Ervaringen met Methadon

Drugsverslaving (38 meningen)

Bojan Nikolik (16-05-2015)

27-11-2010 | Vrouw
Ter vervanging van oxycontin
Voorlopig heb ik voor zo'n 3 maanden een dosis van 2 maal 15 mg methadon per dag voorgeschreven gekregen ter vervanging van oxycontin (morfine). Ik neem aan dat ik daar straks ook weer van af moet. Nu heb ik heel veel last (gehad) van de overstap van oxycontin naar de methadon. Is er misschien iemand die mij hier meer over kan vertellen hoe dat gaat? Ik heb me namelijk l[lees meer...]aten vertellen dat het stoppen c.q. afbouwen van methadon stukken erger nog zou zijn dan het stoppen van oxycontin.

14-11-2010 | Vrouw
methadon
Rugklachten w.o. hernia, slijtage, scheefstand en botontkalking.
Slik nu voor de derde dag 2 maal daags 15 mg methadon omdat de prikken die ik zo om het half jaar krijg bij de pijnpoli dit keer niet het gewenste resultaat opleverden. Ik ben afgelopen donderdag bij de arts van de pijnpoli geweest omdat ik ook 3 maal daags 10 mg oxycontin gebruikte. (Al ruim 7 maanden) Hier moest ik met onmiddelijke ingang mee stoppen en overstappen naar[lees meer...] de methadon. Ik moet zeggen dat ik me nog nooit zo beroerd heb gevoeld en hopelijk is dit van tijdelijke aard. Heb klachten van duizeligheid en ging afgelopen vrijdag zelfs "languit gestrekt" tijdens het lopen. Continu misselijk, zweetbuien, trillen en een algeheel onbehaaglijk gevoel. (Zeer onrustig en weinig van mijn omgeving kunnen verdragen). Het is volgens de arts een zo kort mogelijk gebruik van dit medicijn en dan maar afwachten wat de volgende stap is. Voel me nu dus alles behalve happy. Zou het misschien ook kunnen dat er "afkickverschijnselen" van de oxycontin bij zitten? Ik heb zelf geen idee maar mocht ik me morgen nog zo rottig voelen ga ik toch eens een telefoontje plegen met de desbetreffende arts.

20-12-2020 | Vrouw | 16
methadon (5mg/ml)
Ik ben al geek lang bezig met het vinden van de juiste pijnstilling, ik heb ondertussen al zo'n 7 verschillende dingen geprobeerd (waaronder esketamine) maar niks hielp. Dit medicijn werkt voor mij erg goed, alleen blijven de bijwerkingen bij mij erg lang aanhouden. Zelf merk ik dat ik er erg moe van wordt waardoor ik soms zelf amper energie heb om uit bed te komen en ik v[lees meer...]al bijna in slaap overdag... Nou ben ik zelf ook pas 16 en vrij klein dus ik geloof ook wel dat het dan wat meer impact op mij heeft dan een groter iemand. Ik ben zelf ook aardig wat gewend maar mn bijwerkingen zijn nog nooit zo erg geweest met normale medicatie...De enige rede waarom ik het gebruik is omdat het helpt tegen de pijn en er niet echt andere opties zijn... Ik raad anderen aan om eerst andere medicijnen te overwegen en methadon echt als laatste optie te zien, zo heb ik het zelf ook gedaan.

23-06-2012 | Man | 18
methadon
Na een peroide van 4 jaar dagelijks gebruik van heroine ben ik eindelijk naar Jellinek gegaan. Daar werd ik direcht doorgestuurd naar de arts. De arts schreef mij 80 mg Methadon p.d voor. Vanaf dat moment kan ik gelukkig mijn leven weer helemaal normaal lijden. 's-ochtends niet meer dood ziek wakker worden en de hele dag op zoek moeten gaan naar geld om hero en methadon te[lees meer...] kunnen scoren. Nu ik eindelijk Methadon gewoon op recept heb en het dus gewoon in huis heb, heb ik eindelijk RUST!!! Ik zie nu al in een hele korte periode dat mijn lichamelijke gesteldheid veel beter is. Ik ben nu in 4 weken al 3.7 kg aangekomen. Omdat ik mij zelf nu gewoon de hele dag normaal voel ( niet ziek ), eet ik ook weer veel beter, ik verzorg mij zelf veel beter, slaap gewoon 's-nachts en zet gewoon 'sochtends mijn wekker om 08.00 uur, zodat ik op die manier weer helemaal in een normaal ritme kom. Het enige nadeel van Methadon vind ik dat je heel erg last krijgt van obstipatie!! Gelukkig heb ik daar nu Movicolon voor gekregen( laxeermiddel) en let ik erg goed op mijn voeding. Ik ben dus zeer tevreden over dit middel, want het helpt mijn echt om weer een normaal leven te kunnen krijgen. Ook staat er nu een opname gepland voor over 3 weken bij Jellinek. Tijdens deze opname wil ik heel graag gaan afbouwen met methadon en heel graag van mijn valium gebruik minderen. Want ook slik ik naast de Methadon ook nog Valium ( Diazepam ) 3 keer pd 20 mg. Dit is een zeer hoge dosis, maar mijn lichaam is er helemnaal aan gewend en stop ik dit nu plotseling, komen er ook allerlei ontwenningsverschijnselen! Ik heb dus nog een heel hoop om aan te werken tijdens mijn opname, maar voor nu ben ik heel erg blij dat ik in deze paar weken niet meer elke dag de criminaliteit in moet!!!! Kijk wel uit met Methadon dat je dit niet jaren achter elkaar gebruikt, want het afkicken van Methadon is echt nnog 10 x zwaarder dan het acfkicken van heroine!!!

