Ervaringen met Wellbutrin XR

bupropion

Bij  DepressieX

duizeligheid

Chronische depressie (42 meningen)
Psychische klachten (30 meningen)
Stoppen met roken (3 meningen)

Bupropion (Wellbutrin)

Bojan Nikolik (06-05-2015)

14-10-2022 | Vrouw | 20
bupropion (300mg)
300mg Bupropion dagelijks, nu 14 weken voor depressie. Mijn arts is er zeer van overtuigd dat ik ADD heb. Dit gaan ze echter niet onderzoeken, omdat ze er zo zeker van zijn. Ik slaap, sinds ik dit medicijn gebruik maar een paar uur per nacht. Vreselijk. Geen slaap medicatie helpt er bij. Ik kom moeilijk in slaap en ik word wakker en kan niet meer doorslapen. Ik heb l[lees meer...]ast van angst en nerveusheid, bupropion heeft dit niet minder gemaakt. Misschien nog wel erger dan eerst. Helaas wilt mijn arts mij geen andere medicijnen geven en ik ben op zoek naar een andere arts.

21-10-2020 | Man | 20
Depressiviteit
Begin juni begonnen met dit medicijn. Ik heb ADHD en zit ruim 1,5 jaar in een depressie. Hiervoor al meerdere depressies gehad, nooit medicatie gehad tegen depressies. Ik slikte al een aantal jaar dexamfetamine voor mijn ADHD en was daar tevreden over, totdat het opeens helemaal geen effect meer had. In overleg met psychiater (en psycholoog) besloten om bupropion te prober[lees meer...]en, in de hoop dat het zowel voor mijn ADHD-klachten en depressiviteitsklachten zou helpen. Ik wilde nooit antidepressiva omdat ik bang was voor de bijwerkingen en bang was dat ik een soort zombie zou worden, maar omdat het ook voor mijn ADHD zou kunnen helpen, wilde ik het toch een kans geven. Ik vond het een grote stap en was bang dat ik in het begin depressiever/suïcidaal zou worden, maar het viel gelukkig allemaal mee: Ik had alleen twee weken last van sterke misselijkheid en vervelende hoofdpijn, maar dat vond ik prima aangezien het veel erger zou kunnen zijn. Dosis uiteindelijk verhoogd naar 300mg en gewacht "tot ik wat zou voelen". Ik merkte er niks van nadat de bijwerkingen waren weggetrokken, maar ik aangezien ik er geen last meer van had, bleef ik doorgaan met slikken. Op een gegeven moment was ik sociaal erg actief, had ik overal energie voor en vond ik sociale dingen en feestjes weer leuk. Ik had het zelf niet helemaal door, maar opeens had ik door dat het weer was zoals vroeger, toen ik nog niet depressief was. Ik wilde elke dag dingen doen en gezelligheid om me heen. Mensen begonnen het ook aan mij te merken, terwijl ze niet wisten dat ik medicatie gebruikte. Ik kreeg heel veel opmerkingen in de zin van: "Ik zie dat het beter met je gaat", "Ik merk dat je weer je oude zelf bent", "Ik zie dat je weer van dingen kan genieten". Dit was erg bemoedigend en bevestigde alleen maar wat ik zelf al een beetje dacht. Voor mijn ADHD merk ik er helaas niks van. Gebruik nu ritalin wanneer ik moet studeren. Vind dat maar troep met vervelende bijwerkingen, maar het is niet anders. Inmiddels heb ik helemaal geen bijwerkingen van de bupropion en heb ik niet door dat ik iets gebruik. Het werkt echt goed en ik ben emotioneel veel stabieler en heb veel meer energie. Ik blijf dit voorlopig nog slikken, ben echt heel blij dat ik dit geprobeerd heb.

