Ervaringen met Risperdal

Hypomanie (1 mening)

16-02-2015 | Man | 28
risperidon (2mg)
Psychose
Heb dit middel 3 jaar gebruikt tegen rand psychose, ik voelde me extreem onrustig en halucineerde als ik mijn ogen dicht deed. de oorzaak van mijn ziekte was drugs lsd. ik ben in 3 jaar steeds nog aan het herstellen, het gaat moeizaam naast psychose heb ik nog hppd, derealisatie, depersonalisatie, depressie. de bijwerking zijn niet kunnen stil zitten en verminderde libido.[lees meer...] nu ben ik een bijna een maand gestopt dankzij drie maanden deanxit. ik ben steeds niet tevreden hoe het gaat, maar ik gebruik nu 2weken welbutrin 150mg, ik voel minder afgevlakte gevoelens begin precies terug te komen we zullen nog zien maar ik adviseer niemand ooit drugs te gebruiken. zeker geen trip drugs, want maakt je helemaal stuk voor dat je het weet.

11-01-2015 | Man | 26
risperidon (50mg)
Psychose
Rispetdal consta voorgeschreven gekregen de 50mg versie een goede anderhalf jaar geleden. Nagenoeg geen bijwerkingen op erectie stoornis na en geen behoefte aan seks. Net een paar weken cold turkey gestopt en voor zover gaat het goed. Geen zombie belevingen alleen merk ik dat ik helderder word/ben sinds ik gestopt ben met het gebruik.

01-10-2014 | Vrouw | 21
risperidon (0,5mg)
Autisme
Ik slik nu ongeveer al een half jaar Risperidon 05,mg 2x daags 1 tab, vanwege Autisme. Ik ben in een half jaar tijd ruim 10 kilo aangekomen en mijn darmen zitten vaak verstopt en moet dan aan de laxeermiddelen. Het medicijn werkt goed en was ook erg tevreden maar omdat ik ruim 10 kilo ben aangekomen heb ik besloten om te stoppen en het weer op eigen kracht te gaan probere[lees meer...]n.

15-09-2014 | Vrouw | 15
Autisme
Ik was een jaar of 14/15 toen ik Risperdal kreeg (nu alweer 15 jaar geleden), maar ik kan me één rare bijwerking nog wel herinneren: ER KWAM MELK UIT MIJN BORSTEN! Dat was echt heel erg raar, vooral als je 14 jaar bent. Verder weet ik er niet meer veel van, alleen dat ik het niet lang gebruikt heb.

02-08-2014 | Vrouw | 21
Psychose
Ik slik sinds eind 2013 Risperidon en ik merk dat ik er enorm dik van word en dat mijn levenslust een stuk minder is. Ik had last van een psychose waardoor ik een tijd opgenomen ben geweest en toen is mij dit middel voorgeschreven. Ik weet dat ik het nodig heb om een helder hoofd zonder angsten te houden, maar ik vind het vervelend dat mijn initiatief weg is en dat ik nu w[lees meer...]einig dingen uit mezelf onderneem en dat ik zowat niks meer doe. Ik zie het niet en het lukt me niet om er overheen te stappen. Verder ben ik enorm dik geworden van dit middel. Ik was zowieso al geen slanke dame maar met dit middel op is het al helemaal erg. Ik heb geen idee wanneer ik er weer van af mag maar voorlopig zit ik er helaas nog wel aan vast.

27-04-2014 | Man | 60
ADD
Op een gegeven moment na een epidurale pijnblokkade in mijn onderrug werd ik manisch. Dan weer lachen, dan weer huilen. Pijnvrij, dat wel, maar sterk wisselende stemmingen. Ik kreeg 1x daags Risperdal ½ mg., later nam ik er twee per dag. Maar zo langzamerhand word ik er steeds meer opgefokt, nerveus van en freaky, zoals ik dat zelf noem.

