Seroquel

quetiapine

Psychose (57 meningen)
Schizofrenie (24 meningen)
Borderline persoonlijkheidsstoornis (14 meningen)
Schizoaffectieve stoornis (13 meningen)
Onrust (13 meningen)

Seroquel

Arjen Walstra (25-04-2013)

02-05-2019

Seroquel (quetiapine)

Begonnen met Seroquel voor slapeloosheid door langdurig benzodiazepine gebruik. Slapen lukt gewoon niet, vooral inslapen groot probleem. Seroquel werkte vooral aan het begin heel goed alleen nu enkele maanden later begin ik echt nare bijwerkingen te krijgen. De volgende dag ben ik een leeghoofd, emotieloos, geen initiatief meer en gewoon een ongelukkig gevoel. Ik be[lees meer...]n totaal niet mezelf de dag na gebruik van Seroquel.
10-04-2019

Seroquel (quetiapine)

Na mijn bevalling van eerste kind had ik direct last van slapeloosheid (niet vanwege de baby). Eerder had ik hier nooit last van gehad. In die tijd werkte ik veel. In eerste instantie waren het periodes. Een jaar na de bevalling nam de slapeloosheid toe, mede door stress op mijn werk. Ik lag nachten wakker en viel dan pas rond 6:00 in slaap. Ik ben in behandeling gegaan bi[lees meer...]j een psychotherapeut en zij vermoedde een combinatie van (laat ontdekte) postnatale depressie in combinatie met een burn-out. Door de weinige nachtrust kwam ik in een vicieuze cirkel terecht en lukte het niet om zonder medicatie te herstellen. Ik heb eerst een tijdje anti-depressiva geslikt maar dat werkte onvoldoende tegen de slapeloosheid. Vervolgens kreeg ik Soroquel voorgeschreven (25mg). Dit werkte voor mij eigenlijk direct. Ik slik het een uur voor slapen gaan. De volgende ochtend word ik wel suf wakker en is mijn gezichtsvermogen iets minder. Het duurt lang voordat ik helemaal wakker ben en ook heb ik soms het gevoel dat mijn geheugen iets minder goed functioneert (ook gedurende de dag). Al met al heeft het mij wel geholpen om uit de vicieuze cirkel te komen. Na anderhalf jaar slik ik nu 12,5 mg. Hopelijk lukt het om in de toekomst verder af te bouwen. Zelf ben ik geen voorstander van medicijnen slikken maar soms beland je op een punt dat het echt niet anders kan. Op dat punt heeft dit medicijn mij geholpen.
05-02-2019

Seroquel (quetiapine)

Ik heb dit medicijn gekregen omdat ik door een depressie in 2015 niet meer kon slapen. Het werkt erg goed je valt als een blok in slaap maar nu na 3 jaar wegen de bijwerkingen zwaarder dan het effect en kom ik op een punt om te willen stoppen. Maar helaas gaat dat erg moeilijk met seroquel. De psychiater zegt dat het niet verslavend werkt maar erg makkelijk kom je er niet [lees meer...]vanaf want de ontwenningsverschijnselen zijn echt heftig. Ook vindt ik de gewichtstoename die je van dit medicijn krijgt verschrikkelijk, ik hou de hele dag een honger gevoel en als ik niet eet sta ik te trillen op mijn benen. S morgens wakker worden is drama en ik blijf nog lang moe. Ik ben nu aan het afbouwen en hoop over 2 maanden geen seroquel meer te gebruiken.
12-01-2019

Seroquel (quetiapine)

Al vele jaren neem ik dit medicijn. Na een benzo verslaving dit gekregen om eindelijk te kunnen slapen. Van 50 mg naar 400mg. Eindelijk vast slapen zonder dromen, herbeleving enz. Van 400 mg afgebouwd naar 200 door gewichtstoename en vreetbuien 35 kilo in een half jaar eraan. Minder dan 200mg slaap ik niet, Als ik niet eet na inname slaap ik ook niet meer. Meteen gaa[lees meer...]n liggen na inname en eten, licht uit en dan vast 5 tot 6 uur max slapen. Lekker fit en uitgerust opstaan. Ik mag kiezen, stoppen ( afbouwschema)en dan niet meer slapen, of eten en zware obesitas. Er is geen alternatief medicijn met medewerking. Ik haat mijn lichaam Ik hou van het leven. Ik slik het al meer dan 12 jaar en met tussentijds eens gestopt te zijn weet ik dat stoppen bijna geen optie is zo lang ik geen ander medicijn vind waarop ik slaap. Vreselijk maar tegelijk psychisch het beste medicijn voor mij.
06-12-2018

