Psychose (10 meningen)
Onrust (4 meningen)
Psychische klachten (3 meningen)
Schizofrenie (1 mening)

Bojan Nikolik (14-03-2015)

01-05-2014 | Man | 45
Syndroom van Gilles de la Tourette
Ik zou heel graag willen weten hoe dit medicijn werkt met bovenstaande aandoening. Tics

04-04-2014 | Man | 28
Autisme
Mijn zoon van 28 kreeg dit middel van de huisarts omdat de psychiater bij de diagnose al had aangegeven dat Risperdal zou kunnen helpen bij zijn autisme en dan vooral de angst die er bij hoort. Nou het werkte zeker. Alle remmingen vielen weg. Hij vertelde dat niets hem nog interesseerde. Zelfs in het verkeer zag hij geen gevaar. Kreeg zelfs bijna een auto ongeluk omdat hi[lees meer...]j wel zag dat een auto voorrang had maar hij vond het niet nodig te stoppen. Wij hebben hem gevraagd geen auto te besturen zolang hij Risperdal gebruikte. Hierop verminderde mijn zoon zelf de dosis van een half mg naar een kwart mg maar toch bleef de apathie. Wat doet dit middel dan wel niet bij een normale dosis van 4 mg per dag? Na twee maanden is hij gestopt (de huisarts weet het nog niet) want met dit middel kan hij niet functioneren. Voor tijdelijk, zeg enkele weken, is het een goed middel. Zeker om even rust te krijgen van remmingen en angst of om iemand, die niet goed kan uitleggen wat voor emoties hij heeft, zich te laten uiten.

12-11-2013 | Man | 30
Autisme
Hallo allemaal, ik heb een stoornis binnen het autistisch spectrum (Asperger) en een vorm van ADHD. Daar krijg ik Concerta voor. In de avond heb ik echter wel vaker last van onrust in mijn lijf. Zeker nu ik sinds enkele dagen weer een 2e hond erbij heb (eentje is vorige maand overleden) is het soms erg druk in huis. Overdag red ik het prima met de Concerta maar s' av[lees meer...]onds heb ik niks om op terug te vallen. Op aanraden van de huisarts heb ik toen Risperdal (Risperidon) bij genomen. Nu weet ik wel dat 1 dag erg weinig tijd is om een zinnig oordeel te plaatsen, maar wilde wel mijn eerste bevindingen kenbaar maken. De apotheker zei dat ik 1 tablet (2mg) in moest nemen tussen 1600 en 1800u indien ik een rustige avond wilde. Dat is ook de tijd dat Concerta grotendeels is uitgewerkt. Ik heb het tabletje om 1645u ingenomen. Om 1815u viel ik prompt in slaap op de bank tot 2015u. Eenmaal wakker geworden ging mijn nieuwe hond er met mijn schoen vandoor. Stelde niks voor maar zorgde bij mij voor een paniekaanval. Heb flink zitten janken omdat het me allemaal te veel was geworden. Na een geruststellend telefoongesprek met een hele lieve vriendin ben ik weer tot rust gekomen en ben vervolgens naar bed gegaan. Ik heb geslapen tot 0715u. Ik heb drie hele intensieve en lange dromen gehad die ik me nog steeds kan herinneren. Tussen de dromen ben ik kortstondig wakker geworden. In de ochtend voelde ik me mentaal uitgerust maar een beetje een raar gevoel in mijn maag. Ik heb toen wat fruit gegeten, een kopje thee gedronken en twee sneetjes brood (zonder iets erop) gegeten. Ook heb ik een multivitamine supplement ingenomen en twee Spiruline-tabletjes gepakt alsmede mijn Concerta-tablet. Vervolgens ben ik met de honden eruit gegaan en voelde een stuk minder spanning als de dag ervoor. Ik voelde nog steeds een rust in mijn lijf en ik maakte me ook niet meer druk om kleine dingetjes. De rest van de dag is goed gegaan. Lekker naar buiten geweest, even een stukje met de brommer gereden om een boodschap te doen en vanavond nog een uur met de honden eruit. Heb rond 2030u weer een Risperidon gehad, dus een half uur geleden. Ik hoef nergens meer naar toe en kruip zo lekker onder de wol. Ben benieuwd hoe het verder gaat. Als er nog hele gekke dingen gaan gebeuren zal ik het hier nog wel vermelden, maar als jullie niks meer horen hebben de pilletjes goed geholpen. Ze zijn ook niet voor chronische inname bedoeld; ik heb een voorraad van 14 dagen.

