Ervaringen met Risperdal

Dementie (1 mening)
Hypomanie (1 mening)

11-09-2020 | Vrouw | 35
risperidon (2mg)
Ik heb erg veel ongemak van het afbouwen van dit medicijn zoals huilbuien onrust

05-06-2015 | Man | 45
risperidon (2mg)
Ik heb depressies. Sliep al jaren slecht. Veel dwangneurotische gedachten. Van risperdal ging ik opeens goed slapen. Viel meteen als een blok in slaap met 2 mg (in de ochtend en in de avond 1 mg) Bijwerkingen: aanvankelijk obstipatie ( ging na een maand weer over), gebrek aan interesse in seks, gewichtstoename. Conditie kachelde stevig achteruit met Risperdal. Ook duizelig[lees meer...]heid met snel opstaan. Doet verder niet veel voor me. Ga er wellicht weer mee stoppen. Gebruik ernaast Efexor voor de depressieve klachten.

19-05-2014 | Man | 35
risperidon
Een 9-tal jaar terug zat ik er volledig door, overlijden broer, relatieproblemen, druk op het werk. Daardoor veel cannabis gebruikt om toch 'even' een goed moment te hebben, wat uiteindelijk resulteerde in een volledige dag in roes te leven. Gevolg: een depressie met psychose. Had zelf door dat er iets niet klopte, en zocht naar hulp, maar deze hulp was ofwel nutteloos of [lees meer...]ze begrepen me niet. Na lang zoeken en er soms toch over te praten met 'lotgenoten' bij een psychologe terecht gekomen die me wel begreep en me via een psychiater Risperdal en prothiaden liet voorschrijven. Daarvoor wel Efexor getest (op voorschrift natuurlijk) maar deze gaven me een nog slechter, onrustiger gevoel. De rispterdal nu: geleidelijk opgestart met 0.5 mg. om de 2-3 weken verdubbelt tot 4mg per dag. Dit voor bijna 2 jaar. De bijwerkingen waren gewichtstoename, wat ik in mijn geval niet zo erg vond, aangezien ik mager ben (+-65kg en 1m82) en veel eet en alles eet. Ik ben tot 86.5 kg gegaan. Wat wel een groot verschil was met mijn normale gewicht. Raad gevraagd aan psychiater en dit was een bijwerking van de Risperdal. 2e bijwerking: geen zin in sex meer. Het rare was dat ik dat eigenlijk zelf niet echt ervaart heb tijdens de periode dat ik de medicatie nam, na anderhalf jaar wel en een paar jaar later ook van mijn vriendin gehoord dat het soms wel erg was. (ik ben er anders altijd voor te vinden). De Risperdal heeft me wel terug de rust, kalmte, concentratie terug gegeven. Dus ik was content van de werking van het medicament. Gedurende mijn gesprekken met de psychiater werd ik erop gewezen dat ik niet zomaar kan stoppen met dergelijke medicatie, dat ik een afbouwperiode moest respecteren. Dat heb ik ook gedaan, ben zelf gaan afbouwen van 4 naar 3mg na 2 weken, naar 2 mg weer na 2 weken en dan in 2 weken 1.5 - 1 - 0.5 tot niks meer, ook de Prothiaden gestopt. Eigenlijk geen bijwerkingen ervaren, enkel mijn gewichtstoename, die ging van 86.5kg terug naar 68-70kg, dit in anderhalve maand tijd. En niet dat ik speciaal gelet heb op minder eten. Met smallere kledij te kopen en mijn te wijde broeken in de kast te hangen, was ik ervan af. Ook kwam de zin in sex terug, en pas toen merkte ik dat het idd heel wat minder was gedurende de Risperdal-tijd. Om tot het heden te komen: terug in een depressie met onderliggende psychose, door relatieproblemen, (ondertussen zijn er kids bij gekomen, die ik doodgraag zie!), werkdruk, en onrechtstreekse vorm van pesten op het werk. Via de huisarts terug naar mijn psycholoog/psychiater geweest, die zonder twijfelen terug dezelfde medicatie voorschreef van vroeger, ttz 0.5mg Risperdal en 75mg Prothiaden. Ik neem ze nu 9 dagen en ik voel me al rustiger (ben wel al 3 weken met ziekteverlof) en 'iets' minder achterdochtig, kan de dingen 'iets' beter plaatsten zonder mezelf te moeten opwinden voor een prul van niks. Maar ik betrap mezelf nog op ongewone reacties en uitbarstingen, die zeker nog dienen te verbeteren. Ik eet ook terug meer, wat weer een gewichtstoename zal teweeg brengen, maar dat vind ik niet erg. Wat de zin in sex betreft heb ik momenteel nog geen beeld, mijn vriendin is op de hoogte en zal het me met tijd zeggen als het te erg zou worden ...(voor haar dan ;) ). Hoe lang ik ze deze keer zal moeten nemen, weet ik nog niet. Maar ik zal mezelf de nodige tijd geven Een redelijk lange reactie, maar kan mss wat beter het beeld schetsen van Risperdal tegen achterdochtige gedragingen en gedachten.

12-12-2012 | Man | 25
risperidon
Hallo iedereen, ik heb ernstige angsten en depressie gehad, het was zo ernstigs dat ik zelfs een pychose heb gekregen waarbij ik wanen had en hallucinaties zag. Ik heb telkens aan zelfmoord gedacht en ben na 2,5 maanden opgenomen geweest. Ik werkte niet mee met de behandeling en was te koppig. Ik was ervan overtuigd dat ik ect (electroconvulsietherapie) moest krijgen. [lees meer...]Medicijn heeft mijn hoofd rustiger gekregen (nog lang niet het gewenste), waarbij ik nog concentratieproblemen hebt.

20-03-2012 | Vrouw | 22
risperidon
Ik heb dit een tijdje geslikt ivm met depressie. Daarnaast heb ik Asperger Syndroom, ADD, Chronische Vermoeidheid en een sociaal fobie. Ik begon met de laagste docering, 0,5mg. Ik merkte pas dat het iets deed toen ik het een paar keer vergeten was in te nemen, Ik vind het veel weg hebben van Concerta/Ritalin; ik werd er namelijk rustiger van in mijn hoofd, waardoor ik makk[lees meer...]er uit mijn woorden kwam etc. Maar qua depressieve klachten geen verbetering. Ik heb toen een hogere dosis geprobeerd, 1mg. Eerst werd ik daar heeel slapering van, dat bleef, al werd het gelukkig wel ietsje minder. Andere bijwerkingen waren heeel duizelig en veel hoofdpijn. Ook was ik eigenlijk nog net zo depressief als voordat ik aan die medicijnen begon. Dat was ook de reden waarom ik er mee gestopt ben en nu over ben gegaan op Efoxor.