Ervaringen met Methadon

Drugsverslaving (38 meningen)

Bojan Nikolik (16-05-2015)

12-08-2017 | Man | 65
methadon (5mg/ml)
Gebruik methadon voorgeschreven door een pijnspecialist in het VUMC, ter vervanging van morfine. Samen met lyrica en amitriptyline (ook door deze specialist voorgeschreven) was dit een zege. Ik had gelijk veel minder last van de neuropathie in de voeten en onderbeen (voelde constant aan alsof ik over een heet schelpenpad liep). Ben wel snel vermoeid en vergeetachtig. Maar[lees meer...] dat kan ook komen door de chemo's en een recente stamceltransplantatie. Chemo's: melfalan.cyclofosfamide. Maar de methadon en amitriptyline was echt een doorbraak en veel minder pijn...

03-12-2014 | Man | 65
Drugsverslaving
Sinds een halve eeuw verslaafd , 50 jaar . Wonder boven wonder leef ik nog en kan mijn verhaal doen . Ik ben drugs gaan gebruiken , door een gebrek aan zelfvertrouwen en een verkeerd zelfbeeld . Dat ben ik na 5o jaar gaan inzien . Na ongeveer 5 jaar gebruik kwam ik een psychiater tegen die mij geval interessant vond en mijn geval op zich ook . Van hem kreeg ik voor de eers[lees meer...]te keer Methadon. Ik kwam ziek bij hem , in die tijd was er nog een praktijk apotheek , en ging zonder ziek zijn naar buiten . Van de hel in de hemel, zo zou ik het willen noemen . Dus het middel is uiterst effectief , met 1 grote maar , het is net zo verslavend als de ziekte die je probeert te bestrijden( Verslaving). Dus het enigste wat je kunt doen als verslaafde is , het accepteren dat je verslaafd bent , en op een onderhoudsdosering methadon komt . Of je moet onmiddellijk naar een kliniek , waar je behandeld wordt door een staf van medici . Ik koos ervoor om een onderhoudsdosering te krijgen en aan het werk te blijven . Gelukkig is de behandeling van verslaafden met sprongen vooruit gegaan , en is het heden ten dage ook mogelijk om naast de methadon , diacetyl morfine te gebruiken , zodat je nooit meer ziek wordt . Methadon heeft mij veel goed gedaan , maar toch denk ik dat het van de persoon op zich afhangt hoe iemand er over denkt !

01-12-2014 | Man | 65
Beenkrampen
Ik heb de methadon niet voorgeschreven gekregen om de beenkrampen te verminderen ! Maar aangezien u mij vraagt, mijn ervaringen op en met dit medicijn te delen, wil ik u het volgende mededelen! Het haalt in het begin wel pijn weg, maar op den lange duur is het matig effectief, zegt u maar ineffectief. Je raakt er gewent aan, en de pijn komt weer terug. Ik ben het nu aan [lees meer...]het afbouwen, zodat ik weer normaal kan functioneren, met tintelingen en een doof gevoel in mijn benen enkels en voeten en niet te vergeten de tenen, een verschrikkelijk gevoel, bah bah en nog eens bah!

13-05-2012 | Vrouw | 65
methadon
Ik heb al 40 jaar een ernstige vorm van RLS. 10 Jaar geleden ben ik begonnen met een medicijn hiervoor. Helaas werkte dit na 10 jaar niet meer (augmentatie). Op aanraden van de neuroloog ben ik overgestapt op methadon. De eerste weken: halleluia!: geen onrust, weinig bijwerkingen, goed geslapen. Daarna nam de werking af. de RLS-klachten namen weer toe, evenals de bijwerkin[lees meer...]gen: ik heb iedere dag opvliegers, ben suf, val overdag vaak bijna in slaap en mijn linkerhand doet 's morgens "brandend"" pijn. Wie heeft deze bijwerkingen ook en.... gaat het over?

23-10-2022 | Vrouw | 66
methadon (2mg)
Gebruik dit middel via de pijnpoli. Had een spit/ischias aanval en kreeg 5 mg Methadon voorgeschreven. Ik werd de volgende dag wel wakker, maar na het ontbijt weer slapen. Huisartsenpost erbij geweest en ik mocht ermee stoppen, wel vragen of er lichtere waren. Die waren er, worden bereid in een zelfbereidingsapotheek, 2 mg. Toch was dat niet voldoende tegen de spit/ischia[lees meer...]saanvallen dus langzaam maar zeker is het nu 4 pillen van 2 mg voor de nacht en zijn met het uit bed komen de spit/ischias aanvallen verdwenen….tenzij ik 1 nacht mijn pillen vergeet. Dan is het weer vol prijs.