05-11-2013 | Vrouw | 30
risperidon
Vanwege een postpartum psychose slik ik het medicijn nu een half jaar. Duurde lang voor dat het werkte. Mijn angsten zijn nu weg en voel me verder steeds beter. In het begin erg moe geweest. Nu alleen nog last van mijn handen en voeten. Beetje dof gevoel. Mag waarschijnlijk eind december afbouwen. Zie daar best wel tegenop!

03-09-2013 | Vrouw | 35
risperidon (1mg)
Gebruikte 5 jaar met hele goede ervaringen paroxetine. Na een periode van heel veel hooi op de vork nemen, weer terug bij af. Angstgevoel is zo hevig dat arts risperidon heeft voorgeschreven, terwijl ik ook nog paroxetine gebruik. Schrik ervan dat het een wisselwerking heeft met dit medicijn. Terwijl mij gezegd is dat ik het kan gebruiken. Vanmiddag eerste tablet. Vo[lees meer...]el me rustiger in mijn hoofd. Ben benieuwd hoe het over een paar dagen gaat. Iemand ervaring?

22-08-2013 | Vrouw | 35
risperidon
sinds twee maanden zit ik nu op mijn medicijnen. eerst sloeg het totaal niet aan en later kreeg ik bijwerkingen in een ernstige vorm van argwanen en paniek aanvallen. nu zit ik op 3 mg en ben een beetje suf aan het worden in het hoofd. ik slik nu ook kalmering tabeleten en slaap medicatie , maar tegen 4 uur s'morgens ben ik klaar wakker en loop een beetje verdwaalt rond[lees meer...] wat zo de hele dag door gaat. mijn voeten en enkels en handen en gezicht tintelen en mijn karakter is totaal veranderd. ik schrik van kleine geluiden en kan lawaai niet uitstaan en vlucht dan ook. ik sluit mijn af van de buiten wereld om zo het andermans probleem te ontwijken . als ik dit bespreek met mijn contact persoon dan gooit zij alleen de medicijnen omhoog, dus ik hou me mond.... maar ik zit zeer zeker niet fijn in mijn vel. ( ik wou dat ik nooit aan die benden was begonnen.) daar voor zat ik fijner in me vel en kon met mijn mankementen leven.

23-07-2013 | Vrouw | 28
Psychose
Het medicijn doet zijn werking goed. Daarover heb ik niets te klagen. Echter is er net 1 bijwerking die ik erg vervelend vind. Seksueel gaat het allemaal wat moeilijker. Een orgasme bereiken is haast onmogelijk. Dit is een bekende bijwerking van het medicijn. Het stoort mij ernstig. Ik zou willen dat er iets was om hier tegen te doen.

23-06-2013 | Man | 34
Psychose
Een aantal jaren heb ik al last van pychoses. Toen ik vorig jaar maart voor de eerste keer werd opgenomen kreeg ik Risperidon 3 mg. Als bijwerking had ik last van enorme dorst en moeheid lusteloosheid. De psychose kwamen bij mij vooral door slechte leefgewoonten. Ik ben toen anders gaan leven met meer structuur en geen alcohol of drugs, maar onlangs heb ik weer een psyc[lees meer...]hose gekregen en ben ik weer aan de 3 mg Risperidon gegaan. Bijwerkingen de eerste week vrijwel geen en de 2e en 3e week extreem droge mond en heel erg weinig energie, moe lusteloos. Toen in overleg met pychiator naar 2mg gegaan en bijwerkingen zijn nu bijna weg. Ik merk als ik me erg moe voel om iets te doen dat daar dan over heen te stappen is en dat het toch wel gaat.

