Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

duizeligheid oorsuizen slapeloosheid

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

21-04-2021 | Vrouw | 50
bupropion (150mg)
Enorm blij met dit middel, wel 10 andere anti depressiva geprobeerd maar elke keer door bijwerkingen moeten stoppen. Ik heb mijn DNA laten testen bij mijn psygiater ( wordt bloed geprikt en opgestuurd) daar kwam uit dat een enzym in mijn lever niet normaal functioneert, dit middel reageert daar niet op. Grote tip om naar dit DNA onderzoek te vragen als je veel bijwerkinge[lees meer...]n hebt. Ik heb echt nul bijwerkingen nu, eerste paar weken veel dorst verder niets. Ik ben dolgelukkig met dit middel en na jaren van mijn depressie af.

20-04-2021 | Vrouw | 46
ADHD
Na vervelende en heftige bijwerkingen van de methylfenidaat en dexamfetamine overgegaan op bupropion. Het geeft niet de focus van de 1e 2 medicijnen maar het geeft wel heel veel rust en daar ben ik blij mee en mijn omgeving ook. :-) Echter, nu met de dosering van 450 mg/dag ontwikkel ik een piep in mijn oor. Heel vervelend dus maar weer aan de bel trekken bij de arts en [lees meer...]bespreken hoe verder... Heel erg jammer want ik was heel tevreden.

19-04-2021 | Vrouw | 69

29-03-2021 | Vrouw | 38
ADHD
Ik gebruik nu ruim een jaar wellbutrin ivm adhd en depressie. De eerste 6 weken had ik veel bijwerkingen, sindsdien nergens meer last van en ik voel me zo goed dat ik soms vergeet dat ik adhd heb. Afgelopen winter ook voor het eerst lachend doorgekomen en zelfs de corona crisis weet ik goed te verdragen. Zonder deze medicatie was de kans reëel dat ik in deze omstandighede[lees meer...]n stikdepressief en suicidaal zou zijn geraakt. Ik ben nog steeds erg tevreden met dit medicijn.

16-03-2021 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Wellbutrin hielp mij geweldig! tot dat ik last kreeg van oorsuizen die steeds erger werden en ik mijn totale gehoor verloor. Ik moest gelijk stoppen! Gelukkig is mijn gehoor daarna weer hersteld.

12-03-2021 | Vrouw | 31
Psychische klachten
Wellbutrin werd mij voorgeschreven om te activeren bij lusteloosheid/niet in gang geraken en depressieve klachten. Ik denk dat het goed werkt. Ik merk geen bijwerkingen.

12-03-2021 | Vrouw | 26
ADD
Nu ongeveer 2 weken gebruik ik dit medicijn van 150 mg. Ik ben niet depressief maar ik heb add. Ik lees hier veel dingen over het medicijn wat mijn keuze meer bevestigd om hier mee te stoppen, ook al zit ik nog in mijn proef fase.... Ik ben nooit zo angstig geweest als ik nu ben, ik heb dagen lang dat ik moet huilen maar weet niet waarom... ik ben zo ontzettend angstig en[lees meer...] gister avond was mijn toppunt. Als dit zo blijft wil ik dit niet meer. Ik wil niet continu onzeker zijn, en het gevoel hebben dat je moet huilen. De nachtmerries vind ik ook heel verschrikkelijk... ik droom elke keer dat er een geliefde vermoord wordt. Of dat zie ik gebeuren of ik zie het achteraf. Beide niet fijn ik droom wel echt heel gedetailleerd. Vroeger had ik ook vaak nare dromen maar niet zo intens als deze. Nog een andere bijwerking is de diarree. Soms moet ik wel 4 x op een dag naar de toilette. Maar dat vind ik opzich het minste erg van de bijwerkingen die ik heb. Ook ben ik continu misselijk. Voor de rest lees ik dat mensen depressief zijn die dit slikken. Ik ben niet depressief en vraag me dan ook af of dit wel het goede medicijn voor mij is? De reden dat ik medicatie gebruik is om rust in mijn hoofd te creëeren. Hiervoor gebruikte ik elvanse maar daar werd ik zo ongeconcentreerd van dat ik continu vergat wat ik wou zeggen. Ook echt heel naar als je in een sollicitatie gesprek zit. Daar ben ik dus al gauw mee gestopt. De reden dat ze deze medicatie aanraadde voor mij is omdat mijn vader dit slikt voor concentratie en zijn add. Hij gebruikt hier nog concerta bij. In het verleden heb ik 9 jaar concerta geslikt met negatieve bijwerkingen. Ik voelde mezelf niet alsof ik op achtergrond stond en iemand anders voor mij beslissingen maakte. Dit medicatie moest mij helpen om geconcentreerd te blijven op school en met thuis leren. Dit heb ik vanaf groep 3 tot mijn 3e klas geslikt. Daarna ben ik over gegaan op ritalin 1 jaartje heb in dat geslikt ik zat in m’n examen jaar en heb nog nooit zulke goede concentratie gehad. Daarna hielp het averechts en ben ik er mee gestopt. Hetzelfde probleem als bij concerta. Nu 8 jaar later ben ik het toch weer gaan proberen. Maar als dit zo blijft dan stop ik er wel direct mee... ik hoop dat er nog andere opties voor mij zijn.

