Ervaringen met Risperidon

risperidon

Psychose (12 meningen)
Onrust (5 meningen)
Psychische klachten (4 meningen)
Schizofrenie (1 mening)

Bojan Nikolik (14-03-2015)

20-11-2017 | Vrouw | 35
Bipolaire stoornis
Ook dit middel heeft mij niet geholpen. Rusteloosheid, soort " jeuk " , gek gevoel in mijn lichaam, onrust. Niet stil kunnen blijven zitten. Gek werd ik ervan. Onhoudbaar . Kon niet meer werken en liep rondjes als een leeuw in een kooi in Artis. Na 10 dagen gestopt, het leek wel een allergische reactie. Achteraf zou ik willen zeggen, probeer er zelf uit te komen, want d[lees meer...]eze medicijnen maken je nog verdrietiger.

14-11-2017 | Vrouw | 52
ADHD
Van de risperidon ben ik inderdaad wel een beetje rustiger geworden en geconcentreerder. Ik ben van dit medicijn aangekomen mijn libido is verdwenen en ik heb me heel erg raar in mijn hoofd gevoeld en ik voelde me niet echt mezelf meer

31-05-2017 | Vrouw | 30
risperidon (3mg)
Ik kreeg dit middel voorgeschreven tegen depressies met psychotische kenmerken en slik het nu zo'n 8 a 9 jaar. Het hielp behoorlijk goed tegen de psychoses en ook goed tegen somberheid en suicidaliteit. Maar ik ben blij dat ik nu kan overstappen op een ander middel (aripiprazol) want ik ben gigantisch aangekomen , altijd duf/suf/slaperig/moe ondanks dat ik heel veel slaa[lees meer...]p (en ook niet met minder slaap toekan door dit medicijn). Ook zijn mijn benen onrustig (acathisie).

13-04-2017 | Vrouw | 46
Psychose
Stemmen in mijn hoofd gehad door teveel joints, en stress. Nu na een jaar afgebouwd. Gestopt maar helaas weer stemmen terug maar in mindere mate. Nu weer opnieuw risperidon, fijn medicijn. Wel wat gewicht erbij maar liever dat als dan een wrak rondlopen met complotten, stemmen en dergelijke in mijn hoofd. Een aanrader.

18-03-2017 | Man | 42
Autisme
Dit werkt erg goed bij mensen met autisme er komt weer rust in mijn hoofd al gebruik ik een lage dosering 1 Mg toch werkt het goed. Krijg weer meer energie en ben minder snel moe

27-01-2017 | Man | 37

21-12-2016 | Man | 26
ADHD
Goeie medicijnen, maar een joint laat ik voortaan liggen. Wat een vage bijwerking is dat zeg pff, werd angstig en heel druk in me hoofd, zag vlekken dus geen joint meer voor mij, had het al een tijd niet gedaan, dus nu helemaal niet meer.

03-09-2016 | Man | 69
Depressief
Heb dit 5 jaar gebruikt en ben daarmee op 1 januari 2016 mee gestopt. Nu 6 maanden zonder weer ernstige depressies gekregen en opnieuw geprobeerd om Risperidon te gebruiken. Nu na 2 weken gebruik zijn de depressies ernstig toegenomen en ga ik toch maar stoppen met dit medicijn

30-04-2016 | Vrouw | 71
risperidon (2mg)
Steeds meer klachten over het hele buikgebied/rug/borstkas. Later ontdekte ik dat mijn organen pijnlijk waren. Hoe hoger de dosering hoe meer last ik kreeg. Ik ben blij dat ik hiermee kan stoppen. Langzaam afbouwen, helaas.