05-01-2014 | Man | 24
risperidon (1mg)
Heb in 2010 een ongeluk gehad waardoor ik hersenbloedingen heb in linker frontaal kwab hersenen. Gevolg => geen gevoelens, karakter gewist, geen redenatievermogen enz. Heb hierdoor soort van agressieve vorm van epileptie overgehouden en concentratieproblemen. Deze is nu sinds een tweetal jaar enorm verbeterd. Na een hele reeks van combinaties van anti epileptica, kal[lees meer...]meringsmiddelen, alsook anti depressiva te hebben geprobeerd, is als eindresultaat de combinatie overgebleven: risperdal, tegretol, lamictal. Waarom deze? Omdat hierbij zo goed als geen bijwerkingen opgemerkt werden. Mijn ervaringen met risperdal is het volgende; Ben dan sinds een jaar begonnen met 2mg risperdal per dag, 1 smorgens 1 savonds. Tot voor een half jaar eigenlijk niets opgemerkt. Tot ik opeens besefte hoe vaak ik moe was, geen energie en geen intensies had om iets nieuws te doen, veranderingen te brengen in het leven, beslissingen te nemen en dergelijke.. Vanaf dan begon ik ook te letten op andere bijwerkingen die ik eventueel kon hebben (nog niets vermoedend door welke van de 3 medicaties dit kwam). Toen begon ik ook met trekken in mijn gezichtspieren. Als ik een beetje zenuwachtig was ofzo, en ik was gewoon een gesprek aan het voeren, als ik lachtte, trilden mijn lachspieren. In het begin dacht ik van, andere mensen hebben dat ook, is niet de moeite om aandacht aan te geven.. Tot dit erger en erger begon te worden. Dus stel je voor, je hebt een gesprek, en je hebt moeite met lachen, je mond trilt bij elke lach die je doet. Klinkt misschien dom, maar dit begon mijn sociaal vlak enorm te beinvloeden. (je hecht er zelf meer belang aan dan het waarschijnlijk is, het valt mss zelfs niet op, maar toch, eens je met de gedachte zit..). Vervolgens ben ik op wikipedia en dergelijke opzoekwerk beginnen te doen. Waar dus bij langdurig gebruik de bijwerking kon optreden onwillekeurige trekkingen gezichtspieren en andere spieren. Ook begon ik op te merken dat ik willekeurig bij wandelingen het gevoel had dat ik een vreemde gang had, tevens een bijwerkinging ervan. Ben dan 1 mg beginnen te nemen per dag, 1 savonds. De eerste week na mijn halvering van de dosis tot 1 mg, was lastig, ik werd echt kwaad voor het minste, woede uitbarstingen voor de domste dingen, en de trillingen bij mn lachspieren verergerde dus.. Tot ongeveer een weekje voorbij gegaan was. Het aantal keren dat ik het gevoel had dat ik een vreemde gang had bij stappen, was duidelijk verminderd, de trillingen bij het lachen ook fel verminderd, ik kreeg meer zelfvertrouwen om een gesprek aan te gaan enz. Boven had ik ook vermeld, geen gevoel voor beslissingen te willen nemen, nieuwe, veranderende dingen te proberen, geen energie... Dit was allemaal enorm verbeterd, alsof het eerst niet bestond.. Ik ben met momenten hyperactief (wat misschien niet altijd evident is), maar wat heb je het liefst, dat je thuiskomt van het werk en direct de zetel in kruipt en slaapt, of dat je de hele tijd zin hebt om iets te doen?.. Goed, nu zijn we ongeveer een 6 tal maand verder, heb ondertussen nogmaals de dosis verlaagd naar een half tablet van 1 mg per dag, daarvan zelfs geen afkick gehad. Heb eens de situatie voorgehad waarbij ik een 4-tal dagen geen enkele van mijn medicaties genomen had, begon toen onder de mensen "paranoia" te worden, ik was echt bang, niet normaal. Nu neem ik aan dat dat er aan ligt dat ik geen enkel van de 3 medicaties genomen heb, en dat het afkick effect dan verergerd was. Bij de eerste inname van deze was dit gevoel meteen weg. Nu ga ik 1 van de komende dagen mijn laatste, halve tablet risperdal per dag ook afbouwen.. Een halfje om de 2 dagen, 4 weken later, een half om de week enz.. Op eigen initiatief, ben hiervoor NIET voor naar de dokter geweest, alhoewel anti-psychotica geen speelgoed is.. En hoop hiermee zo goed als helemaal normaal terug te kunnen functioneren.. Ik weet, iedereen heeft wel eens een trek in zijn gezicht, of een periode van een "depressieve" of minder gemotiveerd gevoel.. Maar als deze constant zijn, en plots verdwenen na het afbouwen van de medicatie, weet ik dus duidelijk dat het hieraan ligt. Ook kan ik als ik met vrienden op café ga, meer als 3 glazen bier drinken zonder dat ik al het gevoel heb dat ik op mijn kop sta.. Voila, sorry voor mijn lange review maar ik vond dat ik het wel kwijt moest, en dat hiermee andere mensen geholpen kunnen worden. Moest er iemand nog vragen hebben, reageer dan gerust op mij. (Red: er zijn altijd gevallen te bedenken waar op eigen houtje de dosering aanpassen goed blijkt te zijn gegaan, maar dit wordt ten strengste afgeraden. Laat u altijd begeleiden door een zorgverlener).