24-05-2013 | Man | 40
Schizofrenie
ik heb dus al ruim 4 jaar "risperdal consta" en ik sport veel,het is mijn passie geworden,en lekker eten. de sexuele gevoelens zijn intenser,volgens mij! ik ben ook goed op gewicht,96kg tegen1.86m. p.s. ik heb al bijna mijn hele leven met de psychiatrie te maken...

06-04-2013 | Vrouw | 30
Psychische klachten
Werkt dempend op randpsychose, verhoogde achterdocht, prikkelbaarheid en agitatie. Bijwerkingen grijpen wel in op het dagelijks leven, na inname word je zo slaperig dat je je (sociale) activiteiten moet staken. Dit werkt medicijnontrouw in de hand of je zou je activiteiten goed moeten plannen maar dat is niet altijd mogelijk/wenselijk. Daarnaast een prettige maar misschien[lees meer...] niet zo'n gezonde bijwerking dat de menstruatie uitblijft. Na het stoppen met Risperidon duurde het ongeveer een half jaar voordat het terugkwam.

23-12-2012 | Man | 46
PDD-NOS

17-12-2012 | Man | 24
risperidon
Ik heb sinds mijn 4e levensjaar het syndroom van Gilles de la Tourette, maar het is pas sinds dit jaar gediagnosticeerd. Ik lijd aan bijna onafgebroken zeer opvallende tics zoals hardop snurkgeluiden maken en vele trekjes in het gezicht en het lichaam. Ook rituelen die moeten worden uitgevoerd. Sinds 4 december gebruik ik Risperidon Actavis en mijn tics zijn flink afgeno[lees meer...]men. Het snurken doe ik bijna niet meer, soms urenlang! Andere tics zijn nog wel aanwezig, maar ook in mindere mate en het voornaamste: ik heb er zelf niet meer zo'n last van. Ik merk dat ik me niet meer zo bewust ben van elke tic. Ik doe gewoon mijn dingen en ik tic daarbij en zo is het goed. De schaamte is afgenomen en drukke dagen komen minder hard binnen. Ik kan nu anderhalf uur ticloos in de trein zitten. Fantastisch! Dat was vroeger een droom... nu is het werkelijkheid. Bijwerkingen: drogere ontlasting (soms wat pijnlijk maar verder bijna geen last van). Grote eetlust, tot 2x zoveel als normaal. Hiermee opletten dus! Gezond eten maakt niet uit, maar snoep en chips als het kan laten staan. Ik ben in 2 weken tijd 2 kilo aangekomen. 'moe gevoel'. Verder een soort relax, ontspannen moe-achtig gevoel zonder echt moe te zijn. Meer een soort heel erg relax. Ik heb nooit drugs gebruikt maar ik kan me voorstellen dat dit zo ongeveer voelt. Een prima medicijn met nauwelijks bijwerkingen dat goed werkt. Ik ben er erg tevreden over! Een aanrader voor elke Touretter.

19-11-2012 | Vrouw | 18
Paniekaanvallen

12-09-2012 | Man | 52

02-09-2012 | Man | 27
Psychose
Sinds ruim een week slik ik 4 mg Risperidon. Als enige bijwerking wat meer eetlust en wat suffer. Prolactine gehalte kan verhoogd worden met dit soort middelen (antipsychotica, zowel klassieke als nieuwere middelen). Die uitslag heb ik nog niet dus daar kan ik nog niets over zeggen. Het schijnt dat als je veel of ernstige bijwerkingen krijgt van risperidon, dat Invega / P[lees meer...]aliperidon, het "verbeterde / nieuwe" risperdal minder bijwerkingen geeft...

27-03-2012 | Man | 47
Bipolaire stoornis
Met het stoppen van de Risperidon ontstaan weer lustgevoelens, waar ik lang geen last van gehad heb. Risperidon werkt op de onderbuik. Het kost me altijd wat tijd de rust hierin weer te vinden. Moeite daardoor met het vertonen in het openbaar, met al zijn verleidingen. Als ik het weer in de hand heb en weet te hanteren, durf ik me weer te vertonen.