10-04-2016 | Vrouw | 9
Autisme
mijn dochter van 9 is sinds 1 februari gestart met risperidon ivm autisme en daarbij horende overprikkeling. langzaam opgehoogd tot 2 mgr. echter toen constant last van hoofdpijn en gevoel niet lekker te zijn. gelijktijdig met de start kreeg ze last van dwanggedachten (die nu vanavond zo heftig zijn dat ze alleen nog maar kan huilen dat ze het niet aankan). dosering verlaa[lees meer...]gd op eigen initiatief naar 1 mgr. klachten blijven hetzelfde. gedrag en prikkelbaarheidheid blijven hetzelfde. ten einde raad zijn we. wat een rotmiddel. woensdag gesprek met de kinderpsychiater. dit kan zo niet. iemand toevallig dezelfde ervaring. ik hoor het graag

03-04-2016 | Man | 53

24-02-2016 | Vrouw | 31
risperidon (3mg)
Nervositeit
Ik kreeg de medicatie voorgeschreven voor mijn nerveusiteit. ik had spanningen in mijn armen en benen. Soms ook angstige gevoelens. Ik heb het als prima ervaren. Ik nam mijn medicatie (2x 1mg) eerst 's ochtends in. Maar in overleg heb ik dat naar de avond geplaatst omdat ik er zo loom van werd overdag. Nu slaap ik er heerlijk op in en heb ik geen last meer van nerveusi[lees meer...]teit en spanningen. Drie kwart jaar geleden heb ik er nog een pil in de ochtend bij gekregen dat wende snel. Nu heb ik hiernaast ook therapie en ik hoop daarmee veel opgelost te hebben. Daarom ben ik nu aan het afbouwen. De ochtend pil is weer weg en ik voel me nu actiever en alerter. Over 1,5 maand gaan we een pil in de avond weg halen. Ik ben er wel wat sceptisch over omdat ik bang ben nu niet meer goed in slaap te vallen. Ik wil dat op gaan vangen met "goede nachtrust" van de kruidvat. Hopelijk binnen 3 tot 6 maanden er helemaal van af. Ik wil het nu namelijk weer zelf kunnen en doen. Ik raad het iedereen aan maar zorg dat de dosering bij je aandoening past. Kijk ook goed naar wanneer je ze op de dag inneemt. In de avond scheelt dufheid over de dag heen.

28-09-2015 | Man | 37
risperidon (2mg)
Middel doet bij mij niets, behalve de hele dag slapen, zo moe van dit spul. Daarnaast veel bijwerkingen zoals frequente urineweginfecties, juist onrust vergrotend, rusteloze benen, agressief gedrag. Had Seroquel hiervoor, ook hierbij veel vermoeidheid maar hielp wel, met op veel slapen na weinig bijwerkingen