Seroquel (quetiapine)

Ik kreeg dit middel voorschreven omdat ik door het gebruik van dexamphetamine slecht kon slapen. Dit middel geeft geen verslaving ideaal bij een ADHD Nu gebruik ik het trouw een half uurt voor het slapen de minimale dosering van 25 mg en dat al zeker 3 jr. Nog steeds ervaar ik er een rare ervaring mee. Ik begin na 25 min. Ontzettend moe te worden.krijg rusteloze benen[lees meer...] en als ik niet snel ga liggen val ik in slaap daar waar ik zit of mee bezig ben. Ben geregeld wakker geworden op de verkeerde plek of met een bijna brand ervaring. Stipt 6 uur later wordt ik wakker. Nu merk ik de laatste tijd dat de vermoeidheid lang blijft hangen. Lijk niet wakker te zijn. Heb ook weleens storingen. Zo noem ik het die duren nog geen 10 sec. Maar dan krijg ik een flits in mijn hoofd en ben even weg. Net stroom die door je lichaam gaat. Ik begin echt te twijfelen aan de goedheid van dit middel. Hij doet idd wat hij moet doen en dat is mijn constante gedachtes (die niet stil lijken te zijn) ff stilleggen zodat ik kan slapen. Ik noem het slapen op commando.
11-11-2018

Seroquel (quetiapine)

Ik heb in 2004 een zeer ernstige ongeval gehad met de vrachtwagen tijdens revalidatie na een aantal maanden kreeg ik een post tramatisch stres storing om daarvan niet te veel aan dat ongeval terug te denken, heb ik dit medicijn voor geschreven gekregen. Ik kreeg eerst 25 ml nu zit ik al 10 jaar op 50 mgram en ik slaap als een roos..Ik heb geen bijwerkingen zover ik weet.[lees meer...] Volgens de psychiater is de medicijn in deze hoeveelheid niet verslavend, daar ben ik het niet mee eens, als ik het vergeet dan wordt ik vanzelf wakker..Ik heb al 12 jaar geen contact meer met deze arts.. Ik slik het nog steeds en slaap hierdoor wel goed.ik neem dit medicijn nu al 14 jaar..Ik neem wel eens 25 mgram ik merk geen verschil ik kan op terug gaan naar 25 gram. MIsschien moet ik gaan nabouwen..
24-10-2018

Seroquel (quetiapine)

Ik gebruik dit middel nu 3 weken i.v.m. overspannenheid, tegen slapeloosheid en onrust. Ik voel minder druk op de borst en spanning in mijn lijf, hiervoor had ik steeds een opgejaagd gevoel. Ik slaap er ca. 8 uur op door, dat is erg fijn. Slaap voelt iets onnatuurlijker maar beter dan vanaf 4 uur 's ochtends wakker liggen.
08-10-2018

Seroquel (quetiapine)

Ik kreeg dit om te slapen. een kwartier na inname had ik een zodanig ernstige suikerval dat ik niet anders kon dan gaan eten. Heel, heel af en toe kon ik dat gevoel negeren en viel ik met grote honger in slaap en ging ik alsnog de frigo leeg eten, maar dan al slaapwandelend. Ik was op die 2 weken ook 6kg bijgekomen. Ik was er bovendien zo weg van de wereld van dat ik in be[lees meer...]d plaste en kwijlde ik mijn hele kussen nat. Ik heb het twee weken genomen en ben dan in overleg met mijn psychiater gegaan om iets anders te nemen. Ze begreep me gelukkig wel en begrijpt me nog steeds wanneer ik zeg "nooit meer!"
06-03-2018

Seroquel (quetiapine)

