Ervaringen met Risperidon

Psychose (12 meningen)
Onrust (5 meningen)
Psychische klachten (4 meningen)
Schizofrenie (1 mening)

Bojan Nikolik (14-03-2015)

08-04-2015 | Man | 88
risperidon (1mg)
Waarschuwing: gebruik dit nooit bij bejaarde mensen, mijn schoonvader van 88 was een beetje angstig daar wij een paar dagen weg waren. Zeer actieve man, wandelen, fietsen etc. Door zijn angst en opstandigheid besluit wijkverpleegster maar even de dokter te bellen en samen zonder overleg met ons wordt meneer volgestopt met risperidon, wij hadden dit nog niet door maar vroeg[lees meer...]en ons af hoe meneer zo snel warrig praten met dubbele tong, angstige dromen, denken dat hij dood gaat, evenwichtsstoornissen etc. wij hebben nagekeken wat hij uiteindelijk voor medicijn slikte, schandalig! Wij hebben het langzaam afgebouwd en we weten niet wat we zien binnen 2 dagen was het weer de gezonde en actieve man. Schandalig dat er artsen zijn die dit voorschrijven aan een 88-jarige. stop maar vol, hebben we er ook geen last van.

03-03-2015 | Vrouw | 8
risperidon (0,5mg)

06-11-2014 | Man | 32
Spierpijn
Hoe kan in godsnaam Risperidon 3 sterren krijgen als algemene waardering? Weten mensen dan niet wat voor een grote teringzooi dit is? Het is nog geen 1 ster waard als algemene waardering. En mensen die het gebruiken in combinatie met Cannabis zijn bij deze al helemaal gewaarschuwd.

20-08-2014 | Vrouw | 25
risperidon
Na twee negatieve ervaringen met SSRI's, Risperidon gekregen voor mijn angst/dwangklachten. De eerste week was heftig qua bijwerkingen. Ik was versuft, had een raar gevoel in mijn hoofd en was duizelig en misselijk. Ik praatte soms een beetje vreemd en leek wel aangeschoten. Na een week ging het beter (i.t.t. SSRI's die een langere inwerktijd hebben). Ik heb geen last meer[lees meer...] van paniekaanvallen en het piekeren is stukken minder. Ik voel me zoveel beter! Na 4 weken nog wel last van vermoeidheid en extreme overgevoeligheid voor licht.

02-08-2014 | Man | 31
risperidon
Om even mijn verhaal kwijt te kunnen over Risperidon. Mijn (ex) huisarts was tegen mijn Cannabis gebruik. Volgens hem had ik mijn lage rugpijnklachten te danken aan het roken van Cannabis. Ik wilde hier wel mee minderen op zijn advies. Hij schreef mij Mirtazapine voor en Lorazepam. Maar na de inname van Mirtazapine en het roken van een joint kreeg ik een paniekaanval. Ik[lees meer...] vroeg mijn ex - huisarts om een andere anti-depressiva. Hij schreef mij Lexapro voor. 2 weken later kreeg ik ineens last van 2 verharde kuiten, en ik ging hiermee even naar mijn ex - huisarts toe. Deze zei: Ik ken wel een middeltje dat spierverslappend werkt en niet verslavend is. Risperidon. Ik vroeg hem wat de bijwerkingen waren, en hij antwoorde: Alleen versuftheid. Ik mocht van hem opbouwen naar 4 mg. Naar mijn mening was ik slechts een experiment van mijn ex- huisarts. Maar dit had ik eerst niet door. Domme ik! Bij het roken van een joint werden mijn gedachtens i.p.v. positief negatief. Mijn gedrag veranderde. Ik werd apathisch. En ik kwam er een half jaar later achter dat ik 30% van alle bijwerkingen van Risperidon had. Van Tremors tot Angst , bot en of spierpijn. Dit zijn maar een paar voorbeelden. Ik was inmiddels overgestapt naar een andere huisarts. Ik vroeg aan hem of ik kon gaan afbouwen met de Risperidon. Toen ik na 8 weken op 0 mg zat, was het effect van Cannabis helemaal verdwenen. Ik werd 's ochtends wakker met negatieve gedachtens. Ik was altijd heel vrolijk. Maar Risperidon heeft het effect van Cannabis voor goed veranderd. Er zijn interacties tussen Risperidon en Cannabis. Risperidon beinvloed de hoeveelheid dopamine in de hersenen. Mijn ex - huisarts wilde blijkbaar dat ik me ongelukkiger ging voelen? Hij schreef het voor mijn kuiten voor. Maar met een achterliggende gedachten om mij van de Cannabis af te krijgen? Mijn ex- huisarts had ook Baclofen kunnen voorschrijven. Een spierverslapper die niet verslavend werkt. Maar hij zet mij aan een anti psychotica. Voor mensen die Cannabis roken raad ik dit middeltje sterk af. Er is te weinig onderzoek gedaan naar de interacties tussen Cannabis en Risperidon. Ik dacht toen ik gestopt was met de Risperidon dat alles weer zou veranderen. Maar het werd erger. Ik heb er nu paniek en angst aanvallen aan overgehouden. En zonder Risperidon wordt ik heel erg onrustig, en heb het gevoel dood te gaan. Dus ik zit nu aan de Risperidon vast. Ik kan eigenlijk niet met, en niet zonder dat spul.