29-11-2013 | Man | 27
Autisme
Ik gebruik sinds 4 weken risperdal. Eerst gestart met 1 mg daarna 1,5 en toen 2. Bij 2 mg kreeg ik veel bijwerkingen o.a hoofdpijn enorm duf s'ochtends en een depressief gevoel. Nu ben ik weer teruggestapt op 1 mg. Ik slik dit middel om minder chaos in mijn gedachtes te ervaren en voor dwanggedachten. Deze worden veroorzaakt door het syndroom van asperger. 1 mg werkt goed [lees meer...]voor me volgens mij. Heeft iemand ook hier ervaringen mee?

12-12-2012 | Man | 25
risperidon
Hallo iedereen, ik heb ernstige angsten en depressie gehad, het was zo ernstigs dat ik zelfs een pychose heb gekregen waarbij ik wanen had en hallucinaties zag. Ik heb telkens aan zelfmoord gedacht en ben na 2,5 maanden opgenomen geweest. Ik werkte niet mee met de behandeling en was te koppig. Ik was ervan overtuigd dat ik ect (electroconvulsietherapie) moest krijgen. [lees meer...]Medicijn heeft mijn hoofd rustiger gekregen (nog lang niet het gewenste), waarbij ik nog concentratieproblemen hebt.

02-12-2012 | Man | 48
Angst
ik ben pas begone met rispedal ik kan nog niet veel zeggen over de bij werkingen en of het helpt. gr anton

19-11-2012 | Man | 40
Psychose
Voor ik risperdal gebruikte was ik erg rebels. Nu heb ik een andere wereldvisie, maar ik weet niet welk wereldbeeld de juiste is

12-01-2012 | Vrouw | 56

30-12-2011 | Man | 47
Psychose
Sinds 2 maanden spuit ik risperdal consta na een half jaar risperdal geslikt te hebben, het helpt goed tegen de stemmen, maar ik heb wel dagen van zware vermoeidheid die zich afwisselen met goede dagen, de arts zegt hier niets aan te kunnen doen, alleen accepteren dat ik na een hele goede dag een paar slechte dagen kan hebben Ik zal het moeten accepteren, want andere medi[lees meer...]catie helpt minder goed tegen de stemmen en hebben veel vervelendere bijwerkingen.

12-08-2022 | Vrouw | 51
Hypomanie
Evenwicht beetje probleem s morgens tot 10u (ingenomen om 23u avond ervoor) Beetje dubbele tong. Samengevat : een dronken gevoel. Maar al gauw zeer goede werking. Rust en focus ok. Hypomanie onder controle meteen.

22-10-2020 | Vrouw | 23
risperidon (0,5mg)
Autisme
Toen ik 11(!) jaar was heb ik dit medicijn voorgeschreven gekregen van mijn psychiater. Dit omdat ik een vorm van autisme heb, heel boos kon worden, slecht prikkels kon verdragen, angst had en soms dwanggedachtes. Ik slik het nu 12 jaar . 2x per dag 0,5 mg en sinds deze week aan het afbouwen tot uiteindelijk 0. Ik slik het samen met 25MG sertaline per dag. Het medicijn h[lees meer...]eeft me veel geholpen. Ik heb mijn middelbare school af kunnen ronden, mijn HBO kunnen halen, ik woon op mezelf met mijn vriend en ik heb een fulltime baan. Mede omdat mijn situatie nu stabiel is en met in de (nabije) toekomst een kinderwens ga ik in overleg met de HA afbouwen. Tevens wil ik heeeeel graag leven zonder medicatie. Zeker omdat ik al zo jong begonnen ben. BIJWERKINGEN: Toen ik echt jong was en net begon had ik nergens last van, het medicijn deed snel zijn werk en sneed de scherpe randjes af van de dingen die ik moeilijk vond. Vanaf de puberteit kreeg ik last, snelle borstvorming , melk uit de borsten, verdikte klieren in de borsten. Vroeger had ik heel dik lang haar, dit is nu op mijn 23 e wel de helft dunner geworden. Ook ben ik wel zo’n 20 kilo aangekomen, ik vind dat verschrikkelijk. Laatste tijd veel hoofdpijn. In 2014 had ik algemeen bloedonderzoek en daaruit bleek dat ik een vertraagde schildklier werking had. Of dit in relatie staat tot de medicatie kon niet gezegd worden. Daarna aantal keer gecheckt en extra vitamines geslikt en toen was het weer goed. Daarna niet meer onderzocht. Nu met afbouwen ben ik benieuwd of ik last krijg van ontwenningsverschijnselen. Het is 2 jaar geleden al met 0,5 per dag minder geworden. Ik blijf onder controle van de huisarts. Kan niet wachten totdat ik volledig medicijnvrij ben, maar het heeft mij in mijn jeugd dus zeker geholpen.

11-09-2020 | Vrouw | 35
risperidon (2mg)
Ik heb erg veel ongemak van het afbouwen van dit medicijn zoals huilbuien onrust