Ik heb al mijn hele leven moeite met inslapen. periodes met nachten van 2-3 uur waren echt geen uitzondering. Toen ik volwassen werd kreeg ik daarvoor zolpidem, dat ik periodiek gebruikte, wat goed ging. Toen werd ik vader én kreeg ik de kans om een fantastische job aan te nemen. Bij zorgden voor een onregelmatig leven , waardoor het slaapprobleem escaleerde. Een psychia[lees meer...]ter schreef mij 100-150 mg seroquel voor. Sindsdien is mijn leven helemaal veranderd. Ik combinatie met goede slaapgewoonten en een lekker glas 's avonds heb ik doorgaans geen grote problemen meer. Gaat het toch nog eens een tijdje fout, dan kan ik nog terugvallen op een benzo als aanvulling, maar dat is steeds zeldzamer. Ik moet goed op mijn gewicht letten, ik kom makkelijker bij dan voorheen en afvallen is ook wat lastiger. Daarnaast is mijn ochtendpols wat verhoogd, dat kan wel eens vervelend zijn, maar is onderzocht en niet problematisch. De bijwerkingen van mijn slapeloosheid waren vele en vele malen erger. Game changer voor mij.
28-01-2018

Seroquel (quetiapine)

Eind 2014 kreeg ik Seroquel (Quetiapine) voorgeschreven door mijn psychiater. Hij schreef me Wellbutrin XR voor vanwege mijn ADD en mijn lusteloosheid. Omdat 1 van de bijwerkingen van Wellbutrin is dat je moeilijk kan slapen schreef hij voor dat mogelijke probleem dus ook meteen Seroquel voor. Hij legde uit dat ik het als off-label medicijn kreeg voorgeschreven omdat het [lees meer...]eigenlijk tegen psychoses is. Dat vond ik best wel heftig maar ik volgde zijn advies op en begon op dezelfde dag met zowel de Wellbutrin XR als de Seroquel, maar al lange tijd denk ik: 'had ik eerst maar even afgewacht hoe het zou gaan met het slapen.' Ik ben nu al heel lang totaal afhankelijk van de Seroquel, als ik het een keer te laat heb besteld bij de apotheek en ik een nacht zonder zit dan slaap ik gewoon niet, ik wordt wel heel moe en kan mijn ogen niet meer openhouden maar slapen lukt niet. Maar het ergste is nog wel het hongergevoel. Ik ben ook zo'n 25 kilo aangekomen. Het is wel eens voorgekomen dat ik naar bed ging zonder ook maar een beetje honger, ik mijn Seroquel (3 stuks inmiddels) innam en na een paar minuten begon de honger te komen. Het voelde als een snijdende honger, ik kon er niet van slapen. In het uur erna heb ik brood gegeten, een banaan, een kom brinta, nog meer brood, zelfs koekjes, you name it: wat ik ook at, de honger ging een minuut weg en kwam toen net zo hard weer terug. Op een gegeven moment dacht ik: mijn maag moet nu toch wel een keer volzitten? Dat zat ie waarschijnlijk ook wel, maar ik voelde nog steeds die vreselijke honger. Ik heb toen ook nog 2 hele grote bekers cup a soup gedronken: het voelde alsof je heel erg last heb van brandend maagzuur en dan een Rennie neemt, alsof je muts op je hoofd in brand staat en je met je hoofd in de sneeuw duikt. Eindelijk was het snijdende hongergevoel weg. Ik vroeg me af hoe vol mijn maag inmiddels wel niet zat. Want ik had vóór ik de tabletten had ingenomen nog helemaal geen honger. Maar ongeveer 20 minuten nadat de honger wegging kwam het langzaamaan weer terug, ik voelde het in een paar minuten weer opkomen tot het gevoel voordat ik zoveel ging eten. Ik wist niet meer wat ik moest. Lang verhaal kort: na nog meer eten bleef de honger eigenlijk weg, maar inmiddels was er zoveel tijd verstreken sinds ik de Seroquel had genomen dat ik niet meer in slaap kwam. Dus moest ik nóg meer slikken om te kunnen slapen. Nu is dit wel een extreem voorval maar dit is me echt wel een paar keer gebeurd. In 70% van de gevallen krijg ik wel honger wanneer ik de Seroquel inneem maar dan eet ik een boterham en misschien nog iets anders en dan is de honger over. Maar ook dat is natuurlijk heel vreemd. Achteraf had ik veel sneller aan de bel moeten trekken, maar ik was bang dat ik dan heel lang verschillende slaappillen moest proberen tot ik de goede had gevonden en dat terwijl ik helemaal geen slaappillen wil gebruiken. Wat ook optreedt is gewenning. Ik begon 3 jaar terug met 1 tablet van 25 mg en toen zakte ik gewoon helemaal in en kon de slaap niet meer tegenhouden. Inmiddels zit ik op 3 tabletten per nacht en ik wordt er nog steeds slaperig van, maar het is belangrijk dat als ik me slaperig begin te voelen dat ik ook meteen het licht uitdoe en mijn ogen dicht doe, want als ik dat niet doe en ik wacht te lang (een half uur) dan werken ze niet meer en kom ik niet meer in slaap. Dit soort taferelen zoals hierboven beschreven ben ik helemaal zat, ik lig liever af en toe een nacht wakker dan dat ik deze dingen moet blijven slikken om in slaap te vallen met als bonus de vreetkicks en de enorme gewichtstoename. Ik ben nu dus ook aan het afbouwen en het doel is om uiteindelijk helemaal te stoppen met dit medicijn.
05-01-2018