01-08-2014 | Man | 31
risperidon
Eigenlijk heb ik geen goed woord over Risperidon. Kreeg het voorgeschreven voor mijn kuiten die verhard waren. Ik was 2 weken voordat ik met de Risperidon starte begonnen met Lexapro. Ik heb namelijk last van Milde Discotpathie. En ik werd door de langdurige pijn angstig en depressief. Eenmaal begonnen met de Risperidon voelde ik me de volgende dag geestelijk beter. [lees meer...] Achteraf gezien kon dit door de Lexapro komen. Maar ik was er op dat moment van overtuigt dat de Risperidon verantwoordelijk was voor het geestelijke welzijn. Dus ik vroeg een dag later aan de huisarts of ik naar de 2 mg Risperidon mocht gaan. Hij ging op vakantie, en dus schreef hij mij die 2 mg voor. Mijn kuiten waren inmiddels weer normaal. Geestelijk ging ik mij steeds beter voelen. Eenmaal terug van vakantie vroeg ik mijn (ex) huisarts of ik naar de 3 mg mocht gaan. Dit was geen probleem. Een aantal weken later vroeg ik hem of ik naar de 4 mg mocht gaan. Dit was weer geen probleem. Ik had mijn (ex) huisarts gevraagt wat de bijwerkingen van Risperidon zijn. Hij antwoorde: Alleen versuftheid. Mijn rugpijn nam toe. En langzamerhand kwam ik 15 kilo aan gewicht bij. Ik werd ook steeds ongelukkiger. Ik kreeg last van tremoren.Ik had tot voor een half jaar terug niet in de gaten dat dit allemaal door de Risperidon kwam. Toen het ineens in mij opkwam om de bijwerkingen van Risperidon toch maar eens op te zoeken via internet. Ik kwam een gigantische lijst van bijwerkingen tegen. En ik had daar ongeveer 30% bijwerkingen van. Dus ik in overleg met mijn huidige huisarts om te gaan afbouwen met de Risperidon. 1 mg per 2 weken was zijn advies. Toen ik omlaag ging verdween depressie voor de zon. Ook mijn bot of spierpijn nam af. Ik wist nu zeker dat ik van dat spul af moest. Na 8 weken was ik dan aangekomen bij mijn laatste tabletje. Twee dagen later begon de ellende pas echt. Ik werd heel erg onrustig, begon de hele tijd met mijn benen te wiebelen, en ik dacht elke dag dat ik dood ging. Ik nam de ontwenningsverschijselen voor lief. En ik kreeg Alprazolam voorgeschreven. Maar na 2 weken nam niks af. Inmiddels slikte ik 6 x 0,5 mg Alprazolam en ik bleef me nog naar voelen. Na 6 weken waren de klachten nog niet minder, en ik was het zat om me eigen elke dag zo te voelen. In overleg met de huisarts toch maar weer terug gegaan naar de Risperidon maar nu niet meer dan 2 mg. Enkele dagen later waren de meeste nare gevoelens en gedachtens weer flink afgenomen. Ik slik nu wel Zoloft 75 mg en 3 x per dag 0,5 mg Alprazolam. Dit als gevolg van het afbouwen van de Risperidon. Ik vindt het echt teringzooi! Waar ik ook niet makkelijk meer van af kom.