17-01-2023 | Man | 29
bupropion (300mg)
Na een hoop vooral negatieven ervaringen te hebben gelezen wilde ik ook graag mijn verhaal doen. Ik ben nu 29 jaar en heb toen ik 15 was Ritalin geslikt voor mijn ADHD voor een jaar. Na een lange tijd ben ik enkele maanden terug begonnen met opnieuw Methylfenidaat (Ritalin) slikken. Dit werkte voor mij op proffesioneel vlak goed alleen merkte ik dat ik alsnog veel depressi[lees meer...]eve klachten had. Ook was ik zwaar verslaafd aan roken en vooral blowen. Dit maakte mijn leven benoemswaardig slechter en had veel moeite dit te veranderen. Voor de drie benoemde klachten werkt dit middel voor mij perfect. Ik heb geleerd dat ik het consistent op dezelfde tijd moet innemen en anders moodswings en probleem met slapen krijg. Alsnog vind ik dit zeker het wel waard, ik heb weer veel meer motivatie om mijzelf bij elkaar te rapen en bij geheel gestopt met blowen en gebruik af en toe een vape met nicotine. Ook is mijn drang naar andere drugs sterk verminderd. (de combinatie is ook zeker niet aan te raden ivm hartkloppen etc) Ik kan nog steeds een beetje wazig in de middag worden maar merk dat dit vooral na het ophogen van mijn dosis is. Het enige wat ik echt vervelend vind is dat ik veel meer en viezer ben gaan zweten. Hier ben ik nog op zoek wat ik hier tegen kan doen, maar ik zie dit als een netto positief.

06-07-2022 | Man | 30
bupropion (150)
De bijwerkingen zijn vooral in het begin. En ik heb ervaren dat doorslikken loont heb word beter het moet in je systeem komen ook al denk je van ik stop er maar mee ineens stoppen geeft grote bijwerkingen. dan moe je juist door zetten ik slik ook paroxetine en ook daarbij hetzelfde verhaal het is echt op lange termijn je moet echt denken in maanden. En ook belangrijk in de[lees meer...] ochtend met ontbijt innemen. Het is een ondersteuning. Het is een medicijn. Geen drugs.. MVG Ko

05-09-2021 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Ik gebruik dit medicijn nu 1 jaar, voor mijn depressie en ADHD. In het begin nachtmerries, erg droge mond, heel veel hoofdpijn. Maar ik kreeg al gauw rust in mijn hoofd. Mijn lichaam voelde niet meer loodzwaar aan. Ik kon weer wat doen! Uiteindelijk hou ik de bijwerking dorstig wel heel erg. Ik drink ca. 3 liter water per dag om het op peil te houden. Dat is wel een nadeel[lees meer...].. maar 100% waard!

16-03-2021 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Wellbutrin hielp mij geweldig! tot dat ik last kreeg van oorsuizen die steeds erger werden en ik mijn totale gehoor verloor. Ik moest gelijk stoppen! Gelukkig is mijn gehoor daarna weer hersteld.

14-12-2020 | Vrouw | 30
bupropion (150mg)
Van de 150mg had ik weinig bijwerkingen, maar ook weinig effect. Na een maand verhoogd naar 300mg. Ik kreeg een constante bittere smaak in de mond, zeer hevige diarree, nachtmerries, en algemeen ziek gevoel. Daarna in overleg met de huisarts terug naar 150mg gegaan. Wegens ernstige intollerantie aan andere antidepressiva was dit de laatste optie voor mij. Ik neem dit nu ee[lees meer...]n jaar. Na langdurig gebruik heb ik nog steeds constant de bittere smaak in mijn mond, en vooral 's avonds hartkloppingen (frequente extrasystolen) en daar neem ik nu ook bisoprolol voor. Maar ik heb eerlijk gezegd het meest baat gehad bij de psychotherapie. Ik voel me nu ook niet echt meer depressief en zal vragen aan de huisarts of ik mag stoppen met de wellbutrin. Hopelijk verdwijnen de bijwerkingen en ben ik eindelijk af van deze troep.

09-07-2022 | Man | 33
bupropion (300mg)
Omdat ik ADD heb en in een depressie (door lange GHB verslaving die evolueerde naar GBL verslaving) voorgeschreven gekregen door neuropsyhiater. Het pletten van een pil en het poeder snuiven komt zeer dicht bij het snuiven van amfetamines! Werkt voor mij en mijn vriendin (alternatief voor amfetamines) zeer goed!

15-09-2020 | Man | 33
bupropion (150mg)
Gebruik nu 4 weken dit medicijn en heb er na de inwerkperiode prima baat bij. Neem dit niet in combinatie met alcohol en neem zeker de eerste weken rust. Probeer het, het kan je zeker helpen een stap te maken.

