slechter, onrustiger gevoel. De rispterdal nu: geleidelijk opgestart met 0.5 mg. om de 2-3 weken verdubbelt tot 4mg per dag. Dit voor bijna 2 jaar. De bijwerkingen waren gewichtstoename, wat ik in mijn geval niet zo erg vond, aangezien ik mager ben (+-65kg en 1m82) en veel eet en alles eet. Ik ben tot 86.5 kg gegaan. Wat wel een groot verschil was met mijn normale gewicht. Raad gevraagd aan psychiater en dit was een bijwerking van de Risperdal. 2e bijwerking: geen zin in sex meer. Het rare was dat ik dat eigenlijk zelf niet echt ervaart heb tijdens de periode dat ik de medicatie nam, na anderhalf jaar wel en een paar jaar later ook van mijn vriendin gehoord dat het soms wel erg was. (ik ben er anders altijd voor te vinden). De Risperdal heeft me wel terug de rust, kalmte, concentratie terug gegeven. Dus ik was content van de werking van het medicament. Gedurende mijn gesprekken met de psychiater werd ik erop gewezen dat ik niet zomaar kan stoppen met dergelijke medicatie, dat ik een afbouwperiode moest respecteren. Dat heb ik ook gedaan, ben zelf gaan afbouwen van 4 naar 3mg na 2 weken, naar 2 mg weer na 2 weken en dan in 2 weken 1.5 - 1 - 0.5 tot niks meer, ook de Prothiaden gestopt. Eigenlijk geen bijwerkingen ervaren, enkel mijn gewichtstoename, die ging van 86.5kg terug naar 68-70kg, dit in anderhalve maand tijd. En niet dat ik speciaal gelet heb op minder eten. Met smallere kledij te kopen en mijn te wijde broeken in de kast te hangen, was ik ervan af. Ook kwam de zin in sex terug, en pas toen merkte ik dat het idd heel wat minder was gedurende de Risperdal-tijd. Om tot het heden te komen: terug in een depressie met onderliggende psychose, door relatieproblemen, (ondertussen zijn er kids bij gekomen, die ik doodgraag zie!), werkdruk, en onrechtstreekse vorm van pesten op het werk. Via de huisarts terug naar mijn psycholoog/psychiater geweest, die zonder twijfelen terug dezelfde medicatie voorschreef van vroeger, ttz 0.5mg Risperdal en 75mg Prothiaden. Ik neem ze nu 9 dagen en ik voel me al rustiger (ben wel al 3 weken met ziekteverlof) en 'iets' minder achterdochtig, kan de dingen 'iets' beter plaatsten zonder mezelf te moeten opwinden voor een prul van niks. Maar ik betrap mezelf nog op ongewone reacties en uitbarstingen, die zeker nog dienen te verbeteren. Ik eet ook terug meer, wat weer een gewichtstoename zal teweeg brengen, maar dat vind ik niet erg. Wat de zin in sex betreft heb ik momenteel nog geen beeld, mijn vriendin is op de hoogte en zal het me met tijd zeggen als het te erg zou worden ...(voor haar dan ;) ). Hoe lang ik ze deze keer zal moeten nemen, weet ik nog niet. Maar ik zal mezelf de nodige tijd geven Een redelijk lange reactie, maar kan mss wat beter het beeld schetsen van Risperdal tegen achterdochtige gedragingen en gedachten.

24-12-2011 | Man | 35
Psychose
ik neem 1 mg risperdal en slik er ook 2,5 zyprexa bij zat eerst op 5 mg zyprexa daar werd ik moe van risperdal maakt je helderde in je hoofd en minder moe.vandaar deze combie ik ga zyprexa nog verder afbouwen in de toekomst ,ik wilde geen 3mg risperdal dan is je sex leven een drama. 3mg staat gelijk aan 5 mg zyprexa. ik voel me nu minder moe mijn sex leven is goed juiste c[lees meer...]ombi hopelijk zit ik over 3 maanden op 1mg risperdal geen zyprexa meer waar je moe van wordt.

16-03-2012 | Vrouw | 37
risperidon
Na zyprexa en haldol overgegaan op risperdal. Maar menstruatie bleef uit en bijwerkingen. Dus gestopt ermee. Overgegaan op Abilify, leek de eerste twee jaar een goed middel om te activeren. Daarna slaapproblemen en onrust. Dus hiermee gestopt. Nu al anderhalf jaar tevreden Orap gebruiker. Geen psychotische klachten meer gehad.

27-07-2022 | Man | 38
Psychose
Ik heb anderhalf jaar risperidon geslikt omdat ik last heb van waangedachten. De eerste paar weken nam ik 2 mg risperidon. Dit leek niet te werken vervolgens opgehoogd naar 4 mg. Later ivm seksuele klachten terug gegaan naar 3 mg. Na 4 maanden begon ik mij somber te voelen en minder levendig. Dit werd erger en ik werd depressief. Ik voelde weinig tot geen emoties of motiva[lees meer...]tie, en merkte dat ik veel minder goed in staat was om helder te denken, en om gesprekken te voeren. Prikkels worden gedempt door dit medicijn, de wereld wordt er minder levendig van, dingen raakten mij niet meer. Het voelde alsof ik een zombie was. Ik zou dit medicijn zeker niet aanraden.