01-07-2014 | Vrouw | 39
Bipolaire stoornis

01-05-2014 | Man | 45
Syndroom van Gilles de la Tourette
Ik zou heel graag willen weten hoe dit medicijn werkt met bovenstaande aandoening. Tics

04-04-2014 | Man | 28
Autisme
Mijn zoon van 28 kreeg dit middel van de huisarts omdat de psychiater bij de diagnose al had aangegeven dat Risperdal zou kunnen helpen bij zijn autisme en dan vooral de angst die er bij hoort. Nou het werkte zeker. Alle remmingen vielen weg. Hij vertelde dat niets hem nog interesseerde. Zelfs in het verkeer zag hij geen gevaar. Kreeg zelfs bijna een auto ongeluk omdat hi[lees meer...]j wel zag dat een auto voorrang had maar hij vond het niet nodig te stoppen. Wij hebben hem gevraagd geen auto te besturen zolang hij Risperdal gebruikte. Hierop verminderde mijn zoon zelf de dosis van een half mg naar een kwart mg maar toch bleef de apathie. Wat doet dit middel dan wel niet bij een normale dosis van 4 mg per dag? Na twee maanden is hij gestopt (de huisarts weet het nog niet) want met dit middel kan hij niet functioneren. Voor tijdelijk, zeg enkele weken, is het een goed middel. Zeker om even rust te krijgen van remmingen en angst of om iemand, die niet goed kan uitleggen wat voor emoties hij heeft, zich te laten uiten.

12-11-2013 | Man | 30
Autisme
Hallo allemaal, ik heb een stoornis binnen het autistisch spectrum (Asperger) en een vorm van ADHD. Daar krijg ik Concerta voor. In de avond heb ik echter wel vaker last van onrust in mijn lijf. Zeker nu ik sinds enkele dagen weer een 2e hond erbij heb (eentje is vorige maand overleden) is het soms erg druk in huis. Overdag red ik het prima met de Concerta maar s' av[lees meer...]onds heb ik niks om op terug te vallen. Op aanraden van de huisarts heb ik toen Risperdal (Risperidon) bij genomen. Nu weet ik wel dat 1 dag erg weinig tijd is om een zinnig oordeel te plaatsen, maar wilde wel mijn eerste bevindingen kenbaar maken. De apotheker zei dat ik 1 tablet (2mg) in moest nemen tussen 1600 en 1800u indien ik een rustige avond wilde. Dat is ook de tijd dat Concerta grotendeels is uitgewerkt. Ik heb het tabletje om 1645u ingenomen. Om 1815u viel ik prompt in slaap op de bank tot 2015u. Eenmaal wakker geworden ging mijn nieuwe hond er met mijn schoen vandoor. Stelde niks voor maar zorgde bij mij voor een paniekaanval. Heb flink zitten janken omdat het me allemaal te veel was geworden. Na een geruststellend telefoongesprek met een hele lieve vriendin ben ik weer tot rust gekomen en ben vervolgens naar bed gegaan. Ik heb geslapen tot 0715u. Ik heb drie hele intensieve en lange dromen gehad die ik me nog steeds kan herinneren. Tussen de dromen ben ik kortstondig wakker geworden. In de ochtend voelde ik me mentaal uitgerust maar een beetje een raar gevoel in mijn maag. Ik heb toen wat fruit gegeten, een kopje thee gedronken en twee sneetjes brood (zonder iets erop) gegeten. Ook heb ik een multivitamine supplement ingenomen en twee Spiruline-tabletjes gepakt alsmede mijn Concerta-tablet. Vervolgens ben ik met de honden eruit gegaan en voelde een stuk minder spanning als de dag ervoor. Ik voelde nog steeds een rust in mijn lijf en ik maakte me ook niet meer druk om kleine dingetjes. De rest van de dag is goed gegaan. Lekker naar buiten geweest, even een stukje met de brommer gereden om een boodschap te doen en vanavond nog een uur met de honden eruit. Heb rond 2030u weer een Risperidon gehad, dus een half uur geleden. Ik hoef nergens meer naar toe en kruip zo lekker onder de wol. Ben benieuwd hoe het verder gaat. Als er nog hele gekke dingen gaan gebeuren zal ik het hier nog wel vermelden, maar als jullie niks meer horen hebben de pilletjes goed geholpen. Ze zijn ook niet voor chronische inname bedoeld; ik heb een voorraad van 14 dagen.