29-08-2015 | Man | 32
Spierpijn
Hier een stukje uit een artikel wat ik op een ander forum heb geschreven: Foute diagnoses: De pijn in mijn onderrug zou ik te danken hebben aan het roken van Cannabis volgens mijn vorige huisarts. Uit een MRI-scan kwam naar voren dat mijn tussen wervel tussen L3 en L4 iets verschoven was. (Milde Discopathie) Ook vertelde de orthopeed dat het aan het roken lag. Hij[lees meer...] wist van mijn cannabis gebruik, maar de oorzaak zou tabak zijn volgens de orthopeed. Ik keerde terug naar mijn huisarts, maar die bleef volhouden dat het eerder aan de wiet lag en niet aan tabak. Ik heb op internet verschillende zoekpogingen gedaan of er verband is tussen cannabis gebruik en rugpijn. Ik kwam alleen maar verhalen tegen dat mensen het juist roken tegen rugpijn. Ik heb geen enkel bewijs gevonden die de theorie van mijn vorige huisarts ondersteunt. Ik heb wel informatie over tabak en rugpijn gevonden. Zo worden hernia's in verband gebracht met roken. Ik woon binnen een woonvoorziening (ambulant) Ik woon dus zelfstandig, maar krijg soms ondersteuning. Mijn vorige huisarts vond het maar niks dat ik binnen een woonvoorziening woonde. Volgens hem had ik dat te danken aan het roken van cannabis. Echter ging het tot 2 jaar nadat mijn zus ziek was geworden best wel goed met mij in verhouding met toen ik 16 jaar was. Ik werkte 4 hele dagen in de week, heb geen misdaden of geweld op mijn naam staan, niet in aanraking geweest met justitie, had sociale contacten. Kortom leidde ik vrij normaal leventje ,maar ik was een beetje prettig gestoord en heb een lichte achterstand. Mijn vorige huisarts zei dat ik een niet doorontwikkelde puber was in zijn ogen. En koppelde een psychologisch rapport uit 2001 aan mijn gedrag. Echter zaten we toen in 2013, en had ik mij ten opzichte van het rapport flink doorontwikkeld in verhouding met toen ik 12 jaar jonger was. Mijn vorige huisarts koppelde de uitslag van mijn IQ aan de uitslag op pagina 1, terwijl op pagina 2 staat dat mijn IQ 8 punten hoger ligt. Ik ben namelijk 2 keer getest op IQ en de uitslag van pagina 1 was van een eerder onderzoek. Jawel, mijn IQ was met 8 punten toegenomen terwijl ik toen al cannabis gebruikte. Dus de huisarts ging dus uit van een IQ van 80. Voor de huisarts genoeg reden om Risperidon voor te schrijven onder het mom van spierverslapper? Ik ben er al achter gekomen dat Risperidon binnen woonvoorzieningen worden voorgeschreven aan mensen met gedragsproblemen, en niet voor psychoses. De verandering van het gedrag vind plaats tijdens het afbouwen met het medicijn. En dat was ook merkbaar! Toen ik gestopt was met Risperidon deed cannabis ineens helemaal niks meer met mij. Alle voor mij gunstige werkingen waren ineens helemaal verdwenen. Ineens was ik heel depressief mede ook door het extreme ziektebeeld van mijn zus, want ook dat speelde een grote factor. Ik kreeg ineens te kampen met bepaalde stoornissen die bij mijn moeder in de gene zitten, zoals de gedachten om mensen en dieren waar ik om geef iets aan te doen. Gelukkig bleef het bij de gedachten Confused Maar zo was ik totaal niet? Zulke gedachten had ik nooit. Ik ben daar zo van geschrokken, en angstig door geworden. Ik kreeg ook steeds een herhalende gedachten in me hoofd: ik wil dood! en die gedachten bleef zich maar herhalen en herhalen. Op dat moment zat ik in het absolute dieptepunt in mijn leven, waardoor ik weer neigde om Risperidon te gaan gebruiken. Ik had ook last van heftige onthoudingsverschijnselen van het medicijn. Inmiddels was ik aan de Alprazolam en Zoloft gezet door mijn nieuwe huisarts. Maar de keerzijde kwam pas toen ik weer met Risperidon startte. Cannabis werkt niet meer zo effectief voor mij als het vroeger deed. Hierdoor is mijn hele gedrag veranderd. Ik word niet echt meer euforisch, de anti depressieve werking is flink afgenomen. Ik wil heel graag van de Risperidon af! Ik heb een 2de afbouwpoging gedaan, door met een 1 mg omlaag te gaan, maar na een paar dagen begon ik weer helemaal te flippen. Het voelt aan of je in een psychose gaat komen. Ik ging weer terug naar de 2 mg, en het was weer over. Maanden later heb ik een 3de afbouwpoging gedaan. Ditmaal van 2 mg naar 1,75 en daarna naar 1,5 mg. 1,75 mg ging goed , en bij 1,5 mg werd ik naar een tijdje weer heel erg extreem onrustig wakker, met pijn op de borst. Ik ging terug naar 1,75 mg en daar zit ik nu nog steeds op. Ik durf niet meer af te bouwen Confused Heel mijn gevoelens/emoties en gedachten gangen liggen overhoop. Ik ben totaal niet meer de persoon die ik voor 3 jaar terug was. Was ik daarvoor mezelf? Nee! Ik was al vanaf mijn 15de onder invloed van cannabis.Maar ik ervoer het altijd als iets positiefs. De zon scheen altijd in mij, en nu? Risperidon heeft ervoor gezorgd, dat ik ben beeindigd als verwelkt kasplantje. Volledig apathisch , alle interesses en hobby's heb ik verloren. Dan rest er nog een vraag. waarom ben ik Risperidon gaan gebruiken? Ik kreeg het dus voorgeschreven als spierverslapper. In de praktijk vroeg ik mijn huisarts wat de bijwerkingen van het medicijn waren, en hij antwoorde: Alleen versuftheid. Ik nam thuis het medicijn in, en de volgende dag voelde ik me eigenlijk best wel prettig. Ik voelde me een stuk ontspannender, de verkrampte kuiten waren ook weer minder. Dit was vragen om een ophoging aangezien ik op de begindosis zat van 1 mg. Ik belde de assistente op, en vroeg of ik naar 2 mg mocht gaan. De assistente moest dit overleggen met de arts, en ik moest later terugbellen. Ik belde later op de middag terug en kreeg het volgende antwoord: Aangezien wij op vakantie gaan voor een paar weken, heeft de arts besloten dat je 2 mg mag gebruiken. Er brak een betere periode aan, en na de vakantie had ik al plannen om naar de 3 mg per dag te gaan. Ik overlegde dit weer met mijn huisarts, en die stemde toe. Ik las in de bijsluiter dan 4 mg per dag ongeveer de normale dosis is. Dus daar wilde ik naar toe werken. Ik belde mijn huisarts weer op , en vroeg of ik nog 1 mg bij mocht hebben. Dit was geen probleem. En zo zat ik binnen enkele maanden op 4 mg. Ik dacht serieus dat ik me er goed bij voelde, maar toen kwam het keerpunt. Ik vraag me eigen af hoe vaak het in de praktijk voorkomt dat er antipsychotica wordt voorgeschreven, waarvan de arts niet eens weet van de patient dat hij/zij (soft)drugs gebruikt? Wat weten huisartsen over de interacties tussen cannabis en antipsychotica? Wat weet de wetenschap over cannabis en antipsychotica? Volgens mij is er nog maar vrij weinig over bekend. Daarnaast zullen er mensen zijn die goede ervaringen met antipsychotica hebben, en die niks melden. Want wat voor de ene persoon geldt , hoeft voor een ander niet zo te zijn. Ik hoop ook graag meer mensen te spreken die antipsychotica slikken , en daarnaast softdrugs gebruiken, of gebruikt hebben, en wat hun ervaringen zijn of waren. Ook hoop ik dat zowel mensen als artsen /psychiaters hier iets van leren. En dat het zo spoedig mogelijk verboden wordt, dat artsen antipsychotica mogen voorschrijven aan cannabisgebruikers. Hier moeten strengere regels voor komen naar mijn mening.