03-03-2021 | Vrouw | 55
bupropion (300mg)
Eerst ongeveer 3 jaar seroxat gebruikt maar begon weer milde depressieve gedachtes te krijgen. Direct aan de noodklok gehangen en kreeg ik Bupropion 150mg wat weinig effect had dus 150mg erbij 300mg in de ochtend. Ik ben een timide persoon die niet snel boos wordt. Maar na 2 maanden herkende ik mijzelf niet meer, overal ruzie maken en zeer agressief reageren, overal bo[lees meer...]os om worden. Ik slik ook nog 2 maal daags clonazepam 0,5mg. Nu direct gestopt met de Bupropion. Liever depressief dan agressief!

21-02-2021 | Vrouw | 30
ADHD
Ik slik nu ongeveer een jaar bupropion. De reden van het beginnen is omdat ik adhd heb met kenmerken van Borderline. Dit medicijn zou mij helpen met het wat balanceren van mijn emotiewisselingen en zou mij moeten helpen met concentreren. De eerste week ongeveer was ik erg duf en futloos. Mijn directe omgeving vond dat ik mijzelf niet meer was. Ik was angstig en onrustig m[lees meer...]aar volgens de bijsluiter zijn dit normale bijwerkingen, dus ik wachtte het even af. Inderdaad ging het de dagen erna steeds beter. Ik voelde me emotioneel wat gebalanceerder maar de concentratie was nog steeds ver te zoeken. Na week 2 kwam het ergste: tinnitus. Ineens uit het niets schrok ik 's ochtends wakker van een ontzettende harde piep in m'n oren! Ik raakte er helemaal van in paniek. Het overheerste alles. Nu is het wel zo, als je er aan denkt word het erger natuurlijk. Maar omdat het nieuw was en tinnitus een van mijn grootste angsten is was ik radeloos. Huilend naar de psychiater maar deze raadde mij toch echt aan om het door te zetten. Na een paar weken werd het godzijdank met de dag rustiger. Deels omdat ik eraan wende maar ook omdat het medicijn wellicht z'n werk ging doen? Nu een jaar later, ik ben emotioneel nog steeds wat gebalanceerder, en rustiger in mijn hoofd, dus dat is heel fijn. Concentratie is nog ver te zoeken dus ik slik er sinds kort dexamfetamine bij. Wat de piep in m'n oor betreft gaat het veel beter. Het is nog heel lichtjes aanwezig als het muisstil is maar ik kan gewoon slapen zonder dat ik iets aan afleidend geluid moet gebruiken. Als ik erg moe of gestresst ben dan word het wel weer wat luider maar ik kan er opzich prima mee leven. Er zijn periodes waarop ik het harder hoor en en daarna weer periodes waarop ik het (bijna) niet hoor.

04-02-2021 | Vrouw | 41
ADHD
Ik slik deze medicatie voor mijn ADHD om me beter te kunnen concentreren. Ik merk daar geen verbetering, helaas wel erg last van de bijwerkingen. En vind die onrust en depri gevoelens erg naar en beïnvloed mijn opvoeden met de kids en communicatie met andere. Ik ben meer moe en mopperig.

31-12-2020 | Vrouw | 22
ADHD
2 weken geleden met Bupropion begonnen i.v.m. gebrek aan concentratie. Eerste paar dagen leek alles goed te gaan en waren er geen bijzonderheden. Echter, ik vond de tweede week behoorlijk tegenvallen; ik viel terug in oud gedrag (gedroeg mij recalcitrant en vertoonde zo nu en dan passief agressief gedrag), ik was somber zonder reden en zag geen mogelijkheden hier weer uit [lees meer...]te komen. Wat betreft de concentratie ging het niet beter dan voorheen. De nadelen van dit medicijn wogen (voor mij) zeker niet op tegen de voordelen. Dit alles maakte de beslissing met Bupropion te stoppen gemakkelijk. Ik voel mij nu weer goed en zit fantastisch in m'n fel en ben niet van plan opnieuw met medicatie te beginnen.