04-03-2022 | Man | 36
bupropion (150mg)
Ik hoop een goede ervaring met jullie te delen wat dit medicijn doet (voor ADHD en Depressie). Ten eerste snap ik niet dat er maar of 150MG of 300MG varianten zijn. Waarom is er geen 75MG? En stel je gebruikt dit middel 1 jaar lang dan moet je ineens stoppen, want er is geen lagere dosis, toch gek? Hoe zit het dan met verwachte ontwenningsverschijnselen? Maar goed, ik heb[lees meer...] na 3 weken moeten stoppen, want ik werd te angstig en te afgevlakt. Ik voelde totaal mezelf niet meer en het werd steeds erger. Ik heb het genomen voor mijn ADHD en depressieve klachten. Het medicijn maakt je veel minder snel in je handelen en associëren + creativiteit. Als je jouw collega’s hoort grappen maken en je wilt inspringen lukt het niet, je bent minder snel. Ik voelde alsof ik op slot zat. Ik vergat ook complete gesprekken, heel irritant als je moet werken en het wéér moet vragen. Ik was vaak niet bij met m’n hoofd. Soms tijdens het douchen wist ik niet meer of ik nu shampoo in m’n haar had gedaan of niet. In het begin enorm veel energie, het hele huis doen, alles oppakken etc. Dus enorme onrust, maar wel initiatieven starten. Ik sliep wel goed, maar wel met supplementen (5-htp, valeriaan, GABA) en soms Temazepam. Overdag soms Oxazepam bij de agitatie en de angst. Ik was soms heel geïrriteerd en sacherijnig. Ben ik dus niet van nature. Ik slikte overdag 2 maal 5-htp (50mg, in de ochtend en middag) om mijn stemming te verbeteren. Dat hielp wel. GABA helpt ook om rustig te worden in je hoofd. Ik heb ook dagen ik me super voelde! Alsof ik aan de XTC, mega blij en alsof je de dag aankan / niet hoeft te overleven, dat vond ik fijn maar ook iets te blij was het. Je zag het ook aan me. Dit medicijn heeft me wel in 3 weken 3 jaar ouder gemaakt. Het medicijn is is een soort amfetamine (zelfde als Ritalin en Dexamfetamine van gemaakt zijn). Je krijgt er een drugskop van. Ik heb ook een dag gehad van veel zelfmoordgedachten en een dag dat ik totaal niet meer snapte wie ik was, alles om me heen was kut en mijn leven was een puinhoop(dat dacht ik, maar dat is relatief en niet waar). Soms voelde ik me weer een dag helemaal super en dan nam ik medicatie en werd ik weer de depressieve kant op gegooid. Gek spul! Toch zette ik gewoon door, maar de angst en de vergeetachtigheid hebben ervoor gezorgd dat ik in de derde week ben gestopt met dit middel. Want dat is het echt niet waard en trok het niet meer. Zo kon ik echt niet functioneren. Als je dit middel neemt zou ik echt eerst gaan thuiswerken om te proberen hoe het valt. In het begin zijn teveel prikkels juist niet gewenst en wordt je geïrriteerd van alles. Mijn persoonlijkheid veranderde en ben liever gewoon mezelf die ADHD heeft en niks mis mee is. Als je ADHD hebt moet je goed onthouden dat je brein niet “ziek” is, maar gewoon anders werkt / anders gebouwd is dan “normale” mensen. Het wilt niet zeggen dat je dingen niet lukt of aankan. Ik neem nu 5-htp 50 mg nachts en 50 mg overdag. Ook vitaminepillen, magnesium en shakes. Veel sporten. Als de focus echt nodig is neem ik af en toe een kortwerkende medicatie zoals dexamfetamine. Dat is voor mij nog altijd beter dan fulltime aan de chemische troep. Als jullie nog vragen hebben, laat maar weten in een reactie. Groet, Dirk.