Seroquel (quetiapine)

Een aantal maanden geleden ben ik wegens omstandigheden in een zware depressie gesukkeld waardoor ik naast heel donkere gedachten en angstgevoelens ook niet meer normaal kon slapen. Inslapen lukte meestal wel nog maar ik werd iedere nacht na een paar uur terug wakker en kon dan meestal niet meer in slaap raken waardoor ik doodmoe was tijdens de dag wat mijn depressie a[lees meer...]lleen nog maar erger maakte. Ik ben toen begonnen met het nemen van Seroxat voor de depressie en Trazolan om te kunnen slapen. Omdat de Trazolan niet genoeg werkte ben ik daarna op aangeven van een psychiater begonnen met het nemen van 25mg Seroquel voor het slapen gaan. Ik moet zeggen dat deze medicatie in mijn geval zeer goed werkt. Ik neem het zo'n anderhalf uur voor ik naar bed ga en het zorgt ervoor dat ik me rustig voel en moe word. Mijn slaap is aanzienlijk verbeterd; ik word nog wel eens wakker maar heb daarna geen moeite meer om terug in slaap te vallen. Ik slaap zonder probleem 8 tot 9 uur. Ik neem het middel niet elke nacht, alleen als ik het gevoel heb dat ik het nodig heb of als ik de volgende dag iets belangrijk moet doen waarvoor ik goed uitgerust wil zijn. Het is gelukkig niet zo dat ik op dagen dat ik het middel niet neem de hele nacht wakker lig. Ik kan dan wel slapen maar herval dan helaas in mijn slaapstoornis; wakker na een paar uur en meestal niet meer terug in slaap kunnen raken. Mijn bedoeling is om wanneer ik uit de depressie ben te stoppen met Seroquel en hopelijk terug normaal en natuurlijk te slapen. Ik ben wel wat verontrust over de vele negatieve dingen die ik lees over Seroquel, met name dat je er van bijkomt, dat je er diabetes van kan krijgen en dat het afgeraden wordt als slaapmiddel omdat er teveel risicovolle bijwerkingen zijn. Zelf ben ik er nog niet van bijgekomen, ik heb wel de gewoonte om mijn gewicht goed in de gaten te houden en ik let ook op wat ik eet. Moest ik merken dat ik er oncontroleerbaar van bijkwam zou ik een andere oplossing zoeken. Obees worden is voor mij niet aanvaardbaar en zou mij alleen nog maar depressiever maken denk ik.
07-07-2017

Seroquel (quetiapine)

Sinds mijn 17e heb ik steeds meer last van slaapproblemen, vooral moeite met inslapen. Ik blijk aan verlaat slaapfase syndroom te lijden icm ADHD. quetiapine werkt voor mij doordat het de continue gedachtstroom in m'n hoofd vermindert waardoor ik makkelijker inslaap. Heb ook een tijd zopiclon gebruikt maar daar ging m'n geheugen sterk van achteruit en het werkte verslaven[lees meer...]d. Voor mij werkt dit beter dan benzodiazepines.
28-03-2017

Seroquel (quetiapine)

Het werkt wel om je hoofd rustig te houden en niet te blijven piekeren. Bijwerkingen: droge mond, suf wakker worden, maagpijn.
21-03-2017

Seroquel (quetiapine)