30-12-2018 | Man | 38
risperidon (4mg)
Autisme
Via de specialist Risperdal voorgeschreven voor mijn Autisme. Tot nu toe bevalt het aardig, het helpt mij om beter de dag door te komen. Slapen gaat ook veel beter en kan de prikkels beter verwerken. Geen bijwerkingen verder.

01-12-2011 | Vrouw | 38
risperidon
Ik heb iets meer dan 5 jaar Risperdal gebruikt. In een zware crisis heeft het me rustig gemaakt, ik had namelijk een langdurige psychose. Maar de ellende van bijwerkingen begon al bij dag 2 van inname in de vorm van heel wazig tot vrijwel niets meer kunnen zien, constante dorst, wattenhoofd. Mijn menstruatie bleef direct uit alhoewel ik dat juist wel een prettige bijw[lees meer...]erking vond, evenals mijn pijnklachten die met de ziekte van Crohn te maken hebben. Maar daarentegen kreeg ik in vol ornaat te maken met zware angsten en binnen een half jaar was ik maar liefst 40 kg aangekomen. Van 55 kg naar 95 kg. Mijn libido stond op nul, en het 'gevoel' was ook uitgeschakeld. Lukte gewoon niet, ondanks vele pogingen. Verder had ik het gevoel heel erg op slot te zitten. Ik ben van nature een echte babbelaar, vrolijk en behoorlijk humoristisch, maar dat is er 5 jaar lang niet uit gekomen. Bij visite zat ik apatisch voor me uit te kijken. Ik was lijfelijk aanwezig, maar geestelijk ver weg. Ook liep en bewoog ik als een robot. Ik zelf heb dat nooit zo opgemerkt, maar mijn omgeving des te meer. Ook had ik veel onrust in mijn benen, en had een drang constant te moeten bewegen om die onrust te verminderen. Na 5 jaar was ik het zat, en ben ineens gestopt zonder overleg met mijn psychiater destijds. Niet aan te raden, maar ik zag geen andere optie. Het heeft maanden geduurd voordat ik weer mijn eigen ik langzaamaan terug kreeg. De 40 kilo's die ik was aangekomen, verdwenen gelukkig weer. Ik heb daar weinig voor hoeven te doen. Dus dat is wel een positief punt. Inmiddels is het bijna 3 jaar geleden dat ik met Risperdal ben gestopt, en soms heb ik het moeilijk. Maar voor mij nooit meer dit medicijn, of een ander antipsychotica. Ik heb mezelf geaccepteerd zoals ik ben, in goede en slechte tijden, en godzijdank doet mijn man, onze kinderen en de rest van mijn omgeving dat ook.

03-10-2018 | Man | 39
risperidon (3mg)
Autisme
Ik gebruik het middel, op een (alleszins redelijke) sterkte van 3 mg, al zo'n 14 jaar, om de prikkelverwerking te reguleren. Daar werkt het bij mij uitstekend voor. Wel ben ik in die 14 jaar naar schatting zo'n 20 kilo aangekomen, omdat mijn stofwisseling wat is vertraagd en mijn trek in eten is toegenomen. Als ik het pilletje een avond vergeet in te nemen, dan slaap ik [lees meer...]lichter en korter en heb ik ook zeer levendige dromen die ik nog lang kan navertellen. Een dag later, als ik het pilletje weer inneem, dan slaap ik meteen weer prima (lees langer en dieper, met minder droomactiviteit). Ik gebruik het middel succesvol in combinatie met Seroxat (Paroxetine), dat ik neem tegen somberheid. Hoewel de fabrikant van het medicijn dit sterk ontraadt - zie bijsluiter - en de huisarts het ook niet propageert, drink ik gewoon alcohol, zij het matig (een paar glazen in het weekend). De werking van Risperdal zou verhoogd worden door het gebruik van alcohol, maar dat kan ik bevestigen noch ontkennen, omdat ik niet weet hoe je dat zou moeten merken. Ik word sinds 2 jaar pro-actief gecontroleerd (d.m.v. huisartsconsult en bloedonderzoek) op de aanwezigheid van overgewicht- en medicatie-gerelateerde valkuilen zoals verhoogde bloedsuiker-, vet-, cholesterol- en leverwaarden en verstoorde schildklier- en nierwerking. Met mij is verder nauwelijks iets aan de hand, maar met name de leverwaarden waren recent wat verhoogd; een echo bevestigde dat het om een vervetting van de lever gaat. De aandoening wordt deels door de Risperdal veroorzaaakt, en deels doordat ik nogal kan genieten van lekker eten. Voor mij wegen de nadelen en de bijwerkingen niet op tegen de voordelen van de Risperdal, dus tot mijn huisarts ooit anders oordeelt, blijf ik het voorlopig naar volle tevredenheid gebruiken.