12-01-2016 | Vrouw | 66
methadon (5mg/ml)
Chronisch pijnsyndroom
ik blijf zeggen dat symoron wel werkte, geen bijwerking, dus die extra stoffen die daar inzaten hielp juist op de erge pijn van de rug en wervelbeschadiging. kreeg methadon in pillen, omdat symoron niet meer geleverd werd. maar dat werkte niet, nu in drank, maar dat is een ramp, je bent er niet meer bij je slaapt alleen maar en misselijk, zal dit niemand aanraden. Ik ga nu[lees meer...] afbouwen en over op medicinaal cannabis olie.

20-10-2015 | Vrouw | 66
Pijn (algemeen)
er was in 2004 paar wervels vastgezet, omdat die aangetast was door bacterie. In 2007 meer pijn. Niks aan te doen, naar pijnteam alles gehad, maar niks hielp, ja de brutenpleister, maar kon niet tegen de lijm. Daarna naar Fentanylpleisters van teva, makkelijk in gebruik. maar heel moelijk afbouwen en hielp niet meer, dus kreeg symoron. Beviel heel goed, geen bijwerking, [lees meer...]heb dat een jaar gebruikt. maar werd dit jaar 2015 in januari geopereerd om wervels extra vast te zetten en extra boven en onder ook. dus overgegaan naar 75 fentanyl. Zelf afgebouwd wat heel moelijk was naar 12mg, maar ging niet de pijn werd te erg... en over zou dat niet meer gaan volgens arts. ik weet dat het pijnteam zei voor langer gebruik is symoron beter, ook voor lichaam, dus ik vorige maand terug naar symoron, maar werd niet meer geleverd, is uit de handel. kreeg de gewone methadon, ben er erg beroerd van, overgeven, erg moe en werk niet maar ietsje twee uur. Nu verhogen, maar nog steeds niet en alleen maar moe. Vind zo jammer en niet te begrijpen als symoron zo goed werkt voor mensen met pijn dat ze gestopt zijn met dit middel, want nu heb je iets waar je extra maagtabletten moet in nemen door maagpijn en zo veel bijwerking en middel die niet werkt. ben nu aan tet proberen er tramadol er bij te doen... maar vind het onbegrijpelijk, symoron was goed middel tegen pijn en nu krijg je methadon die niet werkt voor pijn en moet alle andere middelen er bij nemen. terug naar fentanyl wil ik liever niet, want was een hel, dat afkicken.

10-04-2023 | Vrouw | 67
methadon (2mg)
Artrose van de wervelkolom
Kreeg dit na een spit/ischias aanval op de pijnpoli. De 2 x 5 mg die werd voorgeschreven, werkte wel, mars ik kon overdag niet wakker blijven. Heb toen 2 mg tabletten gekregen, gemaakt door een zelfbereidende apotheker, waar mijn apotheker ze besteld, er zitten weinig hulpstoffen in. Werkt beter dan de 2x 5 mg. Gebruik nu 8 mg voor de nacht. Helpt voldoende, enige nadeel h[lees meer...]et nachtzweten.

12-03-2023 | Vrouw | 68
Aambeien en vaatscheurtjes
na operatie aambeien, waarschijnlijk zenuw beschadigd,ongeloofelijke pijn die niet overging, kon niet meer zitten!Na verschillende artsen na anderhalf jaar op bed te hebben gelegeg, eindelijk naar pijnpoli, daar kreeg ik te horen neuropatische pijnen, kreeg Methadon en na half uur was de pijn weg!!!ik was ongeloofelijk blij,had alle hoop op pijnvrij leven al opgegeven.NU [lees meer...]3 jaar later zit ik nog op 1 methadon 5 mg en 1 amitripyline en kan weer normaal leven. Alleen zitten op harde ondergrond blijft tricky maar daar valt mee te leven.

23-07-2022 | Man | 69
methadon (1mg/ml)
Drugsverslaving
Stop er me is zwaar verslavend

13-11-2022 | Man | 70
methadon (5mg)
Vanaf mijn 45e jaar last van RLS. In de loop van de jaren is het fors toegenomen. Hele regiment aan medicijn zijn de revue gepasseerd. Ik sliep zeer slecht, vele malen uren wakker. Rond lopen etc. Overdag heel erg moe. Uiteindelijk op advies van de neuroloog met methadon gestart, inmiddels nu enkele maanden. Resultaat, fantastisch. Ik slaap weer, goed uitgerust. Nu de v[lees meer...]rees, dat ik om welke reden dan ook, dat ik moet stoppen met dit medicijn.