25-12-2011 | Man | 23
methadon
Ik gebruik nu een klein jaar 60mg methadon (in pilvorm, drie keer 20mg) en het doet me goed sindsdien. Ik ben van de straat af en heb bijna weer een eigen plekkie. Zonder methadon was ik niet zover gekomen, daarvan ben ik overtuigd. In 2007een naltrexon programma gevolgd, eerst in pilvorm maar later als implantaat (6maand model) maar dat was een drama.. Kort gezegd voldoet[lees meer...] methadon een stuk beter. In de eerste maanden van methadon gebruik kon ik (geringe) terugval niet voorkomen(+/-1g per keer, per injectie). Maar succes is gemaakt. Misschien ben ik de komende jaren wel afhankelijk van een onderhoudsdosis maar dat is niet erg. Voor mij beter dan de opnames die ik ben ondergaan, anderhalf jaar (verplicht) in opname gezeten, dit omdat ik nog minderjarig was destijds. Vanaf dag 1 sinds ik weer buiten stond weer zware terugval etc..Methadon is voor mij succes, terwijl zoveel mensen het tegenovergestelde hadden gedacht. Groet jan

11-10-2017 | Man | 25
methadon (5mg)
Drugsverslaving
ik was een 2/3 maanden verslaafd aan heroine. Ik heb de dokter toen gevraagd voor methadon om te stoppen. Maandje gebruikt, nu stop ik al een week met methadon en werk ook weer, dus het heeft bij mij wel geholpen, want ik gebruik niks meer, af en toe een jointje.

25-09-2011 | Vrouw | 27
Heroineverslaving
Ik heb ongeveer 1 jaar heroine gebruikt en ben toen om af te kicken methadon gaan gebruiken.In het begin was het niet echt moeilijk,en het begin van het afbouwen was ook niet moeilijk,maar bij de laatste 12mg begon het moeilijk te worden,en bij elke verlaging was ik een week ziek.Toen heb ik besloten er in een keer mee te stoppen.Dat was echt vreselijk moeilijik,maar ik be[lees meer...]n blij dat ik het gedaan heb.Hoe langer ik de methadon gebruikte_ik heb het in een half jaartje afgebouwd)hoe rotter en moeier ik me voelde en ik ging er ook slechter uitzien.Ook werd mijn haar steeds dunner,is er iemand die dat herkend?Ik vindt het fijn dat de methadon er is om van je verslaving af te komen,maar de afbouw is zwaar en slopend.

31-08-2011 | Vrouw | 27
Afkicken
Sinds 2003 gebruik ik methadon na een heroineverslaving. Ik ben begonnen met 60mg per dag (vloeibaar), geleidelijk aan afgebouwd, na een tijdje terug hervallen, terug opnieuw begonnen, ... Sinds vorig jaar ondervind ik nu dat mijn tanden erg achteruit gaan. Ik bedoel dat ik overal gaten krijg en dikwijls tandpijn heb. In het centrum waar ik in begeleiding ben weten ze h[lees meer...]ier niets van. Heeft hier soms nog iemand last van? Want ik heb altijd heel goede tanden gehad. Tot vorig jaar heb ik eigenlijk nog nooit een gaatje gehad. En vorig jaar had ik er ineens 8! Dit is opgelost door de tandarts, maar nu heb ik er ineens terug 3! En vorige week was dit nog niet!