23-05-2021 | Vrouw | 38
bupropion (300mg)
Ik ben al een aantal jaren flink depressief. Nu vermoed mijn psychiater ook dat ik autisme heb (onderzoek volgt nog). Ik heb al best veel medicatie geprobeerd (En ook therapie gevolgd) en na een dna onderzoek is besloten dit middel te gaan proberen. Al die tijd dat ik het gebruik heb ik een versnelde hartslag. Ik voel mij met tijden echt opgejaagd wild. Maar daarnaast [lees meer...]verstoord het mijn menstruatiecyclus, dwars door de pil heen. Vanaf de week dat ik welbutrin ging gebruiken begonnen de heftige, tussentijdse bloedingen. Toch lees ik hier nergens dat er meerdere vrouwen zijn die hier last van hebben? Daarom ging ik er aan twijfelen of het echt wel aan de medicatie lag of dat het toeval is. Ik heb op de website van Lareb gekeken en daar waren eerder 2 meldingen binnengekomen met hetzelfde probleem. Qua effectiviteit merk ik ook niks, dus ik ga aankomende week in gesprek met mijn psychiater over "hoe nu verder?" Een beetje moedeloos maakt het mij wel. Na zoveel jaren depressief te zijn, begin ik echt de moed te verliezen dat het nog gaat goedkomen

14-02-2024 | Vrouw | 39

duizeligheid

Hallo, Ik lees hier al even mee maar ik had nog nooit gereageerd. 7 jaar geleden heb ik 3 miskramen gehad in een korte tijd. Ik kreeg een depressie en men raadde mij aan om te beginnen met cymbalta. Ik heb dat een paar jaar genomen maar toch kunnen stoppen. Paar jaar later ben ik gescheiden en werd de diagnose fibromyalgie vast gesteld. Omdat daar geen medicijn voor bes[lees meer...]taat kreeg ik weer een antidepressiva,namelijk citalopram sandoz. 20 kg van verzwaard en aan mijn pijn deed het ook niet veel. De huisarts stelde toen Wellbutrin voor (150). Oh wat voelde ik mij vreselijk depressief erdoor de eerste weken. Maar ik heb volgehouden en uiteindelijk deed het wel zijn werk. Ik denk soms teveel dat ik het allemaal wel aan kan zonder medicijnen dus een paar maanden geleden begon ik een half pilletje te nemen. Dat ging goed,tot er een collega ernstig ziek werd (kanker) en ik heb me dat zo aangetrokken dat ik me erg depri voelde. Veel last van hersenmist,niet kunnen concentreren. Ik besloot dan maar zelf weer een volledig pilletje te nemen sinds 14 dagen. Maar het gaat allesbehalve goed. Ik ben enorm duizelig en heb het in mijn hoofd gestoken dat ik een hersentumor heb. De paniek is enorm. Morgen mag ik een scan laten maken van mijn hoofd om geruststelling te geven. Ik vind het vreselijk dat ik dat nodig heb.