05-11-2013 | Vrouw | 30
risperidon
Vanwege een postpartum psychose slik ik het medicijn nu een half jaar. Duurde lang voor dat het werkte. Mijn angsten zijn nu weg en voel me verder steeds beter. In het begin erg moe geweest. Nu alleen nog last van mijn handen en voeten. Beetje dof gevoel. Mag waarschijnlijk eind december afbouwen. Zie daar best wel tegenop!

03-09-2013 | Vrouw | 35
risperidon (1mg)
Gebruikte 5 jaar met hele goede ervaringen paroxetine. Na een periode van heel veel hooi op de vork nemen, weer terug bij af. Angstgevoel is zo hevig dat arts risperidon heeft voorgeschreven, terwijl ik ook nog paroxetine gebruik. Schrik ervan dat het een wisselwerking heeft met dit medicijn. Terwijl mij gezegd is dat ik het kan gebruiken. Vanmiddag eerste tablet. Vo[lees meer...]el me rustiger in mijn hoofd. Ben benieuwd hoe het over een paar dagen gaat. Iemand ervaring?

22-08-2013 | Vrouw | 35
risperidon
sinds twee maanden zit ik nu op mijn medicijnen. eerst sloeg het totaal niet aan en later kreeg ik bijwerkingen in een ernstige vorm van argwanen en paniek aanvallen. nu zit ik op 3 mg en ben een beetje suf aan het worden in het hoofd. ik slik nu ook kalmering tabeleten en slaap medicatie , maar tegen 4 uur s'morgens ben ik klaar wakker en loop een beetje verdwaalt rond[lees meer...] wat zo de hele dag door gaat. mijn voeten en enkels en handen en gezicht tintelen en mijn karakter is totaal veranderd. ik schrik van kleine geluiden en kan lawaai niet uitstaan en vlucht dan ook. ik sluit mijn af van de buiten wereld om zo het andermans probleem te ontwijken . als ik dit bespreek met mijn contact persoon dan gooit zij alleen de medicijnen omhoog, dus ik hou me mond.... maar ik zit zeer zeker niet fijn in mijn vel. ( ik wou dat ik nooit aan die benden was begonnen.) daar voor zat ik fijner in me vel en kon met mijn mankementen leven.

23-07-2013 | Vrouw | 28
Psychose
Het medicijn doet zijn werking goed. Daarover heb ik niets te klagen. Echter is er net 1 bijwerking die ik erg vervelend vind. Seksueel gaat het allemaal wat moeilijker. Een orgasme bereiken is haast onmogelijk. Dit is een bekende bijwerking van het medicijn. Het stoort mij ernstig. Ik zou willen dat er iets was om hier tegen te doen.

23-06-2013 | Man | 34
Psychose
Een aantal jaren heb ik al last van pychoses. Toen ik vorig jaar maart voor de eerste keer werd opgenomen kreeg ik Risperidon 3 mg. Als bijwerking had ik last van enorme dorst en moeheid lusteloosheid. De psychose kwamen bij mij vooral door slechte leefgewoonten. Ik ben toen anders gaan leven met meer structuur en geen alcohol of drugs, maar onlangs heb ik weer een psyc[lees meer...]hose gekregen en ben ik weer aan de 3 mg Risperidon gegaan. Bijwerkingen de eerste week vrijwel geen en de 2e en 3e week extreem droge mond en heel erg weinig energie, moe lusteloos. Toen in overleg met pychiator naar 2mg gegaan en bijwerkingen zijn nu bijna weg. Ik merk als ik me erg moe voel om iets te doen dat daar dan over heen te stappen is en dat het toch wel gaat.

24-05-2013 | Man | 40
Schizofrenie
ik heb dus al ruim 4 jaar "risperdal consta" en ik sport veel,het is mijn passie geworden,en lekker eten. de sexuele gevoelens zijn intenser,volgens mij! ik ben ook goed op gewicht,96kg tegen1.86m. p.s. ik heb al bijna mijn hele leven met de psychiatrie te maken...