30-06-2022 | Man | 28
methadon (70mg)
Drugsverslaving
Ellende. 4 of 5 dagen goed ziek om stoppen van heroine is toch iets fijner, ookal is het iets erger dan methadon maar methadon is 3 tot 4 weken. en het scheelt niks kwa erge bijwerkingen komt er nooit vanaf afbouwen kan soms heeeeeeel langzaam in maanden/jaren tot 30mg. wil je proberen lager of de bedoeling was tot 0. paat weken verder zit je weer aan heroine en ka[lees meer...]n bet rideltje weer opnieuw beginnen met hoge dosis. ze zeggen daar dat je er wel vanaf komt? langzaam . ik moet verplicht naar die heroinepost waar al de gebruikers komen war ik nou net vanaf wil apotheek en huisarts willen dit niet verstrekken want er moet zicht op zijn? het zicht zijn normaal gesproken hart en bloed testen.. het enige wat ik voor controle krijg na 2 jaar van heroine ad zijn drugstesten die verplicht moeten ik wil dat leven niet meer, ik wil die mensen niet meer, ik wil heel die omgeving en sfeer njet meer want waar ik me methadon moet halen kiezen zij ook welke tijd ik het moet innemen, want wanneer ik daar moet komen moet ik het innemen waar ze bijstaan, terwijl ik het liever gewoon sochtends inneem maar ga je die tijden elke week veranderen dag bii dag dan word je ook niet vrolijk van.. begin er niet aan. en als je dan toch afkickt. word dan 4 of 5 dagen ziek van heroine. en ik weet het ja kotsziek botte bevriezen zo voelt het pijnlijk maar methadon is niet minder ze zeggen van wel maar dat is echt niet zo je bent een levenslange patiënt. *ze zeggen dit alleen om minder criminaliteit, minder straatheroine en rommel weinig verschil maakt. ik denk soms zelfs om weer heroine te pakken een maand en dan daarvanaf te gaan een weekje ellende en dan klaar. maar dan ga ik ook weer basen en dat gaat me iets te ver kost me zon 4 tot 8 honderd euro per dag als t tegenzit het is beter dan heroine maar alleen als je helemaal niks meer wilt gebruiken, geen dealers meer wilt, gezonder of beter kwa de rest durf ik niet te zeggen na eigen ervaring. ik heb er spijt van.... ( ik denk dat het wel kan als je het 1 maand gebruikt en daarna binnen 2 weken gelijk afbouwt maar meestal adviseren ze dit gewoon blijvend te gebruiken of maanden/jaren maar dat zou ik niet doen. het is ook ellende als ik ergens impulsief een avondje ben en niet thuis slaap. ik moet sochtends meteen weg want ben ik een uur later kots ik alles onder en is het hek van de dam.. (mensen die denken dat het goed voelt je voelt er na paar dagen niks meer van, behalve als je het vergeet of eens niet in neemt of een keer niet in kunt nemen.) dit is de ergste afkick en drugs die ik ooit gehad heb.. en ik heb alles gehad als verslaving dus dat zegt wel wat ben van me 10de tot nu onderant verslaafd geweest waarvan van me 15 tot 26 zwaarverslaafd problematisch psychotisch enzv..

29-07-2017 | Vrouw | 29
methadon (20mg)
Polyneuropathie
In verband met dunnevezel neuropathie gebruik ik tweemaal daags 20 mg Methadon. Alle andere pijnmedicatie, infusen en hulpmiddelen al geprobeerd, evenals alle soorten passende anti-depressiva, anti-epileptica en verschillende soorten opiaten. Methadon is mijn laatste redmiddel en het werkt redelijk goed. Ik heb nog dagelijks veel last van doorbraakpijn, maar zal hier, gezi[lees meer...]en de (ernst van de) aandoening mee moeten leren leven.

18-10-2012 | Vrouw | 29
methadon
Omdat ik niet tegen morfine(preparaten) kan en de infusen die ik regelmatig kreeg tegen de pijn niet meer hielpen, heeft de pijnspecialist me bijna 2jr geleden methadon voorgeschreven. De dosis is in verhouding met de "afkickdosis) erg laag met gemiddeld 4 maal daags 5mg maar iets beters heb ik nog niet gevonden. Mijn pijn gaat waarschijnlijk nooit meer over omdat [lees meer...]er nog altijd geen medicijn gevonden is wat CRPS kan genezen maar met de methadon is het dragelijker. Ik heb zo tenminste nog een beetje een leven. Voor de methadon lag ik alleen maar op bed, in stilte en zonder plezier. Met de methadon kan ik weer zitten, plezier maken en in mijn rolstoel dansen. Bijwerkingen heb ik trouwens niet, heel misschien ad en toe wat obstipatie maar dat had ik ook voor de methadon al.