28-07-2015 | Man | 32
Autisme
Toen ik het middel kreeg, vroegen in de instelling hoor je wel eens stemmen, ik had per ongeluk ja gezegd, niet wetende dat voor mensen met dit soort problemen was. Ik heb een lange weg met hulpverleners gemaakt, die arts is van verhogen met medicatie en de andere weer niet. Ik zelf merk bij deze medicatie dat ik toename van agressie hierdoor heb gekregen en met wisselend[lees meer...] weer denk zoal van regen naar een onbewolkte dag in een aantal uur tijd dat dit middel mij onrustiger maak van binnen. Elke arts zal dit niet toegeven, of ze verklaren dat dit niet te bewijzen is, dan zeggen ze de artsen: "dit middel is juist daar voor om de onrust weg te nemen." Ik vind het belangrijk of er meer mensen zijn die zich bij mij willen aansluiten. Aan de hand van de statistieken en onderzoeken kunnen misschien ook een verband zien tussen temperatuurverschillen met de hersenactiviteit en volle maan, wat nadelige gevolgen heb, naast dit medicijn!

13-07-2015 | Man | 46
Angst
Ik heb meerdere antipsychotica geprobeerd zoals Zyprexa en Seroquel, maar had bij beide middelen veel last van bewegingsonrust en een algeheel onrustig en opgejaagd gevoel. Moest daarom beide middelen staken. Nu Risperidon aan het proberen en dit geeft bij mij nauwelijks bewegingsonrust en onrustige benen. Het werkt bij mij licht angstremmend en zorgt ervoor dat ik minder [lees meer...]gevoelig ben voor prikkels, zoals bijvoorbeeld geluid. Het werkt als het ware als een soort van schildje om me heen die me minder gevoelig en kwetsbaar maakt. Het is geen wondermiddel, maar haalt bij mij de scherpe kantjes van de angst weg en de overgevoeligheid bij Pdd Nos. Risperidon is het eerste medicijn die bij mij enigzins werkt. Ik heb all Ssri's en antipsychotica gehad, maar werd er alleen maar angstiger en onrustiger van. Met Risperidon voel ik me rustiger in het algemeen. Het is het eerst middel waarvan ik echt voel dat het iets doet in positieve zin. Ik kom gelukkig ook niet aan in gewicht met Risperidon.