15-12-2020 | Vrouw | 44
Chronische depressie
Hopend op een wondermiddel was dit het niet. Erg onrustig werd ik ervan. Terwijl het rust moest brengen. Ook voor mensen met adhd, heb ik niet. Ik wil geen angsten of rare gedachten, je constant verantwoorden en dus erg onzeker. Nu over op andere medicatie

14-12-2020 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Van de 150mg had ik weinig bijwerkingen, maar ook weinig effect. Na een maand verhoogd naar 300mg. Ik kreeg een constante bittere smaak in de mond, zeer hevige diarree, nachtmerries, en algemeen ziek gevoel. Daarna in overleg met de huisarts terug naar 150mg gegaan. Wegens ernstige intollerantie aan andere antidepressiva was dit de laatste optie voor mij. Ik neem dit nu ee[lees meer...]n jaar. Na langdurig gebruik heb ik nog steeds constant de bittere smaak in mijn mond, en vooral 's avonds hartkloppingen (frequente extrasystolen) en daar neem ik nu ook bisoprolol voor. Maar ik heb eerlijk gezegd het meest baat gehad bij de psychotherapie. Ik voel me nu ook niet echt meer depressief en zal vragen aan de huisarts of ik mag stoppen met de wellbutrin. Hopelijk verdwijnen de bijwerkingen en ben ik eindelijk af van deze troep.

03-11-2020 | Vrouw | 46
Chronische depressie
Na twintig jaar SSRI's en vijf jaar zonder medicatie werd de depressieve stemming weer dermate ernstig dat medicatie noodzakelijk werd. Ik heb dan m.n. last van een totaal gebrek aan levensmotivatie en lig voornamelijk op bed. Ik heb de Wellbutrin zelf geselecteerd in samenwerking met mijn huisarts vanwege de werking op het dopamine-systeem (motivatie en beloningsgevoel). [lees meer...] Het duurde bijna acht weken voordat mijn stemming veranderde, terwijl ik wel behoorlijk wat bijwerkingen had (buikpijn, hoofdpijn, nerveus). Maar nu kan ik niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben. Ik voel me eindelijk weer mezelf, na jaren tobben. Ook is mijn gevoel niet afgevlakt, wat ik bij SSRI's wel altijd had. Nog een voordeel: geen sexuele bijwerkingen. Wil je dit middel proberen, houd er dan rekening mee dat het behoorlijk wat tijd kost voor het merkbaar effectief is. Het is de moeite waard om vol te houden! Het is denk ik minder geschikt als je de neiging tot angstigheid of manie hebt.

06-10-2020 | Vrouw | 34
ADD
als add persoon met verslavingsachtergrond heeft men dit mij voorgeschreven. Ik ben er nog niet lang met gestart maar ervaar enorme irritatie, emotioneel en heftig dromen. ik heb lang niet geweten wat er aan de hand was met me, het inzicht dat dit het kan zijn verheldert zoveel. Ik was vaak afgesloten, overprikkeld, angstig, depressief. een wonderpil bestaat helaas niet d[lees meer...]enk ik. Ik heb goede en slechte dagen. De buikpijn en misselijkheid die ik ervaar bij de start van het innemen zijn irritant. ik hoop dat het mij binnenkort de boost zal geven die men beweert te hebben. Als persoon met verslavingsvatbaarheid kijkt men steeds naar aangepaste medicatie. Zo zullen ze mij binnenkort laten starten met Strattera voor de add. Ik ben benieuwd. Het put me wel enorm uit, de diagnoses die men hiervoor stelden gingen van bipolair tot paranoïde psychose. Ik voel me deels gestigmatiseerd hierdoor. Kent iemand dat gevoel? ik beschik nochtans over een mooi bachelor diploma , maar werken lukt zeer moeizaam. Ik kan bepaalde zaken helemaal niet, waar anderen geen enkele hinder ondervinden. Anderzijds neem ik alles op van emoties, gevoelens, stress van anderen. Tijd om het roer om te draaien en mijn eigen persoon en denken af te bakenen en grenzen te leren stellen. Het is dus niet enkel het pilletje dat het hem doet. Ik ben in begeleiding bij gtb, psychiater, psycholoog, huisarts en ken een opnamegeschiedenis. Aan iedereen die het psychisch moeilijk heeft wens ik veel sterkte; Het is belangrijk te praten , al is het met tele-onthaal. praten lucht op groeten

28-09-2020 | Vrouw | 59
Depressief
Ik ben begonnen in mei met citalopram voor hele erge angst paniekaanvallen omdat mijn man ziek is geworden ongeneeslijk. Lorazepam om de ellende van bijwerkingen te onderdrukken. Nu erbij sinds 3 weken bupropion 150 voor de enorme somberheid die ik erbij kreeg. Heb nog veel last van een heel zenuwachtig gevoel met wat angst erbij. Somberheid wordt heel iets minder[lees meer...] maar ook veel huilbuien. Hoeveel weken duurt het totdat je baat hebt bij dit middel, want ik moet na het wakker worden nog steeds 1 lorazepan nemen en om 12.00 een halve. Na 19.00 in de avond uur ben ik altijd weer de oude nergens geen last van, vrolijk energiek, blij. Soms denk ik wel eens 'savonds is alle medicatie wat uitgewerkt en loop ik overdag met die rot klachten door de chemische werkingen van alles wat ik in neem, hoe kan het dan dat er 'savonds niks meer aan de hand is.