05-10-2023 | Man | 71
methadon (20mg)
Begon omstreeks 1970 af en toe met opium .Daarna methadon gekocht .....sinds 1973 in een vast programma ( Rotterdamse GGD) wat begon met zes 5 mg. tabletten per dag , Wat over de jaren met kleine sprongetjes nu op de huidige dosis staat van vijf 20mg tabletten. 'K heb er nooit spijt van gehad , het heeft me geholpen een stabiel leven te lijden . Behalve gedurende 1976 [lees meer...]tot 1980 heroine gebruikt. Sinds die tijd nooit meer hard drugs aangeraakt. Nooit de behoefte gehad om af te bouwen aangezien ik noch steeds de opiaat rush kreeg. Sinds 1995 niet meer in een regulier 3 × per week progamma ,maar vanwege "goed gedrag" de medicatie twee wekelijks via de huisarts kreeg . Tegenwoordig krijg ik voor drie maanden mee. Nu met 71 wordt het leven minder zorgeloos, wat onvermijdelijk is. En vanwege spannings hoofdpijn af en toe Lorazepam of Flunitrazepam gebruik. Alhoewel ik zelf geen spijt heb raad ik het niemand aan , verslaving is geen grap.

12-06-2023 | Man | 71
Drugsverslaving
U bent nu al 70 jaar ; ik zou me niet zo zorgen maken om afhankelijk van de medicatie te worden , zeker als't uw laatste jaren dragelijk kan maken.

12-06-2023 | Man | 71
Drugsverslaving
Begon omstreeks 1971 te experimenteren met opiaten en methadon. Sinds 1973 in een vast methadon onderhouds programma , waarvan de laatste 30 jaar twee wekelijks via de apotheek . Ondervind sinds 2022 verminderde werking met last van overspannen heid gevoelens met niet aflatende spannings hoofdpijn waarvoor de huisarts diclofinac heeft voorgeschreven dat nauwelijks helpt[lees meer...] . Afkicken zal nooit meer gaan , maar overweeg een methadon vervanger te proberen. Ben benieuwd naar andere ervaringen met langdurig methadon gebruik.

24-04-2023 | Man | 72
Drugsverslaving
Gebruik methadon sinds 1971 .......sinds 1973 een onderhouds dosis . Begon met 5mg tabletten op de zwarte markt . Tegen 1973 in een onderhouds programma dagelijks acht 5mg tabletten ,wat over de jaren natuurlijk steeds iets hoger werd. Eerlijk toegegeven gebruikte ik het voor de opiaat achtige uitwerking en niet om van drugs af te komen die ik zowiezo zelden gebruikte. [lees meer...]Sinds 2000 krijg ik dagelijks vijf 20mg tabletten in 3 maandelijkse herhaal recepten. Tot een jaar geleden was ik uitermate tevreden met het gebruik tot onlangs zeer vervelende hoofdpijnen en rusteloosheid zich begonnen te manifesteren. Overgevoeligheid voor harde geluiden etc. Die ik probeer te verhelpen met paracetamol of diflonac , die eigenlijk nauwelijks helpen . het enigste wat werkt zijn spierverslappers als valium om de rusteloosheid tegen te gaan. die ik nauwelijks gebruik ,ten eerste omdat de huisarts ze niet wil geven, en ik wil geen valium verslaving bovenop de methadon verslaving ook al heb ik misschien noch een jaar of tien te leven. Heb onlangs Flunitrazepam op de zwarte markt gekocht die af en toe wat verlichting geven. Het enigste wat te doen staat volgens de huisarts is te leren de rusteloosheid te managen. Vraag me af of dit de prijs is van meer dan een halve eeuw methadon medicatie , waar ik achteraf toch geen spijt van heb. Dankzij de methadon heb ik noch een stabiel leven kunnen lijden, en ouderdom komt nu eenmaal met gebreken. Misschien hebben sommigen de verslaving geaccepteerd om door te kunnen leven. En gebruiken de methadon hoogst waarschijnlijk voor de roes en niet om af te kicken. Alle respect voor jou dat je het zover hebt weten te brengen. U bent 70 . geen dokter zal u door een ontwennings regime laten gaan . De laatste 10 jaar van uw leven is verslaving geen issue om te kunnen functioneren.

15-05-2017 | Man | 74
Polyneuropathie
Gebruik het te kort voor gedegen oordeel. Goede bijdrage in pijnbestrijding. Bijwerkingen: slechte concentratie, duizeligheid, gezichtsvermogen en vergeetachtigheid.