02-11-2021 | Man | 39
bupropion (300mg)
ik werd depressief, heb soms last en korte tijd maar deze keer was juli nu en voelde dit erger was. stap na dokter en die zei wellbutrine en begin test 150mg en dan naar 300. maar ik neem al op 8j nu valium, halve van 10mg per dag. met valium krijg ik betere focus en controle over men gedachte, ja zware adhd. ik begin en met de 300 ineens de zelfde dag maar later komt op i[lees meer...]k zeer opgefokt en hyper ben. dokter zegt doorbijten. verdere week, ik sta in winkel en ineens die drukte kon ik ni aan en paniek aanval,angstaanval tot hyperventilere en kreeg geen adem meer. mense kome vrage ga het maar ik freakte en niks controle hebbe. ik bel dokter die zei ja kan de eerste weken ewa last hebt. maar verder gaan en altij die aanvalle uit het niks krijgen en mijn depri werd nog erger. ik kwam niet meer buite,sloot mij op en wilde echt alleen zijn. ja dokter bezoek en die zag het goed. ik brak bij aanval zen stoel af, maar zijn advies blijve inneme. plots in mijn buro stoel kreeg ik hoofdpijn maar raar pijn en druk ik ineen zakte van pijn, plots bloedneus dus ik sta recht maar kan evenwicht niet houde en val altij naar rechts, ik wandel en ge denkt, die gast is goed dronken. kan niet meer recht lope,thuis overal met rechts tege lopen. dan kwamen de black outs, ik moest oma weg doen maar ze was al terug en ik wist niks, lag bij kine en ineens zegt die gedaan, ik had geen besef van tijd meer, ik kon achter na voor leze en zelfs type, echt rare boel. dokter had al gezegt stop met valium dus gedaan ma toch kwam die dinge allema op. bleef tot 5u snachts op omdat ik niet veilig voelde en constant gevoel ik bedreigt werd, kwam bij dokter en dan merkte die een agressie aanval op. ik ben simpel en gewoon, heb vroeg altij wel kracht gehad, nu in dip niks meer en slap. bij een aggressie aanval kan 3man mij niet tege houden zo extreem en dan rare ik kan niet controlere. ik voelde me dus gevaar voor over straat te gaan enzo en sloot nog harder op. maar alles viel tege ineens, mijn fb gehackt en vals geraporteerd dus alle wegen voor connectie met vrienden enzo weg. ik voelde me meer en meer weg valle liep zelfs met mes in zak rond en in auto ijzere staaf. ik beslis zelf stoppen met die wellbutrine, nu 5dage verder alles aant verdwijne en rust. pak men valium zoals er voor en terug overalles controle en heb die angste nimeer en die hele boel. ik ben 39j maar laatste maanden mee gemaakt heb pff nee ze. mijn droom kok worde, ik kook al jare super goed en vele verschiete wat ik kan en doe. besloot opleiding te doen en dan na die opleiding moeste we stages doen,bedankt wellbutrine u heeft men droom kapot gemaakt. mijn toestand liet vdab, rva en ziekekas niet toe om in keuken stage te doen. het product heeft me echt in de put gestoken en diep, nu rustig terug alles opbouwe in men hoofd. maar men dokter weet nog niet ik gestopt ben dat hou ik bij visite als em da dooske met pille in zen kont geduwd krijgt. men dokter kent goed mijn medishe achter grond,altij medicijn zeldzame werking heeft, ja ik heb het dan ook. ik heb verleden veel mee gemaakt en help andere altij uit de put dus nu doe ik bij me zelf. MVG

24-03-2024 | Man | 40
bupropion (300mg)
Heel subtiel, 1ste weken wel heftige nachtmerries gehad. Ik heb meer zin en energie in alles. Tuurlijk nog wel Is wat slechte dagen maar kan ellendige gedachten veel eerder loslaten. Soms stop ik omdat ik denk dat het noks doet maar na 2 a 3 weken pak ik het dan toch weer op omdat ik dan weer merk wat het doet.

25-04-2021 | Man | 44
bupropion (300mg)
Ik ben 44 jaar en gebruik welbutrin zoals een net amfetamine waar ik vroeger verslaafd aan was na het stoppen er mee raakte ik depperesief dokter welbutrin voor geschreven voel der niks van nu plet ik ze zodat ik het op kan snuiven vervolgens doen mij restoren een vonk geven en word spontaan actief verhoogd hartslag en zo ik raad aan dit niet te doen maar voor mij werkt[lees meer...] het echt op weekend niet zn beetje ook ik neem 6 tabletten per dag ( overdosis) dokter vind dit niet fijn en weet dat ik een sterke jongen ben ik vind het een fantastisch middel !!! ////RED mijnmedicijn.nl: Wanneer u teveel van dit medicijn gebruikt, kan dat leiden tot ongewenste bijwerkingen. Gebruik dus nooit méér dan de voorgeschreven hoeveelheid. Vraag uw arts of apotheker om uitleg als u niet precies weet hoe u uw medicijnen moet gebruiken of wanneer u dat bent vergeten. Als u zich niet goed of depressief voelt, raad ik u aan om naar uw arts te gaan en om begeleiding te vragen. Iemand die goed naar u luistert en u begeleid bij de problemen die u heeft. Als uw arts dat zelf niet kan, laat u dan doorverwijzen naar iemand anders.

12-10-2020 | Man | 47
bupropion (300mg)
Zie Efexor (Venlafaxine). Geen of nauwelijks betering op depressie, wel aangeraden voor eventueel mensen die proberen te stoppen met roken, dure medicatie.