30-03-2015 | Vrouw | 30
methadon (5mg)
Polyneuropathie

20-04-2018 | Man | 32
methadon (60mg)
Drugsverslaving
Nadat ik gedrogeerd wakker werd bij een feestje stak er een naald in mijn schouder. Deze werd leeg gepompt en een dag later had ik zware afkick verschijnselen. Erna dierf ik maanden niet buiten komen met dit verhaal. Spijtig genoeg werd mij elke dag nieuw spul aangeboden bijna een 1,5j aan een stuk, daarna vertelde iemand van die zelfde hoop dat methadon gebruikt wordt voo[lees meer...]r de afkick. Mij eerst ziek gemaakt om me dan achteraf als 'vriend' te kunnen aanspreken. Wat bedoelen ze hier met een lange afkick van Methadon? Ik heb nog steeds het gevoel dat als je dit snel afbouwen wil, kan dit op een termijn van 2a3 weken tijd. Achteraf sterk blijven, je door de juiste mensen laten leiden en jezelf laten omringen door goede mensen

26-01-2014 | Man | 32
methadon (140)
Drugsverslaving
ik zeg 1 ding het helpt super tegen ontwenning, maar brengt heel wat leed en woede mee als heroine. dan vind ik subuxone 80keer beter, ten eerste van methadon geen sexlust meer bij hoge dosis zoals ik had geen gevoel bijna in penis, ten 2de bijna niet meer naar wc kunnen gaan door constante verstopping. ten derde na jaren gebruik vergrote prostaat krijgen plus ik kon maar [lees meer...]niet onder 30ml geraken, zelfs niet met lage afbouw. heb hel afgezien van 140mg naar 50mg op 6maand was ik naar 50gegaan maar wel 6maand in zetel gehangen constant pijn. 1 goede raad probeer subuxone in plaats van metadon. voor mij was methadon hetzelfde als heroine want methadon kon je ook roken zoals hero. na lang zwoegen en 20jaar verslaving ben ik nu 32jaar in 2014 en clean van methadon en subuxone. kan alleen maar zeggen je weet het als je echt ma echt wilt stoppen. succes iedereen nu juist nog een goe lief en ik kan eindelijk aan men echte leven beginnen. grts christoff

05-03-2013 | Vrouw | 32
methadon
zeer effectief om te stoppen met heroine maar nadien zit je jarenlang vast aan een nieuwe verslaving. Zééér moeilijk om mee te stoppen mits een ijzerhard karakter en doorzettingsvermogen. Bijwerkingen verschillen van persoon tot persoon.Ik ben er goed meegeweest in de eerste jaren dat ik het nam.Begonnen op 87 mg en afgebouwd tot 32 mg. Pogingen om te stoppen ermee door m[lees meer...]iddel van verdere afbouwingen zijn mislukt en zo schommelde ik tussen 45 mg en 32 mg . Na mijn eerste zwangerschap had de methadone een andere werking op mij. Ik had een normaal leven terug opgebouwd maar het was net of ik niet aanwezig was. Kort na inname kon iedereen zien dat ik iets 'gebruikt' had. Ik was meer een zombie dan een mens. Na 8 jaar is het me gelukt om te stoppen met methadone door 2 dagen niets te nemen en dan de afkickverschijnselen te onderdrukken met suboxone. Met suboxone voelde ik me sinds jaren voor het eerst weer klaar in mijn hoofd.Ik zag de wereld weer zoals hij was voor mijn eerste gebruik van heroine en dat kunnen er niet veel zeggen.Maar methadone was wel de eerste stap hiernaartoe. Weet wel dat het een weg is dat je moet afleggen van vééle jaren voor je weer echt clean kan zijn.

17-06-2012 | Man | 32
methadon
ik ben heroine verslaafd en methadon zort alleen maar dat ik niet ziek word maar het nadeel is dat ik ook steeds meer methadon wil dus wat is erger de kwaal of de medicijn verder hoor ik ook niemand over een groot bijwerking dat je een verschrikkelijke stoelgang van krijg het blijft soms 5 dagen uit en als je dan wel moet dan is het zeer pijnlijk . nee hyet is echt geen wo[lees meer...]ndermiddel maar ik zeg wel voor het afkicken best efectief want je word er niet meer zo ziek door