Seroquel heeft jaren goed geholpen om te kunnen slapen. Weet niet of er bijwerkingen zijn. Slikte eerst op PAAZ 50 mg om te kunnen slapen naast 'n snurker... Daarna thuis kreeg ik erge nachtmerries en slik nu al ruim 4 jaar 25 mgr voor het slapen gaan. Nu lijkt 't of 't spul niet meer werkt en slik nu ook Melatonine en slaap nu veel slechter door steeds druk op de anus d[lees meer...]oor 'n matje voor de endeldarmverzakking wat ooit werd geopereerd. Ben nu aan huis gebonden en kan nu niets meer ondernemen, omdat ik maar enkele uren kan slapen en uren daarna wakker blijf liggen... Wordt verwezen naar de pijnpoli. Hopelijk kunnen die me nog wel helpen. Anders hoef 't niet meer voor mij.
18-03-2017

Seroquel (quetiapine)

In het kort mijn advies: gebruik dit middel niet langdurig. Het maakt je lichaam kapot vind ik. Daar komt het op neer. Heb het vijf jaar gebruikt en al vanaf het begin had ik erge last van hartkloppingen en waarschijnlijk apneu. Overigens heb ik een geschiedenis met hartklachten (ritme stoornissen) en ik kreeg dit middel toch, ondanks dat in de bijsluiter staat dat het dan[lees meer...] afgeraden wordt. Goed: mijn verhaal. Ik kreeg de medicijnen na een mislukte relatie, om eventueel agressieve gevoelens te onderdrukken en om te stoppen met piekeren en beter te slapen. Daar hielp het zeer goed tegen: piekeren deed ik nog wel, maar mijn ex kon me gestolen worden. Prima toch. Ik was gewoon te moe om te piekeren en ondanks de sufheid in de ochtend en nadat ik mijn ochtend dosis genomen had ging het redelijk. Ik sliep goed, ben ook gestopt met drinken, ten eerste omdat ik niet dronken werd met seroquel en ten tweede omdat ik de roes eigenlijk niet meer nodig had. Seroquel was genoeg om te kunnen slapen. Lichte bijwerkingen waren in het begin duizeligheid, wazig zien, een beetje onvast lopen en neigen tot niets doen. Altijd dat lome gevoel in je maag, geen energie. Alleen zitten of liggen was fijn: actief zijn was vervelend. Inmiddels dus aan het afbouwen, omdat ik haast niets meer kan. En dat is letterlijk. Ik ben nu vijf jaar verder en ik kan niet meer lopen zonder rollator. Mijn evenwicht is weg, evenals de kracht in mijn benen. Ik ben zowat 25 kilo aangekomen en er blijft nog steeds gewicht bij komen: terwijl ik echt niet veel eet. Slikken gaat steeds moeilijker, 's nachts is mijn ademhaling zo slecht, dat het lijkt alsof er letterlijk een blokkade in mijn keel zit. Alsof je luchtpijp te nauw is. Je ademhaling wordt geleidelijk aan anders: om dat te voorkomen. Ook heb ik regelmatig een gespannen gevoel in het gebied rond mijn maag, trillen van de spieren aldaar en mijn buikspieren doen geregeld gewoon pijn. Sinds ik seroquel gebruik ben ik niet meer gewoon ontspannen geweest: er is altijd dat rusteloze gevoel, gepaard gaand met (hoe tegenstrijdig) apathie en lusteloosheid. Alsof je lichaam eigenlijk vecht tegen iets wat er niet in hoort. Verhoogde hartslag (120- 135) en het gevoel uitgeblust te raken daardoor. Ik ben het beu en ga er dus mee stoppen. In een maand tijd zou ik afgebouwd moeten zijn en ik bereid me al voor op alle indrukken en prikkels die ik dan waarschijnlijk weer wél zal ervaren. Maar eerlijk is eerlijk: alles beter dan dit. Kijk er mee uit. Slik het niet te lang als je klachten hebt, pik niets van de heren psychiaters. Het is jouw lichaam. Je geest kan dan misschien wel minder last hebben van weet ik het wat: je lichaam is net zo belangrijk. Kijk ook uit met de goedkopere versies, want die ikzelf bijvoorbeeld nu slik werkt maar de helft zo lang (retard 50MG) en is halverwege de dag al uitgewerkt. Met dank aan de ziekenfondsen met hun bezuinigingsdrang.
11-03-2017

Seroquel (quetiapine)

Werkt na maanden van gebruik even goed als dag een. Na een uur slaap ineens in en binnen no-time val je als een baksteen in slaap. Zeer effectief, alleen heel veel koffie nodig om wakker te worden!

Amoxicilline (476) - Antibiotica - penicillines breedspectrum